Windows 10 start meny "förminskad"

Permalänk
Medlem

Windows 10 start meny "förminskad"

Hej! Jag har kört windows 10 sen det kom ut men har idag fått problem med att startmenyn inte beter sig som den brukar.
den är "förminskad" och jag kan inte längre stänga av datorn genom att trycka på windowsknapp och pil upp.

Jag skulle gärna vilja ha tillbaka standardläget enligt google bildsöket:

och slippa nuvarande vy som tar mig till programlistan genom att använda pil upp:

Men hur gör jag detta? Oavsett vad jag ställer in i Settings så sker ingen förändring...
har försökt att nollställa TileDataLayer och kopierat mappen från nyskapat adminkonto samt från gammal backup
men detta verkar ej hjälpa så känns som att jag letar på fel ställe.

Är det någon som har några tips?

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du installerat (eller Microsoft gjort det åt dig) Anniversary Update / Redstone 1 / 1607 ?

En av förändringarna där var just en annorlunda startmeny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Start menyn ändrade utseende i Anniversary Update, det är tyvärr inget du kan ändra på ifall du inte ännu kanske kan "rollback" uppdateringen vilket troligtvis funkar men då måste du se till sen att du stänger av Windows Update helt beroende på lite om du kör med Home, Professional eller Enterprise för annars installerar det bara pånytt efter en stund igen. Funkar tror jag inom 2 veckor från att det blivit uppdaterat att återställa föregående version. Hittas nånstans under "Uppdatering och Säkerhet", tror det är under återställning kanske, är på jobbet just nu så vet inte om det är just där.

Jag gillade även det gamla layoten mera. Känns mera stilrent/minimalistiskt men ändå gör sitt jobb och är tydligare. Får hoppas att "Creators Update" i april eller när det blir tillåter lite mer justering av Start menyns utseende.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional