Endast en fläkt snurrar på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Endast en fläkt snurrar på grafikkortet

Jag har ett XFX R9 390 med två fläktar, dock så snurrar endast en av fläktarna. Men varje gång jag startar datorn så snurrar båda för en kort sekund men sedan lägger den ena fläkten av. Vad är felet? är det något som sitter ivägen så fläkten inte kan snurra eller är det strömförsörjningen som krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

Jag har ett XFX R9 390 med två fläktar, dock så snurrar endast en av fläktarna. Men varje gång jag startar datorn så snurrar båda för en kort sekund men sedan lägger den ena fläkten av. Vad är felet? är det något som sitter ivägen så fläkten inte kan snurra eller är det strömförsörjningen som krånglar?

Kan vara så att den stannar fläkten för att låta mindre när du inte belastar kortet. Vad händer när du spelar?

Permalänk
Medlem

@biorrith: Ingenting. Har hållit ett öga på fläkten medans jag spelar och man ser att den försöker starta. Men nu när jag knacka till på datorn sattes den igång. Det verkar som något är ivägen

Permalänk
Medlem

@Snedvard: Har samma kort, ett XFX R9 390. Jag har precis samma fenomen, men sätter du t.ex. manuell fläktkurva i t.ex. Afterburner så kommer du se att båda fläktarna snurrar. Samma sak när kortet är under tillräcklig belastning så går båda igång. Kortet stänger av en fläkt när båda inte behövs för att få ner ljudnivån skulle jag gissa, så är det för min del i alla fall.

Fläkten närmast baksidan av chassit, korrekt?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

@Make.Sense: Det stämmer, men hur sätter jag igång en manuell fläktkurva? Jag vill gärna ha två fläktar snurrande samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedvard:

@Make.Sense: Det stämmer, men hur sätter jag igång en manuell fläktkurva? Jag vill gärna ha två fläktar snurrande samtidigt.

Det behövs inte. Fläkt nummer två kommer också att gå igång om temperaturen blir tillräckligt hög.

Men vill du absolut höja varvtalet kan du göra det i tex MSI Afterburner, EVGA Precision eller annat GPU-tweak program.

Permalänk
Medlem

@Snedvard: Om du har MSI Afterburner installerat så går du till "Settings", "Fan", Kryssa i "Enable user defined software automatic fan control" och justera fläktkurvan. Bild

Som tidigare nämnt så behövs det dock inte. Kortet startar den andra fläkten när den behövs.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340