Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Haha dagens fail 😀

tyvärr inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Jag tror Yoshman talar specifikt om spel och där är en 6800K över lag sämre än en i7 6700K/7700K ja.
Detta på grund av de lägre klockfrekvenserna direkt ur kartong och att en högre överklockning är svårare att få till med så många kärnor som @Serzarian nämnde.

Sen har ju Skylake lite högre IPC än Broadwell-E så vitt jag vet.

Vet precis vad han menar men jag håller inte med. Alls.

Skulle hellre lägga slantarna på en 6800k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Can't wait tills jag kan lägga handskarna över en i7 7700k och en 1080Ti ;d

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Can't wait tills jag kan lägga handskarna över en i7 7700k och en 1080Ti ;d

haha exakt samma som jag sitter och väntar på

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Du vet att det enda som behövs för att hålla igång flera applikationer är mängden RAM va?
Det enda som faktiskt tar CPU-kraft när det gäller sådan multitasking skulle väl vara om man har ett intresse att se på 3 Youtube-videos i 4K samtidigt som man spelar.

om mängden ram tar slut så kraschar ex ff men det påverkar ej spelen som snor åt sig den mängd de behöver när man startar spelet om det nu finns tillgängligt då. för mig brukar ff ligga på 3-4 gb + då spelet på det då å jag brukar vara uppe i 12Gb tot men som sagt ibland pga youtube/flash så kraschar ff. det e cpuload som gör att spelen upplevs som stutterfest. tror du mig inte, belasta cpun så mycket du kan å mycket du kan å starta ett spel.
Jag brukar ha webbradio på samt kanske nått youtube podcast å det brukar räcka för att jag får stuttering i vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har kvar min 3570k, vet fortfarande inte om det är värt att byta
Kör cpun i 4.4ghz svalt och stabilt.

Blir ju en del med 4000kr cpu, 2000kr moderkort, 1500-2000kr minne för kanske inte allt för mycket uppgradering.
Sen skulle man väll dock vilja ha en snabb M.2 SSD som OS enhet för skojs skull

https://www.inet.se/produkt/4300175/ocz-rd400-512gb-m-2-pcie-...

varför vänta? plats över så är det bara att köra?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

haha exakt samma som jag sitter och väntar på

vad blir bättre om du byter från din överklockade 5820k?

500-800 mhz? OC? för singletråd prestanda?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Om du tycker att en sexkärnig är sämre än en fyrkärnig så får du tycka det.

Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Antal kärnor är ej allt, lite på samma sätt som en gammal diesel 6a från 80 talet inte är ett skit emot dagens V4or..

Det handlar om rätt processor för rätt tillämplig och vi går emot en utveckling där svenssons mer eller mindre ej behöver bry sig vad det är för cpu/gpu i den dator som de köperr, detta gäller både stationära, bärbara och mobiler.

Här på sweclockers och andra liknande forum kan man få intrycket att majoriteten enbart spelar på sin dator, men det finns många typer av användare.

Men om vi tar spel så har nästan 100% en 2/4 kärnig CPU, man skulle kunna diskutera hur utvecklare bättre skulle kunna anpassa för fler än 4 kärnor. Men när idag i princip nästan inte finns någon Gamer som har fler än 4 kärnor, så är det inte bara lite fel att ödsla dyrbar tid på att optimera emot ett system som nästan ingen av deras kunder har, där denna optimering samtidigt kan resultera i prestandaproblem för typ alla andra.

Jag tror att när kanske 6 kärniga processorer blir vanligare så kommer allt fler spelutvecklare att använda dem, det kan vara för att kunna spela in samtidigt som man spelar, bättre fysiskberäkningar, mer dynamiska världar etc. Även om nu detta till stor del hamnar på grafikkortet. Ta bilspel, så tycker jag dagens är lika stela som de i början av 2000 talet. (ja det finns riktigt bra, men jag har enbart testat mainstream. Det går att lägga till fysisk till den förbannelse i såna spel, där bilen beter sig helt olika beroende på skador, detsamma gäller AI.

