Det här med ångerrätten m.m? hur gör butikerna efteråt?

Permalänk
Medlem

Det här med ångerrätten m.m? hur gör butikerna efteråt?

Hej,
Det här med ångerrätten, hur gör företagen när dom te.x får in en dator som någon kund har öppnat och prövat och kanske tycker att fläkten låter för mycket eller något och således nyttjar ångerrätten.

Packar dom om produkten och skickar den till nästa kund bara?
Jag personligen skulle aldrig vilja få en "begagnad" dator utom då hade jag returnerat den själv igen till företaget ifråga.

Eller butikerna kanske sätter ut dom som "fyndvara" eller något åt det hållet?

Jag personligen kollar alltid att fabrikens "plombering" finns kvar på produkten och att den inte varit öppnad.

OBS! JAG PRATAR OM ÅNGERRÄTTEN OCH INTE OM ÖPPETKÖP!

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Packar dom om produkten och skickar den till nästa kund bara?

Detta, om produkten och förpackningen ser ut att vara i orört/nytt skick.
Annars hamnar den som fyndvara (och den ursprunglige köparen riskerar att inte få hela beloppet återbetalt.)

Hade butikerna börjat göra alla öppet-köp-produkter till fyndvaror hade dom gått miste om så mycket pengar att öppet köp hade försvunnit.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt ifall en person har ägt ett "nytt" grafikkort i någon timme före mig, så länge kortet ser nytt ut, fungerar som det ska och har giltig garanti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är olika har jag sett, en del säljer produkterna som nya och andra sätter ut det på fyndhörnan.
Har väl att göra med hur förpackningen ser ut och skicket på varan i övrigt som styr aningen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Detta, om produkten och förpackningen ser ut att vara i orört/nytt skick.
Annars hamnar den som fyndvara (och den ursprunglige köparen riskerar att inte få hela beloppet återbetalt.)

Hade butikerna börjat göra alla öppet-köp-produkter till fyndvaror hade dom gått miste om så mycket pengar att öppet köp hade försvunnit.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt ifall en person har ägt ett "nytt" grafikkort i någon timme före mig, så länge kortet ser nytt ut, fungerar som det ska och har giltig garanti.

Jag pratar inte om öppetköp utom om den lagstadga ÅNGERRÄTTEN dvs något som ett företag inte kan avtal bort eller är frivilligt för företaget.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Om man returerar en vara så ska den vara i nyskick. Butiken har rätt att kräva ersättning om embalage eller varan är så pass skadade att den inte kan säljas till nypris igen. Så du måste stå för butikens inkäktsbortfall även om ångersrätten gäller. Så om du köper en produkt på nätet så kan du få en produkt som vänt hos en tidigare kund. Det är något man får acceptera när vi har en så generös lag som skyddar oss. Om produkten skulle vara skadad så får butiken sälja den på annat sätt eller slänga den.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag pratar inte om öppetköp utom om den lagstadga ÅNGERRÄTTEN dvs något som ett företag inte kan avtal bort eller är frivilligt för företaget.

Värt att tänka på är att 14 dagars ångerrätt endast gäller vid distanshandel, inte i fysisk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om man returerar en vara så ska den vara i nyskick. Butiken har rätt att kräva ersättning om embalage eller varan är så pass skadade att den inte kan säljas till nypris igen. Så du måste stå för butikens inkäktsbortfall även om ångersrätten gäller. Så om du köper en produkt på nätet så kan du få en produkt som vänt hos en tidigare kund. Det är något man får acceptera när vi har en så generös lag som skyddar oss. Om produkten skulle vara skadad så får butiken sälja den på annat sätt eller slänga den.

Ja nu när jag läser det du skriver så låter det rimligt, men förhoppningsvis så nyttjar inte folk ångerrätten efter dom har testat produkten.

Eller ja, jag gjorde det i början av december hos Dustin - jag köpte en Dell XPS 13" som hade coilwhine så jag nyttjade ångerrätten och uppmärksammade Dustin på problemet på produkten.
Så dom kommer förmodligen reklamera den hos Dell för sin egen räkning.

Då dom inte hade någon Dell XPS kvar så fick jag istället köpa en Thinkpad T460s som jag är väldigt nöjd med.

Så i mitt fall så hamnar ju inte den Dell XPS 13" som jag köpte på hyllan igen då det är en DOA.

