Permalänk
Medlem

Konstigt fel!

Har uppgraderat till windows 10 i min musikstudio. Har gjort så att det finns 2 olika inlogg nu, ett admin som jag har lösen till och ett vanligt som är grabbarnas konto (min och min sambos) där dom får hålla på och spela in sina låtar. Hade bara et tkonto förut i windows 7 som vi alla delade på men vill ha lite extra koll nu på vad som installeras och så. Jaja men nu till tjorvet. Jag kör cubase och startar upp det via mitt administratörs konto...allt fungerar...men när jag byter till grabbarnas konto och startar cubase så vill den inte ladda in drivers för ljudkortet liksom "the audio driver could not be loaded" säger den...jag har ett fireface 800 fw ljudkort och det finns alternativet i options "asio fireface" men när jag enablar det så säger den "the audio driver could not be loaded" Går jag tillbaka till mitt admin igen o gör samma sak funkar det...har kört in senaste drivisarna men no go. Har tagit bort ljudkortet i enhetshanteraren och installerat om drivisarna men icke...samma sak ändå...i enhetshanteraren kan man gå in under rme fireface 800 och få mer info under händelser ser jag att på ett ställe säger den såhär ENHETSINSTALLATION BEGÄRD/"Device 1394\A35&1\000A350099FB786E requires further installation." Men detta står på samma ställe i både admin konto och grabbarnas konto men endast adminkontot funkar som det ska med rätt drivers...NÅN som fattar ens vad jag skrivit här

Datorn e en asus p9x79, 3930k, samsung 850pro ssd 512 systemdisk, 32 gb g-skill 2133mhz ram, rme fireface 800fw ljudkort nividia gtx 580 gfx

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Grabbarnas konto kanske inte har admin rättigheter?

Permalänk
Medlem

nae det har dom inte...dom har typ standard åtkomst men borde inte ljudkorts drivisarna ändå starta?
@Xelnah:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

@st33l: Testa att köra programmet inloggad med grabbarnas konto med runas och din användare (eller en särskild användare med administratörsrättigheter).

Om det fungerar, spara inloggningsuppgifterna i "Credential manager" och skapa en genväg till runas med /savecred som parameter.

Programmet kommer ju då ha rättigheter som administratörskontot man kör under och med lite kreativitet kan man nog ta över systemet, men det kanske inte grabbarna förstår.

Permalänk
Medlem

Runas och credential manager vette tusan vad det är...är det nåt nytt för windows 10?...Tänkte igentligen installera om 7:an när jag formaterade hela studions dator. Men läste lite och de flesta tycker man ska köra senaste OS:et så jag installerade det...Men kan säga jag är ganska vilsen i windows 10 så hängde inte riktigt med i din förklaring även om jag tror att du säkert kunnat hjälpa mej där @KAD:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk