Ny mobil: Honor 8 eller Galaxy S7?

Permalänk
Medlem

Ny mobil: Honor 8 eller Galaxy S7?

Hej

Det är dags för mig att skaffa en ny mobil och jag har nu hamnat i ett dilemma.

Först var jag helt inne på en Honor 8. Den verkar vara riktigt bra och inte så dyr. Dock vill jag ha den med 64gb, vilket höjer priset en del.
På min nuvarande mobil har jag 8gb och det är en mardröm då den är konstant full. Varje gång jag ska uppdatera en app så får jag rensa.
Därför är jag tveksam till 32gb och vill nog helst ha 64gb. Dock är jag inte en som har mängder med spel på mobilen, men man vill inte stå där med för lite minne.

Nu har jag dock tittat mer och mer på en Galaxy S7.
Priset på den är inte så hiskeligt mycket högre än Honor 8 64gb och den verkar vara en lite bättre mobil. Plus att den tål vatten, vilket är bra då jag ofta är ute (lirar något litet obskyrt spel som heter Pokemon Go).
Å andra sidan har den bara 32gb minne, vilket jag är tveksam till.

Det finns några andra mobiler som jag kikat på, men de ligger ofta på 5,5 tum, vilket är över min gräns. Min nuvarande har 4,3 tum, vilket jag tycker är lagom, men jag har känt på en Honor 8 (5,2 tum) och den är nog okej, men där ligger nog min gräns. S7 har ungefär samma storlek.

Så ska jag ta Honor 8 då den är en aning billigare samt har mer minne eller ska jag köra på en Galaxy S7 som är bättre, men är lite dyrare och har mindre minne?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

du har plats för microSD där man kan lagra allt förutom appar, så 32GB räcker gott och väl.. har 16GB ledigt på min S7 och då har jag också 128GB microSD.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

S7 lätt du får en mobil som är ip klassad, har bästa displayen på marknaden och hyffsat bra batteritid , honor är så jävla överskattad tycker jag.

Permalänk
Medlem

honor 8 är mycket bra , har haft den i några månader, nöjd.. men man kan inte hälla vatten på den som dom gör i reklamen. annars är ju tele2 kampanj där man lämnar in en äldre telefon och får direkt 2000kr rabatt. sedan räknar dom också av något slags värde på telefonen och skriver av det med.

jag lämnade in 2 st telefoner och slutpriset blev 1700kr

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Hej

Det är dags för mig att skaffa en ny mobil och jag har nu hamnat i ett dilemma.

Först var jag helt inne på en Honor 8. Den verkar vara riktigt bra och inte så dyr. Dock vill jag ha den med 64gb, vilket höjer priset en del.
På min nuvarande mobil har jag 8gb och det är en mardröm då den är konstant full. Varje gång jag ska uppdatera en app så får jag rensa.
Därför är jag tveksam till 32gb och vill nog helst ha 64gb. Dock är jag inte en som har mängder med spel på mobilen, men man vill inte stå där med för lite minne.

Nu har jag dock tittat mer och mer på en Galaxy S7.
Priset på den är inte så hiskeligt mycket högre än Honor 8 64gb och den verkar vara en lite bättre mobil. Plus att den tål vatten, vilket är bra då jag ofta är ute (lirar något litet obskyrt spel som heter Pokemon Go).
Å andra sidan har den bara 32gb minne, vilket jag är tveksam till.

Det finns några andra mobiler som jag kikat på, men de ligger ofta på 5,5 tum, vilket är över min gräns. Min nuvarande har 4,3 tum, vilket jag tycker är lagom, men jag har känt på en Honor 8 (5,2 tum) och den är nog okej, men där ligger nog min gräns. S7 har ungefär samma storlek.

Så ska jag ta Honor 8 då den är en aning billigare samt har mer minne eller ska jag köra på en Galaxy S7 som är bättre, men är lite dyrare och har mindre minne?

Tack på förhand.

Jag skulle rekommendera Galaxy S7. Köpte luren när den släpptes och är sjukt nöjd med den.

+designen
+kameran
+vattentät
+displayen

Grym telefon!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Börjar känna mig mer och mer sugen på en Galaxy S7.
Det som dock får mig att tveka är priset. Visst, en S7 är inte så värst mycket dyrare än Honor 8 64gb, men då man bara får 32gb i S7 så kan man jämföra det med 32gb-varianten av Honor 8 och då skiljer det plötsligt en hel del.

Men man får en lite bättre mobil.
Så enbart sett till mobilen så är S7 högst på min lista, men med priset inräknat....
Fan vad svårt det är ibland.

Permalänk
Medlem

Släng in ett MicroSD i Honor 8 bara. Dock tycker jag att 32gb räcker gott, om du inte filmar mycket 4k och tar mycket mycket bilder, men då lär inte 64gb räcka heller.

Honor är otroligt prisvärd. Har flera kompisar som har den, bara hört gott från dem.

Permalänk
Medlem

Sålänge honor 8 finns för 2490 hos tele2 så känns den som det bästa valet. Honor 8 stödjer ju upp till 256 gigs microsd så att köra på större än 32 gigs versionen känns onödigt med tanke på priskillnaden.

Permalänk
Medlem

Visst skulle det vara skönt med en vattenskyddad telefon när man springer i naturen, samt att S7 har bättre hårdvara. Men kikar man sen på priset så ser man att det inte är värt det. Speciellt när man som jag betalade 1500kr för min Honor 8.

Jag tycker det är onödigt med 64GB är man kan stoppa in SD-kort. När det böjar bli fullt är det bara att stoppa i ett sådant.

Permalänk
Medlem

Har själv honor 8 och är supernöjd. Kostade mig 1500kr men skulle köpa den för 2500kr också.
Galaxy S7 är givetvis en bättre telefon men tycker verkligen inte det motiverar prisskillnaden.
De aspekter som är viktiga för mig, flyt i gränssnittet, batteritid, byggkvalitet och ibland kamera är honor 8 ofta likvärdig eller bättre på. Känner inte alls att jag skulle valt en S7 över honor 8 idag. En ip certifiering saknar jag, men har iofs inte varit med om en vattenskada heller så det är ingen dealbreaker för min del.

Permalänk
Medlem

Vad värderar du på en telefon? Kameran, responsivitet, minneslagring? Dra ihop dem och överväg o.s.v.
Har du spanat in Oneplus?

Permalänk

@cenneth: s7 finns för 4800 med comviq abonnemang. eller 200kr/mån, bara slänger ut de ifall du inte sett. Men dom har väl kanske honor 8 oxå

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svaren. Jag tror att jag kommit fram till ett beslut, men det var sannerligen inte lätt.

Det blir förmodligen (inget är 100%) en Galaxy S7. Den känns en aning bättre, även om priset fortfarande är ett stort minus.
Då jag uppenbarligen redan har hala händer (eller bara är slapp i handen) och ibland tappat taget om min nuvarande Samsung så känns Honor 8's hala kvalitet som en tveksamhet, även om den är grymt snygg.

Och då jag redan har en Samsung så blir det inte lika stor omställning att gå över till Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50kent:

Vad värderar du på en telefon? Kameran, responsivitet, minneslagring? Dra ihop dem och överväg o.s.v.
Har du spanat in Oneplus?

I första hand vill jag ha en telefon som är snabb och inte krånglar. Orkar liksom inte vänta länge på att en simpel app ska öppnas. Kameran är också viktig då jag fotar en del.
Bra minne är också ett plus då det är en av sakerna som irriterar mig som tusan med min nuvarande Galaxy S4 Mini. Känns som att jag får ta bort 2-3 appar varje gång jag ska uppdatera en befintlig. Men den har också "bara" 8gb, så jag bör klara mig med 32gb. Synd att man inte längre kan flytta appar till SD-minnet.

Har kollat en del på Oneplus och det verkar vara en riktigt trevlig telefon till ett bra pris. Den nya Oneplus 3t verkar grymt bra.
Det finns dock några minus och en av de största är helt klart storleken. 5,5 tum är helt enkelt för stort för mig.

Permalänk
Medlem

Eeh skulle vilja säga Nexus 6P men antar att du väljer mellan S7 och Honor 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Eeh skulle vilja säga Nexus 6P men antar att du väljer mellan S7 och Honor 8

Har mest kollat på de två, men är öppen för förslag. Dock är Nexus 6P lite för stor.

Permalänk
Medlem

För priset Honor 8. Även roligare att ha lite extra pengar över så att man kan uppgradera sig senare med ny mobil

Permalänk
Medlem

@cenneth:

Okej då förstår jag. Ett alternativ skulle vara en telefon med plats för ytterligare minne med ett sd kort. Men jag såg att du hade valt din telefon! Skriv gärna om du är nöjd med den och om det var vanliga s7 eller egde som du köpte. Tack och hoppas du blir nöjd

Permalänk

Det har ju skrivits lite om att Honor 8 har höga SAR värden.

Då är det några som säger "man kan inte jämföra mellan mobiler" vilket låter knasigt.

Sen är det däremot någon som påpekar att Honor 8 faktiskt har lägre än Samsung S7 och att det är S7an som ligger nära den lagliga gränsen.

Även om mobiler anses vara okej för att dom inte går över lagliga gränsen så vill man ju vara lite sund i sitt val och inte ta en som utmanar ödet i onödan. Jag som bara ska ha den liggandes i fickan samt sända sms med den ibland och ta kort, har kanske inte lust att köpa dyr S7 när man kan få en honor 8 för drastiskt lägre pris.

Nyfiken på detta att S7 har högre SAR...Det finns bara en skriven källa på det men desto fler som oroar sig för 8an ändå....

Hum..

Permalänk
Medlem

Tur jag inte bryr mig om några SAR värden på mobilen
Visst har den högt sar värde, men ändå under gränsen så meh.

1) Huawei Honor 8 is (1.5 watt per kg)
2) iPhone 7 (1.38 watts per kg)
3) Huawei Honor 5C (1.14 watts per kg)
4) Huawei Honor 7 (1.13 watts per kg)
5) iPhone 6S (0.87 watts per kg)

Iphone användarna verkar ju inte bry sig direkt

Sen mäter ju alla olika osv så ja. Vill man ha lågt SAR får man köpa en dumbphone typ.
Bara välja o vraka http://www.phonerated.com/top-rated-best-overall-low-sar-phon...

Men ja Samsung har ofta fått bra omdömme för lågt SAR, sen mäter vissa dom högt så dno

Permalänk
Medlem

Inte för det hjälper dig, men jag har Xperia x5. dottern fick en honor 7 i julklapp. och efter det så inser jag att nästa telefon komma bli en huawei iaf.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Testpilot

Varför inte vänta tills runt Mars/April?

S8 kommer runt då.
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...
Om du då inte vill ha S8 pga. specs eller pris så kommer säkerligen S7 priserna gå ner som det alltid gör på föregående modell.

Annars är jag personligen en ägare av Honor 8. Fick min 32Gb modell för 2499:- via mecenat, kostade 4700:- annars i vanliga butiker.
Sjukt fin telefon och skulle utan problem välja den över S7 oavsett om den hade kostat 4700 eller det lägre som jag fick den för. Kan inte rättfärdiga telefonköp på över 8000kr alls känner jag personligen (ser att S7.an går för 6000kr för 32Gb modellen idag).

Men med priserna idag:
Honor 8 32gb - 3700kr.
Galaxy S7 32gb - 6000kr.

Jag skulle utan tvekan välja honor 8 och sedan sätta i ett MicroSD kort bara. Tycker inte den lite bättre kameran eller vattentät är värt 2300kr extra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Hade föredragit att få senaste mobilen, men så är det ju alltid. Fast jag står utan mobil alls justnu vilket inte känns bra.

Tele2 har slutat sitt 2500kr erbjudande på Honor 8 sedan den 17e.

Tycker 5.5" är lite väl stort att ha i fickan. Så har nu i dagarna sett efter begagnad S7 men hittar bara edgemodellen på blocket.

Oneplus 3T är ju relativt billig också. Fast jag har inte behovet av dess VR-inriktning.
Hellre bra batteri, kamera och lätt att smsa på. Lite nyfiken hur alla aktuella mobiler blir sen med android 7...

Svårt det här..
Övervägde rentav någon knapptelefon men enda vettiga fanns på netonnet för 800kr vilket jag tyckte var lite saftigt för en sådan.

Permalänk
Medlem

Eller så väntar du tills dem släpper Galaxy S8 detta året

Permalänk

Jo fast det är inte så kul att gå utan mobil i några månader tills dess

Permalänk
Medlem

@lassefrasse: Vart är den gamla mobilen då? Jag har väntat 1 år nu på att S8.an ska komma Tappade min S5.a i marken å glaset sprack på varsin kant å ser förjävligt ut nu dock... men funkar forfarande haha xD

Permalänk
Medlem

@cenneth: Var det inte Android 6 Marshmallow som började tillåta att appar flyttas till minneskortet? Då är ju inte 32GB minne lika begränsande längre.

I min mening är 16GB för snålt, det kan ta slut om man har stora appar som Hearthstone eller liknande. 32GB räcker dock långt!
Det som tar mest plats är ju bilder och filmer, men det anser jag att man ska ha på minneskort ändå, så att det går att rädda om telefonen crashar.

Precis som anser jag att 5" skärm är the sweet spot, inte för stort inte för smått. Mitt val föll på en Xiaomi Redmi 4 Prime. Ligger bra i handen, grym batteritid och fingertrycksavläsare är en nyfunnen kärlek jag aldrig vill ge avkall på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Eller så väntar du tills dem släpper Galaxy S8 detta året

Den kommer bara kosta runt 10000 kr väl ? så nejtack... cdon kör lite rabatt nu på både s7 och edge, 1000 kr billigare.

Permalänk
Medlem

@HazZarD: ja något sådant s7 å edge går väll för 6-7000 nu tror jag

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

@lassefrasse: Vart är den gamla mobilen då? Jag har väntat 1 år nu på att S8.an ska komma Tappade min S5.a i marken å glaset sprack på varsin kant å ser förjävligt ut nu dock... men funkar forfarande haha xD

Den plaskade runt i tvättmaskinen och har inte startat sedan dess.