ASP.NET, Core MVC, Entity Framework

Permalänk
Medlem

ASP.NET, Core MVC, Entity Framework

Hej!

Hur skapa jag en overload på en actionmethod som tar emot en instans av en klass. Det jag vill göra är att kontrollera de inmatade värdenmi viewen mot tabellen i databasen.

Klass:

public class UserLogin { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } public string Password { get; set; } public string Email { get; set; } public string City { get; set; } }

View:

<form asp-controller="User" asp-action="Login" method="post"> <label asp-for="Email">Email: </label> <input asp-for="Email"/> <label asp-for="Password">Password: </label> <input asp-for="Password"/> <input id="Login" type="submit" value="submit" /> </form>

Controller:

[HttpGet] public IActionResult Login() { return View(); } [HttpPost] public IActionResult Login(UserLogin userLogin) { return View(); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice7:

Ursäkta att inlägget ser ut på det här sättet. Jag kunde inte hitta kod-taggen.

code goes here

[code] [/ code], utan mellanslag

Permalänk
Medlem

Ser ut som din kod bör fungera. Vad är problemet ? Borde komma hit när du postar:

[HttpPost] public IActionResult Login(UserLogin userLogin) { return View(); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

code goes here

[code] [/ code], utan mellanslag

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Ser ut som din kod bör fungera. Vad är problemet ? Borde komma hit när du postar:

[HttpPost] public IActionResult Login(UserLogin userLogin) { return View(); }

Jo men hur kontrollerar jag värdena som en användare matar in? Alltså det användaren matar in i input-boxarna(Email och Password) ska matcha Email och Password i databasen

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du använder som databas och om du kör entity framework eller ado.net

Det är nog en lite för stor fråga. Kolla på nätet, pröva något och om du har specifika problem återkom.