Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror inte att "hur mycket svenskpåslag det blir" spelar någon roll då en CPU utan kylare är liten och lätt att beställa från utlandet. Fast å andra sidan var det inte bara "svenskpåslag" utan "europapåslag" på Polaris när de lanserades och YouTube kanaler från Nordamerika förstod inte våra priser alls. Så troligen ändrar jag min uppfattning och säger att du har helt rätt med svensk/europåslag och då beror det på hur många som är villiga att beställa från andra världsdelar.

Svenska kronan är svag just nu. Det påverkar oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror inte att "hur mycket svenskpåslag det blir" spelar någon roll då en CPU utan kylare är liten och lätt att beställa från utlandet. Fast å andra sidan var det inte bara "svenskpåslag" utan "europapåslag" på Polaris när de lanserades och YouTube kanaler från Nordamerika förstod inte våra priser alls. Så troligen ändrar jag min uppfattning och säger att du har helt rätt med svensk/europåslag och då beror det på hur många som är villiga att beställa från andra världsdelar.

Amd ska undersöka sina försäljningskanaler vad som gått snett. Så får hoppas denna "skatt" kollas över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Amd ska undersöka sina försäljningskanaler vad som gått snett. Så får hoppas denna "skatt" kollas över

Intressant att se om de faktiskt upptäcker att det handlat om kartell-verksamhet. Fanns en del tecken på att det var något skumt från återförsäljjarnas sida.

Oavsett vilket, inget vi vill ha en repris av.

Permalänk
Medlem

angående priset:

At CES, the company [AMD] openly asked journalists what it should be priced at. Price an eight-core Ryzen at around £400/$500 and you bring down the cost of eight-core chips to that of a six-core—a solid move for consumers, but not one that will greatly affect mainstream performance. Price it the same as a quad-core i7-7700K—about £300/$330—and you dramatically shake up the industry. The decision is yet to be made.

"There are a lot of discussions going on," says Hallock. "We're capturing the feedback. We wanna take share, we wanna be the best price/performance option, we wanna be the first on people's minds. That's part of the bounding box for pricing discussions as well as paying off the R&D investment... We're looking at what Intel does—and we're not gonna do that. We think people want the choice, and need the choice. The market needs the choice—hopefully we can turn it around."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Precis, tror de flesta här håller med detta påstående:
Price it the same as a quad-core i7-7700K—about £300/$330—and you dramatically shake up the industry.

men jag säger inte nej om vi får en 8core cpu för säg 1000spänn dyrare än just en 7700k dvs som en 6800k för vi får nog förhoppningsvis billigare mobos iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

x300 är motsvarigheten till x370 för SFF, tror inte vi kommer se några x370 i mindre format än mATX.

Jag hade uppfattningen att x300 var en nerbantad version som ändå tillät överklockning, men det verkar som att jag fattat det fel Då återstår hoppet att något av de kommande 50 moderkorten vid lansering är x300 mITX

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen:
b350 är väl bantade versionen som har OC

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Infinity Fabric

Äntligen lite mer kött på benen om Infinity Fabric/interconnect som jag skrivit om lite tidigare.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag hade uppfattningen att x300 var en nerbantad version som ändå tillät överklockning, men det verkar som att jag fattat det fel Då återstår hoppet att något av de kommande 50 moderkorten vid lansering är x300 mITX

Skrivet av SectionX2:

@pellen:
b350 är väl bantade versionen som har OC

X370 (Ner till m-ATX)
B350 (Ner till m-ATX)
X300 (m-ITX)

Har alla ovan har överklockning. Det som skiljer X370 from övriga är SLI/Crossfire support. Smart att dela upp detta så här då man aldrig kommer ha SLI i ett m-ITX. Känns vettigt då att ta bort den funktionen och kunna erbjuda ett mer intressant pris (förhoppningsvis). Om man har en "Normal" dator med ett grafikkort och ~2-3 diskar så är B350 det man ska gå på om man vill ha överklockning. X370 är overkill.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

X370 (Ner till m-ATX)
B350 (Ner till m-ATX)
X300 (m-ITX)

Har alla ovan har överklockning. Det som skiljer X370 from övriga är SLI/Crossfire support. Smart att dela upp detta så här då man aldrig kommer ha SLI i ett m-ITX. Känns vettigt då att ta bort den funktionen och kunna erbjuda ett mer intressant pris (förhoppningsvis). Om man har en "Normal" dator med ett grafikkort och ~2-3 diskar så är B350 det man ska gå på om man vill ha överklockning. X370 är overkill.

Jag håller med om att det är smart att plocka bort funktionerna från vissa brädor (förutsatt att det påverkar priset) men jag tror att det kan bli lite väl förvirrande för konsumenterna att välja mellan 5 olika chipset. Hade varit bättre om de bara körde på med samma chipset för SFF som stora, ser ingen direkt anledning att dela upp det i två olika namn.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Anledningen till x300 är inte i första hand priset även om det spelar en stor roll utan också det faktum att i mitx har man inte behov av mer än den kretsen ger och samtidigt skulle den dra en bråkdel av effekten x370 gör och ta upp mindre plats och ledningsbanor samt avger långt mindre värme. I min bok är det ett bra tänk.

I ett par videos från CES har man sagt att x300 och x370 är klockningsbrädor, b350 är inte det, låter för mig rimligt och en bra uppdelning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant att se om de faktiskt upptäcker att det handlat om kartell-verksamhet. Fanns en del tecken på att det var något skumt från återförsäljjarnas sida.

Oavsett vilket, inget vi vill ha en repris av.

Var inte butiker felet ligger hos, enligt AMD är det vissa försäljningskanaler som roffa åt sig extra vinst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Äntligen lite mer kött på benen om Infinity Fabric/interconnect som jag skrivit om lite tidigare.

https://i.imgur.com/H0A2Tn1.jpg

https://i.imgur.com/6f6LhZt.jpg

https://i.imgur.com/icHG4JM.jpg

https://i.imgur.com/5skfVQ7.jpg

För hoppas det är mer än jumbo snack. Men vi kunder kommer troligen inte märka förändringarna själva utan mer på prestanda och ström/värme (förhoppningsvis)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag håller med om att det är smart att plocka bort funktionerna från vissa brädor (förutsatt att det påverkar priset) men jag tror att det kan bli lite väl förvirrande för konsumenterna att välja mellan 5 olika chipset. Hade varit bättre om de bara körde på med samma chipset för SFF som stora, ser ingen direkt anledning att dela upp det i två olika namn.

Spelar väll ingen roll? Vill man ha mitx köper man en sådan bräda och kollar vad för funktioner som finns.

B är troligen inte jätte bra på överklockning. Men är priset som avgör vilken väg man tar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nja håller inte med att det blir så förvirrande. Iallafall inte mera förvirrande än det redan är idag med intels 6st chipset för 1151 (1XX serien).

Dock är namnen helt galna. Man skulle kört på alla överklockningsbara chipset heter X i början och sedan A för modeller utan överklockning men SLI/CF. B modeller skulle varit utan överklockning och utan SLI/CF. För mig är det mycket mera logiskt.

Skrivet av tellus82:

Anledningen till x300 är inte i första hand priset även om det spelar en stor roll utan också det faktum att i mitx har man inte behov av mer än den kretsen ger och samtidigt skulle den dra en bråkdel av effekten x370 gör och ta upp mindre plats och ledningsbanor samt avger långt mindre värme. I min bok är det ett bra tänk.

I ett par videos från CES har man sagt att x300 och x370 är klockningsbrädor, b350 är inte det, låter för mig rimligt och en bra uppdelning.

B350 är ett överklocknings moderkort

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om man köper x370 så blir nog totalköpet massivt för många, med ny Ryzen SR7BE

cpu ca 4000-8000
moderkort ca 2000-3000
minnen ca 2000-3000
kylning ca 2000-3000

10000-17000

och det inkluderar gamla chassit, PSU, grafikkort, os.

Något i den stilen gissar jag.

Priset på processorn, Ryzen blir viktig

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om man köper x370 så blir nog totalköpet massivt för många, med ny Ryzen SR7BE

cpu ca 4000-8000
moderkort ca 2000-3000
minnen ca 2000-3000
kylning ca 2000-3000

10000-17000

och det inkluderar gamla chassit, PSU, grafikkort, os.

Något i den stilen gissar jag.

Priset på processorn, Ryzen blir viktig

Missat kaffet denna morgon?

cpu ca 4000-8000 (visst men realistiskt 4-6k om de inte har rökt på allt för mycket)
moderkort ca 800-1500kr (AMD är normalt billigare på moderkort än Intel som tar en saftig slant för sina chipset)
minnen ca 800-1200kr (är ju vanliga DDR4)
kylning ca 250-850kr (TDP är bara 95 watt, finns en uppsjö av billiga alternativ).

EDIT: Tror personligen du får Ryzen 8C/16T, Moderkort, 16GB ram + kylare för under 7500kr om går på billiga alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Spelar väll ingen roll? Vill man ha mitx köper man en sådan bräda och kollar vad för funktioner som finns.

B är troligen inte jätte bra på överklockning. Men är priset som avgör vilken väg man tar.

Skrivet av Implor:

Nja håller inte med att det blir så förvirrande. Iallafall inte mera förvirrande än det redan är idag med intels 6st chipset för 1151 (1XX serien).

För de mindre kunniga konsumenterna blir det förvirrande, visst 1151 har "6" chipsets men bara 3 är riktade till "hemmabruk" Z- och H-serien, Q- och B- är riktade till business (hade faktiskt inte ens hört talas om Q-serien för 10 minuter sen).
För vanliga användare blir det enkelt, vill man ha överklockning så köper man en Z170 bräda. Bryr man sig inte om det så köper man en H170 bräda, ska man bygga något litet som kanske inte ens ska ha en GPU köper man en H110 bräda.

Med AM4 så blir det kanske 6 olika chipsets att sortera mellan:

OC+SLI/CF: X370 & X300 -Z170
enklare OC: B350 & B300 -Z170 utan SLI/CF
"normal" användning: A320 & A300 -H170

För oss som är insatta är det ingen stor grej, men tänk på alla som inte är jätteinsatta.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:

Ska man överklocka så är man nog insatt :). För att förenkla på AMD sidan så kan du överklocka alla Ryzen CPUer medans du på intel sidan måste hålla koll på att du köper en "k" modell. Inte supersvårt men förkommer trådar här där man köpt ett Z170 men bara 6600 eller 6700 i tron av att man då kan överklocka.

Som alltid så kan det bli fel om man inte gör sin hemläxa :). Men tillverkarna borde kunna hjälpa till lite kan man tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@lowngcawt:

Ska man överklocka så är man nog insatt :). För att förenkla på AMD sidan så kan du överklocka alla Ryzen CPUer medans du på intel sidan måste hålla koll på att du köper en "k" modell. Inte supersvårt men förkommer trådar här där man köpt ett Z170 men bara 6600 eller 6700 i tron av att man då kan överklocka.

Som alltid så kan det bli fel om man inte gör sin hemläxa :). Men tillverkarna borde kunna hjälpa till lite kan man tycka.

Nu säger du direkt emot dig själv, skulle de "nya" som vill överklocka vara insatta så skulle de veta att de behövde köpa en K-modell.

Det jag menar är att det blir extra förvirrande för de icke-insatta (säger inte att intel är bättre med sina K/icke K och Z/H/B/Q) men man kan tycka att det är otroligt onödigt att döpa om chipset bara för att det ska sitta på ett mindre moderkort även fast man "klipper" funktioner som SLI/CF på mITX brädor, det går ju ändå inte att sätta två kort på en mITX bräda.

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Vi har nog samma åsikt. Skrev i ett tidigare inlägg att namnen är väldigt dåliga. Alla överklockningsbara skulle börja med exempel X och andra med A. B350 känns helt fel, den ska heta X350! Så blir det lite logik i namnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Dock är namnen helt galna. Man skulle kört på alla överklockningsbara chipset heter X i början och sedan A för modeller utan överklockning men SLI/CF. B modeller skulle varit utan överklockning och utan SLI/CF. För mig är det mycket mera logiskt.

B350 är ett överklocknings moderkort

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-at-CES-Ryzen-10-840x473.jpg

Då har jag fattat fel, namnen är som du säger en smula tokiga.

Angående priserna som det spekuleras om så har AMD hintat om priser lägre än z270 för x350 (hela moderkort) och lägre ändå på b350 och lägst på x300.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@lowngcawt: Vi har nog samma åsikt. Skrev i ett tidigare inlägg att namnen är väldigt dåliga. Alla överklockningsbara skulle börja med exempel X och andra med A. B350 känns helt fel, den ska heta X350! Så blir det lite logik i namnen.

Tycker att de bara borde gjort det superenkelt istället;
X350 = High end + OC (+SLI/CF)
A320 = Midrange + OC
B300 = Low end

Oavsett formfaktor, hade varit så mycket lättare att hålla koll på för alla!

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

För mig Måste jag nog uppgradera

CPU: Ryzen 8/16
Moderkort: Asus helst
Minnen: 16GB DDR4 (minst)
Kylning: Nåt bra från Noctua
SSD: Blir den första i mitt liv, men har ingen koll på vilken som är bra. Får läsa på lite
HDD: Minst 2 TB för lagring
Nätdel: Kanske en nätdel då mina nuvarande är väldigt gamla, men funkar det så kör jag tills vidare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hur kommer det bli med AMD's processorer i framtiden om säg 3-4år? Kommer det bara bli det här släppet och sedan får vi inte några nya releaser på ett bra tag eller hur funkar det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kommer det bli med AMD's processorer i framtiden om säg 3-4år? Kommer det bara bli det här släppet och sedan får vi inte några nya releaser på ett bra tag eller hur funkar det?

Det verkar som att det blir inkrementella uppdateringar av Zen.

Citat:

When asked how long Zen would last, compared to Intel’s two-year tick-tock cadence, Papermaster confirmed the four-year lifespan and tapped the table in front of him: “We’re not going tick-tock,” he said. “Zen is going to be tock, tock, tock.”

Citat:

If Papermaster’s words are to be taken literally, it seems AMD plans to iteratively improve its Ryzen chips through an additional three generations, about one per year.

http://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors/...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det verkar som att det blir inkrementella uppdateringar av Zen.

http://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors/...

Tack, både för att du fick mig att lära mig ordet inkrementella och för quotsen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Någon som har en idé om varför aktien sjunker? :\

EDIT: Verkar vara något med Trumps tal igår...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: bra fråga. Ser ingen press release. Men intel faller också om inte lika mycket. Tror inte det är ryzen relaterat. Kanske är något om spel console försäljning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

För de mindre kunniga konsumenterna blir det förvirrande, visst 1151 har "6" chipsets men bara 3 är riktade till "hemmabruk" Z- och H-serien, Q- och B- är riktade till business (hade faktiskt inte ens hört talas om Q-serien för 10 minuter sen).
För vanliga användare blir det enkelt, vill man ha överklockning så köper man en Z170 bräda. Bryr man sig inte om det så köper man en H170 bräda, ska man bygga något litet som kanske inte ens ska ha en GPU köper man en H110 bräda.

Med AM4 så blir det kanske 6 olika chipsets att sortera mellan:

OC+SLI/CF: X370 & X300 -Z170
enklare OC: B350 & B300 -Z170 utan SLI/CF
"normal" användning: A320 & A300 -H170

För oss som är insatta är det ingen stor grej, men tänk på alla som inte är jätteinsatta.

Inte helt lätt på intel heller B serien är ju mer budget (tidigare i alla fall, samma med Q som ligger lägre om jag inte har fel). Z ersatte P helt och ska vara en blandning på H och P. Lite synd vist Z är inte så mycket dyrare, men får ju plats med mer relevanta portar på P (i alla fall möjlighet till det), nu måste det trängas med portar för bild (som tar en del plats vissa av dessa).

Men i alla fall, vist är ju rörigt. Men tyvärr brukar namn bli rätt knepigt, hoppas på moderkortstillverkare lyckas få till bra namngivning på brädorna (inte troligt dock, blir gaming på var och varannan bräda troligen). Men butiker och liknande får tydligt märka på något vis vilka som stödjer klockning och inte borde det bli enklare (resten står som vanlig i spex och läser man inte på så får man skylla sig själv, som t.ex väljer fel mellan H och Z om man inte läser skillnaderna före köp).

Visa signatur