Tappar kärnor vid överklockning? (för lite volt?)

Permalänk
Medlem

Tappar kärnor vid överklockning? (för lite volt?)

Hej.

Har idag haft premiär för överklockning. Aldrig vågat innan men, som jag beskrev i en annan tråd, så börjar datorn nu bli så gammal att den inte hänger så då tänkte jag att det är skit samma.

MB: Gigabyte 990fxa-ud3
CPU: FX-8350

Gick sakta uppåt från 4.0 GHz. Vid 4.6 fick jag öka VCore med 0,025. Körde stresstest, gick jättebra. Testade lite spel, fungerade perfekt.

Provade sedan att öka upp mot 4.7, 4.8. Fick testa lite olika med VCore, dock ej mer än +0,05, då den maxade runt ca 1,465 v. Detta blev dock aldrig stabilt så jag tänkte; "Fine, jag återgår till 4.6 med VCore +0,025, det gick ju stabilt och bra förut."

Men när jag då återgick till 4.6 och körde stresstest igen så började den tappa kärnor, allt från 1 - 3 st.

Den gick ju finfint på 4.6 med +0,025v innan. Skall man behöva öka VCore ändå nu? Att tappa kärnor, handlar det troligen om VCore? Jag blir förbryllad eftersom det fungerade innan jag gick för högt... Eller har man pajat något?

Snurrig beskrivning kanske, sorry. Är som sagt Rookie på ärendet.

Permalänk
Medlem

ökade igen med +0,05 v, den här gången gick alla kärnor igång, i ca 4-5 minuter, sedan dog två st. Detta på 4,6 GHz. Vcore ligger ofta runt 1,464 men peakar ibland på 1,512v. Dvs vill ej ha den högre.

Kanske får ta och sänka till 4.4 eller 4.5 GHz....

knepigt bara, när det har fungerat innan...

Permalänk
Avstängd

Börjar med några frågor

1: vad testar du när du tappar kärnor ?? hänger inte med riktigt för kärnor brukar inte sluta funka utan det blir en blåskärm och tappar man kärnor är det oftast strömsparar funktioner som slår in och använder t.e.x 4 kärnor för alla inte behövs
2: vad har du för tempratur
3: vad har du för kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Börjar med några frågor

1: vad testar du när du tappar kärnor ?? hänger inte med riktigt för kärnor brukar inte sluta funka utan det blir en blåskärm och tappar man kärnor är det oftast strömsparar funktioner som slår in och använder t.e.x 4 kärnor för alla inte behövs
2: vad har du för tempratur
3: vad har du för kylning

Hej!

1 När jag kör t ex prime95 så övervakar jag med cpu-z och fanspeed. Fanspeed visar en stapel för resp kärna (8 st). Dessa staplar visar att 1-3 kärnor stänger ner efter allt från 1 min till 5 min.
2 temp under prime 95 maxade på 52-53. Dock, när jag körde bf1 senare, med överklockning på 4,4 GHz så var tempen 63 celsius när jag stängde av, vilket är något högre än önskvärt. Kan dock vara läge att rengöra flänsarna på kylningen.
3 corsair H55 eller H60. Brukar fungera bra. Har dock endast kört lägsta hastigheten i chassits fläktar (3 in, 3 ut).

Med vänlig hälsning, J

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonB:

Hej!

1 När jag kör t ex prime95 så övervakar jag med cpu-z och fanspeed. Fanspeed visar en stapel för resp kärna (8 st). Dessa staplar visar att 1-3 kärnor stänger ner efter allt från 1 min till 5 min.
2 temp under prime 95 maxade på 52-53. Dock, när jag körde bf1 senare, med överklockning på 4,4 GHz så var tempen 63 celsius när jag stängde av, vilket är något högre än önskvärt. Kan dock vara läge att rengöra flänsarna på kylningen.
3 corsair H55 eller H60. Brukar fungera bra. Har dock endast kört lägsta hastigheten i chassits fläktar (3 in, 3 ut).

Med vänlig hälsning, J

Ja va så du menade och är ostabilitet i så fall att den droppar kärnor vid beräknings fel i prime och handlar antingen om värme eller ostabilitet pga för lite v-core och är därför det blir så

Men varför jag frågade om kylning och temp är att som du säger i bf1 har du 63c i 4400mhz vilket faktiskt är ganska bra temp för 4400mhz med en h60 som är en rätt klen kylare och ligger i nivå med en evo 212 ungefär och dom brukar orka kyla en fx till 4300-4400 mhz om alla kärnor rullar och ligga runt max rekommenderade temp som man kan ta med en nypa salt

Problem no 2 brukar vara att tempgivarna lever sitt eget liv på många FX och just gigabyte brädorna är dom som oftast kan gå helt bananas med tempen och visar ibland rejält fel och prime 95 eller occt bör maxxa tempen högre än bf1 när det skalar bra över alla kärnor så tempen där bör vara högre än i spel och klarar din h60 inte 4400mhz bättre än så är det inte en chans den orkar hålla tempen på 4600mhz eller 4800mhz med alla kärnor rullande ...ev 4600 om det är golden sample men är väldigt tveksamt även då och med tanke på 63c i 4400 så nej

Cpu´n har värmenskydd så du har inte pajat nått och 63c är inget att vara rädd för men sub 70c är bra att gå under och att det funkat är antagligen relaterat till värme v-core eller kan ev vara vrm när h60 inte har någon fläkt vid cpu´n som drar bort värmen så kan det bli varmt där med och finns flera orsaker det kan hända

Men ser man generellt på FX så brukar h60/212 max klara 4400mhz ska man upp till 4600mhz krävs bättre kylning och kanske h80 klarar det eller motsvarande luft kylare och för 4800-5ghz regionen måste man ha h100/d15 värsta vanliga man han hitta typ för en FX är inte en lättkyld cpu men orginal kan man ha fina temps och upp till 4400 kan man komma undan billigt sen lär man lätta på lädret och ha en påkostad kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar.

Körde som jag skrev en del BF1 på 4.4 och hade ca 80-90 fps på låg setting, vilket för min del är en klar förbättring jämfört med tidigare. Märkte inget lagg någonstans, även om bättre grafik hade varit "nice to have".

Jag skall ta och göra rent kylflänsarna på H60´n, se om det gör någon större skillnad men med tanke på vad du skrev så kommer jag förmodligen inte att sträcka mig högre på OC med den kylaren. Skulle jag mot förmodan behålla datorn själv (istället för att ge den till grabben) så kan man ju överväga att köpa en större kylare, t ex 2X120 mm...

Återigen, tack för ett bra förklarande, och utförligt, svar.

// Mvh J

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonB:

Tack för utförligt svar.

Körde som jag skrev en del BF1 på 4.4 och hade ca 80-90 fps på låg setting, vilket för min del är en klar förbättring jämfört med tidigare. Märkte inget lagg någonstans, även om bättre grafik hade varit "nice to have".

Jag skall ta och göra rent kylflänsarna på H60´n, se om det gör någon större skillnad men med tanke på vad du skrev så kommer jag förmodligen inte att sträcka mig högre på OC med den kylaren. Skulle jag mot förmodan behålla datorn själv (istället för att ge den till grabben) så kan man ju överväga att köpa en större kylare, t ex 2X120 mm...

Återigen, tack för ett bra förklarande, och utförligt, svar.

// Mvh J

Är lungt ...Egentligen så är man ärlig så duger 4400 bra och skillnaden till 4800 är ganska liten så är inte värt det rent prestanda mässigt att lägga pengar på kylningen det krävs för är mer roligt än än prestanda vinst och moderna spel som hanterar många cores väl brukar rulla på rätt bra och prestanda boosten som märks är oftast i få trådade spel som bara använder 2-4 kärnor dom mår bra av en spark i röven

Men körde min 8320 i 4400mhz och i många spel men vist en del får lite sämre fps men är ändå i en nivå det är spelbart och är bara ett spel jag haft prestanda problem på så det var irriterande och det är guildwars 2 i world vs world och körde igenom hela spelet men även i 5ghz var det irriterande i world vs world delen och då används 2 kärnor på en urgammal spelmotor med extremt många spelare samtidigt och är ett spel av kanske 100 jag spelade och är fortfarande en rätt ok cpu som presterar rätt bra helst när man kommer mot 4400mhz eller så

Visa signatur