I mitt fall tycker jag ångerrätten är väldigt bra då man slipper hålla på att skicka iväg spritt nya datorer m.m på reperation utom man kan helt sonika låta ÅF göra det och man kan välja att få en ny.
Det är väldigt bra för oss konsumenter och även för ÅF då dom slipper långa serviceärenden.

Sen är Dustin i särklass bäst gällande sånna här ärenden.
Jag fick datorn den 7:de dec, satte upp ett ärende den 8:de dec fick returfraktsedeln per e-post, dom krediterade datorn i "förskott" och skickade ut en ny till mig samtidigt som jag skickade tillbaka den gamla som jag fick 3 dagar senare pga. Dustin hade hög belastning innan jul.

Och det är därför jag alltid handlar på Dustin, jag har alltid haft god erfarenhet av Dustin sedan tidigare.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag pratar inte om öppetköp utom om den lagstadga ÅNGERRÄTTEN dvs något som ett företag inte kan avtal bort eller är frivilligt för företaget.

I praktiken är det oftast i princip samma sak.
Öppet köp gäller i regel längre än de 14 dagarna som distansköpslagen täcker dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I praktiken är det oftast i princip samma sak.
Öppet köp gäller i regel längre än de 14 dagarna som distansköpslagen täcker dock.

Inte samma sak, te.x Dustin tar endast emot saker på öppet köp om förpackningen inte är bruten.
Medans när det gäller ångerrätten så tar Dustin mot saker som har blivit testade men att dom ändå ser fräscha ut.

Så det finns faktiskt en stor skillnad.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I praktiken är det oftast i princip samma sak.
Öppet köp gäller i regel längre än de 14 dagarna som distansköpslagen täcker dock.

Både ja och nej, ibland kan det vara stor skillnad.

Öppet köp = butiken sätter villkoren, hur länge öppet köp gäller, om produkten får användas eller inte, förpackning ska vara hel osv.
Ångerrätt = kan returnera oavsett skick, avdrag görs för att täcka eventuell inkomstbortfall pga skicket.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag pratar inte om öppetköp utom om den lagstadga ÅNGERRÄTTEN dvs något som ett företag inte kan avtal bort eller är frivilligt för företaget.

Jag ser ingen skillnad alls i förhållande till exemplet jag gav.
Du kan byta ut "öppet köp" mot "ångerrätt" och mitt inlägg hade varit exakt likadant.

Butikerna kommer skicka ut samma vara till kund 2 även om den är använd, om den fortfarande är i nyskick dvs.
Om inte kommer kund 1 antagligen att bli ersättningsskyldig beroende på hur använd produkten verkar vara, och sen hamnar produkten i fyndhörnan eller så slängs den helt enkelt.

Om kund 1 däremot använder ångerrätten på en produkt som han tycker verkar vara sönder eller som uppvisar fel, istället för reklamera (eller bara varna återförsäljaren) så är han lite av en skitstövel, då risken är att återförsäljaren helt enkelt bara tar tillbaks produkten och säljer den till nästa intet ont anande kund, och så fortsätter cykeln.

Med det sagt så finns det gott om exempel där en köpare har köpt något som verkar trasigt, och sen använt sig av ångerrätten/öppet köp (och köpt varan någon annanstans) för att slippa eventuellt huvudbry med reklamationer, men då har dom varnat ÅF om situationen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag ser ingen skillnad alls i förhållande till exemplet jag gav.
Du kan byta ut "öppet köp" mot "ångerrätt" och mitt inlägg hade varit exakt likadant.

Butikerna kommer skicka ut samma vara till kund 2 även om den är använd, om den fortfarande är i nyskick dvs.
Om inte kommer kund 1 antagligen att bli ersättningsskyldig beroende på hur använd produkten verkar vara, och sen hamnar produkten i fyndhörnan eller så slängs den helt enkelt.

Om kund 1 däremot använder ångerrätten på en produkt som han tycker verkar vara sönder eller som uppvisar fel, istället för reklamera (eller bara varna återförsäljaren) så är han lite av en skitstövel, då risken är att återförsäljaren helt enkelt bara tar tillbaks produkten och säljer den till nästa intet ont anande kund, och så fortsätter cykeln.

Med det sagt så finns det gott om exempel där en köpare har köpt något som verkar trasigt, och sen använt sig av ångerrätten/öppet köp (och köpt varan någon annanstans) för att slippa eventuellt huvudbry med reklamationer, men då har dom varnat ÅF om situationen.

"öppet köp" väljer en butik själv att ha. De skulle kunna kalla det vad som helst och butiken bestämmer helt villkoren för tjänsten. Sen finns det en distanshandelslag som gäller alla nätbutiker och som är samma för alla. Öppet köp innebär väldigt ofta att du inte ens får öppna produkten vilket gör så att den garanterat går att sälja vidare som ny senare. Så att bara byta ut orden som att de innebär samma sak blir lite missvisande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag vet skillnaden mellan öppet köp och ångerrätten, men i exemplet jag gav så passade både öppet köp och ångerrätten in på frågeställningen. ("vad gör affärer med varor dom får tillbakaskickade?")

Som du ser så redigerade TS sitt inlägg efter att jag hade svarat, jag trodde först att han pratade om öppet köp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag ser ingen skillnad alls i förhållande till exemplet jag gav.
Du kan byta ut "öppet köp" mot "ångerrätt" och mitt inlägg hade varit exakt likadant.

Butikerna kommer skicka ut samma vara till kund 2 även om den är använd, om den fortfarande är i nyskick dvs.
Om inte kommer kund 1 antagligen att bli ersättningsskyldig beroende på hur använd produkten verkar vara, och sen hamnar produkten i fyndhörnan eller så slängs den helt enkelt.

Om kund 1 däremot använder ångerrätten på en produkt som han tycker verkar vara sönder eller som uppvisar fel, istället för reklamera (eller bara varna återförsäljaren) så är han lite av en skitstövel, då risken är att återförsäljaren helt enkelt bara tar tillbaks produkten och säljer den till nästa intet ont anande kund, och så fortsätter cykeln.

Med det sagt så finns det gott om exempel där en köpare har köpt något som verkar trasigt, och sen använt sig av ångerrätten/öppet köp (och köpt varan någon annanstans) för att slippa eventuellt huvudbry med reklamationer, men då har dom varnat ÅF om situationen.

Om du menar mig så berättade jag felet för Dustin, sen vad dom gör med produkten kan ju inte jag hållas ansvarig för.
Man får anta att dom reklamerar den.

Jag fick en helt ny dator av Dustin iaf.
En så kallad DOA.

Men som att den produkten var slut i lager så köpte jag en annan dator som passade mina behöv också som att det var brottom för mig att få en dator.

Så som jag ser det så har jag gjort andra konsumenter en tjänst för jag antar att Dustin skickar tillbaka den till tillverkaren då dom själva har rätt till det som att den var trasig så får dom en ny produkt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Butiken har rätt att kräva ersättning om embalage eller varan är så pass skadade att den inte kan säljas till nypris igen. Så du måste stå för butikens inkäktsbortfall även om ångersrätten gäller.

Enligt ARN 2004-7650 så gäller:

"Enligt vad som sägs i lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt inte ses som att varan har förändrats. Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för."

Sedan detta utslag har dock det skett ändringar i Lag om distansavtal..., bl.a. så säger nu 2 kap 15§ att:

"Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

Denna paragraf skulle eventuellt kunna öppna för att en förstörd förpackning i vissa fall skall ersättas. Man har rätt att förstöra förpackningen om det krävs för att kunna undersöka varans funktion och egenskaper...men att förstöra en förpackning som lätt kan öppnas utan att skadas skulle dock kunna anses som hantering i större omfattning än nödvändigt.

Mig veterligen har det dock inte prövats än, varken av ARN eller domstol, och tills så skett så finns det skäl att gå på den gamla linjen (den i ovan nämnda ARN-fall).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte vad butikerna gör med varorna men skulle gissa dom säljs både som nya och fyndvaror beroende på skicket.

Men tänkte bara säga att det finns ingen lagstadgad ångerrätt när du köper i en affär. Det gäller bara vid distansköp t.ex internet och telefon försäljning.

Finns ingen ångerrätt heller om varan kostar under 400 kr enligt lagen.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmgc:

Finns ingen ångerrätt heller om varan kostar under 400 kr enligt lagen.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Det gäller inte distanshandel.

Citat:

https://www.hallakonsument.se/angerratt
Vad är köp utanför säljarens affärslokaler?
Det kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner vid din mataffär. Om det du köper kostar mindre än 400 kronor gäller inte ångerrätten, vid köp utanför säljarens affärslokaler.

Permalänk

Jag har faktiskt köpt ett eller två grafikkort, gtx760 och ett gtx770 som såg ut att ha varit uppackade från netonnet men båda såg oanvända ut, fungerade bra och alla tillbehör följde med. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om prylarna är ok och ser oanvända ut.

Dock personer är olika och känns det som paketet varit öppnat ska man klaga/byta genast. Det är mycket bättre än att gå och grubbla och inte känna sig nöjd med köpet.

Har för mig att jag sålde gtx770 till Bärplockaren här på sweclockers. @Bärplockaren om du har kvar gtx770 lägg in en rad :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Köpte hem ett GTX980 i somras. Efter ett par veckor såg jag att GTX 1070 kommit in i lager.
Plockade ut kortet ur datorn och ner i kartongen. Gjorde ett märke i ena hörnet på kartongen med stiftpenna.
Lämnade tillbaka och bytte mot ett GTX 1070.
.
Åkte till butiken dagen efter för att köpa en SSD.
Gick förbi fyndhörnan för att se om grafikkortet låg där och vad priset var.
Såg inget så gick bort till komponenthyllan och kollade.
Jajamensan där stod det...

Permalänk
Medlem

@Stefanp67
Det kortet finns inte kvar i min ägo tror t.o.m. jag sålde de vidare här på swecloclers.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Köpte hem ett GTX980 i somras. Efter ett par veckor såg jag att GTX 1070 kommit in i lager.
Plockade ut kortet ur datorn och ner i kartongen. Gjorde ett märke i ena hörnet på kartongen med stiftpenna.
Lämnade tillbaka och bytte mot ett GTX 1070.
.
Åkte till butiken dagen efter för att köpa en SSD.
Gick förbi fyndhörnan för att se om grafikkortet låg där och vad priset var.
Såg inget så gick bort till komponenthyllan och kollade.
Jajamensan där stod det...

Ville du bara ha ett gratis lånekort tills 1070 skulle finnas i lager igen? Jag har inga problem med att folk lämnar tillbaka produkter p.g.a. div. fel men att göra på det sättet känns inte särskilt schysst mot varken butiken eller övriga kunder.

Eller menar du att du var helt ovetande om att en ny generation av grafikkort skulle lanseras någon vecka eller två efter köp? I så fall tycker jag nog att man får stå sitt kast, precis som de som köpte 980Ti för 7000 spänn veckan innan 1070 släpptes.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ville du bara ha ett gratis lånekort tills 1070 skulle finnas i lager igen? Jag har inga problem med att folk lämnar tillbaka produkter p.g.a. div. fel men att göra på det sättet känns inte särskilt schysst mot varken butiken eller övriga kunder.

Eller menar du att du var helt ovetande om att en ny generation av grafikkort skulle lanseras någon vecka eller två efter köp? I så fall tycker jag nog att man får stå sitt kast, precis som de som köpte 980Ti för 7000 spänn veckan innan 1070 släpptes.

Tänkte jag nöjer mig med ett GTX980 eftersom spelandet inte är vad det varit.
Men efter några dagar kände jag att jag vill satsa på spelandet igen.
GTX 1070 fanns inte i lager, men kom efter ytterligare en vecka.

Var i butiken och frågade om öppet köp.
Förklarade tydligt att jag använt kortet i två veckor.
Men det var absolut inga problem enligt dem så länge alla tillbehör finns med.

Så varför skulle jag avstå när butiken säger det är okey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så varför skulle jag avstå när butiken säger det är okey?

För att kortet förmodligen säljs vidare till någon annan ovetande kund (till fullpris) bara för att du gjorde ett impulsköp och sedan ångrade dig. Jag har som sagt full förståelse för att folk t.ex. lämnar tillbaka skärmar p.g.a. orimlig BLB men att lämna tillbaka en produkt p.g.a. ett ogenomtänkt köp känns inte OK även om det inte strider mot butikens villkor för öppet köp.

