Permalänk
Medlem

Känns bra att moderkortstillverkarna står upp för HBTQ-frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nå nu finns det lit moderkort att välja mellan.

Mycket usb c på frontpanelen vilket känns som självklart att man ska ha, tyvärr så finns det väl knappt något chassie med detta än att köpa?
Detta kan verka en bagatell, men om ca 3år är nog avsaknad av usb c kontakt fram på chassiet nog det flest skulle störa sig på.

MSI ligting usb med 16Gb/s som moderkort ovanför har låter intressant. Problemet är bara att om man pluggar i 2st usb 3.1 ssd diskar så går det snabbt att skicka data till dem, men sedan ska man läsa datan någonstans och där har man troligen inte MSI ligting usb. Har man då datan utsprid som en raid 0 så har man problem.
Eller har jag missförstått syftet med MSI ligting usb ?
Bortsett ifrån detta tror jag usb har lite cpu overhead, så en hårddisk med u.2 kontakt låter bättre, bara det att den andra datorn man flyttar till ska ha samma port.. (i mitt fall laptops av allt)

Permalänk
Medlem

Är det dubbla M.2 på MSI-kortet? Jag är ute efter det, förutsatt RAID0 då.

Borde inte Swec ha någon nyhet om detta? Jag kanske har för bråttom i och för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Borde inte Swec ha någon nyhet om detta? Jag kanske har för bråttom i och för sig.

Nä, swec posta heller nån snubbes spekulation att det inte finns nån 6 core cpu som nyhet istället för faktiska nyheter för konsumenten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ser ut som att ASRock's kort är nått att bita i om man vill ha dubbla M.2 socklar.

PWM-delen med 16 faser på ASRock är ju också något att sätta tänderna i. Blir mer och mer sugen på ASRock korten, men ASUS är också fortfarande intressant för min del.

Citat:

Skrivet av Bernd_P1:

Nä, swec posta heller nån snubbes spekulation att det inte finns nån 6 core cpu som nyhet istället för faktiska nyheter för konsumenten.

Tipsade redaktionen redan igår eller 2 dagar men inget svar och ingen respons heller. Många gånger man tipsat redaktionen genom åren om bra nyheter utan gehör.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Nu kanske du kör extrema saker, annars kan du göra som jag tänkte göra.
Dubbla samsung 960 Pro M.2 helt utan någon hårddisk array. Visst maxhastigheten blir för en läsning blir hälften, men om man har mycket belastning och kan dela ut dem på två hårddiskar så slipper man en massa problem. Och kraschar en hårddisk så försvinner bara data från en.
Min tanke är alltså som många gjorde för i tiden, där vissa program gav stora prestanda varningar om man hade installerat dem på systemdisken.

Frågan är inte under optimala föresättningar om 2st hårddiskar utan raid1 kan prestera bättre än med, speciellt när vi kommer upp i diskar som vardera kan leverera mer än 3000MB/s.
*edit* Det blir en hel del data över raidkontrollen tänkte jag på. Det är en sak att raid finns och fungerar för 400-500MB/s hårddiskar, men att den fungerar bra för de snabbare är ej samma sak.

Permalänk
Medlem

@Enigma
Tack, ska hålla koll på det.

@anon159643
Fick mest en ide om att köpa två med halva utrymmet mot den enda jag funderat på först och raida för prestanda, minskad värme, och ökad livslängd (inte för att det egentligen är något problem). Samtidigt så är de mindre lite långsammare, och har lägre MTBF. Men får se vad det blir, det finns många faktorer som spelar in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Fick mest en ide om att köpa två med halva utrymmet mot den enda jag funderat på först och raida för prestanda, minskad värme, och ökad livslängd (inte för att det egentligen är något problem). Samtidigt så är de mindre lite långsammare, och har lägre MTBF. Men får se vad det blir, det finns många faktorer som spelar in.

Lägre MTBF på diskarna och sedan raida lär göra det värre.. Min tolkning är att raid 0 för m.2 diskar mer är för extremister och det lär vara dåliga och otestade drivers och säkerligen kommer windows strula mer än vanligt etc..

Nå lite samma sak känner jag med moderkortet, jag kommer ej klocka det minsta även om ny Ryzen vill göra detta själv. Ändå ska jag köpa moderkort som skulle klara av ultraklockning, bara för att jag vill ha goda marginaler vid standardklock.

Permalänk
Medlem

@Enigma: Asrock korten är inte fel alls, gillar faktiskt Asrock bättre än ASUS, mestadels pga ASUS oerhört dåliga mjukvarusupport/drivar support. Moderkorten från ASUS tenderar att inte få nya drivare efter bara ett år om alls medans Asrock ser till att uppdatera drivare även för äldre kort. Har blivit bränd mer än en gång av ASUS på just detta så jag har lovat mig själv att inte köpa ASUS igen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Enigma: Asrock korten är inte fel alls, gillar faktiskt Asrock bättre än ASUS, mestadels pga ASUS oerhört dåliga mjukvarusupport/drivar support. Moderkorten från ASUS tenderar att inte få nya drivare efter bara ett år om alls medans Asrock ser till att uppdatera drivare även för äldre kort. Har blivit bränd mer än en gång av ASUS på just detta så jag har lovat mig själv att inte köpa ASUS igen.

Känner samma sak med moderkort och WiFi-kort. Fick lära mig hacka deras mjukvara för att deras fläktkontrollstyrning till Sandy Bridge skulle fungera på Windows 8.1 och senare W10. Deras första WiFi AC-kort var bara att slänga. Lite lotteri om vilket moderkort man köper av Asus. Blir Gigabyte eller AsRock till RyZen pga av detta även om jag inte vet om de har längre support på sina grejer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du haft problem eftersom du behöver nya drivers? Jag har nästan aldrig haft problem utom ett kort och det va på den tiden när Asus hade VIA chip på moderkortet, ganska länge sedan med andra ord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Det har varit en hel del "roliga" problem med betydligt nyare kort när det gäller drivare och då ska vi inte prata om medföljande mjukvaran som i absolut bästa fall funkar på nästa windows version, mjukvara som finns och uppdateras till nya kort i samma tappning men som inte underhålls till äldre kort osv, nej jag aktar mig som sagt för ASUS numer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Asrock korten ser mycket roliga ut. Väldigt nöjd med mitt z77 extreme 4 och mjukvaran fungerar fortfarande bra.

Permalänk
Hjälpsam

Vad är detta för slags plastkåpor som börjat dyka upp överallt? jag vill ha mitt moderkort rent.
USB-C? ja tack.
Killer NIC? nej tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lägre MTBF på diskarna och sedan raida lär göra det värre.. Min tolkning är att raid 0 för m.2 diskar mer är för extremister och det lär vara dåliga och otestade drivers och säkerligen kommer windows strula mer än vanligt etc..

När man kör RAID0/stripar över två enheter så blir det i princip hälften så mycket skrivning på varje enhet. Det är dåligt ur säkerhetssynkpunkt däremot, eftersom om ena enheten går sönder så är det kört. Men med en image och backup på det viktiga löser man det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad är detta för slags plastkåpor som börjat dyka upp överallt? jag vill ha mitt moderkort rent.
USB-C? ja tack.
Killer NIC? nej tack.

Jag har haft ett Killer NIC en gång för länge sen. Det var inte ett bra kort, ett av mina mer korkade köp. Kanske är de bättre nu, men inget jag heller känner att jag vill ha. Hellre ett stabilt Intel NIC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Jag har haft ett Killer NIC en gång för länge sen. Det var inte ett bra kort, ett av mina mer korkade köp. Kanske är de bättre nu, men inget jag heller känner att jag vill ha. Hellre ett stabilt Intel NIC.

Det finns ett intressant youtubeklipp om ämnet varför tillverkarna gör dumma hårdvaruval. Klippet handlade om telefoner men exakt samma sak gäller här. Om man tar Apple så säljer de för att folk vet att de gör bra saker, gemene köpare vet knappt något om telefonen mer än hur mycket minne den har. Detta gör att Apple kan sätta in så bra hårdvara som möjligt för deras ändamål. (nu säljer Apple dyrt p.g.a. sitt namn men det är en annan historia)
Andra tillverkare säljer hårdvara kring specifikationer, det ska vara så många pixlar på kameran som möjligt, fler kärnor är alltid bättre, mer ram också, 32GB ram till en telefon varför inte? https://www.youtube.com/watch?v=CuTByxN-II8&t=1s

Nå detta lär visa sig nu när Ryzen kommer, många vet om att Killer NIC ej är bra, men ändå så säljer det. Detsamma gäller 8 kärnor för rena skrivbordsdatorer åt folk som enbart använder datorn till att kolla facebook och mailen.
Så jag är väldigt nyfiken vad de kommer stå i våra elkejdor efter Ryzen har lanseras, vilka cpuer som de rekommenderar för vem etc?

Nå jag själv har aldrig varit i kontakt med killer nick och jag vill ej veta av skiten, i första hand vill jag ha ett så stabilt nätverkskort som möjligt, varenda operativsystem ska gratulera mig för att jag valde det nätverkskort som de bäst fungerar med. Där Intelkorten brukar vara bra vad jag har tolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Tipsade redaktionen redan igår men inget svar och ingen respons heller. Många gånger man tipsat redaktionen genom åren om bra nyheter utan gehör.

ja så är det. tyvärr känns redaktionen väldigt blå-grön. har själv intrycket att man är snabbt med att rapportera när det handla om nåt "dåligt" eller negativt om AMD (t.ex. grejen med strömmen via PCI-E på RX480 som aldrig bevisas att den posten som påstådde sig att kortet gjorde sönder moderkortet var verkligen det) medans man gärna vänta på respons från dem andra lagen så fort nåt negativt kommer upp.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Här har ni alla slides.

Nostalgi när MSI nämner årtalen.

http://imgur.com/gallery/qheFr

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns ett intressant youtubeklipp om ämnet varför tillverkarna gör dumma hårdvaruval. Klippet handlade om telefoner men exakt samma sak gäller här. Om man tar Apple så säljer de för att folk vet att de gör bra saker, gemene köpare vet knappt något om telefonen mer än hur mycket minne den har. Detta gör att Apple kan sätta in så bra hårdvara som möjligt för deras ändamål. (nu säljer Apple dyrt p.g.a. sitt namn men det är en annan historia)
Andra tillverkare säljer hårdvara kring specifikationer, det ska vara så många pixlar på kameran som möjligt, fler kärnor är alltid bättre, mer ram också, 32GB ram till en telefon varför inte? https://www.youtube.com/watch?v=CuTByxN-II8&t=1s

Nå detta lär visa sig nu när Ryzen kommer, många vet om att Killer NIC ej är bra, men ändå så säljer det. Detsamma gäller 8 kärnor för rena skrivbordsdatorer åt folk som enbart använder datorn till att kolla facebook och mailen.
Så jag är väldigt nyfiken vad de kommer stå i våra elkejdor efter Ryzen har lanseras, vilka cpuer som de rekommenderar för vem etc?

Nå jag själv har aldrig varit i kontakt med killer nick och jag vill ej veta av skiten, i första hand vill jag ha ett så stabilt nätverkskort som möjligt, varenda operativsystem ska gratulera mig för att jag valde det nätverkskort som de bäst fungerar med. Där Intelkorten brukar vara bra vad jag har tolkat.

Felet är programmet som följer med. Bara med drivers fungerar killer nic som intels.

Såg på mässan ett moderkort med intelsnätverk. Men kommer det inte inbyggd i CPU:n?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ryktet att 6 core skippas helt?
No sixpack, but double the cores means double the fun

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mer information om framtiden, från http://www.anandtech.com/show/11092/amd-announces-q4-2016-ear...

Citat:

AMD expects revenues to decrease 11% for next quarter, plus or minus 3%, which would put them at an 18% increase in revenue for Q1 2017 compared to Q1 2016

Det känns som optimism.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ja så är det. tyvärr känns redaktionen väldigt blå-grön. har själv intrycket att man är snabbt med att rapportera när det handla om nåt "dåligt" eller negativt om AMD (t.ex. grejen med strömmen via PCI-E på RX480 som aldrig bevisas att den posten som påstådde sig att kortet gjorde sönder moderkortet var verkligen det) medans man gärna vänta på respons från dem andra lagen så fort nåt negativt kommer upp.

Du är en av dom som hade krigat dig hes om samma sak hade hänt med Nvidias kort och Sweclockers inte hade tagit upp det för då hade det bannemej varit viktigt! Men när det hände med AMDs kort så borde dom kanske... skippat att skriva om det? AMD höll inte standarden, dom visste om det själva och rättade till problemet. Bra så.
Fanns det någon hårdvarusida som inte skrev om det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Nu lägger du ord i min mun jag aldrig har sagt. Jag peka bara ut att SWEC verka har 2 olika standarder, där man snabbt skriva om AMD utan att invänta något uttalande from AMD men gör det gärna vid problem hos andra tillverkarna.

