Söker hjälp för kommande server

Permalänk
Medlem

Söker hjälp för kommande server

Hej, jag gjort denna tråden då jag nyligen fått bättre nätverk och skulle gärna vilja kolla in på att fixa upp ett par servers osv. Då jag använde mig av en dator så satte jag upp bara några server för vänner men då hade vi liksom 200+ ms. Testade nyligen på ett av spelen och var runt 20 spelare med 40 - 100 ms beroende på vart dom var ifrån.

Vilken/Vad ska man köpa? Billig CPU osv? Pris? Ja det kan vara upp till 10.000:-

Permalänk
Medlem

Vad för server? Vad ska dess syfte vara, mer specifikt?
Utifrån ditt inlägg så låter det som att du vill köra en egen spelserver. Enbart för dina vänner? Vilka spel? Hur många spelare?

Jag rekommenderar inte att du kör en offentlig spelserver på din egna lina hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad för server? Vad ska dess syfte vara, mer specifikt?
Utifrån ditt inlägg så låter det som att du vill köra en egen spelserver. Enbart för dina vänner? Vilka spel? Hur många spelare?

Jag rekommenderar inte att du kör en offentlig spelserver på din egna lina hemma.

Min tanke är egentligen att ha en offentlig spelserver. Det vill säga då jag haft bra succé inom Minecraft tänkte jag har en sådan. Sedan CS:GO, DayZ osv. Men om jag ska räkna med spelare så är det väl olika beroende på vilket spel då jag vill ha offentligt.

Permalänk
Inaktiv

Har du en publik server hemma komma dina polare förvänta sig att den är uppe, om den är nere kommer dom terra dig på TS, Skype, Facebook mm. Någon kanske blir sur och kommer försöka döda din server, och då kanske ditt bredband.

Säger inte att det per automatik blir så men bara att söka här på SC, finns en del trådar om sånt...

Ska du ha något hemma så behöver det ju inte vara en "server". Kör på en billig desktop istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Har du en publik server hemma komma dina polare förvänta sig att den är uppe, om den är nere kommer dom terra dig på TS, Skype, Facebook mm. Någon kanske blir sur och kommer försöka döda din server, och då kanske ditt bredband.

Säger inte att det per automatik blir så men bara att söka här på SC, finns en del trådar om sånt...

Ska du ha något hemma så behöver det ju inte vara en "server". Kör på en billig desktop istället.

Det jag vill försöka är att ha en server som är uppe 24/7 men som sagt ibland kan den går ner och så är det med allt. Jag har haft en dator förut då jag hostade saker på men skulle gärna vilja lägga ner pengar på en lite redigare "server" och det är det som är menat med tråden då jag skulle behöva hjälp med vad man ska börja med

Permalänk
Medlem

Köp en billigare desktop så har du råd med en ups också så minskar du risken för nedtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Köp en billigare desktop så har du råd med en ups också så minskar du risken för nedtid.

Råd med ups?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Råd med ups?

"Råd med ups" == "Så får du pengar över till en UPS".
UPS = https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

"Råd med ups" == "Så får du pengar över till en UPS".
UPS = https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Trodde det var förkortning till "Upgradera .. " Men okej, men som svar på det så nja. Behöver nog en sånt men inget jag ska ha xD Utan blir väl då att köpa några deler till en desktop. Någon som kan rekommendera en bra CPU som klara av att hålla flera servers igång?

Permalänk

om syftet är att endast köra offentlig csgo och dylikt så är det ju bättre att köra en VPS. Det krävs inte mycket för att köra CS:GO servermässigt.

Finns alla möjliga sidor där man kan få tag på server väldigt billigt.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

om syftet är att endast köra offentlig csgo och dylikt så är det ju bättre att köra en VPS. Det krävs inte mycket för att köra CS:GO servermässigt.

Finns alla möjliga sidor där man kan få tag på server väldigt billigt.

@Siickest:
Och med en budget på 10k så kan du hyra en server ett bra tag Du kanske t o m kan få lite sponsor av dina polare. Så behöver du itne oroa dig över nedtid/backup, andra problem som har med hosting att göra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet till att sätta i rackskåp eller måste det vara tornchassi? så länge man vet det kan man snabbt slänga ihop något som funkar bra

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lika förvånad över att folk på detta forum inte förstår charmen med att ha en egen server hemma som man själv får pilla på.
TS tycker det är kul och har det just nu som jag förstår det mest på hobby nivå, men om det går bra så kanske han vill bygga ut, inget fel med att vilja styra över hårdvaran själv imo.

@Siickest: Det finns mängder med bra tester online som visar typ vad du behöver för att köra en dedicated server av olika spel.
Kika sen på ebay.co.uk efter CPUer som möter dina krav. Hade en octocore tidigare som jag köpte billigt från Sydkorea, fraktfritt så gick på drygt 2500kr.
Finns även gott om begagnade servrar du kan hitta på blocket, iaf om du bor nära typ sthlm, gbg eller malmö.
Ska du köra flera servrar på samma fysiska burk så lär du vilja ha "serverhårdvara" typ ecc minnen o så. Få spelservrar är så prestandakrävande som minecraft är, de mesta klarar sig även på 1 tråd, två kan vara bra för att vara på säkra sidan om du är ny och inte vet vad du ska optimera (typ som jag).
Nu har jag min TS server hos en gammal klasspolare på hans VM, men hade under tiden jag pluggade en minecraft server som jag byggde genom delar jag köpte mestadels på blocket.
Helt säker att någon annan här är bättre på att ge tips om vad du kan köra för hårdvara, men tänk bara på att du förstår varför du har hårdvaran du väljer, så du förstår vad som händer om något inte fungerar som du vill.
Ge inte upp drömmen om en egen server, inget fel med det imo.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

om syftet är att endast köra offentlig csgo och dylikt så är det ju bättre att köra en VPS. Det krävs inte mycket för att köra CS:GO servermässigt.

Finns alla möjliga sidor där man kan få tag på server väldigt billigt.

Jo men syftet är ju inte bara att göra en csgo server.. Utan CS:GO, DayZ, Minecraft, ZPS osv. Jag vill ha flera stycken

Skrivet av fragwolf:

@Siickest:
Och med en budget på 10k så kan du hyra en server ett bra tag Du kanske t o m kan få lite sponsor av dina polare. Så behöver du itne oroa dig över nedtid/backup, andra problem som har med hosting att göra.

Vill inte hyra en server dock .. Vill ju ha en server hemma där jag kan ha kontroll över den osv

Skrivet av cuda99:

Har du möjlighet till att sätta i rackskåp eller måste det vara tornchassi? så länge man vet det kan man snabbt slänga ihop något som funkar bra

Jag kan nog ha båda, skulle nog inte vara några problem. Det problemet jag har är ju vad man ska köpa osv.

Skrivet av Purrfected:

Jag blir alltid lika förvånad över att folk på detta forum inte förstår charmen med att ha en egen server hemma som man själv får pilla på.
TS tycker det är kul och har det just nu som jag förstår det mest på hobby nivå, men om det går bra så kanske han vill bygga ut, inget fel med att vilja styra över hårdvaran själv imo.

@Siickest: Det finns mängder med bra tester online som visar typ vad du behöver för att köra en dedicated server av olika spel.
Kika sen på ebay.co.uk efter CPUer som möter dina krav. Hade en octocore tidigare som jag köpte billigt från Sydkorea, fraktfritt så gick på drygt 2500kr.
Finns även gott om begagnade servrar du kan hitta på blocket, iaf om du bor nära typ sthlm, gbg eller malmö.
Ska du köra flera servrar på samma fysiska burk så lär du vilja ha "serverhårdvara" typ ecc minnen o så. Få spelservrar är så prestandakrävande som minecraft är, de mesta klarar sig även på 1 tråd, två kan vara bra för att vara på säkra sidan om du är ny och inte vet vad du ska optimera (typ som jag).
Nu har jag min TS server hos en gammal klasspolare på hans VM, men hade under tiden jag pluggade en minecraft server som jag byggde genom delar jag köpte mestadels på blocket.
Helt säker att någon annan här är bättre på att ge tips om vad du kan köra för hårdvara, men tänk bara på att du förstår varför du har hårdvaran du väljer, så du förstår vad som händer om något inte fungerar som du vill.
Ge inte upp drömmen om en egen server, inget fel med det imo.

Exakt som du säger Om det går bra så kommer jag vilja gå vidare med det, jag har haft Minecraft server förut som jag hyrt och jag gick + med ungefär 3000kr och jag studera just då. Så jag tror nog att jag kan komma igång bra i början. Ska jag väl kolla på lite online tester då, men om du kanske vet redan några bra så kanske du kan visa mig dom?

Permalänk
Medlem

Om rackserver funkar bra (ser till ljudnivå/ström etc)
Så kika efter en gammal g5:a eller g6:a av hp eller liknande

Sen tar du och beställer lite delar från Servershop, Fokus för dig lär ligga på ram mer än cpu i detta fall, 8 kärnor totalt borde räcka så 2 quadprollar tillsammans med ~32+ gig ram Bör räcka för cs + minecraft (beroende på moddar), för 10k borde du kunna sätta ihop en sån maskin som har närmare 64gig ram, Skulle även rekommendera 2-3 st ssd:er som maskindiskar och sedan en mindre raid för backups i mån av möjlighet.

Om du har lite mer exakt svar gällande vilka spelservrar som ska köras är det enklare att utveckla, beror så jäkla mycket på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Om rackserver funkar bra (ser till ljudnivå/ström etc)
Så kika efter en gammal g5:a eller g6:a av hp eller liknande

Sen tar du och beställer lite delar från Servershop, Fokus för dig lär ligga på ram mer än cpu i detta fall, 8 kärnor totalt borde räcka så 2 quadprollar tillsammans med ~32+ gig ram Bör räcka för cs + minecraft (beroende på moddar), för 10k borde du kunna sätta ihop en sån maskin som har närmare 64gig ram, Skulle även rekommendera 2-3 st ssd:er som maskindiskar och sedan en mindre raid för backups i mån av möjlighet.

Om du har lite mer exakt svar gällande vilka spelservrar som ska köras är det enklare att utveckla, beror så jäkla mycket på det

Om jag ska ha exakt så är det.
Minecraft 5 - 12 GB ram
CS:GO 2 - 6 GB ( inte hostat förut )
DayZ 4 - 8 GB
Zombie Panic Source 2 - 4 GB ( mest för skoj )
Teamspeak 3 Server ( 0 - 50 spelare )

Kan eventuellt komma något mer om inte kanske en till minecraft server.. Beroende på hur allt går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Om jag ska ha exakt så är det.
Minecraft 5 - 12 GB ram
CS:GO 2 - 6 GB ( inte hostat förut )
DayZ 4 - 8 GB
Zombie Panic Source 2 - 4 GB ( mest för skoj )
Teamspeak 3 Server ( 0 - 50 spelare )

Kan eventuellt komma något mer om inte kanske en till minecraft server.. Beroende på hur allt går

Släng på 2-4 gig extra som standard (är värt mycket att slippa vara efterklok) Då man uttökar spelservrar efter behovet, räkna överkant, så
MC = 16GB
CS = 8GB (the exeption that proves the rule )
Dayz = 12GB

Dom 2 sista är troligen mer smaksak då behovet inte är för högt.
Så om man då räknar på ca 40GB totalt, jag skulle säga att du kan lika gärna slänga in 64 direkt, men det beror ju på slutpriset, Kika på en g6:a, och 5xsas diskar kanske en ramdisk för chache istället för ssd:er som systemdiskar beroende på belastning
2quad prollar så är du nog i hamn

En Pfsense för routing (om jag skulle satt ihop)
6 vm:ar alt. 5 om du kör teamspeken på en av spelservrarna

Kan knåpa ihop något och skicka i pm om det skulle hjälpa, bara att hojta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Släng på 2-4 gig extra som standard (är värt mycket att slippa vara efterklok) Då man uttökar spelservrar efter behovet, räkna överkant, så
MC = 16GB
CS = 8GB (the exeption that proves the rule )
Dayz = 12GB

Dom 2 sista är troligen mer smaksak då behovet inte är för högt.
Så om man då räknar på ca 40GB totalt, jag skulle säga att du kan lika gärna slänga in 64 direkt, men det beror ju på slutpriset, Kika på en g6:a, och 5xsas diskar kanske en ramdisk för chache istället för ssd:er som systemdiskar beroende på belastning
2quad prollar så är du nog i hamn

En Pfsense för routing (om jag skulle satt ihop)
6 vm:ar alt. 5 om du kör teamspeken på en av spelservrarna

Kan knåpa ihop något och skicka i pm om det skulle hjälpa, bara att hojta till

Jag tänkte redan från början att slänga in 64 GB då men vet aldrig om man vill lägga till extra ram eller sätta upp något mer Det som jag inte vet är ju vad det man ska köpa .. Skulle vilja köpa en server, den stora jävla plattan så att säga xD Kan ju köpa en desktop. Men jag vet dock inte vilken modell och CPU som är bäst :S Om du kan slänga ihop nåt så skulle det vara nice

Permalänk
Medlem

Om du kan leva med ljudet+strömförbrukningen så är första generationen Intel E5 svårt att slå ur prissynpunkt, typ från Natex:
http://www.natex.us/Chenbro-Intel-S2600CP2J-p/rm13704package-...

Du kan kolla tråden här om "Billiga Xeon E5-2670" så ser du massor som har beställt. Det finns även motsvarande men lite dyrare i Sverige genom typ GC-serverparts eller vad dom/han heter.

Ett exemple:
http://www.tradera.com/item/1210/263080286/dell-compellent-sc...

Visa signatur

En server här, några servrar där.