Permalänk
Medlem

Logiskt och bra CAD-program?

Vad är det för CAD-program som ligger i topp nu när det gäller användarvänlighet och logiskt upplägg?

Tanken är att jag ska rita upp vårat hus i detalj och våran lutande trädgård. Sen ska jag försöka ta fram en bra lösning på tillbyggnad av garage.

Det program jag har använt hittils heter visio, men nu skulle jag vilja börja "rita" i 3d.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Autocad. Grymt bra om du har ritningar över ditt hus. Då är det bara peka i den axel du ska dra din linje och skriva in måtten.
Med Autocad 2010 eller nyare kör du på nya gränssnitttet vilket underlättar att jobba i 3D.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

3d i Autocad skojar du Det är rent plågsamt att försöka rita 3d i Autocad, men å andra sidan sitter jag framför Inventor hela dagarna så jag är kanske skadad, men AutoCAD är då i mina ögon ett 2d verktyg.

Inget av de stora "bra" CAD programmen är enkla eller logiska och framförallt svindyra. Men man får tänka på att de är professionella verktyg för människor som ofta sitter 8 timmar om dagen med dem, då är det viktigare att ha ett effektivt arbetssätt än ett enkelt.

Skulle tro att du kan snickra ihop det hjälpligt i Sketchup om du inte har för stora krav på exakthet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Använder autocad på jobbet för 2D ritningar och inventor för 3D, dock så gör jag inte riktigt samma saker som du har tänkt göra.

jag skulle använda google sketchup, precis som lideri sa. det fungerar alldeles utmärkt för att rita enklare saker och är väldigt lätt att lära sig.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

SketchUp är ju inte riktigt CAD, men det är ändå superbt för att rita hus och annat! Extremt lätt att lära sig med!
Men ett mer "professionellt" program för 3d, är isf autdesk Revit

Dock inget program du kmr köpa antar jag då de kostar 30k lr va de är! Men allt går ju app få tag på ett eller annat sätt

Permalänk

Google Sketchup funkar också, ritade själv upp min lägenhet och blev ganska nöjd!

Ett tips är att knalla ner och hämta ritningarna på din kåk och börja rita där ifrån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av conkan:

SketchUp är ju inte riktigt CAD, men det är ändå superbt för att rita hus och annat! Extremt lätt att lära sig med!
Men ett mer "professionellt" program för 3d, är isf autdesk Revit

Dock inget program du kmr köpa antar jag då de kostar 30k lr va de är! Men allt går ju app få tag på ett eller annat sätt

CAD - computer aided design.
Så jo, sketchup är "riktig" CAD.

Men som sagt, som hobbykille skulle jag köra sketchup då det ger tillräckligt bra ritningar för att du ska kunna se vad som händer och vad du får plats med etc.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Det första jag skulle titta på om jag letade efter CAD program till ett sånt projekt skulle vara vilken typ av licens det är. Jag skulle inte ens tänka tanken att använda något Autodesk program. En enda licens för något av dessa program kostar en mindre förmögenhet.

Att använda en piratkopia kommer inte på frågan. Det är annan sak om man känner någon som kanske jobbar med CAD ritningar på jobbet eller äger en licens för privat bruk. Då kan man ju be den personen göra jobbet åt en, för en platta öl eller nåt. Själv känner jag en som jobbar med det dagligen.

Jag har själv jobbat med AutoCAD. Det var för flera år sedan i gymnasiet. Det var en del av utbildningen, men då var det enbart 2D. Först på senare år kom någon form av 3D stöd i AutoCAD och i mitt tycke ett betydligt bättre gränssnitt.

Det nya gränssnittet i AutoCAD är av typen Ribbon som också används av Microsoft i deras senaste Microsoft Office sviter från 2007 och framåt. Ett sånt gränssnitt gör det mycket enklare att jobba i ett så fullspäckat program som AutoCAD. Det är vad jag tycker. Men jag vet att det finns delade meningar om just Ribbon gränssnittet.

Så jag skulle sätta mig ner och leta efter fria CAD program. Program som antingen är fria i meningen att de får användas fritt för privat bruk, eller också rena öppenkällkods-program som är fria som i "frihet".

Här är några exempel på såna program.

BRL-CAD
FreeCAD
Sweet Home 3D
NaroCAD

BRL är utvecklat av amerikanska armén. Man använde det för att skapa MX1 Abrams stridsvagnen. Det är licensierat med öppen källkod. Hur bra det lämpar sig för att rita hus vet jag inte. Det är ju som sagt skapat för att rita saker för massiv förstörelse. Men det klarar av 3D, det gör det.

FreeCAD är ett annat exempel. Det är tänkt att användas för generella 3D modeller, så det har inte någon speciell inriktning. Så man skulle mycket väl kunna använda det till husritningar.

Sweet Home 3D är ett intressant exempel. Det kan inte användas till det du tänkt dig men jag har lagt in det som ett intressant sidospår. Med det kan man nämligen rita 2D modeller av husinredningen för att sedan skapa en förhandsvisning i 3D.

Narco är ju inte riktigt som det låter, det har inget med narkotika att göra. Likt FreeCAD kan det användas för allmän 3D modellering. Men en utmärkande sak med denna är att den använder ett Ribbon gränssnitt. Rent allmänt verkar det vara ett ganska kompetent och fritt program, fritt som i frihet. Den verkar också vara mer upp till datto jämfört med FreeCAD, inte för att den har Ribbon gränssnittet då utan för att senaste versionen släpptes 2010-12-14 jämfört med senaste versionen av FreeCAD från 2007-11-01.

En sak att tänka på när man väljer ett sånt här program är vilka filformat det kan importera från och exportera till. Det kan vara bra om man vill kunna ta sitt arbete till ett annat program och fortsätta jobba där. Flera CAD program stödjer t.ex. antingen import eller export, eller också både import och export av till eller import från Google SketchUp. Flertalet stödjer oftast import från SketchUp, men inte export.

Du har t.ex. jobbat i Microsoft Visio nu och kanske skapat något som du skulle kunna jobba vidare på i ett fullfjärdat CAD program. Men du kan inte exportera ditt arbete i ett format som CAD programmet förstår och kan importera från. Så du ser vad fördelen är då med det här.

Om du inte behöver göra några avancerade saker så kan du nog nöja dig med Google SketchUp. Men om du behöver tillgång till ett fullfjärdat eller "riktigt" CAD program som några säger här, så är nog ett "rent" CAD program att föredra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag har börjat prova Google Sketchup och som tidigare sagt i tråden så var det himla lätt att lära sig. Detta duger gott och väl till att göra en modell, om det sedan blir till att bygga i verkligheten så lämnar jag självklart över det större arbetet till ett företag.

Permalänk
Medlem

Sketchup är väl bland de enklare att lära sig tror jag!

Är man student får man alla program från Autodesk (atutocad, 3ds max osv) gratis

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Sketchup är väl bland de enklare att lära sig tror jag!

Är man student får man alla program från Autodesk (atutocad, 3ds max osv) gratis

Kan du berätta mer om fria program från Autodesk? Har de något program som man måste ansluta sig till för att få tillgång till detta?

Med "program" menar jag inte datorprogram, utan ett program i samma betydelse så som Microsoft har t.ex. ett "program" för studenter och akademiker. Det heter MSDNAA (MSDN Academic Alliance) och ger studenter vid alla universitet som är anslutna till det fri tillgång till utvecklingsverktyg, server operativ med mera.

Inte för att jag har något större intresse i det, men skulle kunna prova att läsa några gamla AutoCAD filer jag har sedan gymnasiet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Kan du berätta mer om fria program från Autodesk? Har de något program som man måste ansluta sig till för att få tillgång till detta?

Med "program" menar jag inte datorprogram, utan ett program i samma betydelse så som Microsoft har t.ex. ett "program" för studenter och akademiker. Det heter MSDNAA (MSDN Academic Alliance) och ger studenter vid alla universitet som är anslutna till det fri tillgång till utvecklingsverktyg, server operativ med mera.

Inte för att jag har något större intresse i det, men skulle kunna prova att läsa några gamla AutoCAD filer jag har sedan gymnasiet.

Är du studerande (eller kan bevisa att du studerar (tror du måste ha en studentmejl också)) så är ALLA program som autodesk utvecklar gratis! Registrera dig på sidan jag länkat här nedan. Själv registreringen kan vara lite klurig i och med att du måste bevisa (tex bilder på id och csn-kort) att du är studerande.

http://students.autodesk.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Är du studerande (eller kan bevisa att du studerar (tror du måste ha en studentmejl också)) så är ALLA program som autodesk utvecklar gratis! Registrera dig på sidan jag länkat här nedan. Själv registreringen kan vara lite klurig i och med att du måste bevisa (tex bilder på id och csn-kort) att du är studerande.

http://students.autodesk.com/

Låter GRYMT som fan !
Men vet du hur det är om jag slutar skolan. Slutar den licensen gälla då?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Låter GRYMT som fan !
Men vet du hur det är om jag slutar skolan. Slutar den licensen gälla då?

Autodesk har ingen aning om det då det inte är bekräftelse att du studerar varje år. Har man en gång blivit medlem så är man alltid det!

Permalänk

Nu tycker jag att det är tajm att uppdatera lite här!

Vad är bästa programmet för en nybörjare, När det gäller att fippla med lite profilrör och rundrör?

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superhjalte:

Nu tycker jag att det är tajm att uppdatera lite här!

Vad är bästa programmet för en nybörjare, När det gäller att fippla med lite profilrör och rundrör?

Beror ju vad du vill göra egentligen. Ska du bara rita för skojs skull är väl sketchup enkelt, dock är det ju inget att ha om du ska producera ritningar.
Om du är ute efter ett riktigt CAD-program skulle jag säga att det finns inga enkla nybörjarvänliga.
Men baserat på erfarenhet skulle jag säga att Solid works eller Inventor är de enklaste att komma igång med och det finns ju massvis med tutorials att läsa/kika på.

Solid works har ju även en inbyggd tutorial i programmet vilket underlättar för nybörjaren.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Beror ju vad du vill göra egentligen. Ska du bara rita för skojs skull är väl sketchup enkelt, dock är det ju inget att ha om du ska producera ritningar.
Om du är ute efter ett riktigt CAD-program skulle jag säga att det finns inga enkla nybörjarvänliga.
Men baserat på erfarenhet skulle jag säga att Solid works eller Inventor är de enklaste att komma igång med och det finns ju massvis med tutorials att läsa/kika på.

Solid works har ju även en inbyggd tutorial i programmet vilket underlättar för nybörjaren.
https://i.imgur.com/UisKSEj.png

Har precis installerat Solidworks och pillat lite med det, och det är betydligt mycket enklare än Freecad och andra gratis varianter!"Enligt mig som har sysslat med CAD i sisådär 8h totalt"

Såg just att solid och inventor har tonvis med tutorials och det är ju ett stort + i kanten om man försöker lära sig lite

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superhjalte:

Nu tycker jag att det är tajm att uppdatera lite här!

Vad är bästa programmet för en nybörjare, När det gäller att fippla med lite profilrör och rundrör?

Jag har stor erfarenhet av främst tre program och jag kan rekommendera alla, även för nybörjare. Samtliga har tutorials som är mycket enkla att följa för att lära sig grunderna.

Inventor - Instegskänsla men fullt kapabelt program
Solidworks - Mittenmodell som klarar "allt"
Pro E Wildfire - Professionell känsla i hela programmet

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Lista med jämförelser av CAD program

Om det är någon som är ute efter ett program som uppfyller specifika krav kan man se jämförelser här.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha fått mycket hjälp och Sketch Up är nog som sagt något som är bra för ditt ändamål enligt mig. Lätt att komma in i som sagt.

Har själv extremt lite erfarenhet av det men det funkar nog, är bara så van att jobba i Pro/Engineer (eller Creo som det heter numera) att sketch up kändes extremt begränsande och jobbigt att arbeta med när vi fick en uppgift i någon designkurs som skulle göras i det.

Men vår lärare visade att han gjort sitt hus där innan han renoverade osv så går gör det uppenbarligen försök inget fancy bara för då stöter man nog snabbt på patrull xD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Inte för att jag jobbar med det så mycket, men Autodesk Fusion 360 är ju gratis och relativt lätt att använda. Sedan har det ju även CAM funktionalitet inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superhjalte:

Har precis installerat Solidworks och pillat lite med det, och det är betydligt mycket enklare än Freecad och andra gratis varianter!"Enligt mig som har sysslat med CAD i sisådär 8h totalt"

Såg just att solid och inventor har tonvis med tutorials och det är ju ett stort + i kanten om man försöker lära sig lite

Har du någon fråga om modellering etc.. så är det bara att fråga på, har ett antal tusen timmar i varje program av de största som finns så lite har man ju snappat upp under tiden^^
Personlig favorit är dock ProE(eller Creo som det heter nuförtiden) då jag tycker det är det mest kompetenta av de alla men man måste ju rita i det som kunderna vill ha :/

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

jag använder freeCad tycker det fungerar bra.

Skrivet av bacardi_avt:

Inte för att jag jobbar med det så mycket, men Autodesk Fusion 360 är ju gratis och relativt lätt att använda. Sedan har det ju även CAM funktionalitet inbyggt.

var hittar du det gratis?
http://www.autodesk.eu/store/products/fusion-360?term=1year&s...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tja, jag bara gick in på denna sidan och laddade ner trial-versionen som man som entusiast får använda hur länga man vill!

http://www.autodesk.com/products/fusion-360/free-trial