Det är så klart bara min åsikt men jag vill i alla fall gärna ha en ny och oanvänd produkt när jag betalar fullpris och inget som någon har lånat hem och testat för skojs skull i ett par veckor och därefter lämnat tillbaka.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att kortet förmodligen säljs vidare till någon annan ovetande kund (till fullpris) bara för att du gjorde ett impulsköp och sedan ångrade dig. Jag har som sagt full förståelse för att folk t.ex. lämnar tillbaka skärmar p.g.a. orimlig BLB men att lämna tillbaka en produkt p.g.a. ett ogenomtänkt köp känns inte OK även om det inte strider mot butikens villkor för öppet köp.

Det är så klart bara min åsikt men jag vill i alla fall gärna ha en ny och oanvänd produkt när jag betalar fullpris och inget som någon har lånat hem och testat för skojs skull i ett par veckor och därefter lämnat tillbaka.

Inte på mitt ansvar om butiken säljer använd vara till nypris.

Tror inte du är lika godtrogen om du själv köper nåt du ångrar eller är missnöjd med
om butiken säger kom in med den bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inte på mitt ansvar om butiken säljer använd vara till nypris.

Men du märkte den ändå eftersom du troligtvis var intresserad av att veta ifall den skulle säljas vidare som ny? Med tanke på det och din ton i ditt förra inlägg verkade du uppfattade det som negativt men samtidigt hade du ingenting emot att utnyttja din ångerrätt/öppet köp?

Skrivet av SUMITOMO:

Tror inte du är lika godtrogen om du själv köper nåt du ångrar eller är missnöjd med om butiken säger kom in med den bara.

Jag kan inte minnas att jag gjort några vidare ogenomtänkta köp i mitt liv, i varje fall inget som kostar mer än någon hundralapp. I ditt fall rörde det sig uppenbarligen om ett impulsköp eftersom du ångrade dig redan efter ett par dagar vilket kunde ha undvikits genom en stunds övervägande och/eller efterforskning.

Jag säger inte att man inte ska få nyttja ångerrätten men ju fler som gör som dig desto större blir cirkulationen av begagnade produkter och till synes av en helt onödig anledning, nämligen bristande impulskontroll...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Men du märkte den ändå eftersom du troligtvis var intresserad av att veta ifall den skulle säljas vidare som ny? Med tanke på det och din ton i ditt förra inlägg verkade du uppfattade det som negativt men samtidigt hade du ingenting emot att utnyttja din ångerrätt/öppet köp?
Jag kan inte minnas att jag gjort några vidare ogenomtänkta köp i mitt liv, i varje fall inget som kostar mer än någon hundralapp. I ditt fall rörde det sig uppenbarligen om ett impulsköp eftersom du ångrade dig redan efter ett par dagar vilket kunde ha undvikits genom en stunds övervägande.

Jag säger inte att man inte ska få nyttja ångerrätten men ju fler som gör som dig desto större blir cirkulationen av begagnade produkter och till synes av en helt onödig anledning, nämligen bristande impulskontroll...

Klart det är positivt att få öppet köp inom 30 dagar.
Lika klart är det negativt att varan säljs som ny.

Säger butiken att bara kom in och man inte godtar deras erbjudande har man en skruv lös imo.
Andra gången det händer på typ 30år av vuxenliv...

Permalänk
Medlem

Man kan inte både ha kakan och äta den. Vill "vi" ha generösa villkor kring returrätt så är det "vi" (konsumenterna) som i slutändan betalar för det.

I exemplet ovan så är det ju någon som kommer drabbas av förhöjd risk för dolda ESD-skador och därmed ökad risk för strul och ev. tidsåtgång för RMA-hantering. I sammanhanget ett rätt litet pris? (Alltså, så litet att det gynnar "alla" om detta ärende kan skötas så kostnadsneutralt för butiken som möjligt.)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en speldator för 16 000:- på Elgiganten som jag installerade en massa spel och program på, öppnade även den och satte i en extra fläkt då jag tyckte gpun låg på alldeles för hög temp.. var dock inte alls nöjd den ändå pga höga ljudnivåer och dålig prestanda så jag plockade ur min fläkt, formaterade hårddisken och åkte tillbaka och lämnade in den igen.. ( som öppet köp ) även fast detta inte var huvudämnet här så funderade jag dock på vad som händer med datorn. Killen öppnade inte ens och tittade på den eller kollade så den funkade.. fick tillbaka mina pengar på kortet dagen efter.