Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23929027.ab

http://www.cnbc.com/2016/11/16/more-facebook-users-engaged-wi...

Fejknyheter spreds mer under valrörelsen i usa än riktiga nyheter.
Även om det inte är bevisat att fejknyheter och desinformation avgjorde valet i usa kan förmodligen ingen neka till att det påverkade starkt.

Kan en demokrati fungera om påhittade och medvetet vinklade artiklar tillåts florera? Gemene man kan ofta inte se igenom desinformation

Facebook ransakar sig och diskuterar hur man kan komma ät problemet. Twitter lika så.
Google kommer hindra fejknyheter i payed adds.

En snabb titt i swecl egna forum hittar man diverse trådar som på fullaste allvar argumenterar för saker som

- klimatförnekning
- kärnkraft är renare än vind och sol
- hitler är god
- hillary ville starta ww3

Dingding värld grejjer som för ett par år sedan gemene man bara hade skrattat åt och eventuella trådar låsts då det är troll flaming.

Hur påverkar fejknyheter sveriges demokrati, vilket ansvar har svenska forum för att stävja desinformation? Är detta något som bör regleras i lag då ideella krafter inte kommer åt problemet?

intressant om sk filterbubblor. forskning visar att gemene man inte vill, blir ledsen över samt bortser från info som inte följer deras världsbild. mao man kan inte övertala genom att visa på fakta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&arti...

Yttrandefrihet innebär ju att man får säga vad man vill utan risk för sanktioner från staten (med vissa undantag), så jag tycker att det varken gör åverkan på demokratin eller yttrandefriheten om forum, nyhetssidor osv osv ser till att hålla paranoida konspiratoriska rasister långt därifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@snajk: Vi har vitt skilda uppfattningar om Buzzfeed. Totalt skräp i min mening.
Tänker dock inte ta den debatten idag, utan vi får enas om att vi är oense.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Citat ur rapporten som Buzzfeed (lol) hade fått från en anonym (LOL) källa:
Man måste vara ganska långt utanför dagens internetsamhälle för att inte inse att någon känns skumt här.

Hittar inte det citatet, vilken sida står det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då kan det vara läge att dela med sig av källor

Google + Trump + 4chan
Du kan själv sålla mellan 4chan till dailymail. Sen får du ta vilken vinkel du själv vill.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

"Nyheter" idag är 95% åsikter om något istället för att presentera Fakta om något.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Google + Trump + 4chan
Du kan själv sålla mellan 4chan till dailymail. Sen får du ta vilken vinkel du själv vill.

Jo, men det där är ingen källa, det är en googling på sökord som leder till massor av sidor som är mer eller mindre trovärdiga. Det finns inlägg i tråden där folk skriver som att det som skrivs på 4chan är sant. Jag vill veta vad de utgår från för information när de värderar olika vinklar. För min del är det än så länge någon på ett forum som skriver att de fejkat informationen, jag vill veta vad som får folk att uppfatta det som skrivs där som trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"Nyheter" idag är 95% åsikter om något istället för att presentera Fakta om något.

Journalister idag är mer eller mindre politiker som har stark ideologisk tro, fakta blir mindre och mindre relevant då ideologin är större för dom. Det är likt en religiös tro, och hur viktigt är fakta då?

Permalänk
Medlem

Problemet är att media spelar på folks känslor för att det säljer lösnummer.

Vi människor läser nyheter och låter vår känslor ta över när vi läser något som gör oss arga, ledsna eller upphetsade.

Desinformation spelar just på folks känslor och man vinklar en sanning för att få fram en reakyion som skapar ett förakt eller hat.

Jag medger att jag har blivit utsatt för detta men försöker att applicera någon form av källkritik/undersökning när jag läser något påinternet som känns unket.

Rätt ofta som artiklar har blivit vinklade så att de endast speglar 50% av källan.

Konspirationsteoretiker, "patrioter", sverigevänner och extremer från alla kanter har en tendens att läsa hälften av texten och bygga upp en bild av hur samhället utan någon uns av källkritik.

