Asus släpper "RPi-dödaren" Tinker Board: GigabitLAN, 2GB DDR3, Cortex A17 på 1,8GHz och UHD-stöd

Permalänk
Inaktiv

Asus släpper "RPi-dödaren" Tinker Board: GigabitLAN, 2GB DDR3, Cortex A17 på 1,8GHz och UHD-stöd

Jag såg denna på Ars Technica under kvällen, blev riktigt sugen: http://arstechnica.com/gadgets/2017/01/asus-tinker-board-pric...

Någon av er andra som hört/sett/läst något om den innan? Något dyrare och riskerar förvisso att bli relativt nishad men ser samtidigt ut som en riktigt kul plattform. Släpps i början av februari och går att förboka här: http://cpc.farnell.com/asus/90mb0qy1-m0eay0/tinker-board-2gb-...

Får hoppas den dyker upp i Svenska butiker med framöver.

Edit: Proshop har den listad för 649kr: https://www.proshop.se/Mini-dator-Android-Raspberry-Pi/ASUS-T...

Permalänk
Medlem

Borde ju kunna vara en riktigt bra grund för bärbara dator med andra operativ system än mac os och win os:)?

Typ billiga bärbara,små, strömsnåla bärbara datorer för massan

En avskalad windows variant kanske bör funka :/

Permalänk
Medlem

Finns redan på Proshop, men inget leveransdatum..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Till rätt pris är den definitivt intressant, förutsatt att någon hyfsat seriös aktör tar sig an att släppa någon Kodi-dist i stil med OpenELEC eller OSMC till den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Den är säkert bättre än RPi3 på alla sätt men ärligt talat är det ju inte hårdvaran som är Raspberrys starkaste kort utan communityn. Det finns hur många SBCer som helst som är vassare men ingen är i närheten av Raspberryns framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Till rätt pris är den definitivt intressant, förutsatt att någon hyfsat seriös aktör tar sig an att släppa någon Kodi-dist i stil med OpenELEC eller OSMC till den.

Knappast med Rockchip och android, Koditeamet har inga som utvecklar till android längre och tom Koying som ligger bakom SPMC har deklarerat att han kommer sluta supporta Rockchipbaserade spelare.
Många sk "Pidödare" har självdött pga av dåligt communitystöd, finns viss risk att den här går samma väg.
Den har dessutom fått ganska svalt mottagande i Kodiforumet pga bla att det saknas hardware HEVC (H265) decoding, HDMI-CEC och att den bara har HDMI 1.4, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

I OSMC-forumet var det nån som hoppades på en spelare med stöd för 4k HDR x265 video och 192kHz/24-bit audio varvid Sam Nazarko utlovade en överraskning om ett par veckor, DET kan bli intressantare än den här.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Intressant pryl, men jag skulle inte vilja kalla det för rpi dödare. Visst, den har bättre prestanda men till nästan dubbla priset. Utöver communityt som tidigare nämnts så ät nog priset för det man faktiskt får en av rpi's starkare sidor. Så mer utmanare än dödare.

Apropå community så har jag hört rykten att Asus verkar haft problem att komma igång med sina egna websidor för produkten. Kanske har det blivit bättre nu, men det bådar inte gott om de vill ha igång en levande community.

Permalänk
Medlem

verkar ju toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas75:

verkar ju toppen

Beror väl på vad man ska använda den till, som mediaspelare verkar den inte så lyckad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Finns nu även på Komplett för 649 kr med ett förväntat leveransdatum den 16 februari. Blir intressant att se vad den kan åstadkomma. Tror ni RPi chassi passar till denna? De ser exakt likadana ut om man kollar på bilderna.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Blir intressant att se vad den kan åstadkomma.

Tror jag inte, noll intresse för den hos alla som utvecklar Kodi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kostar den dubbelt så mycket som RPi är det ingen "RPi-dödare"

Permalänk
Inaktiv

Det finns redan mängder av vassare RPi kloner. Problemet är mjukvarustödet vilket gör dem i grund och botten värdelösa. Jag väntar på nästa Raspberry Pi och hoppas på USB3.0 och Gigabit LAN denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tror jag inte, noll intresse för den hos alla som utvecklar Kodi...

Fast det finns fler användningsområden än mediaspelare och Kodi.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Det finns redan mängder av vassare RPi kloner. Problemet är mjukvarustödet vilket gör dem i grund och botten värdelösa. Jag väntar på nästa Raspberry Pi och hoppas på USB3.0 och Gigabit LAN denna gång.

Det har ju viss betydelse vem som släpper produkten också, Asus är inget litet företag direkt. Dock återstår det att se hur mycket de kommer att satsa på denna produkt.

Folket bakom RPi verkar inte ha några direkta planer framöver på att få upp prestanda och funtionalitet mot vad som finns idag. Finns plats för en ersättare, men från vem är frågan. En av de viktigaste sakerna att lösa är att få med sig RPi-communityn. Det kan bli svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Intressant med fler aktörer, framförallt lite större så det kan bli något av det.

Skulle dock gärna se någon/några enheter med dubbla nic, eventuellt även x86 för att bygga en liten router, gärna för runt 500-600:-.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@b0bber: Nu finns den i lager.

Permalänk
Medlem

Fick hem en idag:

Har massa RPi idag. Kan vara kul att testa något annat också. Man kan ju hoppas den får lite kärlek också.

Permalänk
Snusfri

Dietpi finns till denna samt att den har gbit så är jag riktigt sugen på att köpa en.

Liten och snål webserver för att hosta lite filer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om Kodi fungerar på denna?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet om Kodi fungerar på denna?

Ladda ner android image från Asus hemsida, sedan installerar du Google Play Store (Guide) och du kan sedan installera Kodi, Netflix, Amazon Prime, YouTube osv utan problem.

Läs mer här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Ladda ner android image från Asus hemsida, sedan installerar du Google Play Store (Guide) och du kan sedan installera Kodi, Netflix, Amazon Prime, YouTube osv utan problem.

Läs mer här.

Vet du om även Viaplay/Cmore Play finns?

Permalänk
Avstängd

Den borde ha haft 4GB RAM, 2GB tar slut direkt..inte ens mina 8GB RAM räcker i min PC numera..och då har jag väldigt få bakgrundsprogram..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Den borde ha haft 4GB RAM, 2GB tar slut direkt..inte ens mina 8GB RAM räcker i min PC numera..och då har jag väldigt få bakgrundsprogram..

Har du ens använt en RPi nån gång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Har du ens använt en RPi nån gång?

Nopp, men tänkte på om man ska ha Windows på dessa enheter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Den borde ha haft 4GB RAM, 2GB tar slut direkt..inte ens mina 8GB RAM räcker i min PC numera..och då har jag väldigt få bakgrundsprogram..

Fast denna är inte tänkt att köra windows osv på. utan android.

Om dina 8GB inte räcker för dig så har du nog en minnesläcka skulle jag tro, då vist 8GB kan vara lite i vissa fall, men överlag räcker för dom flesta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Finns ju också ODriod XU4 om man vill ha lite mer putt under dojjerna. eMMC och Gigabit LAN USB 3. Dock så börjar det bli mycket värme i dessa små kort.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Fast denna är inte tänkt att köra windows osv på. utan android.

Om dina 8GB inte räcker för dig så har du nog en minnesläcka skulle jag tro, då vist 8GB kan vara lite i vissa fall, men överlag räcker för dom flesta.

Misstänkte med det, jag hittade felet..det var Origin Beta som läckte RAM...och käkade processorkraft, blir att ominstallera till Origin stabila variant.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nopp, men tänkte på om man ska ha Windows på dessa enheter.

Tror inte man kan köra Windows på denna. Den Windows 10 man kan köpa på en RPi är en specialversion utan GUI.