Nå det jag argumenterar för flera kärnor just nu när den första vettiga alternativt börjar komma är främst till användare som gör mycket vid datorn. Vi som kör något dritt på datorn som tuggar i flera timmar samtidigt som vi gör annat växer i antal för var dag som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå det jag argumenterar för flera kärnor just nu när den första vettiga alternativt börjar komma är främst till användare som gör mycket vid datorn. Vi som kör något dritt på datorn som tuggar i flera timmar samtidigt som vi gör annat växer i antal för var dag som går.

Precis men det gäller inte bara pro-users. Svenssons tror att en snabb spelpc innebär att man kan slänga allt på den samtidigt utan att den påverkar datorns prestanda negativt. De blir redigt besvikna när deras nya skylake spel laptop inte lever upp till hypen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Precis men det gäller inte bara pro-users. Svenssons tror att en snabb spelpc innebär att man kan slänga allt på den samtidigt utan att den påverkar datorns prestanda negativt. De blir redigt besvikna när deras nya skylake spel laptop inte lever upp till hypen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi tar vanliga användare så köper de knappast en i7a eller en av de bättre Ryzen SR7 . Men det kommer bli väldigt intressant vilken som blir bäst för dem. Som jag tolkar resultaten nu, så handlar det enbart om vilken prisnivå AMD lägger sig på för att säga vem som är bäst för dem.

Där det finns nischade användare, där jag hävdar att de nischade är de som vill ha extremt av något, vi andra är det bara mer prestanda per krona som är det viktiga. Med det inte sagt att vanliga folk som använder sin dator som en terminal/ tunnklient med lite utökad ändamål som youtube bör skaffa ha en 8 cores cpu.
Nå det blir intressant vad Ryzen att se vad SR3 och SR5 presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vad blir bättre om du byter från din överklockade 5820k?

500-800 mhz? OC? för singletråd prestanda?

blir en helt ny dator, denna går i arv in i familjeledet

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Inaktiv

Denna vara säljs ej längre
Du har kommit till en produkt som inte längre finns i vårt sortiment.

Det var kortlivad cpu

Permalänk
Medlem

Min 4790k hänger med ett tag till.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Kommer man kunna utnyttja 3D-Xpoint på en 270-bräda med en 6XXX-processor?

Är lite kluven i om man verkligen behöver uppgradera denna generation :/

7GHz.

http://www.nordichardware.se/nyheter/intel-core-i7-7700k-nar-...

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Varför uppgradera till mer av samma?

hade jag varit du hade jag dragit på stort å hoppat på mer kärnor. Iof ska jag inte säga nått hoppade från 3770k till q6600 till 6700 men jag var tvungen, aldrig att jag hade gjort ett hopp direkt från 3770k-6700.
Å det gäller så klart dig med 2600k-7700k e bara slöseri med pengar. Du får nån enstaka mer fps med ett top of the line graffe@låga upplösningar, men sen då?

Jag kör hellre på nått nytt å spännande än hasar kvar vid fyra kärnor.
Nu när surfandet börjar ta så jäkla mycket samt eventuellt andra program så behöver man mer kärnor för att kunna spela utan problem när allt sånt e på i bakgrunden.
@Yoshman, hur ofta spelar du med allt på i bakgrunden? Som jag påpekat så kräver enbart surfandet en del nu å det ihop med spel blir ju redan krävande på en 4c/8t plattform.

Köp nått med mer kärnor ananrs e det bortkastade pengar

Jag tror inte på Jack-of-all-trades då det blir master-of-none.

I stället är jag helt inne på UNIX-filosofin: "do one thing and do it well".

Så har en dator jag enbart jobbar på, en som enbart är server och naturligtvis en som bara är för spel. Den som är byggd för spel kör överhuvudtaget inte en enda sak som inte har med spel att göra, har även försökt få den att se ut som en konsol och att helt styra den med handkontroll (men gav upp på det sista, fungerar inte 100 %...).