Facebook gör ju inte det lättare när man enkelt kan dela en bild eller åsikt utan någon form av insikt i ämnet då allt idag är baserat på "känslor"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Hittar inte det citatet, vilken sida står det på?

Citatet var från den andra länken. Jag kan däremot inte hitta exakt var de har hittat det. Har anmält min post för redigering så att jag inte riskerar sprida osanningar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, men det där är ingen källa

Undrar om vi kommer få bättre svar än såhär.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/buzzfeed-ratt-beslut-att-pub...
Man mår dåligt av att läsa den urusla journalistiken som ändå är professionell med att vinkla.

Citat:

Det var en sann historia om verkliga dokument som skickades runt bland de högst uppsatta myndighetspersonerna i landet, sade Smith bland annat.

Gör det mer legitimt, lite som att säga att Mona Felin har allt rätt för att hon sitter på höga ämbeten.
Ett fel kan inte bli rätt för att fler pratar om detta å framförallt mer skadligt om "viktiga" personer benämner detta som sant.

Buzzfeed säljer lite PR

Citat:

"Försäljningen av ”skräpet” gav Buzzfeed 220.000 kronor som nu ska doneras till Kommittén för skyddandet av journalister." "en t-tröja, klistermärken till stötfångare och en verklig papperskorg"

Kan det tänkas att icke-trump köper detta, eller andra insatta för att ge PR?
VEM köpte "skräpet"?

Citat:

Och intresset för kvalitetsjournalistik ser ut att ha ökat under presidentvalet, konstaterar Huffington Post: Wall Street Journal, Atlantic och The New Yorker har alla ökat sin läsekrets.

1: För att nån tidning har ökat så ger det inte fakta om innehållet´s värde
2: Vad rör detta CNN och Buzzfeed?
3: Kan nån vänligen förklara om alla tidningarna som nämns här har ökat sitt värde samt gått ut med nyhet om "kvalitetsjournalistik´ens ökning" För dom bryter ihop 2 sammanställningar till 1.
oo jag har hittat delningen.... ":", snyggt inbakat må jag säga, såg det nämligen inte första 3 ggr jag läste detta.
Mer korrekt är då...
Och intresset för kvalitetsjournalistik ser ut att ha ökat under presidentvalet, konstaterar Huffington Post Wall Street Journal, Atlantic och The New Yorker har alla ökat sin läsekrets.

Hela den "nyheten" är så jävla osmaklig och falsk att det är rent vidrigt!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du är ute och cyklar om du blandar ihop Laurén och Löfgren.

Löfgren är generellt butter, inte sällan sarkastisk i tonen och gör sällan några verkliga analyser och om hon gör reportage är det för helhetsbilden av Ryssland oväsentliga deprimerande samhällsskildringar. Intrycket jag får är en isolerad journalist utan nödvändiga kontakter. "Presentpaketerat"? Långt ifrån, mer konsumkasse och packtejp.

Laurén må personligen stödja västlinjen, om än det i så fall tycks vara en mer moderat och mindre skränig sådan. Propagandist är hon inte. Bara för att hon skriver något jag inte håller med om gör det inte henne till propagandist. Det kan vara att du missar de ganska subtila formuleringar hon ibland använder, som å ena sidan inte hamnar i konflikt med DN:s redaktionella hållning, samtidigt som vidmakthåller mer saklighet och undviker flera fällor att upprepa missvisande mantran om vissa tings förhållanden. Du måste verkligen läsa igenom hela artikeln, inte utgå ifrån hur DN presenterar eller rubriksätter den.

Jag har inga problem journalister yttrar åsikter, även tokiga sådana, så länge de är noggranna med att tydligt särskilja faktainformerande nyhetsartiklar ifrån opinionsbildande artiklar. Att det råder ett oroväckande underskott i faktainformerande nyhetsartiklar gör inte övriga journalister till "propagandister". Du sätter dig själv i samma båt som dem som tror allt som skrivs om Ryssland: genom att konsekvent klassa vissa källor som propagandister gör du dig till ett oerhört tacksamt offer i informationskriget. Att utmana sin egna åsikter är enda sättet att utvecklas.

