Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Finns det öht en openvpn klient till våra telefoner ?

ExpressVPN funkar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

EpressVPN funkar.

Kan du länka eller nått?
Hittar ej vare sig expressvpn eller epressvpn i ms store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milesse:

Vad i helvete är det som händer??? Har en Lumia 735, uppdaterad till win10 .. idag kan jag varken använda Bank-id eller uppdatera Bank-id? Ska inte Bank-id fungera på win10?

Jag fick efter nåra svängar ihop skiten!
- försökte flera ggr uppdatera => Fick "Fel, Se informationen"
- ringde Skandiabankens BankID-support => ombads testa med en avinstalltion + nyinstallation
- försökte installera flera ggr efter en avinstalltion => Fick "Fel, Se informationen"
- ringde Skandiabankens BankID-support => fick lämna in uppgifter för en fel-anmälan där jag skulle skicka in skärmdump på systeminfo + felinformation vid installation
- startade installation igen för att ta skärmdump på felinfo => då helt plötsligt installerar den utan problem!?!??

Phew!!

Permalänk
Medlem

@theailer: Du behöver inte ladda ner något. Eller det finns inget att ladda ner. Man skapar ett konto på expressvpn.com sen är det bara att följa anvisningarna på hemsidan.

Man går in i Inställningar -> Nätverk och trådlöst -> VPN.

Ed: Hann inte skriva klart och postade, men det är där man fyller i all info man får av expressVPN.
Dom har en gratismånad också. Inte den bästa VPN-tjänsten men den duger för mobilen tycker jag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@theailer: Du behöver inte ladda ner något. Eller det finns inget att ladda ner. Man skapar ett konto på expressvpn.com sen är det bara att följa anvisningarna på hemsidan.

Man går in i Inställningar -> Nätverk och trådlöst -> VPN.

Ed: Hann inte skriva klart och postade, men det är där man fyller i all info man får av expressVPN.
Dom har en gratismånad också. Inte den bästa VPN-tjänsten men den duger för mobilen tycker jag.

Aha, jag har en egen openvpn server på mitt hemnätverk som jag vill ansluta till men varkens windows 10 eller windows 10 mobile stödjer openvpns protokoll.

Permalänk

Någon som har testat nya "fast insider" 15007?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrawMonkey:

Någon som har testat nya "fast insider" 15007?

Yes, funkar fint på min 950 XL hittills

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Låter som ett väntat drag, det folk tröttnar på måste ändå vara mjukvarustödet, både från Microsoft och tredjepart. Det folk vet att utvecklare stödjer är Android och iOS. iPhone 7+ kostar ungefär som en HP Elite x3 också. W10M har mobilt bankid såklart, men är inte klockren på resten.

Har båda telefonerna X3 är gryyyym telefon helt sjukt telefon tid och annat.

Tyvärr använder jag mycket chat saker och kör nu smartwatch så X3 får vänta lite.

Men X3 är en företagstelefon för MS miljö inget för vanlig person tbh.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har båda telefonerna X3 är gryyyym telefon helt sjukt telefon tid och annat.

Tyvärr använder jag mycket chat saker och kör nu smartwatch så X3 får vänta lite.

Men X3 är en företagstelefon för MS miljö inget för vanlig person tbh.

Snarare att iPhone är en telefon för Microsoft-miljö dock. Windows Phone kunde inte ens hantera Exchange hyfsat fören 8.1, och har knappast lika bra MDM-stöd.

Inget som säger att Elite X3 inte är till för konsumenter, det är det bästa enheten med W10M helt enkelt och har inga extra features för företag egentligen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Snarare att iPhone är en telefon för Microsoft-miljö dock. Windows Phone kunde inte ens hantera Exchange hyfsat fören 8.1, och har knappast lika bra MDM-stöd.

Inget som säger att Elite X3 inte är till för konsumenter, det är det bästa enheten med W10M helt enkelt och har inga extra features för företag egentligen.

Ehh vi har på jobbet och det är fan inge kul hantera i windows miljö nej nej ifåne då alltså.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hade en lumia 950 förrut, märkte att man inte kunde prata på messenger? Kommer denna funktion att komma? Om den kommer, blir det en lumia 950 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hade en lumia 950 förrut, märkte att man inte kunde prata på messenger? Kommer denna funktion att komma? Om den kommer, blir det en lumia 950 igen.

Messenger? Menar du lync eller Skype?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Messenger? Menar du lync eller Skype?

Facebook messenger? isåfall kom det just före jul http://www.windowslatest.com/2016/12/21/facebook-releases-voi...

Permalänk

@Wpox:

Nej, den funktionen har inte kommit till mobile, men finns på win 10 desktop. Jag har dock läst på forum att det testas i vissa länder att kunna ringa från Messenger.,

Update: jag gick in och kikade, samtalsknappen och videosamtalsknappen är gråmarkerade och jag får inte trycka på dom, det kanske är låst till specifika länder än så länge?