Och varför skulle jag köra saker i bakgrunden när jag spelar? Windows har bara ett input-focus och när man spelar går det till spelet, är rent idiotiskt att ha webbläsaren igång med massa flash blinkande.

Skrivet av DST:

Tog det(cad/ps)som exempel, dvs att man kanske har några program som kanske kräver mer resurser än brukligt...

youtubeflikar/flash å lite sånt + spel blir rätt krävande och om nån flik av nån anledning går upp i för mycket load så blir ju stuttering.

samma händer ju när man har för svag cpu jue.

Problemet med dagens spel är att de i allt större utsträckning använder alla CPU-trådar som finns, det för att motorerna är i första hand designade för konsoler och där vet man att inget att körs.

På PC-ställer detta till problem då spelet inte har någon kontroll över vad som körs mer på systemet. Körs saker som webbradio och liknande som drar någon procent av CPU-kraften kvittar det, i alla fall på fyrkärninga modeller med SMT. Men kör man något lite tyngre så kan man råka ut för "oversubscription" på vissa CPU-trådar, det kan leda till hög FPS varians i spel (som kan upplevas som stutter om det är tillräckligt kraftigt).

Fler CPU-trådar löser inte detta problem, det är bara mindre sannolikt att Windows råkar välja tråden som kör DX11-grafiktråden (eller någon annan hårt lastad speltråd) vilket då kommer orsaka hög FPS varians.

Enda sättet att säkerställa hög lägsta FPS och låg FPS-varians när man spelar på ett "normalt" OS är att se till att inget onödigt körs i bakgrunden. I teorin kan man även höja prioriteten på spelprocessen, men kör man då t.ex. webbradio i bakgrunden är risken stor att ljudet börjar hacka i det läget.

Skrivet av chipw00t:

Om du tycker att en sexkärnig är sämre än en fyrkärnig så får du tycka det.

Lol

Inte "tycker", går faktiskt att bevisa att så är fallet.

Och var inte heller så jag uttryckte mig, sa att för normalanvändaren kommer en i7-7700K vara minst lika snabb som i7-6800k i över 90 % av fallen (skulle säga att det är lågt räknat, mer realistiskt är nog mer än 95 % och mer än 90 % av tiden mot i7-6900K).

Kanske är detta lite som när prästerna fortfarande ansåg att jorden var platt medan astronomerna visste att så inte var fallet. Att peka på fakta kring CPU-skalning idag lär i alla fall inte skicka en till fängelse

Amdahls lag är just det, en lag. Den beskriver en övre gräns för hur mycket boost man någonsin kan se från ett visst antal CPU-kärnor över ett system med samma prestanda per CPU-tråd som kör en enda tråd. Det är alltså en överskattning av hur stor boost man kan få.

Problemet med Amdahls lag är att det är allt annat än enkelt att fastställa värdet på "p", d.v.s. hur stor andel av programmet som kan dra nytta av alla CPU-trådar (p är alltså ett tal mellan 0,0 och 1,0). Går ändå att göra lite approximationer och för vissa program vet man att p är 0 (t.ex. alla normala applikationer skrivna i JavaScript eller som på annat sätt är enkeltrådade) medan man i andra vet att p är 1 (t.ex. rendering och allt för många benchmarks som testar CPU-prestanda).

Spel ligger idag typiskt mellan 0,5 och 0,8. De flesta program på skrivbordet ligger mellan 0,0 och 0,8.

När man kör program som faktiskt kan utnyttja alla CPU-trådar (d.v.s. p>0) kommer man typiskt ha en boost frekvens motsvarande den när alla CPU-kärnor jobbar (i alla fall under Windows, den schedulern är inte helt optimal för CPU med många CPU-kärnor och variabel frekvens...) .

Utan att tycka, anta eller på något sätt färga resultat med personliga saker kan jag då konstatera att i7-7700K är lika snabb eller snabbare jämfört med i7-6800K så länge som p<0,87 (och då har jag antagit att IPC är samma för Broadwell och Kaby Lake).

AnandTech kom fram till att Skylake har i de tester man körde ca 5 % högre IPC jämfört med Broadwell. Tittar man lite noggrannare ser man att det är mindre för flyttalsintensiva applikationer och större för heltalsintensiva applikationer (och det senare är mer relevant i praktiken). Antar vi 5 % högre IPC får man att i7-7700K är snabbare när p<0,92.

Skulle säga att för väldigt nära 100 % av användarna vid väldigt nära 100 % av fallen är i7-7700K snabbare än i7-6800K.

Har inget personligt investerat i detta, tycker bara det är ett intressant område och kan därför berätta för andra om vad man kanske ska beakta innan man lägger sina surt förvärvade slantar på en riktigt dyr CPU.

Har själv varit på väg att slå till på en i7-6950X ett par gånger. Är inte priset som hindrar mig utan det faktum att jag vet att en i7-6700K skulle vara snabbare i en klar majoriteten av fallen. Gissar ändå att i7 Coffee Lake kommer vara den högst klockade modellen, i så fall blir det en 6-kärnig CPU för mig (då i7 Coffee Lake blir den första konsument i7 att få 6 kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Men om vi tar spel så har nästan 100% en 2/4 kärnig CPU, man skulle kunna diskutera hur utvecklare bättre skulle kunna anpassa för fler än 4 kärnor. Men när idag i princip nästan inte finns någon Gamer som har fler än 4 kärnor, så är det inte bara lite fel att ödsla dyrbar tid på att optimera emot ett system som nästan ingen av deras kunder har, där denna optimering samtidigt kan resultera i prestandaproblem för typ alla andra.

Ja, men om en 5 år gammal Sandy knappt flaskar ett modernt grafikkort så har jag lite svårt att tro att en 6800k skulle ha sämre IPC.

Ser ju fint ut med höga siffror i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av henxon:

blir en helt ny dator, denna går i arv in i familjeledet

Ååh, vill du bli min pappa?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Jaja, bygg tre datorer du @Yoshman.

Håller fortfarande inte med dig oavsett hur många spaltmeter du skriver, förstår du mig?

Kan försöka en gång till:

Jag skulle hellre lägga pengarna på en 6800k när dom ändå ligger så nära varandra i pris.

Det är ett subjektivt omdöme om vad som skulle passa mig. Förstår du? Samt att overpriced lake är för dyr.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Detsamma gäller med det med 8 cores cpuerna, vi som har behov av detta eller mer är försumbara i förhållande till alla. Men väldigt många gör fler saker samtidigt. Som jag nu som kompilerar ett projekt där nästan 6 core går i max samtidigt som jag gör en massa annan dritt.
Detta med att låta datorn arbeta i timmar under tiden man gör helt andra saker på datorn blir bara vanligare för varje år.

Detta med att sitta och göra en sak i taget på datorn är förbi, sedan självklart är det rätta att använda sin dator som en terminal och låta servrar göra allt jobb. Men som sagt, kunna köra allt skit på en dator är enkelt och snabbt att komma igång med saker i. Det andra skapar en overhead tid.

Håller helt med, till all kod jag skriver försöker jag använda så mycket resurser som möjligt

Kan jag använda 8 trådar istället för 4 st i mina program så kodar jag förstås därefter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Jaja, bygg tre datorer du @Yoshman.

Håller fortfarande inte med dig oavsett hur många spaltmeter du skriver, förstår du mig?

Kan försöka en gång till:

Jag skulle hellre lägga pengarna på en 6800k när dom ändå ligger så nära varandra i pris.

Det är ett subjektivt omdöme om vad som skulle passa mig. Förstår du? Samt att overpriced lake är för dyr.

Har lite fler än tre datorer, finns många olika saker man kan göra

Och naturligtvis får du bygga precis vad du vill. Sedan har jag påpekat att det jag skriver stämmer bara på den stora majoriteten, inte på alla!

Finns självklart också personer som gör lite udda saker och bland dessa finns självklart de som har jättestor nytta av massor med kärnor, t.ex. de som redigerar film.

Intel förstår att den andel av marknaden där det är rationellt att köpa E-serien är rätt liten. Faktum är att Intel var övertygad om att det inte fanns någon marknad alls för 8-10 kärnors modeller för konsumenter. Men man gjorde ändå on-line poll, visade sig att det fanns ett förvånansvärt stort intresse bland entusiaster för dessa modeller.

Enligt NewEggs lista så var i7-6700K storsäljaren och den modell som med råge genererade mest omsättning för CPUer. Lite förvånande låg i7-5960X på 3:e plats för omsättning (efter 6700K och 4790K). D.v.s. finns trots allt en hel del datorintresserade personer med gott om pengar (datorer är faktisk rätt billiga jämfört med många andra hobbies).

Är man entusiast och har gott om pengar så kan man absolut slå till på en "värsting". Folk köper ju rätt dyra bilar som inget rationellt övervägande skulle leda till, men man gör det för "känslan", "intresse" eller bara av andra känslomässiga anledningar.

Har överhuvudtaget inga problem med sådana anledningar. I fallet AMD vs Intel är en fullt rimligt anledning till att t.ex. köra Ryzen: man "gillar" AMD och/eller "ogillar" Intel. Men skriv i så fall att det är orsaken, försök inte hitta på rationella förklaringen till varför det är det bästa valet.

Så ja: jag förstår dig. Det jag initialt hängde upp mig på var hur du motiverade att i7-6800K skulle vara bättre än i7-7700K. Rationellt är den senare bättre för nästa 100 % av användarna, känslomässigt kan jag absolut se fler kärnor som "coolare"!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De flesta större butiker har haft 7700k och 6700k på lager i några dagar nu. Priset på 7700k är 4.2~

Permalänk
Avstängd

Nej, det jag skrev var att Kaby är en potatis @Yoshman om man jämför den med 6800k eller till och med min Broadwell.

Det var en kommentar på kostnaden. Broadwell kostar mer att tillverka på grund av dess innehåll. Samma sak med 6800k.

Tror du skriver så långt att du kommer av dig.

Köper produkter för att dom är intressanta och för att dom passar mina behov. Valde 5775C för att jag hade Z97 och kände inte för det att gå upp till Skylake. 4790k ville jag inte ha när det ändå fanns en billig 5775C till hands. I stort sett samma IPC mellan Skylake och Broadwell. L4 cache skadar tydligen inte heller.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag tror inte på Jack-of-all-trades då det blir master-of-none.

I stället är jag helt inne på UNIX-filosofin: "do one thing and do it well".

Så har en dator jag enbart jobbar på, en som enbart är server och naturligtvis en som bara är för spel. Den som är byggd för spel kör överhuvudtaget inte en enda sak som inte har med spel att göra, har även försökt få den att se ut som en konsol och att helt styra den med handkontroll (men gav upp på det sista, fungerar inte 100 %...).

Och varför skulle jag köra saker i bakgrunden när jag spelar? Windows har bara ett input-focus och när man spelar går det till spelet, är rent idiotiskt att ha webbläsaren igång med massa flash blinkande.

Problemet med dagens spel är att de i allt större utsträckning använder alla CPU-trådar som finns, det för att motorerna är i första hand designade för konsoler och där vet man att inget att körs.

På PC-ställer detta till problem då spelet inte har någon kontroll över vad som körs mer på systemet. Körs saker som webbradio och liknande som drar någon procent av CPU-kraften kvittar det, i alla fall på fyrkärninga modeller med SMT. Men kör man något lite tyngre så kan man råka ut för "oversubscription" på vissa CPU-trådar, det kan leda till hög FPS varians i spel (som kan upplevas som stutter om det är tillräckligt kraftigt).

Fler CPU-trådar löser inte detta problem, det är bara mindre sannolikt att Windows råkar välja tråden som kör DX11-grafiktråden (eller någon annan hårt lastad speltråd) vilket då kommer orsaka hög FPS varians.

Enda sättet att säkerställa hög lägsta FPS och låg FPS-varians när man spelar på ett "normalt" OS är att se till att inget onödigt körs i bakgrunden. I teorin kan man även höja prioriteten på spelprocessen, men kör man då t.ex. webbradio i bakgrunden är risken stor att ljudet börjar hacka i det läget.

Inte "tycker", går faktiskt att bevisa att så är fallet.

Och var inte heller så jag uttryckte mig, sa att för normalanvändaren kommer en i7-7700K vara minst lika snabb som i7-6800k i över 90 % av fallen (skulle säga att det är lågt räknat, mer realistiskt är nog mer än 95 % och mer än 90 % av tiden mot i7-6900K).

Kanske är detta lite som när prästerna fortfarande ansåg att jorden var platt medan astronomerna visste att så inte var fallet. Att peka på fakta kring CPU-skalning idag lär i alla fall inte skicka en till fängelse

Amdahls lag är just det, en lag. Den beskriver en övre gräns för hur mycket boost man någonsin kan se från ett visst antal CPU-kärnor över ett system med samma prestanda per CPU-tråd som kör en enda tråd. Det är alltså en överskattning av hur stor boost man kan få.

Problemet med Amdahls lag är att det är allt annat än enkelt att fastställa värdet på "p", d.v.s. hur stor andel av programmet som kan dra nytta av alla CPU-trådar (p är alltså ett tal mellan 0,0 och 1,0). Går ändå att göra lite approximationer och för vissa program vet man att p är 0 (t.ex. alla normala applikationer skrivna i JavaScript eller som på annat sätt är enkeltrådade) medan man i andra vet att p är 1 (t.ex. rendering och allt för många benchmarks som testar CPU-prestanda).

Spel ligger idag typiskt mellan 0,5 och 0,8. De flesta program på skrivbordet ligger mellan 0,0 och 0,8.

När man kör program som faktiskt kan utnyttja alla CPU-trådar (d.v.s. p>0) kommer man typiskt ha en boost frekvens motsvarande den när alla CPU-kärnor jobbar (i alla fall under Windows, den schedulern är inte helt optimal för CPU med många CPU-kärnor och variabel frekvens...) .

Utan att tycka, anta eller på något sätt färga resultat med personliga saker kan jag då konstatera att i7-7700K är lika snabb eller snabbare jämfört med i7-6800K så länge som p<0,87 (och då har jag antagit att IPC är samma för Broadwell och Kaby Lake).

AnandTech kom fram till att Skylake har i de tester man körde ca 5 % högre IPC jämfört med Broadwell. Tittar man lite noggrannare ser man att det är mindre för flyttalsintensiva applikationer och större för heltalsintensiva applikationer (och det senare är mer relevant i praktiken). Antar vi 5 % högre IPC får man att i7-7700K är snabbare när p<0,92.

Skulle säga att för väldigt nära 100 % av användarna vid väldigt nära 100 % av fallen är i7-7700K snabbare än i7-6800K.

Har inget personligt investerat i detta, tycker bara det är ett intressant område och kan därför berätta för andra om vad man kanske ska beakta innan man lägger sina surt förvärvade slantar på en riktigt dyr CPU.

Har själv varit på väg att slå till på en i7-6950X ett par gånger. Är inte priset som hindrar mig utan det faktum att jag vet att en i7-6700K skulle vara snabbare i en klar majoriteten av fallen. Gissar ändå att i7 Coffee Lake kommer vara den högst klockade modellen, i så fall blir det en 6-kärnig CPU för mig (då i7 Coffee Lake blir den första konsument i7 att få 6 kärnor).

Det e la lite att gå emot strömmen, när det gäller pc så är filosofin den ska vara en jack of all trades. Varför annars har man en PC. Man ska kunna ex göra nått jobb på pcn å när man tar ett break så startar man upp ett spel, iaf inte behöva stänga ner nått som e på i bakgrunden för att man ändrar fokus. Har inte gjort det sen dual core kom ut å trots att surfandet blir tyngre å tyngre så har jag ingen lust att börja med det nu. Å ingen slapptask jag känner gör det heller, lättare att gnälla att datorn e seeeg förstår du

Klart man förstår ditt tänka med dedikerade maskiner, skulle själv vilja ha en för bilspel, en för filmtittande i sällskap, en bärbar å en vid skrivbordet som kan så klart göra allt utan minsta bekymmer. Problemet e ju att många inte har råd eller plats eller what ever å då e det just en Jack of all trades som är det som utmärker en PC.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Nej, det jag skrev var att Kaby är en potatis @Yoshman om man jämför den med 6800k eller till och med min Broadwell.

Det var en kommentar på kostnaden. Broadwell kostar mer att tillverka på grund av dess innehåll. Samma sak med 6800k.

Tror du skriver så långt att du kommer av dig.

Köper produkter för att dom är intressanta och för att dom passar mina behov. Valde 5775C för att jag hade Z97 och kände inte för det att gå upp till Skylake. 4790k ville jag inte ha när det ändå fanns en billig 5775C till hands. I stort sett samma IPC mellan Skylake och Broadwell. L4 cache skadar tydligen inte heller.

Tja, make sens om du verkligen älskar potatis

i7-7700K kostar mindre än i7-6800K och presterar i >95 % fallen bättre.
i7-7700K kostar i alla fall inte mer än i7-5775C och presterar bättre i >99,9 % av fallen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Nej, du förstår inte alls vad jag menar @Yoshman och det här är för himla komiskt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Dags att uppgradera min i7-920. Tror ni det blir nån prestanda skillnad?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Alltid intressant läsning, tack för att du tar dig tid att skriva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

15-20% låter lite väl mycket men absolut 10% då Kaby Lake inte visat sig ha någon nämnvärd ökning av IPC jämfört med Skylake (Alltså hur snabbt Kaby Lake kan beräkna vid en given klockfrekvens) men Kaby Lake har som vi kan se på Netonnet ganska höga klockfrekvenser direkt ur kartongen med 7700K som ligger på 4.5GHz till exempel.

Som en referens så ligger 6700K på 4.2GHz Boost direkt ur kartong.
Det här spelar ju ingen roll för oss överklockare men för vanliga Svenssons som inte vill överklocka så är det ju en trevlig liten boost jämfört med Skylake.

Moderkortet kan bara vara en "flaskhals" när det kommer till hur bra strömförsörjning den har till CPU'n för överklockning eller att du själv tycker att moderkortet saknar funktioner du vill ha.
När det gäller processorn så är du troligen inte begränsad av den om du redan har en Skylake-processor.
Det skulle kunna vara värt att gå från en Skylake i5:a till en Kaby Lake i7:a om du spelar i 144Hz till exempel, annars inte. Då är det bara att överklocka din befintliga CPU istället.

Du glömde eventuell ny teknik som kommer med Z270 moderkorten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju underbart att någon fick någonting ur allt det där @Olegh

lol

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I stället är jag helt inne på UNIX-filosofin: "do one thing and do it well".

Och varför skulle jag köra saker i bakgrunden när jag spelar? Windows har bara ett input-focus och när man spelar går det till spelet, är rent idiotiskt att ha webbläsaren igång med massa flash blinkande.

Äntligen förstår jag din strategi med att så starkt förespråka ett fåtal snabba cpu kärnor. Alla är vi ju olika och du lyckas förmodligen jobba mer fokuserat än många andra. Själv har jag väldigt många program, överdrivet många browser-tabs öppna samtidigt. Jag upplevde ett ohyggligt mycket rappare system när jag gick från 4-core till 6-core. Det var underbart att inte behöva stänga ner Skype, Spotify, uTorrent, växla tillbaka och döda chrome.exe processer när man jagade högre fps i mina spel.

Personligen har jag använt multitaskande OS sedan Amiga OS men jag tror nog du klarar dig lika bra med ett single-tasking OS också