xfx 7990 1 gpu ingen load?

Permalänk
Medlem

xfx 7990 1 gpu ingen load?

Hej!
Har hittat ett problem med mitt grafikkort.
Har ett 7990 med dubbel gpu men jag får bara load 1 gpu och crossfire är aktiverad...
Har kontrollerat detta i Techpowerup GPU-z.
Någon som har någon ide hur jag kan få så att bägge korten köra 100%?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket spel du kör. Alla spel stödjer inte crossfire/sli

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

Hej!
Har hittat ett problem med mitt grafikkort.
Har ett 7990 med dubbel gpu men jag får bara load 1 gpu och crossfire är aktiverad...
Har kontrollerat detta i Techpowerup GPU-z.
Någon som har någon ide hur jag kan få så att bägge korten köra 100%?

Skrivet av Xeraton:

Det beror på vilket spel du kör. Alla spel stödjer inte crossfire/sli

citerar så att TS ser

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av hurrai:

citerar så att TS ser

Nu blev jag förvirrad... om man har ett kort med dubbla gpu:er så behöver man väl inte aktivera crossfire? det är ju samma kort. eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silfverzor:

Nu blev jag förvirrad... om man har ett kort med dubbla gpu:er så behöver man väl inte aktivera crossfire? det är ju samma kort. eller har jag fel?

Det använder crossfire, ett HD7990 är samma sak som 2st HD7970

Permalänk
Medlem

Hmm men varför har det fungerat förut men fungerar inte nu längre?
Och varför det då låg klock på en av dom ändå? borde den inte idla då? eller det är det den gör kanske?

Permalänk
Medlem

Som ovan nämt även om det sitter på samma kretskort så hanteras det i windwos/*nix samt även i amds drivrytenrer som två kort. Därav måste spelet ha crossfire stöd. Du kan även ha en liten bug som gör att du måsta in i amd catalyst och säja åt den att båda korten ska köra crosfire. Annrs kan det vara av även om du har ett singelkort med två gpuer.

För att uteslurte det snabbas så berätta vilke spel du brukar vilja spela så kan jag eller någon annan berätta om det finns en vettig CF profil eller inte. Om det finns en så vill vi veta om det bara är ett grafikort som jobbar även i det programet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det använder crossfire, ett HD7990 är samma sak som 2st HD7970

gäller samma sak med nvidia? deras 690 är också dubbla 680

Permalänk
Medlem

h1z1, the forest, bf1, arma 3

Permalänk
Medlem

bf1 profilen fungerade inte sist ja kollade vart lag och sämre prestanda än bara ett av chippen på, inte häller starwars battlefront (frostbyte). De andra äger jag inte så testade inte dem. Om du har BF3 eller BF4 så kan det hända att du får ett annat betende där. Om du har det och orkar testa så får jag lite mer info.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skribent
Skrivet av silfverzor:

gäller samma sak med nvidia? deras 690 är också dubbla 680

Samma sak gäller med nVidia.
690 är dubbla 680 på ett kort fast med lägre ClockSpeed än 2st separata 680's. Kräver även SLi för att båda GPU'erna ska jobba.

Skrivet av TKO:

h1z1, the forest, bf1, arma 3

H1Z1 har inget officiellt stöd för CF. Finns dock lösningar på det (osäker på hur man navigerar i AMD menyerna, så detta kan vara utdaterad information):
https://steamcommunity.com/app/295110/discussions/0/615086038...

The Forest har inte heller stöd för varken CrossFire eller SLi just nu som jag förstår det. Alla som forcerat det har stängt av då det skapat mer lagg än vad det ger FPS.

BF1 stödjer bara CrossFire om du kör spelet i DX11 läge än så länge. Dubbelkolla så du inte har spelet i DX12 läge.
Dock har det regnat rapporter sedan November/December patchen att varken SLi eller CrossFire fungerar som det ska längre i huvudtaget, likaså med Battlefront (Battlefront och Battlefield 1 kör samma motor, FrostBite3).

Arma 3 har uruselt stöd för både SLi och CrossFire. När jag själv testat med 2st GTX 1070 i SLi har andra GPU'n jobbat i max 30% om ens alls.

-------

En tumregel är att Indiespel/ej stora AAA mainstream titlar inte kommer stödja varken (nVidia)SLi eller (AMD)CrossFire och om det gör det är det en riktigt najs bonus - Men inget att ta för givet.
Man kan forcera multi-GPU, men i många fall får man andra problem så som stuttering, flickering eller andra buggar (Titanfall 2 tex. så blinkar alla ljus randomly).

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Den där på steam för h1z1 fungerar inte.... blir ingen skillnad i klock på andra gpun...
Skickar med en länk för hur klocken ser ut när jag idlar...
När jag spelar går den på 500 upp till 950 sen till 1000 när jag börjar spela medans den andra händer inget alls på.
Blir inge load osv...
Har för mig förut att när jag körde h1z1 att den aktiverade crossfire förut utan problem och man fick högre fps än bara 40..

https://s27.postimg.org/6p62xrmxv/gpu_klock.jpg