Permalänk
Medlem

Ny lur

Har efter att min 920 slutade fungera med bank-id köpt en 650, är det något speciellt man behöver tänka på vad gäller uppdatering innan jag börjar använda luren ?

Permalänk
Digital fyndjägare

Kommer det komma en Bank-ID APP som fungerar för telefoner som inte har stöd för Win 10?
Ska man köpa ny telefon, även om den är helt felfri, "osmart" (dumb phone) och kör Win 8.1?
Vad håller "de" på med?
ps: Dessa telefoner bör verkligen förbjudas att få kallas för smart phones.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokis:

Har efter att min 920 slutade fungera med bank-id köpt en 650, är det något speciellt man behöver tänka på vad gäller uppdatering innan jag börjar använda luren ?

Tror inte du behöver göra något särskilt mer än att köra Windows update från inställningarna.
Förra våren och sommaren märkte jag av några problem med Win10M, som att telefonen kunde hänga sig ibland. Men, sen slutet av sommaren har jag inte haft några sådana problem.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Kommer det komma en Bank-ID APP som fungerar för telefoner som inte har stöd för Win 10?
Ska man köpa ny telefon, även om den är helt felfri, "osmart" (dumb phone) och kör Win 8.1?
Vad håller "de" på med?
ps: Dessa telefoner bör verkligen förbjudas att få kallas för smart phones.

Varför skulle det göra det? De lade nyss ner en fungerande app. BankID kan inte komma från någon tredjepart. Det finns inga bankappar längre heller. Det är en övergiven plattform bara.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk:
Vilket skit... får de göra sådär? 32GB smartfån åt helvete?
Mer skrot kan väl inte vara bra för vår miljö?
Vart fan är "vi/samhället" på väg egentligen?
Allvarligt talat, så fattar jag inte vad de håller på med?

Ps: Tänk på hur många som sitter med helt fungerande telefoner som inte får en app som de flesta myndigheter kräver.

STORT ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk:
Vilket skit... får de göra sådär? 32GB smartfån åt helvete?
Mer skrot kan väl inte vara bra för vår miljö?
Vart fan är "vi/samhället" på väg egentligen?
Allvarligt talat, så fattar jag inte vad de håller på med?

Ps: Tänk på hur många som sitter med helt fungerande telefoner som inte får en app som de flesta myndigheter kräver.

STORT ?

Inte får en app? Finansiell ID-Teknik BID AB (utvecklaren av BankID, ägs av flera banker) hade stöd för plattformen i 3,5 år! Ni fick en app. Idag bör det inte finnas så hemskt många WP8.1-enheter som faktiskt används, plattformen är övergiven av Microsoft (vänta er inga uppdateringar) och alla tredjepart, Bank-appar började överges redan för ~3 år sedan. Myndigheter har inte upphandlat BankID utan det är det privata näringslivet som ordnat med den lösningen, myndigheter erbjuder alternativ om man inte kan använda det, privata bolag däremot kanske inte gör det.

Hur mycket jobb tänker du dig att bankerna ska lägga ner på en övergiven plattform som bara haft ett par procent av marknaden? Det är väl inte bankernas fel att en del enheter från januari 2014 kan uppgraderas till Windows 10 Mobile medan andra från maj 2014 inte kan uppgraderas. Efter 3-4 år bör du kunna byta telefon. Microsoft hade kunnat uppgradera 512 MB-telefonerna och andra äldre lurar också, det är bara att de inte orkar skapa och underhålla en lätt version av Windows 10 Mobile. WP8.1 och W10M kör inte samma typ av appar, utan en ny utvecklingsmiljö (som de bytt till) tillkom med W10M som inte fungerar med WP8.1.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: Bra. Bara att köpa nytt då. Det får bli en riktig smartfån "Apple IPhone".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske läge att sälja min 1520 som bara liggat o samlat damm då WP inte var nåt för mig.
WP 10 är installerat.

Vad är ett rimligt pris att begära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk: Bra. Bara att köpa nytt då. Det får bli en riktig smartfån "Apple IPhone".

Det finns nya telefoner från 599 kr som klarar kraven för bankid hur fint som helst. Vill man verkligen ha Windows 10 Mobile så kostar inte Lumia 650 mer än ~1300 kr, och Lumia 550 799 kr. En nytillverkad iPhone börjar nog på 3990 kr däremot.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: Nej tack. Får bli en Apple. Min väns gamla iPhone från 2011 fungerar fortfarande med senaste iOS och BankID. Finns apple lurar begagnat för de som vill för mycket billiga pengar.

https://itunes.apple.com/se/app/bankid-sakerhetsapp/id4331515...
Kompatibilitet: Kräver iOS 7.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch.

Kolla in "Apple gör undantag för Bankid-beroende appar"
http://macworld.idg.se/2.1038/1.661200/apple-gor-undantag-for...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk: Nej tack. Får bli en Apple. Min väns gamla iPhone från 2011 fungerar fortfarande med senaste iOS och BankID. Finns apple lurar begagnat för de som vill för mycket billiga pengar.

Kompatibilitet: Kräver iOS 7.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch.

BankID må fungera, men om den är från 2011 så är det en 4S och dåhar den inte stöd för iOS 10.

https://support.apple.com/sv-se/km206870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

iPhone 4S (oktober 2011) kör inte senaste iOS, iOS 9 är det högsta som fungerar/som den fått där. På Android fungerar det från Android 4.1 (från juli 2012) numera. Funkar alltså med Nexus S från 2010 ett tag till.

Alla Android-telefoner kan inte längre köra det, likaså massor iOS-enheter som iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch gen 1-4, och iPad. Att grejer överges efter ett tag händer överallt. De kommer ta bort stödet för iOS 7 inom snar framtid också, då blir de med iPhone 4 utan.

Allt finns begagnat, därför jag skrev nytillverkad.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av bart112:

BankID må fungera, men om den är från 2011 så är det en 4S och dåhar den inte stöd för iOS 10.

https://support.apple.com/sv-se/km206870

Skrivet av Petterk:

iPhone 4S (oktober 2011) kör inte senaste iOS, iOS 9 är det högsta som fungerar/som den fått där. På Android fungerar det från Android 4.1 (från juli 2012) numera. Funkar alltså med Nexus S från 2010 ett tag till.

Alla Android-telefoner kan inte längre köra det, likaså massor iOS-enheter som iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch gen 1-4, och iPad. Att grejer överges efter ett tag händer överallt. De kommer ta bort stödet för iOS 7 inom snar framtid också, då blir de med iPhone 4 utan.

Allt finns begagnat, därför jag skrev nytillverkad.

Min väns telefon fungerar med det senaste utan som helst problem och om det är iOS 9.3.5 som är den senaste uppdateringen eller inte spelar ju ingen roll, hon sa att hennes lur fungerar för allt hon behöver än idag med senaste iOS m.m. Min lur som är nyare har de redan gett upp hoppet på. Nu blir det en ny Apple lur för min del ändå. Pengar spelar ingen roll, det har jag gått och väl av, det var mer av principskäl jag tog upp det och för hur samhället "vi" ser på utan att säga eller göra något. Att vi köper på oss saker som fungerar och som samlar damm "bara för att" och bidrar till mer skrot verkar inte någon bry sig om. Det var mer detta jag tänkte på, ur miljösynpunkt o.s.v. Men ok, det är bara att följa den stora strömmen och köpa nytt för mig med då pengar inte är mitt problem, men de som inga pengar har hur ska de lösa situationen med icke fungerande BANK-id, vem köper ny telefon till dem? samhället. kommunen, Af el. Fk m.m. som kräver att man loggar in och legitimerar sig med bank-id?

edit:
How To Install IOS 7 / IOS 8 / IOS 9 on iphone 3 / 3GS
https://www.youtube.com/watch?v=z_vJVKZkWrM
https://www.youtube.com/watch?v=-dzcE0lQp7w

Visa signatur

Permalänk

https://mspoweruser.com/fujitsu-launches-a-6-inch-windows-10-... detta lär ju bli intressant. Är detta första win10 med snapdragon 835

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Min väns telefon fungerar med det senaste utan som helst problem och om det är iOS 9.3.5 som är den senaste uppdateringen eller inte spelar ju ingen roll, hon sa att hennes lur fungerar för allt hon behöver än idag med senaste iOS m.m. Min lur som är nyare har de redan gett upp hoppet på. Nu blir det en ny Apple lur för min del ändå. Pengar spelar ingen roll, det har jag gått och väl av, det var mer av principskäl jag tog upp det och för hur samhället "vi" ser på utan att säga eller göra något. Att vi köper på oss saker som fungerar och som samlar damm "bara för att" och bidrar till mer skrot verkar inte någon bry sig om. Det var mer detta jag tänkte på, ur miljösynpunkt o.s.v. Men ok, det är bara att följa den stora strömmen och köpa nytt för mig med då pengar inte är mitt problem, men de som inga pengar har hur ska de lösa situationen med icke fungerande BANK-id, vem köper ny telefon till dem? samhället. kommunen, Af el. Fk m.m. som kräver att man loggar in och legitimerar sig med bank-id?

edit:
How To Install IOS 7 / IOS 8 / IOS 9 on iphone 3 / 3GS
https://www.youtube.com/watch?v=z_vJVKZkWrM
https://www.youtube.com/watch?v=-dzcE0lQp7w

Det jag menar är att vi bör jämföra äpplen med äpplen (pun intended), och till saken hör att 4S inte har senaste OS:et, dvs.lkna som exempelvis en 920.

Men det sagt håller jag med om att det ur miljöaspekt känns fel att slänga fullt fungerande hårdvara.

Permalänk
Medlem

Japp nu åker min 920 också. Ingen bankid, swish, plus att vissa butiker bara tar kort och således bankid så är min telefon helt värdelös.
Kommer ALDRIG mer bli en W-Phone.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB