Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Brukar lösa sig av sig självt efter ett tag... var inte orolig.

Katter är revirdjur och Kara inkräktar på Zeldas revir. Då måste hon hävda sig och Kara ge med sig eller också kommer Kara sturska upp sig och utmana Zelda...
Någon av katterna måste vara herren på täppan och vem det blir återstår att se...

Troligtvis kommer Zelda behålla reviret och Kara "hänger" på, men det kan ta allt från några timmar till några dagar innan det är löst. Men med tanke på hur lugn Kara är, så tror jag det går snabbt...

När vi skaffade vår senaste katt (Norsk skogskatt-blandning), så var vår Ragdoll och den bästa kompisar nästa dag... Han mer eller mindre mosade stackars skogskatten, som bara var en 1/4 så stor då... Nu 7 månader senare så visar Ragdollen fortfarande att den bestämmer då och då..
Men de leker och sover så gott ihop och hierakin fungerar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Brukar lösa sig av sig självt efter ett tag... var inte orolig.

Katter är revirdjur och Kara inkräktar på Zeldas revir. Då måste hon hävda sig och Kara ge med sig eller också kommer Kara sturska upp sig och utmana Zelda...
Någon av katterna måste vara herren på täppan och vem det blir återstår att se...

Troligtvis kommer Zelda behålla reviret och Kara "hänger" på, men det kan ta allt från några timmar till några dagar innan det är löst. Men med tanke på hur lugn Kara är, så tror jag det går snabbt...

När vi skaffade vår senaste katt (Norsk skogskatt-blandning), så var vår Ragdoll och den bästa kompisar nästa dag... Han mer eller mindre mosade stackars skogskatten, som bara var en 1/4 så stor då... Nu 7 månader senare så visar Ragdollen fortfarande att den bestämmer då och då..
Men de leker och sover så gott ihop och hierakin fungerar.

Låter bra! Har mekat lite mer under kvällen och problemet ligger helt hos min gamla katt Zelda. Den nya kissen Kara är hur kolugn som helst. Satte Zelda i lådan som hon använt över ett år men jäklar vad hon reagerade på lukten av nya kissen. Fräste och ville fly. Hon verkar väldigt känslig för all främmande lukt i hennes territorium. Tuff luck, hon har inget val annat än att anpassa sig.

Kommer antagligen inte att bli några fysiska strider men katterna kommer nog att fucka up varandras mat, vatten och toalettvanor.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Får katterna gå ut, så kan den ena katten jaga/mota bort den andra katten från hemmet helt och hållet.
Det kan även ske om mellan syskon i samma kull, när de växer upp och skaffar revir.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Katten min har en egen "bodyguard"!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Låter bra! Har mekat lite mer under kvällen och problemet ligger helt hos min gamla katt Zelda. Den nya kissen Kara är hur kolugn som helst. Satte Zelda i lådan som hon använt över ett år men jäklar vad hon reagerade på lukten av nya kissen. Fräste och ville fly. Hon verkar väldigt känslig för all främmande lukt i hennes territorium. Tuff luck, hon har inget val annat än att anpassa sig.

Kommer antagligen inte att bli några fysiska strider men katterna kommer nog att fucka up varandras mat, vatten och toalettvanor.

Ja det är inte populärt när nån ny katt pinkat in sitt revir för då måste de komma överens om hur de ska dela på reviret, katter kan ha överlappande revir även om de inte gillar varandra men då brukar de ha äga området på olika tider så de inte kolliderar. Det gick en dokumentärer om katter på tv för drygt 2 år sedan där de utrustat samtliga katter i ett samhälle med gps och kamera och kollade hur de uppförde sig både i hemmet och när de var ute och det gav ny fakta om deras beteenden tex att de ibland delar revirytor på olika tider

Forskning visar att katter undviker intriger och sällan slåss, men de stjäl gärna av varandras mat - i smyg.
Det händer att katter slåss med varandra så att skador uppstår, men i filmerna från katternas kameror visar det sig att det vanligaste vid konfrontation är att katterna fräser åt varandra, tills en av katterna ger sig.

Kan komma bättre överens
Hos en familj, som hade flera katter som inte var släkt med varandra, uppvisades ett beteende som bröt mot trenden. Där verkade katterna använda samma område, samtidigt. De kunde till och med leka med varandra och putsa varandras päls.

Sarah Ellis tror att det är ett beteende som kommer att bli vanligare bland katter.
– Domesticeringen gör att katterna behåller mer av det vi kallar juvenila drag. Så de spinner och leker mycket. Om våra tamkatter fortsätter att utvecklas så att de behåller mer av de här egenskaperna kan de komma bättre överrens med varandra. Och vi är precis i den punkten i tamkattens evolution, säger Sarah Ellis.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kattens-hemliga-liv

Det var en mycket intressant film och den kanske går att hitta nånstans om du inte sett den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Får katterna gå ut, så kan den ena katten jaga/mota bort den andra katten från hemmet helt och hållet.
Det kan även ske om mellan syskon i samma kull, när de växer upp och skaffar revir.

Mina kissar är innekatter så det är ett problem jag slipper som tur är.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är inte populärt när nån ny katt pinkat in sitt revir för då måste de komma överens om hur de ska dela på reviret, katter kan ha överlappande revir även om de inte gillar varandra men då brukar de ha äga området på olika tider så de inte kolliderar. Det gick en dokumentärer om katter på tv för drygt 2 år sedan där de utrustat samtliga katter i ett samhälle med gps och kamera och kollade hur de uppförde sig både i hemmet och när de var ute och det gav ny fakta om deras beteenden tex att de ibland delar revirytor på olika tider

Forskning visar att katter undviker intriger och sällan slåss, men de stjäl gärna av varandras mat - i smyg.
Det händer att katter slåss med varandra så att skador uppstår, men i filmerna från katternas kameror visar det sig att det vanligaste vid konfrontation är att katterna fräser åt varandra, tills en av katterna ger sig.

Kan komma bättre överens
Hos en familj, som hade flera katter som inte var släkt med varandra, uppvisades ett beteende som bröt mot trenden. Där verkade katterna använda samma område, samtidigt. De kunde till och med leka med varandra och putsa varandras päls.

Sarah Ellis tror att det är ett beteende som kommer att bli vanligare bland katter.
– Domesticeringen gör att katterna behåller mer av det vi kallar juvenila drag. Så de spinner och leker mycket. Om våra tamkatter fortsätter att utvecklas så att de behåller mer av de här egenskaperna kan de komma bättre överrens med varandra. Och vi är precis i den punkten i tamkattens evolution, säger Sarah Ellis.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kattens-hemliga-liv

Det var en mycket intressant film och den kanske går att hitta nånstans om du inte sett den.

Jag har sett dokumentären och jag håller med om att den var riktigt, riktigt intressant.

The Secret Life of the Cat finns på Vimeo, har ni inte sett den så gör det.

https://vimeo.com/84794829

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

http://i.imgur.com/WNjgk18.jpg

Bodyguard med laserögon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägesrapport om kattassimileringen hemma hos mig.

Nu ligger nya kissen Kara (om någon undrar så uttalas det som bara fast med ett k) under min säng så långt in i hörnet det bara går. Han får ligga där tills han kommer fram självmant då man inte flyttar på min säng i första taget, är en ställbar säng som är byggd på plats med ett jäkla underrede. Har ställt fram mat och vatten vid sängen. I natt när han låg under min soffa käkade han upp all mat som jag ställt fram så det känns bra.

Zelda vankar av och ann i lägenheten och går emellanåt fram till sängen och fräser lite. Mest sitter hon uppe på mina köksskåp uppe i takhöjd där hon har fri sikt in till sovrummet och bevakar.

Zelda the watchdog:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det var så många kattälskare bland oss nerds

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Nyadopterade Ebba är fortfarande väldigt blyg efter en vecka, om än har varit väldigt restriktiv med att äta så har hon tagit sina tuggor - även godis som jag har lagt ut. Hon är kanske intimiderad av Tures lukt fastän han själv är mestadels likgiltig till hennes närvaro, kanske ha henne i famnen får henne känna trygghet, men det väntar jag med. Jag blev avrådad av veterinär att byta försäkringsbolag för Ture för många kunder har råkat utför klausuler och annat jobbigt, får se hur det blir efter Agria premien är över.

Skaffat försäkring hos "If" för Ebba iom dem täcker FORL samt fast självrisk som val, känns mer stabilt utan att behöva beräkna fram rörelse-självrisk. Kommer även byta torrfoder till "Royal Canin Sterilized Balance" för att hjälpa minska bidragandet till FORL och njursjukdom.

Skrivet av f@boy:

Indeed!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lägesrapport om kattassimileringen hemma hos mig.

Nu ligger nya kissen Kara (om någon undrar så uttalas det som bara fast med ett k) under min säng så långt in i hörnet det bara går. Han får ligga där tills han kommer fram självmant då man inte flyttar på min säng i första taget, är en ställbar säng som är byggd på plats med ett jäkla underrede. Har ställt fram mat och vatten vid sängen. I natt när han låg under min soffa käkade han upp all mat som jag ställt fram så det känns bra.

