Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Ja, jag använder Volvo On Call i min Lumia 650.
För egen del finns de appar jag behöver till W10M.
Det stora problemet, som jag ser det, är bristen på nya, intressanta mobiler.
De flesta modeller MS gett ut känns "gamla" och börjar dessutom ta slut på lagret. Det finns ingen W10M-mobil som har en exklusiv design som känns "2017" eller ens "2016".

HP Elite x3 finns. Frågan är mer varför man skulle köpa det över en iOS eller Android-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Ja, jag använder Volvo On Call i min Lumia 650.
För egen del finns de appar jag behöver till W10M.
Det stora problemet, som jag ser det, är bristen på nya, intressanta mobiler.
De flesta modeller MS gett ut känns "gamla" och börjar dessutom ta slut på lagret. Det finns ingen W10M-mobil som har en exklusiv design som känns "2017" eller ens "2016".

Exakt så känner jag också. Fast jag skulle gärna köpa en uppdaterad Lumia 920.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

HP Elite x3 finns. Frågan är mer varför man skulle köpa det över en iOS eller Android-enhet.

HP Elite X3 är nog en bra mobil, men passar ej mig. Den är alldeles för stor och har inte den exklusiva design jag är ute efter.
Inte heller Acers Liguid Jade duger för min del.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

HP Elite X3 är nog en bra mobil, men passar ej mig. Den är alldeles för stor och har inte den exklusiva design jag är ute efter.
Inte heller Acers Liguid Jade duger för min del.

Qualcomm 820 känns iaf 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Qualcomm 820 känns iaf 2016

Ja, det som finns innanför skalet är helt ok
Men, utseendet och storleken är inte i min smak :/

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@Petterk: Låter som BankID vill släppa en UWP app och skita i windows 8 och resten

Förmodligen är det så men ett jäkla sätt att kommunicera ut det så sent. Lagom kul inför en storhelg, folk är ju bortresta och kommer inte kunna använda sin bankapp.

Microsoft har ju dessutom inte släppt Win10M till så många modeller så det är ju inte säkert att man kan uppdatera sin telefon.

Är flera i min familj som måste skaffa nya mobiler för att kunna använda bankid efter nyår. Som ni tråden i redan varit inne på så är ju utbudet av Win10-telefoner just nu inte direkt upphetsande.

Har framfört mina klagomål om detta till min bank som dock menade att de inget kunde göra eftersom det var upp till BankID. Märkligt och tråkigt svar eftersom bankerna äger BankID, hade åtminstone förväntat mig att de skulle framföra kritiken. Verkligen illa skött.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Exakt så känner jag också. Fast jag skulle gärna köpa en uppdaterad Lumia 920.

En windows telefon med snygg design finns faktisk, Microsoft lumia 650 är den absolut snyggaste jag sett.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Förmodligen är det så men ett jäkla sätt att kommunicera ut det så sent. Lagom kul inför en storhelg, folk är ju bortresta och kommer inte kunna använda sin bankapp.

Microsoft har ju dessutom inte släppt Win10M till så många modeller så det är ju inte säkert att man kan uppdatera sin telefon.

Är flera i min familj som måste skaffa nya mobiler för att kunna använda bankid efter nyår. Som ni tråden i redan varit inne på så är ju utbudet av Win10-telefoner just nu inte direkt upphetsande.

Har framfört mina klagomål om detta till min bank som dock menade att de inget kunde göra eftersom det var upp till BankID. Märkligt och tråkigt svar eftersom bankerna äger BankID, hade åtminstone förväntat mig att de skulle framföra kritiken. Verkligen illa skött.

Tråkigt är det ju. Men tekniken lär väl gå framåt, precis som när android inte kommer till äldre modeller. Men annars är ju 950/650 väldigt billig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

En windows telefon med snygg design finns faktisk, Microsoft lumia 650 är den absolut snyggaste jag sett.

Den ser väldigt mycket exklusivare ut än prislappen antyder. Jag är rätt nöjd med min men bakstycket gillar att lossna vid minsta lilla våld.

Men jag tycker nog att designen på 800/900/920/720 var mer egen och snygg av den anledningen. 650 ser som en ren iPhone-ripoff.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rattnalle:

Den ser väldigt mycket exklusivare ut än prislappen antyder. Jag är rätt nöjd med min men bakstycket gillar att lossna vid minsta lilla våld.

Men jag tycker nog att designen på 800/900/920/720 var mer egen och snygg av den anledningen. 650 ser som en ren iPhone-ripoff.

Jag har kvar min 920 eftersom jag verkligen tyckte om den telefonen, batteriet är fortfarande i bra skick. Känns väldigt solid och skön att använda. Originalskalet i skinn som är vikbart till ett handtag var också en kanonpryl. Synd att Microsoft valt att strunta i mobilerna (och inte lyckats locka app-utvecklare i tillräcklig omfattning), jag gillade verkligen WP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förresten, hur är det FM-radio nu när man i princip måste uppdatera sin 640XL för att kunna använda BankID.

Så skriver Microsoft:
•Appen FM Radio är inte längre tillgängligt på Windows 10 Mobile när Windows 10 Anniversary Update är installerat.

Innebär det att radio helt slutar fungera efter Anniversary Update eller finns det andra appar för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Förresten, hur är det FM-radio nu när man i princip måste uppdatera sin 640XL för att kunna använda BankID.

Så skriver Microsoft:
•Appen FM Radio är inte längre tillgängligt på Windows 10 Mobile när Windows 10 Anniversary Update är installerat.

Innebär det att radio helt slutar fungera efter Anniversary Update eller finns det andra appar för detta?

De har slutat utveckla sin egen app, men andra alternativ finns fortfarande kvar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

@Reckie: Ja, dom har slutat utveckla sin app. Det finns FM-radio appar. Annars finns ju TuneIn radio om du vill lyssna digitalt. Radiostorm för Sveriges radios kanaler kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har BankID stängt ned för kunder med 8.1.
Vet att Handelsbanken har meddelat detta i förväg (dock med kort varsel). Många kunder verkar inte ens att förvarnats av sina banker. Betyget för BankID-appen i Store är nu fylld med enstjärning omdömen från kunder som inte längre kan använda BankID. Många som nu tvingas köpa ny telefon och omdömena hintar om att det inte blir Windows.

Lagt in tian själv och det är väl helt okej men nu vill den installera den uppdatering (AU) som förmodligen gör att jag tappar radiofunktionen, en av anledningarna till att jag köpte telefenon var just radiofunktionen. Alternativa appar verkar inte fått så bra betyg i Store.

Familjens övriga lurar går ej att uppdatera, får väl skita i BankID tills vidare. Gissningsvis får jag svårt att sälja in Windows vid nästa telefonköp.

Permalänk
Medlem

Går det förresten att ändra hur många fönster som visas när jag håller inne tillbakapilen?

Tycker det blir lite plottrigt med flera små fönster och har gärna ett större som på 8.1. Då kan man t.ex. kika på ett fönster och skriva i ett annat utan att behöva växla mellan appfönster helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Lagt in tian själv och det är väl helt okej men nu vill den installera den uppdatering (AU) som förmodligen gör att jag tappar radiofunktionen, en av anledningarna till att jag köpte telefenon var just radiofunktionen. Alternativa appar verkar inte fått så bra betyg i Store.

Du tappar inte funktionen, endast appen. Bara att ladda hem en annan app i Store. Lite inte alltid på omdömen. Finns säkert någon du trivs med.

Skrivet av Reckie:

Går det förresten att ändra hur många fönster som visas när jag håller inne tillbakapilen?

Tycker det blir lite plottrigt med flera små fönster och har gärna ett större som på 8.1. Då kan man t.ex. kika på ett fönster och skriva i ett annat utan att behöva växla mellan appfönster helt och hållet.

Ja, öka DPI i inställningarna, men då kommer allt i ditt UI att bli större.
Inställningar -> System -> Bildskärm -> "Storlek för text, appar och objekt på skärmen"

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vilken bank? Bankid ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Menar du att du har två appar öppna samtidigt ? Hur fasiken gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken bank? Bankid ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank.

Det snygga hade väl varit att låta appen varna med något meddelande när den användes. I god tid såklart.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Finns det öht en openvpn klient till våra telefoner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Du tappar inte funktionen, endast appen. Bara att ladda hem en annan app i Store. Lite inte alltid på omdömen. Finns säkert någon du trivs med.

Ja, öka DPI i inställningarna, men då kommer allt i ditt UI att bli större.
Inställningar -> System -> Bildskärm -> "Storlek för text, appar och objekt på skärmen"

Tack, blev kanon när jag ökade från 175% till 200%.

Vad gäller radio så verkar det som mycket av stödet har tagits bort av MS. Såg att en utvecklare av en radioapp bad att man skulle lämna feedback om detta så att MS ordnade det b.la. RDS som inte går att fixa utan detta.

Permalänk
Medlem

Har en Lumia 920 som nu inte funkar med bank-id, kan det bekräftas att lumia 650 funkar ?

Permalänk
Medlem

650 kör ju Windows 10, så det ska funka. Jag loggade nyss in på banken med bank-ID på en Lumia 950.

Permalänk
Medlem

Var inne på Store, var tydligen någon som hade problem med appen i 650an, så hoppas på att någon med luren kan bekräfta att det funkar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokis:

Har en Lumia 920 som nu inte funkar med bank-id, kan det bekräftas att lumia 650 funkar ?

Skrivet av bokis:

Var inne på Store, var tydligen någon som hade problem med appen i 650an, så hoppas på att någon med luren kan bekräfta att det funkar !

Pinga @AmdX2 och @mackanj eller några andra som sagt att de har telefonen i tråden. Har det varit problem har det knappast varit med alla versioner av appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokis:

Jag har en 650 och det funkar fint.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem

Vad i helvete är det som händer??? Har en Lumia 735, uppdaterad till win10 .. idag kan jag varken använda Bank-id eller uppdatera Bank-id? Ska inte Bank-id fungera på win10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milesse:

Vad i helvete är det som händer??? Har en Lumia 735, uppdaterad till win10 .. idag kan jag varken använda Bank-id eller uppdatera Bank-id? Ska inte Bank-id fungera på win10?

Inte ngn direkt tröst men det funkar fint på min Lumia 950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Inte ngn direkt tröst men det funkar fint på min Lumia 950.

Funkar fint på min 650 med. Dock har det tidigare hänt att när jag trycker på appen så startar den för att sedan bara crasha igen, det var så för alla appar ett tag men avhjälptes av omstart.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

@Milesse: Fungerar fin fint för mig