Rösta fram t-shirt till communityt!

Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Permalänk
Medlem

Att inte Microsoft lär sej någon gång, man behöver inte uppfinna hjulet varje gång man släpper ny version på operativsystem, nya Linux distros och macOS förfinar tidigare versioner och uppskattas generellt direkt av användarna, med MS får man vänta till första servicepacken om det är ens lönt att installera tingesten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet många som kör windows 7, windows 95, windows 3.11. Just nu sitter jag och jobbar med en burk som kör windows server 2003 som bara är enstaka år nyare än windows xp.

Angående säkerhet, så absolut ingen åtkomst till administrativa nätet, helt fysisk åtskilt, internet är bara att glömma o.s.v. Vakter som kräver leg och förbeställd tid för att komma in i datorrummet etc.

Det folk borde tänka på med operativsystem är att det finns så väldigt mycket mer användningsområde till dem än ha dem som webbläsare utåt och kolla på skumma sidor som facebook.

Men snälla Johan, det är Ozzed du talar med! Alla som inte "hänger med" är bakåtsträvande idioter...

Permalänk
Medlem

@oceanic: Det är ju just det som är deras mål med w10, att förfina och utveckla det mer och mer eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du säger att det är att ta i att säga att det är lögner och sedan går du "Full force konspirationsteori". Jag drar vissa slutsatser av det.

Du fortsätter med att klaga på att en massa program installers du inte bett om med "in app köp".... Det är inget konstigt, det är så operativsystem ser ut idag. Har du ingen smartphone eller vad då??

Min "agenda" är att alla ska köra det senaste från Microsoft för att så mycket resurser som möjligt skall kunna läggas på det och inte att underhålla gammal skit. Nej, jag jobbar inte på Microsoft. Jag gör musik. Det är liiiite skillnad,

Har du fler frågor diskuterar jag gärna, men jag är totalt ointresserad av domedagsprofetsior och konspirationsteorier som att Microsoft vill ha "makt" och "spionerar" på oss och sådant där dagis. Det är väldigt tramsigt tycker jag. Är man så himla orolig för sådant så fattar jag inte varför man ens kör Windows alls, eller tror sig vara säkrare med Windows 7... Tänk lite.. OM Microsoft hade planer på världsherravälde och ville spionera på alla så finns det inget alls som hindrar att de patchar in sådan funktionalitet i Windows 7. Det har ju redan skrivits om att uppgraderingen till W10 las in utan folks vetskap, så Windows 7 är ju helt klart precis lika motagligt för uppdateringar som inte kräver användarens vetskap.... Huuuu vad läskigt va?

Det följer inte med tredjepartsprogram och spel till alla smartphones, exempel är telefoner med ren Android eller iPhone. Givetvis får jag Samsungprogramvara om det är en Samsunglur, samma gäller andra märken. Men så har det varit på PC också hur länge som helst. Fick massa Asusprogram förinstallerade i mitt W10 eftersom laptopen är en Asus. Men det är skillnad på det och att om du köper W10 och installerar "rent" så att säga. Men jag antar att du skiter fullständigt i att programvara installeras utan din tillåtelse som dom dessutom ser till att det ska vara så komplicerat som möjligt att få bort också. Mm, ja definitivt sådant som får mig att vilja stödja Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det följer inte med tredjepartsprogram och spel till alla smartphones, exempel är telefoner med ren Android eller iPhone. Givetvis får jag Samsungprogramvara om det är en Samsunglur, samma gäller andra märken. Men så har det varit på PC också hur länge som helst. Fick massa Asusprogram förinstallerade i mitt W10 eftersom laptopen är en Asus. Men det är skillnad på det och att om du köper W10 och installerar "rent" så att säga. Men jag antar att du skiter fullständigt i att programvara installeras utan din tillåtelse som dom dessutom ser till att det ska vara så komplicerat som möjligt att få bort också. Mm, ja definitivt sådant som får mig att vilja stödja Microsoft!

Om man tycker att det är okomplicerat att sitta med moddad hostfil, noscript och allt vad folk nu gör för att blocka "spionage", är det då ett så stort steg att köra ett Powershell-script som någon annan redan har skrivit? Det var i alla fall allt jag behövde göra för att få bort appar som jag tyckte var onödiga.

Var lite konsekvent. Antingen så vägrar man krångel och vägrar Windows, eller så tycker man att krångel är OK för att få den upplevelse man vill ha.

https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10/blob/master/scr...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Tvångsinstallationer osv går att stänga av helt via GPO på serversidan för pro versioner av Windows, lika så för hur uppdateringar trycks ut via WSUS. Tänk på att meddelandet var riktat mot företagskunder. Om ett företag har en IT admin som inte har koll på det så har de större problem än att Windows används.

Funderar på hur många av Sveriges drygt en miljon småföretagare, som har en IT-avdelning..... eller ens kör PRO-versionen.
Själv körde jag Win7 Ultimate och PRO, men vad jag fattat så behöver man Win10 Enterprise-versionen, för att få någorlunda ordning på burken..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu förstod jag nog inte...
Windows 7 är inte säkert medans Windows 10 är det, och det blir ännu säkrare med Creators Update för den fokuserar på "skapande, bland annat i företagets nya version av Paint med stöd för 3D-modeller."

Ehhh.....

Nä det förstår jag att du och de andra som skrev liknande inte gör det :).

Det är konstigt skrivet av Sweclockers, där man pratar om säkerhet men sedan inte ens nämner de förbättringar som skett på den fronten utan istället tar upp att det kommer ett nytt Paint..

Creators Update är inte bara ett nytt Paint med stöd för 3D-modeller. Uppdateringen innehåller så mycket mer, en hel del om just säkerhet faktiskt:

• In the Creators Update we’re also adding new actions and insights in Windows Defender Advanced Threat Protection (ATP) - Se filmsnutt nedan

• To start, we will make it easier to monitor, track and act by creating one view of Windows 10 security events in the centralized portal called the Windows Security Center. First released in the Anniversary Update, the Windows Security Center will link to Office 365 Advanced Threat Protection, via the Microsoft Intelligent Security Graph, to allow IT administrators to easily follow an attack across endpoints and email in a seamless and integrated way.

• With the Creators Update we’re introducing mobile application management, a new feature that will protect data on personal devices without requiring the device to be enrolled in a Mobile Device Management solution. As employees use their own devices at work more and more, we are providing IT with oversight to apply policies to the applications employees use to be productive.

Windows Defender Advanced Threat Protection (ATP):
https://youtu.be/2CzqJmNBpzc

Källa: https://blogs.windows.com/business/2016/12/06/windows-10-crea...

Skrivet av anon99339:

Riktigt tuffa Windows 7-fanboys här inne som ska "sluta andas" och "lever hellre farligt". Intelligensen är hög också med argument som att "bättre att stanna inomhus så att man inte blir påkörd". Skämt eller inte.

Låter som en typisk Sweclockare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobMarley:

Finns en del "if it ain't broken, don't fix it" attityd hos många.
Om nu häst och vagn fungerade så bra, varför kör vi då bil idag?

För att folk har viktigare saker för sig än att sitta en vecka till vagns mellan Stockholm och Malmö?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Oj då. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Funderar på hur många av Sveriges drygt en miljon småföretagare, som har en IT-avdelning..... eller ens kör PRO-versionen.
Själv körde jag Win7 Ultimate och PRO, men vad jag fattat så behöver man Win10 Enterprise-versionen, för att få någorlunda ordning på burken..

Ordning på vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

"Guns don't kill people" jomen tjena nyliberalen. Newsflash: människor agerar oftast efter känslor, inte rationalitet.
Människor är människor, finns det verktyg som underlättar eller underbygger grundläggande beteenden och/eller känslor så kommer de att användas förstås. Och sen vill du inte höra motargument. Att kapitalism inte är jämlikt och inte heller lika med demokrati låtsas vi inte som. Jaja, hejdå.

Jag vill inte att du ska tro att jag inte respekterar motargument eller en annan åsikt, det gör jag. Jag har stor respekt för människor som inte tycker som jag. Jag tror att ingen sida har rätt, inte heller fel, men att sanningen oftast finns där i mitten nånstans. Jag gillar oftast att höra andras åsikter, men i så fall irl. Jag är ärligt talat trött på att skriva foruminlägg och debattera online, har gjort det i större delen av mitt liv och jag har märkt att det tar för mycket utrymme i mitt huvud när jag väl gör det. Utrymme jag hellre hade lagt på hobbies tex. Mitt förra inlägg var lite känslomässigt laddat och det ber jag om ursäkt för.

Ja, jag är nyliberal, men jag ser det bara som ett mål. Ett väldigt, väldigt långsiktigt mål för mänskligheten där vi alla agerar rationellt gentemot varandra, respekterar varandras åsikter, lever och låter leva, och har så få lagar och gränser som möjligt. Vi är långt ifrån den verkligheten idag. Jag är medveten om att spelet är riggat, det finns orättvisor, och att hela den västerländska civilisationen byggdes på ett samhälle med extrema klassklyftor. Så helt plötsligt, 300 år sen, mitt i den orättvisa världen så kommer liberalismen med Voltaire och gänget och ger folk rätt att arbeta och leva för sig själv (det tog ytterligare 100 år innan kvinnor fick den lyxen), och sen låtsas som ingenting hemskt hände efter det för att allt är rättvist och korrekt. Som om alla stackare som föds in i fattigdom gjorde ett medvetet val att stjäla och att de sociala omständigheterna inte alls spelade någon roll.

Jag är för skatter, jag är för vissa saker som är emot liberal ideologi men som kanske räddar några liv idag. Vem är jag vars åsikt är så viktig att andra förlorar sina liv för den? Bara för att jag tycker att vi bör sikta på att vara ett liberalt ideal innebär inte att jag tror att vi är det, eller att jag ens röstar så. Om jag hade läst detta som jag skrev för 10 år sen hade jag inte trott att det var jag. Var så sjukt jävla anti-stat då. Precis på gränsen mellan nattväktarstat och anarkist.

Kände mig tvungen att stå till svars för mitt provocerande inlägg innan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:
Tack för länken till en informativ video "Stop Windows 10 Spying & Forced Application Installs"
Kan Microsoft garantera att exempelvis Farmville och Candy Crush (och kommande skitappar som de prackar på sina användare) är fri från skadlig kod när de inte ens utvecklar det själva och låter användarna betatesta allt.
Det är ju ms som är det stora säkerhetshålet, och när alla har tian så finns det ingen återvändo alls.

ms borde ju fråga varför 48% fortfarande har kvar exempelvis win7 och vad de vill ha av tian, och sen anpassa sig därefter, tyvärr lär väl inte det hända.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireRed:

@oceanic: Det är ju just det som är deras mål med w10, att förfina och utveckla det mer och mer eftersom.

Om dom gjort det med 7:an som bevisligen fungerade bra från start hade jag köpt resonemanget men bara för en tid, förr eller senare kommer alla nuvarande operativsystem kännas som rena stenåldern både tekniskt som utseendemässigt, att lova att inte släppa större uppdateringar är som att "måla in sej i ett hörn" om man tar en metafor till.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Nä det förstår jag att du och de andra som skrev liknande inte gör det :).

Det är konstigt skrivet av Sweclockers, där man pratar om säkerhet men sedan inte ens nämner de förbättringar som skett på den fronten utan istället tar upp att det kommer ett nytt Paint..

Creators Update är inte bara ett nytt Paint med stöd för 3D-modeller. Uppdateringen innehåller så mycket mer, en hel del om just säkerhet faktiskt:

• In the Creators Update we’re also adding new actions and insights in Windows Defender Advanced Threat Protection (ATP) - Se filmsnutt nedan

• To start, we will make it easier to monitor, track and act by creating one view of Windows 10 security events in the centralized portal called the Windows Security Center. First released in the Anniversary Update, the Windows Security Center will link to Office 365 Advanced Threat Protection, via the Microsoft Intelligent Security Graph, to allow IT administrators to easily follow an attack across endpoints and email in a seamless and integrated way.

• With the Creators Update we’re introducing mobile application management, a new feature that will protect data on personal devices without requiring the device to be enrolled in a Mobile Device Management solution. As employees use their own devices at work more and more, we are providing IT with oversight to apply policies to the applications employees use to be productive.

Windows Defender Advanced Threat Protection (ATP):
https://youtu.be/2CzqJmNBpzc

Källa: https://blogs.windows.com/business/2016/12/06/windows-10-crea...

Låter som en typisk Sweclockare

Tack för förtydligande!
Jag anade att andra godsaker kommer med.
Men då kan jag alltså formulerade det så här istället:
"I Creators updates för Windows 10 kommer det att finnas många säkerhetsförbättringar. Microsoft har bestämt sig för att dessa förbättringar inte skall släppas till Windows 7."
Klingar aningen annorlunda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Alltid kommer det kommentarer som kritiserar kapitalismen för enstaka individers/korporationers girighet. Kapitalism =/= girighet. Det går att agera enligt kapitalismens regler och samtidigt bibehålla god moral och etik. Det är girighet som är problemet, inte kapitalism, precis som att det är inget fel med att agera egoistiskt, men gör man det på bekostnad av andras hälsa/välmående/frihet så agerar man moraliskt fel. Det är tack vare kapitalism som antalet fattiga människor i världen sjunkit, hälsostandarden ökat och teknologin går framåt.

Era sossar.

Vill ni debattera detta så vänligen hänvisar jag er till någon annan då jag inte argumenterar på internet längre.

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte just en handling som på bekostnad av andra ( eller avsaknad tanke på hur din handling påverkar andra ) som är defenitionen av just en egoistisk handling.

Jag ska inte starta en diskussion angående kapitalism , men det kan vara bra att diskutera med människor av annat synsätt för att bredda sin egen insikt och kunnande(man måste inte hålla med den man diskuterar med, om diskussionen utförs på ett bra sätt vinner båda parter mer förståelse och kunskap)

EDIT: Såg ditt inlägg / förklaring på det citerade inlägget men låter mitt ligga kvar för andra att läsa.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jämför det lite löst med att du köper en ny bil som har blivit testad till 5 stjärnor i krockskydd. Dvs bästa säkerhetsbetyg och den säkraste bilen att köpa.

Sedan kör du runt i den i 10 år. Efter 10 år så har en annan bil 5 stjärnor i krocktestet och den bilen är byggd på ett nytt sätt med nya funktioner som din gamla bil inte har och är således säkrare. Jämfört med den nya bilen kanske din gamla bil bara skulle nå upp i 4 stjärnor om det gjordes ett nytt test med de nya måtten.

Har säkerheten i din gamla bil blivit sämre än den var när du köpte den?

Nej det har den naturligtvis inte. Det är bara så att nya funktioner har tillkommit på den nya bilen som din saknar vilket gör den nya till ett säkrare val. Din gamla bil kanske inte ens fyller vissa nya krav längre.

Sedan kan du naturligtvis komplettera med extra skydd som dubbla bilbälten och hjälm (aka virusskydd) men bilen i sitt grundutförande har ändå helt plötsligt blivit "mindre" säker i jämförelse med den nya bilen.

Gillar detta tänk... standard bil analogin (som vi alla väntar på) och även väl gjord. Problemet är att du missar hela bilden.

Windows 10 bygger på Windows 8, som i sin tur bygger på Windows 7. De delar faktiskt enormt mycket kod. Det som faktiskt har hänt med Windows 10 är att man har just skruvat på dubbla bilbälten, hjälm och en dator i den som skriker "BROMSA!" när du bör göra det.

