Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig utan förvarning.

Hej på Er allihop!

Har bekymmer med min dator, som börjat stänga av sig utan förvarning titt som tätt.
Köpte den i april 2015, satte ihop den i maj 2015, den fungerade felfritt till slutet av juli 2016.
Hade samma problem för ungefär 3 månader sedan, felsökte den då efter bästa förmåga och bytte ut den hårdvara det kunde tänkas vara.
Men kom egentligen aldrig fram till något särskilt fel och mitt under "felsökningen" började den fungera (sluta stänga av sig).
Så det slutade med att jag flyttade tillbaka alla grejer jag bytt ut, installerade om Windows och därefter gick den
felfritt i 3 månader, men nu har det börjat strula igen med exakt samma fel.

Den stänger av sig helt utan förvarning efter 3-20 minuter, ingen blåskärm bara som om någon ryckte strömsladden, vare sig den står idle mitt i natten eller om jag surfar på Internet.
Försöker man sedan starta den direkt efter den stängt av sig, så går det inte.
Den försöker 3-5 gånger med att slå på strömmen som bryts direkt, som om någon klickat på och av på en strömbrytare.
Efter att ha försökt 4-5 gånger så startar den.

Bifogar film, från i veckan.
Datorn stänger av sig och försöker starta
(Eventuellt gnissel är från datorstolen, och de tre klicken man hör en stund efter den väl startat är F2 på det mekaniska tangentbordet som låter.
Men Ni ser när strömmen försvinner, fläktarna slutar snurra och grafikkortet slocknar, för att sedan starta och slockna ett par gånger igen innan den väl går igång.

Förra gången trodde jag att det var något med ECO-mode knappen på nätagregatet, pratade med EVGA redan i somras om att det fungerade "tvärtom" mot vad det borde.
Men de menade på att någon vänt på ECO-mode "märket" så det fungerade som det ska bara att när det står ON, så är det av.

Bifogar tråd:
Forumtråd EVGA, ECO-Mode

Provade följande saker för 3 månader sedan:

Provade att köra utan åskskydd.
Bytte strömkabel till nätaggregatet.
Tog strömmen från ett annat eluttag i huset.
Provade att köra OCCT, ibland gick den 1 timme och ibland 5 minuter.
Kopplade bort all kringutrustning utom DVI-skärm och tangentbord.
Kopplade bort alla hårdiskar utom OS-disken.
Installerade Windows 10.
Kopplade bort alla hårddiskar och lät den stå idle i bios utan resultat, den stängde av sig ändå.
Provade med medföljande jumper för att testa EVGA-nätaggregatet utanför datorn.
Bytte nätaggregat till ett annat jag hade som satt i min förra dator. Corsair VX 550W.
Bytte grafikkort till ett äldre jag hade.
Provade att "Clear CMOS" med hjälp av knappen på moderkortet.
Uppgraderade bios till senaste versionen Asus X99-S bios 3402.
Plockade ur samtliga RAM-minnen och körde Memtest, den hittade inga fel. Ibland gick det 5 minuter och någon gång 20 timmar.
Efter att ha testat fram och tillbaka med samtliga minnen, provade jag att köra Ubuntu-live från ett USB och då stod den igång i någon vecka.
Plockade tillbaka allt igen, installerade om Windows 7 64 bit och sedan har det gått felfritt från 21/10-16 till den stängde av sig första gången 10/1-17.

Det jag provat den här gången:

Började med en systemåterställning av Windows.
Kopplade bort samtliga hårddiskar.
Kopplade bort all kringutrustning utom DVI-skärm och tangentbord.
Ändrade ECO-knappen på nätaggregatet och provade i båda lägena.
Låtit den stå idle i bios.
Plockat bort samtliga RAM-minnen, körde memtest, på 2 stycken separat. Första gången 3 minuter, 5 minuter och sista minnet 15 minuter innan den stängde av sig.
Tog bort Y-splittern till chassifläktarna.
Kopplade ur alla chassifläktarna.
Sedan blev jag sjuk, men idag har jag fått lite ork tillbaka (man drömmer ju om datorn på nätterna), så jag har bytt nätaggregat igen, tagit bort samtliga sladdar från det som satt i och kopplat in
det andra.
I skrivande stund efter bytet av nätaggregatet så stod den idle i bios i 1h och 30 minuter innan den stängde av sig.
Startade den igen och körde igång memtest och där har den nu stått i 21 minuter.

Specifikationer:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 5820K 3,3GHz, (ingen överklockning)
Processorkylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ASUS X99-S
Minne: 4 x 8 GB Crucial Ballistix DDR4 2400 MHz
Grafikkort: EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB
Hårddisk: SSD Samsung 850 Pro Series 256GB, 3 x WD Red WD40EFRX 64MB 4TB 5400RPM, 1 x WD Red WD80EFZX 128MB 8TB 5400RPM, 1 x WD Red WD60EFRX 64MB 6TB 5400RPM, 1 x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB 5400RPM
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 850 G2
Chassi: Fractal Design Define R5 Titanium Grey, Inkluderat 2 styck Fractal Design Silent Series R2 140mm
Övrig kylning: 3 x Fractal Design Silent Series R2 140mm
Övriga komponenter: Samsung SH-224DB/BEBE SATA - DVD-brännare, QPAD MK-80 Cherry MX Blue - Tangentbord, Logitech G5 - Mus, Harman Kardon SoundSticks II - Högtalare
Temperaturer: 30°C processor idle i bios, moderkort 23°C, 19°C i rummet.
Volt med EVGA SuperNOVA 850 G2 nätaggregatet: 12.192V, 5.0V, 3.296V, CPU-Core 1.024V
Volt med Corsair VX 550W nätaggregatet: 12.192V, 5.120V, 3.344V, CPU-Core 1.024V

Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre eller vad jag ska testa för något?
Om det är moderkortet som spökar eller något annat?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar
Emil

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha testat och bytt det mesta förutom moderkortet, det kanske håller på att ge sig? Kolla efter uppsvällda och läckta kondensatorer på moderkortet, har du tur så är det felet och är billigt att fixa med en lödkolv.

Dold text
Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd