Permalänk

7600k och 7700k hittar ut på netonnet

Permalänk
Entusiast

Jahopp, priserna är väl som väntat då.
En hög dollar och ingen konkurrens (i någon månad till).

Det trevliga i det hela är väl att Skylake möjligtvis kan REA's ut för hyfsade priser.
Från vad vi har sett hittills så är det ju ännu färre skillnader mellan Skylake/Kaby Lake än vad det var med Haswell när Skylake kom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Oj, släpper de dessa tidigare nu bara för att hinna mjölka lite extra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200632:

Oj, släpper de dessa tidigare nu bara för att hinna mjölka lite extra

Nja, står "Förköp - släpps: 2017-01-05" under lagerstatusen.
Dvs i samband med CES 2017 vilket inte var oväntat

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Spännande

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det trevliga i det hela är väl att Skylake möjligtvis kan REA's ut för hyfsade priser.
Från vad vi har sett hittills så är det ju ännu färre skillnader mellan Skylake/Kaby Lake än vad det var med Haswell när Skylake kom.

nu är jag väldigt dåligt insatt och vågar egentligen inte säga allt för mycket men tros mig komma ihåg att jag såg någon artikel där de pratade om 15-20% prestanda ökning från skylake?

Permalänk
Medlem

Kostar 7700k bara 4k så är ja glatt överraskad
Det blir helt klart en sån nästa år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

nu är jag väldigt dåligt insatt och vågar egentligen inte säga allt för mycket men tros mig komma ihåg att jag såg någon artikel där de pratade om 15-20% prestanda ökning från skylake?

Njaej det var väl samma skit fast högre clocks och fruktansvärt mycket högre strömförbrukning/temperatur om jag inte tänker fel.

Mao kan man lika gärna klocka Skylake.

Permalänk
Inaktiv

Här kommer ju dagens fråga från en amatör, men vad jag har sett så kan Kabylake användas till Z170 moderkorten. Förutsatt att man inte satsar på en extrem rigg med Tri-SLI, finns det någon anledning att uppgradera enbart processorn eller är moderkortet en sådan flaskhals att även den bör bytas?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kalleteodor:

15-20% låter lite väl mycket men absolut 10% då Kaby Lake inte visat sig ha någon nämnvärd ökning av IPC jämfört med Skylake (Alltså hur snabbt Kaby Lake kan beräkna vid en given klockfrekvens) men Kaby Lake har som vi kan se på Netonnet ganska höga klockfrekvenser direkt ur kartongen med 7700K som ligger på 4.5GHz till exempel.

Som en referens så ligger 6700K på 4.2GHz Boost direkt ur kartong.
Det här spelar ju ingen roll för oss överklockare men för vanliga Svenssons som inte vill överklocka så är det ju en trevlig liten boost jämfört med Skylake.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Här kommer ju dagens fråga från en amatör, men vad jag har sett så kan Kabylake användas till Z170 moderkorten. Förutsatt att man inte satsar på en extrem rigg med Tri-SLI, finns det någon anledning att uppgradera enbart processorn eller är moderkortet en sådan flaskhals att även den bör bytas?

Moderkortet kan bara vara en "flaskhals" när det kommer till hur bra strömförsörjning den har till CPU'n för överklockning eller att du själv tycker att moderkortet saknar funktioner du vill ha.
När det gäller processorn så är du troligen inte begränsad av den om du redan har en Skylake-processor.
Det skulle kunna vara värt att gå från en Skylake i5:a till en Kaby Lake i7:a om du spelar i 144Hz till exempel, annars inte. Då är det bara att överklocka din befintliga CPU istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Tro inte på någon rea!!!!!
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200165-intel_...
För denna gav jag 2790 kr
För 30!!!! Månader sen.
Att den fortfarande ens går att köpa!!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mange43:

Tro inte på någon rea!!!!!
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200165-intel_...
För denna gav jag 2790 kr
För 30!!!! Månader sen.

Det är för dollarn var riktigt låg 2013/2014.
De Haswell-processorer som ligger på lager just nu är bara "glömda" av webbutikerna förmodligen... ingen kommer att köpa dem för de priserna

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre lägga slantarna på en i7 6800K. 600 spänn mer för en 6-kärnig med HT.

Min i7 var dyr (fortfarande billigare än overpriced lake), ja, men den har Iris Pro och eDRAM. Inte konstigt att den kostade lite mer.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Detta är ju mer eller mindre exakt samma pris som 6700K lanserades för. Alla försöker ta ut extra pengar nu vid släpp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är för dollarn var riktigt låg 2013/2014.
De Haswell-processorer som ligger på lager just nu är bara "glömda" av webbutikerna förmodligen... ingen kommer att köpa dem för de priserna

2014.06.04
i7 4790k - 2072:-

Sinnes dock att den idag, snart två år sedan jag köpte den nästan kostar det dubbla. Dollarn var dock tre spänn billigare vid det laget, men fortfarande lite knasigt oavsett tycker jag. Ser man till dollarskillnaden så borde den snarare ligga närmre 3100/3200:- och det är utan att ta i beaktning att den har blivit äldre. Men, det är väl lite som du säger att man kanske glömt bort/struntat i den.

Edit: Köptips! http://datorbutik.se/Product/Show/62312?ref=prisjakt&cat=2097...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos:
Nej ingen kommer att köpa dom för det priset.
Men tror ändå inte på någon rea.
Hux flux kommer dom bara vara borta ur sortimentet.
Intel är helt ensam om sin produkt.(Får ju dock hoppas att lallarna ifrån AMD rör om något)
Dom gör helt som dom själv vill.
Tror att dom hellre kastar äldre modeller.
Än att rea ut dom.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Permalänk
Snusfri

Tror det får bli en 7700K nästa år då min 2600K har hängt med väldigt länge nu, inköptes 2011-02-20, så snart 6 år gammal.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Inaktiv

Sitter på 3770k @ 4.5Ghz, är det nån mening att uppgradera till 7700k?

Permalänk

2800kr för en lite fabriksöverklockad i5 6600k är så onödigt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kalleteodor:

15-20 % är för U-serien. Notebookcheck har testat detta och konstaterat att så är fallet även i praktiken. Beror dels på högre frekvenser men också på att Kaby Lake kan hålla sina turbofrekvenser lägre samt når maxfrekvens snabbare än tidigare.

Skillnaden mellan 6700K och 7700K lär vara max 5-10 %.

Skrivet av chipw00t:

Skulle hellre lägga slantarna på en i7 6800K. 600 spänn mer för en 6-kärnig med HT.

Min i7 var dyr (fortfarande billigare än overpriced lake), ja, men den har Iris Pro och eDRAM. Inte konstigt att den kostade lite mer.

Ser absolut värdet av många CPU-kärnor på servers, där finns en långt fall där GPU inte är lämpligt, SIMD inte är lämpligt (även om det används mer och mer på servers) men där man får i princip perfekt skalning med CPU-kärnor.

Men att ge upp prestanda per CPU-kärna för fler kärnor på skrivbordet, är det någonsin vettigt? För en majoritet av marknaden skulle tvåkärniga med SMT räcka bara de hade varit de högst klockade modellerna (vilket är fallet för laptops och där totaldominerar tvåkärniga, andelen fyrkärninga minskar på den marknaden).

Att fyrkärniga modeller ändå är vettigast för entusiaster beror främst på att de är högst klockade!

De fall jag kan komma på där många kärnor är vettiga är:

Rendering skalar i princip perfekt. "Problemet" är att detta är ett dataparallellt problem och går därför utmärkt att köra på GPUer. Tar man Blender och den aktuella Ryzen-demo som visades upp klarar mitt GTX 970 av den scenen på mindre än halva tiden mot SR7/6900K (precis under 14 s mot 36 s för CPUerna).

Transcoding skalar extremt bra. "Problemet" här är att det är en så pass vanlig uppgift, i alla fall avkodning, att allt fler system får fixed-function kisel för att utföra detta. I fallet Intel klara Quick Sync i iGPU av detta på kortare tid medan det drar mindre än en tiodel av effekten. Så vill man spela + "streama" så bör man ha en iGPU.

Kompilering. Detta skalar delvis perfekt, men finns delar som är seriella. Vidare är detta något som utnyttjar SMT extremt väl. En 6700K är därför inte speciellt långt efter 5960X i praktiken. D.v.s. en högt klockad fyrkärnig CPU matchar nästan en medelklockad åttakärnig modell.

Så vad vinner man på att välja 6800K över 7700K? Man kommer i praktiken betala mer för att i långt över 90 % av fallen få lägre prestanda.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta är ju mer eller mindre exakt samma pris som 6700K lanserades för. Alla försöker ta ut extra pengar nu vid släpp.

Håller med.

Om man antar att 7700K lanseras på exakt samma dollarpris som 6700K kommer man med dagens köpkurs av dollar (9,2 SEK/USD) samt moms (25 %, US priser är utan skatt) hamna på ett svenskt pris mellan 3900-4000.

Om man ska skylla på någon är det väl ändå riksbanken som verkar ha som utstakat mål att SEK ska bli en riktig bananvaluta...

Eller är det någon som tror att Sverige ska få lägre priser än världen i övrigt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: joker gjorde en jämförelse på youtube. Prestandan var i princip identisk vid samma clock speed.

Kaby lake hade 7% högre clockspeed standard och var föga förvånande 7% snabbare än skylake out-of-the-box.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

15-20% låter lite väl mycket men absolut 10% då Kaby Lake inte visat sig ha någon nämnvärd ökning av IPC jämfört med Skylake (Alltså hur snabbt Kaby Lake kan beräkna vid en given klockfrekvens) men Kaby Lake har som vi kan se på Netonnet ganska höga klockfrekvenser direkt ur kartongen med 7700K som ligger på 4.5GHz till exempel.

Som en referens så ligger 6700K på 4.2GHz Boost direkt ur kartong.
Det här spelar ju ingen roll för oss överklockare men för vanliga Svenssons som inte vill överklocka så är det ju en trevlig liten boost jämfört med Skylake.

Moderkortet kan bara vara en "flaskhals" när det kommer till hur bra strömförsörjning den har till CPU'n för överklockning eller att du själv tycker att moderkortet saknar funktioner du vill ha.
När det gäller processorn så är du troligen inte begränsad av den om du redan har en Skylake-processor.
Det skulle kunna vara värt att gå från en Skylake i5:a till en Kaby Lake i7:a om du spelar i 144Hz till exempel, annars inte. Då är det bara att överklocka din befintliga CPU istället.

Sitter med en Skylake i7, men är lite frestad att uppgradera för att vara kvalificerad att streama UHD ifrån netflix när dom väl får tummen ur. Får se om man får en extra saftig löning, så kanske det blir ett planerat impulsköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Sitter på 3770k @ 4.5Ghz, är det nån mening att uppgradera till 7700k?

"Mening att uppgradera" kanske en smula diffus fråga?
Det är 3 generationer mellan dom 2 Cpu:erna.

Permalänk
Avstängd

@anon273280:
Ingen är nog bättre på att svara på det,än du själv.
Vi vet inte vad du har din dator till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Menade mest att man får en potatis för pengarna @Yoshman om man betalar 4000kr för en vanilla i7.

...och när en Sandy Bridge knappt flaskhalsar i dagens läge så tycker jag att du stirrar dig blind på 5GHz.

Men visst är det roligt med en CPU som klockar högt! Kan absolut uppskatta det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

jag tycker det är kanon, då hade man datum på en av två produkter man väntar på

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Inaktiv

Ett givit köp för Bertil 96 och Agda 104, för oss som gör lite mer vid datorn samtidigt så behövs lite mer kräm och jag väntar på Zen. Oavsett vad för processor man behöver så hoppas jag Zen kan sänka priserna på alla processorer som 7600k och 7700k. Så mitt råd är nu att vänta om behovet ej är akut även om man tänker köpa en Intel.

Skämt åsido för vissa tillämpningar så är 7700k den bästa man kan ha idag, bara det att man tvingas köpa flera datorer och fördela lasten på om man gör krävande vid datorn. Så grymt, men dyrt blir det.
Alltså två stycken datorer med 7700k duger åt majoriteten av alla lite mer åt entusiasthållet (som även har servrar och dylikt), men för min egen del vill jag komma billigare undan. Fördelen med dubbla datorer är att man då verkligen får dubbla prestandan, annars är det hårddiskar och annat som kan vara en flaskhals.

Allt prat om att vissa program bara utnyttjar 6 kärnor etc, så gäller enbart för folk som än idag ej gör flera saker samtidigt vid datorn. T.ex. renderar filmer, kompilerar program etc samtidigt som de t.ex. spelar. (där som sagt dubbla datorer is the shit om ens plånbok tillåter detta)

Permalänk
Skrivet av henxon:

jag tycker det är kanon, då hade man datum på en av två produkter man väntar på

Är den andra Vega?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Är den andra Vega?

nopp, det är gtx 1080 ti

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Inaktiv

Blir en 7700k sen, lyckades köpa billigt ddr4 Kingston hyperx på blackfriday. 4x8Gb för 1098kr som jag ska ha till.