Du kan själv mao välja att till viss del sätta in en del av dessa skydden själv i Win 7 om du vill, som extra, då det finns en hel del bättre AV och säkerhetsskydd än något MS någonsin släppt. Dock kan du inte fixa allt så klart.

Men problemet är också att du har med alla nya finesser, nya buggar och nya säkerhetshål. Alla de kända hålen som finns i Windows 7, finns också i Win 8/10, då de som sagt bygger på samma grund. Så alt 1 är, de är fixade, eller alt 2, de är inte fixade. Det som sätter skruv på det är att som @walkir visade så är där en hel del nya fel... som inte ens finns i Win 7.

Största problemet för Windows 10 är att pga nya större versioner med tonvis med nya buggar flera gånger om året, så har du massor med nya säkerhetshål som aldrig ens funnits i Windows 7 från början, och aldrig kommer finnas. Det når därför aldrig stadiet av "beprövat och testat" innan det får ny version och cirkusen börjar om igen.

Och sen lägg till ett känt faktum som plågat oss i många år, den sk majoritetsfaktorn. Som Android och även iOS/OSX visat, så är de inte så säkra som folk vill tro, utan mer att det var en tid så få användare av dem, att hackare inte brydde sig om dem. Windows har gått igenom detta problem länge, och det OS som just är mest populärt, är det som hackarna mest satsar på.

Detta gör att om vi jämför Windows 7 och Windows 10 igen, så har Windows 10 en massa nya buggar, inbyggd datasamling i stor skala, och färsk-halvtestad kod, 2 gånger om året. Enda hackaren behöver göra är att komma in i systemet.. sen har han keyloggers mm redan där. Och eftersom Windows 10 nu är det mest populära OSet, så är det guldgruva för dem att jobba mot, och de har gott om tid iom preview versionerna.

Om de hittar en gammal bugg som öppnar ett säkerhetshål i Windows 7, så är oddsen att samma hål finns i Windows 8/10 ganska hög, då de har fixat alla kända... men inte alla okända.

Så med helheten i bilden är Windows 7 inte ett säkert OS, påstår inte det. Men det är inte bara för det "mindre säkert" än nya modellen, då den nya bilmodellen Windows 10 kommer att ha nya fel i sin design, nya anledningar varför de återkallas och nya okända defekter. Utan de är osäkra på olika sätt. Du måste mao lägga till lite ny säkerhet i Win 7 för att kompensera, men när det är gjort, har du en grund som är mindre utsatt än eftergångarna.

När det gäller både bilar och OS är det säkraste du kan köpa, en lite äldre beprövad modell, vilket i detta fallet typ Windows 8. Där har du en balans mellan så ny säkerhet i grunden du kan ha, men utan Windows 10s 2 nya bugg lanseringar varje år.

Vill du köra Windows 10, borde du köra 1511 nu... fram till 17XX släpps. Då går du över till 1607, som då har fått sina fel patchade. Tyvärr har MS stängt många dörrar här genom att inte göra detta verken enkelt eller bra, då det annars kunde blivit perfekt. Företag som köra WSUS och Enterprise borde dock kunna komma nära detta. Vi privatpersoner är i skiten dock...

Skrivet av walkir:

Frågan är hur säkert Windows 10 är? Det hade flest sårbarheter jfm Windows 7 och Windows 8.1 enligt graferna nedan (under 2016).

Windows 10:
https://www.cvedetails.com/product/32238/Microsoft-Windows-10...

Windows 8.1:
https://www.cvedetails.com/product/26434/Microsoft-Windows-8....

Windows 7:
https://www.cvedetails.com/product/17153/Microsoft-Windows-7....

Ny kod, nya problem.
Störst OS, nya hackares mål.

Största saken man också bör notera på dessa charta är att 2015-2016 är de värsta åren någonsin. Så visst ökar hoten... utan tvekan. Men Win 10 verkar inte direkt briljera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Alltid kommer det kommentarer som kritiserar kapitalismen för enstaka individers/korporationers girighet. Kapitalism =/= girighet. Det går att agera enligt kapitalismens regler och samtidigt bibehålla god moral och etik. Det är girighet som är problemet, inte kapitalism, precis som att det är inget fel med att agera egoistiskt, men gör man det på bekostnad av andras hälsa/välmående/frihet så agerar man moraliskt fel. Det är tack vare kapitalism som antalet fattiga människor i världen sjunkit, hälsostandarden ökat och teknologin går framåt.

Era sossar.

Vill ni debattera detta så vänligen hänvisar jag er till någon annan då jag inte argumenterar på internet längre.

Kände mig tvungen.. Kapitalism föder girighet precis som kommunism bevisligen uppmuntrar makthungriga mördare till ledare.. Tror ingen syftar på ideologin bakom kapitalism utan till vad den används till idag.. Att suga ut pengar ur samhället och lägga i plånböckerna hos dom där 8 personerna☺

Att anta att linux är så mycket säkrare än W10 haha, hur var det senaste åren med diverse funkioner i linux, gamla ouppdaterade med kritiska superhål. Precis samma som att sitta på ett gammalt windows. Ser inte riktigt skillnad

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många företag som fortfarande kör med windows XP, säg åt dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Måste ha varit ett skrivfel det skulle nog stå. Microsoft: "Windows 7 och 10 har eller kommer aldrig varit säkert".