Visa signatur

Permalänk

Verkar som att AMD är på rätt väg ekonomiskt också.

http://www.anandtech.com/show/11092/amd-announces-q4-2016-ear...

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Felet är programmet som följer med. Bara med drivers fungerar killer nic som intels.

Såg på mässan ett moderkort med intelsnätverk. Men kommer det inte inbyggd i CPU:n?

Problemet med Killer-NIC verkar även ligga i drivers, i alla fall om man ska tro vad PC Gamer skriver här

"At 256K and smaller, which is where most network gaming takes place, Intel NICs start to outdistance Killer E2200 based solutions with throughput speeds up to 50% greater (more on this below)."

"Although they aren’t as sophisticated as Intel’s offerings, the real problem here isn’t the Atheros hardware, it’s the driver sitting on top of it. Even the mightiest 8-core Intel desktop systems have to deal with an inherent limitation of the Windows task management structure. Badly written drivers can stall an otherwise smoothly operating set of real-time tasks, which are handled by Deferred Procedure Calls (DPC) at the kernel level.

Inefficient drivers co-opt other devices’ DPC time from the single, cooperatively multitasked queue that each CPU is permitted in Windows. This results in drop-outs in audio or video, even when plenty of CPU time and bandwidth are otherwise available. If you’re looking to make a difference in performance with your networking card, low-DPC-latency solutions are where you’ll find it. That generally means Intel, which has the resources to sweat the details."

Har skrivit en hel del programvara som jobbar direkt mot NIC-HW. Det är 3-4 år sedan nu, men på den tiden var även de finesser man hittar nere på HW-nivå generellt sett bättre hos Intel än de flesta andra.

Ett exempel är att Intel NICs var väldigt tidiga med att inkludera logik som effektivt kan sprida nätverkslast över fler CPU-kärnor. Är i princip omöjligt för själva OSet att sprida lasten över CPU-kärnor, overhead för att sprida last från generell programvara är alldeles för stor jämfört med hur lite tid man normalt lägger per paket (vid 1 Gbit/s tar man emot upp till 1,4 miljoner paket per sekund, d.v.s. i värsta fall har man <1 µs per paket på sig att göra allt jobb).

Tittar man på 8-kärnor modeller gissar jag att man gärna vill ha HW som är kapabel att utnyttja de kärnor man har så långt som möjligt. Så kan vara bra att ta en liten check på vad det faktiskt sitter för kringkretsar i moderkortet. Kör man Linux tillåter Intels NIC drivare att man själv kan sätta upp regler kring hur nätverkstrafik ska spridas över CPU-kärnor, kanske inte jätteanvändbart utanför servers och >=10 Gbit/s men en bra finess.

Finns ändå ljuspunkter! Till att börja med går det utmärkt att använda Intel NICs ihop med AMD CPUer, finns därför inga tekniska hinder för att det dyker upp moderkort med i21x serien. Vidare har flera andra, t.ex. Broadcom, också Ethernet kretsar som fungerar riktigt bra båda under Windows och Linux.

Killer NIC verkar mest vara snake oil, även om de flesta lägen säkert fungerar alldeles utmärkt. Få sitter på 1 Gbit/s Ethernet mot Internet och även om man gör det är den hastigheten inte jättekrävande för moderna x86 CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: Nu lägger du ord i min mun jag aldrig har sagt. Jag peka bara ut att SWEC verka har 2 olika standarder, där man snabbt skriva om AMD utan att invänta något uttalande from AMD men gör det gärna vid problem hos andra tillverkarna.

Här väntade dom inte på ett uttalande
http://www.sweclockers.com/nyhet/22913-nvidia-samlar-in-anvan...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Var ett tag sedan jag gjorde drivrutiner nu, men en av de absolut viktigaste tumreglerna var, att göra så lite som möjligt, så snabbt som möjligt, under den korta tid man tvingas slå av interruptet.

Misstänker att någon på killer-nic inte läst på.

Nu vill jag tillägga att jag kört med Realteks NIC:R under en jädra massa år och de fungerar utmärkt, vore konstigt om de inte fått till det, under all denna tid.
Tror att den duger bra även till Ryzen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |