Kan inte välja standardprogram för bilder

Permalänk
Medlem

Kan inte välja standardprogram för bilder

Jag har precis bytt hårddisk och installerat Windows 10 och problemet jag har är att jag inte kan välja standardöppnare för bilder.
Det spelar ingen roll om jag öppnar filen, väljer program och bockar i "Använd alltid denna app för att öppna jpg.filen" eller om jag går in under Inställningar/System/Standardappar och väljer program där så sparas det inte. Nästa gång måste jag välja öppningspogram igen...och igen.

Det verkar gälla alla bildfiler men inte andra typer filer.
Ett litet fel men så irriterande!
Vad kan det bero på?

Permalänk

Har su varit inne i inställningar och ställt in vad som ska vara ditt standard pogram? Annars är det bäst att göra det, för när du trycker på använd som standard är det bara på just den filen(ialla fall för mig innan jag upptäckte inställningarna) kommer tyvärr inte ihåg vad jag gick in på med google is your best friend

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Har su varit inne i inställningar och ställt in vad som ska vara ditt standard pogram? Annars är det bäst att göra det, för när du trycker på använd som standard är det bara på just den filen(ialla fall för mig innan jag upptäckte inställningarna) kommer tyvärr inte ihåg vad jag gick in på med google is your best friend

Ja alltså jag skrev det i mitt inlägg att jag har både valt program genom att öppna filen och välja standardprogram (vilket i sig räcker) men även varit och ändrat i Inställningar.
I det första fallet bockar jag ju i "Använd alltid denna app....) men nästa gång som jag öppnar så är bocken borta igen.
Under Inställningar står det inställt det programmet som jag vill öppna filerna i men ändå så öppnas de inte i det.

Tack jag har verkligen försökt att söka på Google både på svenska och engelska men hittar inget om detta eller någon som har haft problem med detta.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar detta väldigt dåligt (jag har samma problem med ljudet). Det du kan försöka är att installera om det program som du vill använda, och sedan göra om proceduren med associering och/eller att associera varje filändelse till rätt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Tyvärr fungerar detta väldigt dåligt (jag har samma problem med ljudet). Det du kan försöka är att installera om det program som du vill använda, och sedan göra om proceduren med associering och/eller att associera varje filändelse till rätt program.

Jag laddade ner ett annat bildprogram och associerade till det men ingen skillnad.
Va fan, har haft Windows sen 1996 och aldrig haft det problemet!
Jag kan inte ens hitta någon info om det på nätet....