Annars självklart bör vanliga konsumenter i sina privata datorer nu fundera på att uppgradera till windows 10 och det innebär för de flesta även en ny dator.

Finns inget som är anslutet till nätet som är säkert tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Vad är det för skillnad? Genuint undrande.

När det gäller 32 bit vs 64 bit så är det väl några huvudsaker man brukar nämna. Detta är inte specifikt för Windows 7 utan fördelar med x64.

Kernel Patch Protection aka PatchGuard, kom med Windows XP Pro x64. I 32-bitars windows var kärnan öppen för påverkan, dvs patchning. Det var inte godkänt av Microsoft att göra så, men antivirusföretag nyttjade detta för att kunna ladda sina drivare tidigt i uppstarten av systemet för att skydda mot malware och liknande. Men detta ledde även till att tillverkarna av malware också kunde nyttja detta och under en period var nästan varje litet malware/adware bundlat med rootkits. Iom x64 så låstes dessa möjligheter bort. Och trots att lösningen inte var helt säker från start, utan blev uppdaterad i flera steg så var det ändå en stor förbättring generellt, inte bara säkerhetsmässigt utan i generell stabilitet.

Utöver detta så måste enhetsdrivrutiner vara digitalt signerade för att accepteras. Problemen med att hitta drivrutiner till sina gamla enheter i början när omläggningen till x64 var på gång kanske många kommer ihåg. Detta säkrade upp mycket relaterat till infektioner som inriktade sig mot just drivrutinsfiler.

Jag jobbar under några år för ett stort antivirusföretag innan och under perioden som övergången från 32-bitars till 64-bitars operativ skedde, och det var en enorm skillnad i hur drabbade de olika systemen var. 99% av de allvarligt drabbade systemen var 32-bitars. Sedan fanns det naturligtvis en skillnad mellan de olika OS'en hur drabbade de var, dock var det inte lika markant.

Nu kan man förstås argumentera över att det inte var lika många användare mm. Men faktum var att trenden låg kvar. Allt eftersom användarna gick över mot nyare operativ och framförallt 64-bitars så minskade de allvarliga infektionerna och kvar låg i huvudsak de mer ytliga, som visserligen kunde vara nog så farliga säkerhetsmässigt, men de fick inte grepp om systemet på samma sätt och var enkla att rensa bort.

Permalänk
Hjälpsam

@jawik: Tack för infon, det var intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Gillar detta tänk... standard bil analogin (som vi alla väntar på) och även väl gjord. Problemet är att du missar hela bilden.

Windows 10 bygger på Windows 8, som i sin tur bygger på Windows 7. De delar faktiskt enormt mycket kod. Det som faktiskt har hänt med Windows 10 är att man har just skruvat på dubbla bilbälten, hjälm och en dator i den som skriker "BROMSA!" när du bör göra det.

Du kan själv mao välja att till viss del sätta in en del av dessa skydden själv i Win 7 om du vill, som extra, då det finns en hel del bättre AV och säkerhetsskydd än något MS någonsin släppt. Dock kan du inte fixa allt så klart.

Men problemet är också att du har med alla nya finesser, nya buggar och nya säkerhetshål. Alla de kända hålen som finns i Windows 7, finns också i Win 8/10, då de som sagt bygger på samma grund. Så alt 1 är, de är fixade, eller alt 2, de är inte fixade. Det som sätter skruv på det är att som @walkir visade så är där en hel del nya fel... som inte ens finns i Win 7.

Största problemet för Windows 10 är att pga nya större versioner med tonvis med nya buggar flera gånger om året, så har du massor med nya säkerhetshål som aldrig ens funnits i Windows 7 från början, och aldrig kommer finnas. Det når därför aldrig stadiet av "beprövat och testat" innan det får ny version och cirkusen börjar om igen.

Och sen lägg till ett känt faktum som plågat oss i många år, den sk majoritetsfaktorn. Som Android och även iOS/OSX visat, så är de inte så säkra som folk vill tro, utan mer att det var en tid så få användare av dem, att hackare inte brydde sig om dem. Windows har gått igenom detta problem länge, och det OS som just är mest populärt, är det som hackarna mest satsar på.

Detta gör att om vi jämför Windows 7 och Windows 10 igen, så har Windows 10 en massa nya buggar, inbyggd datasamling i stor skala, och färsk-halvtestad kod, 2 gånger om året. Enda hackaren behöver göra är att komma in i systemet.. sen har han keyloggers mm redan där. Och eftersom Windows 10 nu är det mest populära OSet, så är det guldgruva för dem att jobba mot, och de har gott om tid iom preview versionerna.

Om de hittar en gammal bugg som öppnar ett säkerhetshål i Windows 7, så är oddsen att samma hål finns i Windows 8/10 ganska hög, då de har fixat alla kända... men inte alla okända.

Så med helheten i bilden är Windows 7 inte ett säkert OS, påstår inte det. Men det är inte bara för det "mindre säkert" än nya modellen, då den nya bilmodellen Windows 10 kommer att ha nya fel i sin design, nya anledningar varför de återkallas och nya okända defekter. Utan de är osäkra på olika sätt. Du måste mao lägga till lite ny säkerhet i Win 7 för att kompensera, men när det är gjort, har du en grund som är mindre utsatt än eftergångarna.

När det gäller både bilar och OS är det säkraste du kan köpa, en lite äldre beprövad modell, vilket i detta fallet typ Windows 8. Där har du en balans mellan så ny säkerhet i grunden du kan ha, men utan Windows 10s 2 nya bugg lanseringar varje år.

Vill du köra Windows 10, borde du köra 1511 nu... fram till 17XX släpps. Då går du över till 1607, som då har fått sina fel patchade. Tyvärr har MS stängt många dörrar här genom att inte göra detta verken enkelt eller bra, då det annars kunde blivit perfekt. Företag som köra WSUS och Enterprise borde dock kunna komma nära detta. Vi privatpersoner är i skiten dock...

Att jag använder bilexemplet är för att det är ett bra sätt att förklara en princip utan att behöva gå in i detalj. Det hjälper många att förstå grundtanken utan att behöva gå in på saker som kanske för vissa förvirrar mer än det hjälper.

En miss jag gjorde dock var att jag använde frasen "nya funktioner" när jag egentligen menade ändringar i konstruktion. För jag håller med dig om att i många fall så är det just nya funktioner som öppnar luckor i säkerheten och det är en av anledningarna till att ett operativ aldrig kommer att bli 100% säkert så länge man har möjlighet att lägga till funktioner eller installera egna program. Att hoppa på saker dag noll brukar inte ske ostraffat, det vet de flesta som spelar onlinespel.

Men det finns både fördelar och nackdelar med båda varianterna. Att vänta med en större uppdatering kan också ge att man står utan säkerhetslösningar eller fixar som introduceras med uppdateringen. Det kan dock vara väldigt svårt för den normale användaren att avgöra om det är bäst att vänta eller köra.

Däremot anser jag inte att det är en bra lösning att täta säkerhetsluckor i ett operativ med antivirusprogram. Operativet ska i sitt basutförande vara så säkert som möjligt och därefter lägger man på ett antivirus som ett extra skydd för att fånga sådant som slipper igenom antingen via buggar eller användarfel.

Och här släpar Windows 7 efter jämfört med Windows 10. Windows 10 har tillagda "funktioner" i sin uppbyggnad som inte är antivirus, utan diverse säkerhetscheckar och rutiner som är byggda för att säkerställa att program som körs och kommunikation som sker är legal och säker. Att som användare behöva efterkomplettera med antivirus och liknande för att ersätta missar i grundkonstruktionen är aldrig bra. Ett antivirus är inte någon garanti för säkerhet.

Man kan täta mycket med olika varianter av tredjepartsprogram. Men även de bästa av dessa kan ha svårt att skydda luckor i grunden som kan utnyttjas av hackers eller malware. Visst är det bra att ha en vakthund som jagar bort inkräktare, men bäst är väl att redan innan ha låst dörren så de får svårt att komma in.

Sen behöver det inte vara en nackdel med att ha ett uniformt OS, för även om hackarna då får en gemensam plattform att jobba mot så betyder det också att tillverkaren av OS'et bara har en plattform att säkra.

Och som en fotnot. När jag skriver säkerhetsluckor eller konstruktionsmissar så menar jag saker som kräver lite större ändringar för att åtgärda, till skillnad från en "bugg" som är något enkelt att fixa med en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Att jag använder bilexemplet är för att det är ett bra sätt att förklara en princip utan att behöva gå in i detalj. Det hjälper många att förstå grundtanken utan att behöva gå in på saker som kanske för vissa förvirrar mer än det hjälper.

En miss jag gjorde dock var att jag använde frasen "nya funktioner" när jag egentligen menade ändringar i konstruktion. För jag håller med dig om att i många fall så är det just nya funktioner som öppnar luckor i säkerheten och det är en av anledningarna till att ett operativ aldrig kommer att bli 100% säkert så länge man har möjlighet att lägga till funktioner eller installera egna program. Att hoppa på saker dag noll brukar inte ske ostraffat, det vet de flesta som spelar onlinespel.

Finns en del online spel som aldrig verkar lämna "beta"
Du får min poäng iaf, och jag förstod din.

Skrivet av jawik:

Men det finns både fördelar och nackdelar med båda varianterna. Att vänta med en större uppdatering kan också ge att man står utan säkerhetslösningar eller fixar som introduceras med uppdateringen. Det kan dock vara väldigt svårt för den normale användaren att avgöra om det är bäst att vänta eller köra.

Nu pratar jag inte bara om vanliga användaren dock, utan även de som "vet vad de gör". Men jag håller med din grundlogik.

Skrivet av jawik:

Däremot anser jag inte att det är en bra lösning att täta säkerhetsluckor i ett operativ med antivirusprogram. Operativet ska i sitt basutförande vara så säkert som möjligt och därefter lägger man på ett antivirus som ett extra skydd för att fånga sådant som slipper igenom antingen via buggar eller användarfel.

Och här släpar Windows 7 efter jämfört med Windows 10. Windows 10 har tillagda "funktioner" i sin uppbyggnad som inte är antivirus, utan diverse säkerhetscheckar och rutiner som är byggda för att säkerställa att program som körs och kommunikation som sker är legal och säker. Att som användare behöva efterkomplettera med antivirus och liknande för att ersätta missar i grundkonstruktionen är aldrig bra. Ett antivirus är inte någon garanti för säkerhet.

Man kan täta mycket med olika varianter av tredjepartsprogram. Men även de bästa av dessa kan ha svårt att skydda luckor i grunden som kan utnyttjas av hackers eller malware. Visst är det bra att ha en vakthund som jagar bort inkräktare, men bäst är väl att redan innan ha låst dörren så de får svårt att komma in.

Visst kan du aldrig efter täta så bra som du kan med en bra grund, men två saker måste tas i aspekt här.
1. Vad är ditt säkerhetsproblem?
2. Vill tjuven/hackaren åt dig, vad är det enklaste sättet?

Tror vi båda kan komma överens om att enklaste sättet att gå förbi både Win 10 och Win 7 säkerhet är med den där okunniga användaren framför skärmen. Oavsett hur mycket lås du har på dörren, hur mycket larm säkerhet och vakthundar du har, hjälper inte ett skit när användaren för att kunna träffa en vän måste låsa in vakthunden och öppna alla lås, och sen vännen visar sig vara en tjuv istället.

MS har gång på gång visat att de inte klarar av att hantera detta hel automatiskt, och problemet blir då användaren som blint litar på AV, Win10 eller andra säkerhetsfunktioner. Speciellt när man många gånger måste stänga av eller pilla med dessa säkerhetsfunktioner för att just få Win 10 att fungera som man vill. Då faller hela konceptet.

Och slutligen... vill en hackare in, kommer han in, precis som jag lovar dig att vill tjuven in, kommer han in

Skrivet av jawik:

Sen behöver det inte vara en nackdel med att ha ett uniformt OS, för även om hackarna då får en gemensam plattform att jobba mot så betyder det också att tillverkaren av OS'et bara har en plattform att säkra.

Beror ju på vem som vinner... hackare har redan flera gånger visat att de springer cirklar runt allt var Windows säkerhet är, och tom Apples omöjliga att hacka telefoner går de runt. Så länge MS har stängd källkod, och vi inte vet vem i tusan som har nyckel till dörrarna du har låst, så vet vi inte ett skit om vad som är "säkert" i detta OS.

Så de få som kör på ett utdaterad liten plattform kommer ingen bry sig om.. verken hackare eller MS... blir lite av ett dubbel eggat svärd.

Med tanke på att deras motto numera är att samla in en massa data så är redan en hel del dörrar inne i OSet potentiellt öppna, så det är bara ytterdörren kvar. Med tanke på att jag redan har hittat sätt att gå runt en hel del av dessa säkerhets saker, trots min "låga" kunskap, så har jag inte mycket till tillit längre för MS Win10s säkerhet.

Sen är det trots allt väldigt lika kärnor för dem att säkra, och bästa säkerheten är just att bugg testa allt, och alla. Att hitta felen innan de når kunde. MS valde att sparka alla dessa... så, där flög största delen av säkerheten.

Skrivet av jawik:

Och som en fotnot. När jag skriver säkerhetsluckor eller konstruktionsmissar så menar jag saker som kräver lite större ändringar för att åtgärda, till skillnad från en "bugg" som är något enkelt att fixa med en uppdatering.

Förstår det, men för slutanvändaren är både små fel som irriterar och tvingar dem att "göra något åt det", lika farliga som USB buggen som gör att du kan stjäla lösenord från webbläsaren, till keylogga mm.

För att hoppa till bil-anologin, det flesta olyckor sker inte för att bilens bromsar inte fungerar... utan för att man litar på att bilen ska stanna i tid.. alltid. Även volvo gjorde detta med sin auto-bromsande bil som inte skulle kunna krocka... och de krockade, för den var fel inställd.

Som sagt, de stora kända buggarna är redan lappade i många av Windows 7/8 uppdateringar. De större "designfelen" måste nytt tänk till, ja, men det finns inget som säger att det är felfri design, och statsen ovan visar att Win 10 redan ligger efter, trots denna.

I slutändan handlar det dock om vad du fruktar mest... en hackare som skadar din dator och ev stjäl något, eller MS som redan har alla dina lösenord, skickar lite av dem till Wifi och loggar allt du gör ändå, och ger din patcher som skadar din dator. Vi fruktar säkerhetshålet, men ignorerar det största av dem alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill du köra Windows 10, borde du köra 1511 nu... fram till 17XX släpps.

Så gör jag nu med min lilla Linx Vision 8" platta där jag har Windows 10 Home.
Tillsammans med WSUS Offline samt Spybot Anti-beacon så går det att överleva bristerna i övrigt.

Tyvärr lyckades Microsoft att trycka in nya buggar i 10:e januari-uppdateringen:
https://www.extremetech.com/computing/242537-microsofts-lates...

Drabbar även 1511 där jag kör just den versionen...

Jag borde ha som praxis att aldrig installera uppdateringar förrän 14 dagar efter release från Microsoft. Då har användarna hunnit buggtesta Windows

Permalänk
Medlem

vilket skit snack jag sitter fortfarande på windows 7 ultimate det passar för mina behov

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag borde ha som praxis att aldrig installera uppdateringar förrän 14 dagar efter release från Microsoft. Då har användarna hunnit buggtesta Windows

Det är så jag gjort sedan typ W2k på viktiga system. Ofta är det en test maskin som får dem först, sen tas de in i efterhand med de andra. Sorgset att man måste hålla på så dock...

Jag kan räkna antalet virus attacker, intrång och säkerhetsproblem jag har haft under 15+ år på en hand... men antalet problem med Windows "säkerhetsfunktioner" eller "nya features" kan jag knappt räkna på en miniräknare snart. Vi har väldigt konstigt tänk till driftsäkerhet iaf....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ordning på vad?

Som företagare är det oftast kritiskt att ens dator fungerar och är igång... Stop kan göra att man förlorar mycket pengar.
Det lilla jag testade Win10, så var det mer än vanligt att det blev ofrivilliga omstarter och många lustiga problem, som tog tid att lösa.
När man inte kan lita på att ens system fungerar från dag till dag, så blir det problem och oftast kostsamt...

Win10 har mycket buggar fortfarande och är långt ifrån problemfritt. Sen ska man inte behöva vara datortekniker, tvungen att använda sig av tredjeparts mjukvara eller bli påtvingad uppdateringar med plötsliga omstarter, när man använder ett sunt OS.

Enda versionen som har de funktioner som de flesta vill ha, är tydligen Enterprise-versionen. Den är dock bara tillgänglig med volym-licens... Vilket kanske inte är den licens, som den miljon småföretagare som finns i landet skaffar.

Själv gick jag istället över till OSX på mina arbetsdatorer och har haft nada problem sen dess...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte just en handling som på bekostnad av andra ( eller avsaknad tanke på hur din handling påverkar andra ) som är defenitionen av just en egoistisk handling. Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju så klart definiera egoism olika, men för mig är en egoistisk handling en handling där man agerar i enlighet med sin egen fria vilja, alltså man lyder inte någon annan, eller någon entitet eller norm. Man gör det man vill helt enkelt. Det i sig är inte en elakartat handling så länge det inte går emot någon annans vilja eller hälsa. Så alltså ser jag det som en positiv egoistisk handling.

Ett exempel; Jag hjälper en gammal dam över gatan för att det är vad jag vill göra, att hjälpa människor får mig att må bättre. Alltså är det en egoistisk handling. Ett annat exempel; Jag vill studera konst istället för matematik, men det går emot vad andra förväntar av mig. Istället för att följa andras krav på mig själv så följer jag min egen fria vilja och studerar konst. Positiv egoism.

En negativ egoistisk handling är när man agerar i enlighet med sin egen fria vilja på bekostnad av andras vilja eller hälsa. Ett exempel; Jag stjäler en plånbok för att det ger mig mer pengar. Att pengarna tillhör någon annan spelar ingen roll.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Var det inte gnäll för ett tag sedan när Google "avslöjade" någon säkerhetsbrist som inte var fixat i Windows 10 än?

Det var det, och det är ett bra exempel på att Windows 10 är säkrare än Windows 7.

Säkerhetsbristen som Google avslöjade fanns i allt från Windows Vista till Windows 10. Grejen är att på Windows 10 gick den inte att utnyttja. Eftersom Microsoft implementerat nya säkerhetsfunktioner där (exploit mitigations).

Our commitment to our customers’ security

The Windows kernel vulnerability targeted by STRONTIUM’s EoP exploit is present in Windows Vista through Windows 10 Anniversary Update. However, prior to this attack, Microsoft implemented new exploit mitigations in the Windows 10 Anniversary Update version of the win32k kernel component. These Windows 10 Anniversary Update mitigations, which were developed based on proactive internal research, stop all observed in-the-wild instances of this exploit.

Hardening Windows 10 with zero-day exploit mitigations

Because it takes time to hunt for vulnerabilities and it is virtually impossible to find all of them, such security enhancements can be critical in preventing attacks based on zero-day exploits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som företagare är det oftast kritiskt att ens dator fungerar och är igång... Stop kan göra att man förlorar mycket pengar.
Det lilla jag testade Win10, så var det mer än vanligt att det blev ofrivilliga omstarter och många lustiga problem, som tog tid att lösa.
När man inte kan lita på att ens system fungerar från dag till dag, så blir det problem och oftast kostsamt...

Win10 har mycket buggar fortfarande och är långt ifrån problemfritt. Sen ska man inte behöva vara datortekniker, tvungen att använda sig av tredjeparts mjukvara eller bli påtvingad uppdateringar med plötsliga omstarter, när man använder ett sunt OS.

Enda versionen som har de funktioner som de flesta vill ha, är tydligen Enterprise-versionen. Den är dock bara tillgänglig med volym-licens... Vilket kanske inte är den licens, som den miljon småföretagare som finns i landet skaffar.

Själv gick jag istället över till OSX på mina arbetsdatorer och har haft nada problem sen dess...

Du kan ändra hur uppdateringar levereras i grupp-policy editorn i Pro-versionen, eller köra Windows Update för företag. Pro-versionen är knappast rumphuggen utan har mycket funktioner för just företag.