Zelda vankar av och ann i lägenheten och går emellanåt fram till sängen och fräser lite. Mest sitter hon uppe på mina köksskåp uppe i takhöjd där hon har fri sikt in till sovrummet och bevakar.

Zelda the watchdog:

http://i.imgur.com/pLbrmBK.jpg

Resistance is futile, you will be assimilated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Resistance is futile, you will be assimilated.

http://i.imgur.com/EBwZ7ph.jpg

Ha, ha, STNG råkar vara min absoluta favorit alla kategorier så ditt inlägg var klockrent!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag hade på känn innan jag startade tråden att det var många kattälskare i vår nördpopulation men jag trodde alvarligt talat att det var så många som har och älskar sina kissar lika mycket som sina datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Nyadopterade Ebba är fortfarande väldigt blyg efter en vecka, om än har varit väldigt restriktiv med att äta så har hon tagit sina tuggor - även godis som jag har lagt ut. Hon är kanske intimiderad av Tures lukt fastän han själv är mestadels likgiltig till hennes närvaro, kanske ha henne i famnen får henne känna trygghet, men det väntar jag med. Jag blev avrådad av veterinär att byta försäkringsbolag för Ture för många kunder har råkat utför klausuler och annat jobbigt, får se hur det blir efter Agria premien är över.

Skaffat försäkring hos "If" för Ebba iom dem täcker FORL samt fast självrisk som val, känns mer stabilt utan att behöva beräkna fram rörelse-självrisk. Kommer även byta torrfoder till "Royal Canin Sterilized Balance" för att hjälpa minska bidragandet till FORL och njursjukdom.

Indeed!

Går nya Ebba på lådan? Har lite av samma problem hemma, nya kissen Kara äter i och för sig ordentligt men har fortfarande inte varit på lådan. Satte upp en ny tillfällig låda i mitt sovrum men inget har hänt så här långt. I mitt fall är det uppenbarligen min gamla katt Zelda som skrämmer Kara. Plockar jag upp Kara när Zelda inte är i närheten så är han så löjligt gosig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Går nya Ebba på lådan? Har lite av samma problem hemma, nya kissen Kara äter i och för sig ordentligt men har fortfarande inte varit på lådan. Satte upp en ny tillfällig låda i mitt sovrum men inget har hänt så här långt. I mitt fall är det uppenbarligen min gamla katt Zelda som skrämmer Kara. Plockar jag upp Kara när Zelda inte är i närheten så är han så löjligt gosig.

Om katten äter och inte är sjuk så lär det komma ut saker i andra änden efter ett tag för den kan inte hålla sig hur länge som helst
Jag har en vän som hade en glupsk hund och hon fick för sig att sno och äta upp en massa talg som var tänkt som fågelmat, typ 1,5 kilo talg slukade hon och var mycket belåten just för stunden, sen blev det välsmort i magen och hon behövde gå ut var 30de minut i ett drygt dygn....
Jag vet inte riktigt vad som sätter fart på en kattmage men talg verkade få ordentlig fart på hunden i alla fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ebba till en början gick inte på lådan utan höll tillbaka, men efter 2 dagar så gjorde hon sina behov. Men det pågår ännu att hon är tillbakadragen och lämnar inte badrummet, och Ture är väldigt försiktig och nyfiken av sig. Men han verkar inte ha några problem med henne ockupera samma utrymme utan det är nog bara Ebba som känner sig osäker i ett hem med Ture-dominerad lukt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om katten äter och inte är sjuk så lär det komma ut saker i andra änden efter ett tag för den kan inte hålla sig hur länge som helst
Jag har en vän som hade en glupsk hund och hon fick för sig att sno och äta upp en massa talg som var tänkt som fågelmat, typ 1,5 kilo talg slukade hon och var mycket belåten just för stunden, sen blev det välsmort i magen och hon behövde gå ut var 30de minut i ett drygt dygn....
Jag vet inte riktigt vad som sätter fart på en kattmage men talg verkade få ordentlig fart på hunden i alla fall.

Skrivet av Ohem:

Ebba till en början gick inte på lådan utan höll tillbaka, men efter 2 dagar så gjorde hon sina behov. Men det pågår ännu att hon är tillbakadragen och lämnar inte badrummet, och Ture är väldigt försiktig och nyfiken av sig. Men han verkar inte ha några problem med henne ockupera samma utrymme utan det är nog bara Ebba som känner sig osäker i ett hem med Ture-dominerad lukt.

Nu har det lossnat för nya kissen Kara. Plockade upp både nummer ett och två ur min extra låda i sovrummet idag.

Nu är det sista problemet att få min gamla kisse Zelda att tagga av lite. Hon är väldigt nyfiken och vill fram och titta på Kara men morrar, fräser och ibland nästan skäller som en hund när hon kommer nära. Inget slagsmål så här långt men det hänger lite i luften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kommer. Tog 3 & halv vecka innan mina accepterade varandra och ytterligare 6 veckor innan det var vänskapliga termer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Nu har det lossnat för nya kissen Kara. Plockade upp både nummer ett och två ur min extra låda i sovrummet idag.

Nu är det sista problemet att få min gamla kisse Zelda att tagga av lite. Hon är väldigt nyfiken och vill fram och titta på Kara men morrar, fräser och ibland nästan skäller som en hund när hon kommer nära. Inget slagsmål så här långt men det hänger lite i luften.

Som jag skrev lite tidigare i tråden.

http://www.veterinarbutiken.se/content/19-hur-kan-feliway-fer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har två stycken Feliway Friends inkopplade på 75 kvm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går framåt fort nu!

Från att Zelda knappt kunde vara i närheten av nya Kara utan konstant fräsande så har de nu börjat umgås så smått. Med umgås menar jag en blandning av att jaga samma leksaker, boxa varandra i huvudet, jaga varandra genom lägenheten och dansa runt lite allmänt.

Katterna är inte kompisar ännu men de funkar ganska bra i närheten av varandra. Zelda har nästan helt slutat fräsa men morrar till om Kara blir för närgången. Ibland blir det slagsmål men det verkar inte så allvarligt och Kara har inga problem att försvara sig, han är lika stor som Zelda trots åldersskillnaden (5 mån respektive 21 månader).

Passade på att ta några bilder idag.

Kara i mitt sovrum med sin förhoppningsvis tillfälliga låda:

Kara upptäcker alla Zeldas leksaker:

Slagsmål light:

Allmän kattdans:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hon har sin plats bredvid datorskärmen och som ni ser så trivs hon bra!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Passade på att ta några bilder idag.

Kara i mitt sovrum med sin förhoppningsvis tillfälliga låda:
http://i.imgur.com/zdVTgrk.jpg

Kara upptäcker alla Zeldas leksaker:
http://i.imgur.com/ywENgdH.jpg

Man blir lite lätt avundsjuk på ditt golv och lägenheten i övrigt.

Ser väldigt nytt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ser väldigt nytt ut!

Håller med. Min egen lägenhet är från 60 talet och skabbig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vi hade katt i min uppväxt, han hette Zorro. Han mötte mig ofta när jag kom hem från skolan/etc. Det var goda tider. Nu är frugan allergisk men annars hade vi nog haft något djur kan jag tänka mig.

Zorro blev 20 år gammal, blanding av norsk skogskatt och typ bondkatt, stor och korthårig. Orange med tabbymönster.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ser väldigt nytt ut!

Skrivet av AMD-FX:

Håller med. Min egen lägenhet är från 60 talet och skabbig

Lägenheten är inte helt ny, byggd 2004 och jag köpte den 2005. Den har dock hållit sig rätt fräsch genom åren och jag trivs bra. Den är utmärkt för katter då nästan hela boytan på 75 kvm är förutom mitt mindre sovrum/kontor (12-14 kvm) ett enda stort rum. Där kan de gå loss rejält och springa runt och jaga varandra och klättra på köksbänkar, köksskåp och mina möbler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sundsten: Det finns hjälp att få gällande allergier, jag har både astma och allergier och tar dagligen anti-histamin. Frågan är mer hur villig eller långt man vill gå bara för att ha ett husdjur. Det går att kompromissa med ett kostsamt icke-allergisk katt, men det finns redan så många katter som behöver hem så att lägga ut dyra pengar bara för en behandlingsbar inconvenience.

Men respekt till Zorro för att ha levt till 20 år och förgyllt din barndom, du får lyfta ett glas för honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sveriges äldsta katt är/var 30 år https://www.svd.se/missan-snart-30-en-rekordkatt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ganska kul det där med hundar och katter. Mina (få) observationer är att dom faktiskt går rätt bra ihop. Kommer ihåg en hunduppfödare jag besökte för många år sen. Hon hade en väldig massa hundar och katter och det fanns ett rätt intressant socialt samspel mellan dom. Såg en ung "odåga" till katt som sturskade sig mot en äldre hund. Hunden ignorerade katten, men en äldre katt kom farande som en blixt från klar himmel och dängde till den yngre katten. Uppfödaren menade på att de äldre individerna liksom uppfostrade sina unga och att det funkade åt båda hållen, dvs de äldre hundarna lärde valparna hur "man uppför sig" och de äldre katterna gjorde likadant med de unga katterna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"