Står fast vid att Laurén är propagandist, och det är många som reagerar på hennes historier.

http://www.8dagar.com/2017/01/magplask-i-varlsdhistorien.html

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

@IlyaZ

Det är en av de sämsta artiklarna hon skrivit, åtminstone under senare tid. Att hon så medvetet ger sig ut i bottenlöst svammel tolkar jag som att hon faktiskt övertygat sig själv och stängt ner intresset för vissa frågeställningar. Det är olyckligt och sorgligt att hon kastar bort de annars bättre insikter i det ryska - återigen refererar jag till det ryska samtalet och inte till politiska frågor - hon har i jämförelse med de flesta övriga inom etablerad media.

Av ett svar jag fick ifrån Laurén kan jag inte annat än dra slutsatsen att hon tillhör en finsk nationalromantisk fåra, där det finska i sig utgör en högre moralisk grund. Det gjorde mig mycket besviken och gjorde en fortsatt diskussion meningslös.

För mig sjönk hon flera pinnhål i och med denna artikeln och än mer hennes respons på frågor kring den. Precis som i länken du anger tror jag ändå inte att hon är en medveten kugge i ett propagandamaskineri, utan faktiskt omedvetet anpassar historien till starka personliga uppfattningar grundade på nationalistisk ideologi.

Permalänk

Mycket läsvärd tråd ang högerextremismens anti-media kampanj.

först ryker journalistera, sen dommarna och sedan oss.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/38Wq9/forst-tar-de-journal...

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Fakenyheter är fakenyheter oavsett vem som skriver och publicerar dom. Aftonbladet kan publicera fakenyheter, det betyder inte att allt dom skriver är fakenyheter.

Ibland är det legitimt misstag som orsakar fel i en artikel eller nyhetsrapport, men det är ingen ursäkt när det sker vad man skulle kunna kalla medvetna misstag, av ideologiska skäl, politisk ställning m.m.

Tråkigt är att se så många som direkt försvarar mainstream media genom att påstå att alternativa medier ljuger. Det är lika barnsligt som att säga "Men han då? Han gör ju också så!". Att alternativ media publicerar falska nyheter legitimerar inte mainstreams handlingar. Dock så tänker jag att är man skeptisk mot mainstream ska man inte sluta vara skeptisk när man läser annan media. Om det är något som dom olika politiska blocken har gemensamt så är det att vara oärliga om sina egna partier eller politiska rörelser.

Farligt tänk som många tyvärr verkar ha är att det är okej, eller i alla fall mer så, att skriva halvsanningar än saker som är nästintill helt påhittade. Inget utav detta är okej alls. Vad som nästan är värre med halvsanningar (dvs halvsanningar och halvlögner) är att det är betydligt lättare att falla för det och att kunna bli uppbackad med lite fakta kan stärka vad som egentligen är en lögn.

Permalänk
Medlem

Kolumn av Fredrik Virtanen. (En Icke läsvärd sådan)
Schyffert pratar om Netflix och Pizza medan denna Virtanen pratar om Rödvin... (Ni som läst vad denna Virtanen skrivit tidigare lär förstå).
Vem tar det han skriver som något seriöst?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du verkligen det efter en andra analys av artikeln? Om vi följer argumenteringen:

1) Erkänner att massmedia, även nyhetsförmedlare, styrs av aktieägarnas vinstintressen, vilka anser att ge medelklassen det de önskar ger bäst avkastning. Slutsats? Möjligen dålig nyhetskvalitet men inte fejknyheter. Poängen? Ja, det är frågan, för vad hjälper det att dålig kvalitet och felaktiga nyheter inte har medvetna propagandasyften?

2) En till inledande argument helt osammanhängande utläggning om att Trumps hållning till massmedia (och rättsväsendet i andra hand) är obefogad, då vi visserligen har skäl att kritisera etablerad media för dess brister men inte för att de förmedlar fejknyheter. I vilken ankdamm blev Trump ett universalt lackmuspapper för fel-syn-på-nyheter och på vilket sätt försvara det bristerna etablerad svensk media har?

3) Avslutningen tycks som uppkommen under berusning: är konstitutionen i fara? Råder redan, i avsaknaden av en konstitution, anarki i Turkiet och Ryssland? Vem i hela världen är det då Margot W träffar, då det är tydligen inte är representanter tillsatta enligt konstitutionella regler? Hur som måste vi tydligen kriga mot någon diffus alternativhöger för annars kommer alla journalister att utplånas och sedan ryker konstitutionen.

Huvudtesen tycks vara: strunta i att säkra trovärdiga och kvalitativa nyheter så länge det finns sådana som är sämre!

Sekundär tanke: dålig etablerad media är sista utposten mot alternativhögern.

*** Länge leve haldanna och halvsanna nyheter! ***

Jag försöker egentligen inte vara rolig, för jag finner inte vari det läsvärda ligger. Det är osammanhängande, ologiskt, termer ryckta ur sammanhang, kanske skrivet på en servett i baren. Slutsatsen att nöja sig med sämre ter sig synnerligen svag om syftet är att bekämpa något dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Journalister idag är mer eller mindre politiker som har stark ideologisk tro, fakta blir mindre och mindre relevant då ideologin är större för dom. Det är likt en religiös tro, och hur viktigt är fakta då?

Det innebär bara att de väljer nordgrant vilken vinkel man vill rapportera ifrån.. det gör inte per automatik det till icke-fakta.

Skrivet av Bloopy:

Undrar om vi kommer få bättre svar än såhär.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/buzzfeed-ratt-beslut-att-pub...
Man mår dåligt av att läsa den urusla journalistiken som ändå är professionell med att vinkla.

Gör det mer legitimt, lite som att säga att Mona Felin har allt rätt för att hon sitter på höga ämbeten.
Ett fel kan inte bli rätt för att fler pratar om detta å framförallt mer skadligt om "viktiga" personer benämner detta som sant.

Buzzfeed säljer lite PR
Kan det tänkas att icke-trump köper detta, eller andra insatta för att ge PR?
VEM köpte "skräpet"?

1: För att nån tidning har ökat så ger det inte fakta om innehållet´s värde
2: Vad rör detta CNN och Buzzfeed?
3: Kan nån vänligen förklara om alla tidningarna som nämns här har ökat sitt värde samt gått ut med nyhet om "kvalitetsjournalistik´ens ökning" För dom bryter ihop 2 sammanställningar till 1.
oo jag har hittat delningen.... ":", snyggt inbakat må jag säga, såg det nämligen inte första 3 ggr jag läste detta.
Mer korrekt är då...
Och intresset för kvalitetsjournalistik ser ut att ha ökat under presidentvalet, konstaterar Huffington Post Wall Street Journal, Atlantic och The New Yorker har alla ökat sin läsekrets.

Hela den "nyheten" är så jävla osmaklig och falsk att det är rent vidrigt!

Det går inte att vara 100% opartisk. Det sker en vinkling så fort man väljer hur och vilka nyheter man vill förmedla.

Skrivet av Friterad:

Fakenyheter är fakenyheter oavsett vem som skriver och publicerar dom. Aftonbladet kan publicera fakenyheter, det betyder inte att allt dom skriver är fakenyheter.

Ibland är det legitimt misstag som orsakar fel i en artikel eller nyhetsrapport, men det är ingen ursäkt när det sker vad man skulle kunna kalla medvetna misstag, av ideologiska skäl, politisk ställning m.m.

Tråkigt är att se så många som direkt försvarar mainstream media genom att påstå att alternativa medier ljuger. Det är lika barnsligt som att säga "Men han då? Han gör ju också så!". Att alternativ media publicerar falska nyheter legitimerar inte mainstreams handlingar. Dock så tänker jag att är man skeptisk mot mainstream ska man inte sluta vara skeptisk när man läser annan media. Om det är något som dom olika politiska blocken har gemensamt så är det att vara oärliga om sina egna partier eller politiska rörelser.

Farligt tänk som många tyvärr verkar ha är att det är okej, eller i alla fall mer så, att skriva halvsanningar än saker som är nästintill helt påhittade. Inget utav detta är okej alls. Vad som nästan är värre med halvsanningar (dvs halvsanningar och halvlögner) är att det är betydligt lättare att falla för det och att kunna bli uppbackad med lite fakta kan stärka vad som egentligen är en lögn.

Korrekt. Aftonbladet är en sådan stor sida som behandlar internationella nyheter och allt där emellan att ibland kan det bli fel. Antingen har en journalist varit för snabb att publicera, en källa kanske ändrar sig? Eller rent av ljög? Händer ibland att TT säljer oseriösa nyheter.. Då oftast brukar Aftonbladet ta bort artikeln och vid krav be om ursäkt. Däremot alternativ media är ju en blandning av olika idiotiska och oseriösa medier till medier som faktiskt försöker vara seriösa. Folk verkar dock tro att alla alternativa medier är falska och att alla mainstream artiklar är korrekta. Detta är dock inte sant.. Källkritik ska appliceras på allt... men det är tyvärr ganska vanligt att folk förkastar allt från en källa bara för att de inte har vett eller inte orkar med att t.ex. Aftonbladet har korrekt i något.

En annan skara som är rolig är dessa som skriker "Yttrandefrihet" så fort någon säger emot dem utan att förstå att yttrandefrihet ENBART gäller mellan staten och dess medborgare.. inte mellan medborgare och medborgare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

@spikfavoriten:

Det räcker med att läsa vilken blaska som helst och förstå att det snedvrids på varje ord. Värst är vänstereliten som kastar glåpord efter alla som inte tycker som dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

@rippmaster13:

Det räcker med att läsa vilken blaska som helst och förstå att det snedvrids på varje ord. Värst är vänstereliten som kastar glåpord efter alla som inte tycker som dem.

Sedan har man "Högerliten" som gör exakt samma sak. Faktaresistenta tomtar finns överallt och dessa borde inte och ska inte få representera ideologier i sin helhet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

En annan skara som är rolig är dessa som skriker "Yttrandefrihet" så fort någon säger emot dem utan att förstå att yttrandefrihet ENBART gäller mellan staten och dess medborgare.. inte mellan medborgare och medborgare.

Jag tycker också det är roligt, men av en annan anledning.

"Defending a position by citing free speech is the ultimate concession: you're saying that literally the most compelling thing you can say for your position is that it's not illegal to express."

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Jag tycker också det är roligt, men av en annan anledning.

"Defending a position by citing free speech is the ultimate concession: you're saying that literally the most compelling thing you can say for your position is that it's not illegal to express."

Ha! Stämmer iof när det kommer till vissa diskussioner jag haft med personer.

Hade en diskussion med en representativ från ett av de två kommunistiska partierna som finns i Umeå. En dag stod de på campus vid ett stånd (fanns en drös med andra mindre partier där också). Hade en tio minuter diskussion med dessa och allt jag fick reda på var saker de var emot (vilket inte heller var mycket).

Hade en diskussion med en som valde att rösta på SD bara för att en invandrare tog illa vid när han kallade honom för "Neger" på min förra arbetsplats också.

Finns personer där ute som är roliga och i SD anhängares argument ingick det även "Yttrandefrihet" när jag frågade honom om det verkligen var grund nog för att rösta på ett parti. Han bara slängde ut det mitt i sitt argument..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Sedan har man "Högerliten" som gör exakt samma sak. Faktaresistenta tomtar finns överallt och dessa borde inte och ska inte få representera ideologier i sin helhet.

Kort och gott, läs inte nyhetsblaskorna. Ingen vet längre om det som står i tidningen är sant. Problemet ligger i att den största public service vi har i Sverige bedriver en hårt vänstervriden politik i- och utanför sin region. Politiskt oberoende var ett faktum förr, nu är det mest ett ord synonymt med lögner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Tycker du verkligen det efter en andra analys av artikeln? Om vi följer argumenteringen:

1) Erkänner att massmedia, även nyhetsförmedlare, styrs av aktieägarnas vinstintressen, vilka anser att ge medelklassen det de önskar ger bäst avkastning. Slutsats? Möjligen dålig nyhetskvalitet men inte fejknyheter. Poängen? Ja, det är frågan, för vad hjälper det att dålig kvalitet och felaktiga nyheter inte har medvetna propagandasyften?

Skillnaden är väl att de inte medvetet publicerar felaktiga nyheter för att driva sin egen agenda. Aftonbladet har låg kvalitet på många vis, och har haft det så länge jag har levt i alla fall, med stor andel sensationella rubriker, skvaller och liknande, men de är fortfarande väldigt långt från FT, RT, Breitbart och liknande som endast publicerar saker som gynnar deras agenda och som inte publicerar rättningar ens av direkta felaktigheter.

Citat:

2) En till inledande argument helt osammanhängande utläggning om att Trumps hållning till massmedia (och rättsväsendet i andra hand) är obefogad, då vi visserligen har skäl att kritisera etablerad media för dess brister men inte för att de förmedlar fejknyheter. I vilken ankdamm blev Trump ett universalt lackmuspapper för fel-syn-på-nyheter och på vilket sätt försvara det bristerna etablerad svensk media har?

Tja, i ankdammen där Trump blev vald. Det försvarar inte bristerna som svensk traditionell media har, men det sätter ju dem i perspektiv liksom. Jag tycker exempelvis att GPs sväng mot högerpopulism är väldigt tråkig men de följer fortfarande grundläggande journalistiska principer och publicerar inte påhittade nyheter för att det hjälper deras agenda, däremot vinklar de förstås ganska hårt i sina krönikor och ledare.

Citat:

3) Avslutningen tycks som uppkommen under berusning: är konstitutionen i fara? Råder redan, i avsaknaden av en konstitution, anarki i Turkiet och Ryssland? Vem i hela världen är det då Margot W träffar, då det är tydligen inte är representanter tillsatta enligt konstitutionella regler? Hur som måste vi tydligen kriga mot någon diffus alternativhöger för annars kommer alla journalister att utplånas och sedan ryker konstitutionen.

Du tolkar hans text väldigt brett här. Amerikaner tror på den amerikanska konstitutionen nästan lika mycket som de tror på bibeln och en president som inte verkar förstå eller bry sig om denna är ett hot mot hela den amerikanska demokratin då han underminerar tron på dess grunder. Andra länder har andra förhållanden till de dokument och lagar de bygger sina demokratier på. Vår konstitution (eller grundlag) är inte uppe till diskussion i det vardagliga rättsväsendet på det sätt som den amerikanska är men det beror förstås på att den inte är utformad på samma sätt, med lagar som kan åberopas i vanliga rättsfall på samma sätt och så. Fortfarande tror jag i alla fall att den är väldigt starkt förankrad hos befolkningen och att det hade blivit en väldig debatt om man exempelvis försökte begränsa tryckfriheten eller så. Rysslands konstitution (de har en) är desto svagare och mer diffus och Putin har ju försvagat den än mer sedan han kom till makten då han har överfört allt mer makt till sig själv. Och det är också en väldigt ung konstitution i jämförelse med vår eller USAs och således har befolkningen inte samma tilltro till den. Ryssarna är också mer vana vid ett totalitärt ledarskap. Sammantaget så kan man väl säga att Putin inte underminerar ryssarnas tro på demokratin lika mycket när han ändrar spelreglerna för de har inte haft samma tro på den från början. Turkiets system har jag mindre insikt i. Men jag kan ju se att Virtanen har rätt i vad han säger, Ryssland och Turkiet har tappat demokratin då de bland annat fängslar (eller mördar) journalister som ses som ett hot mot makten. Trump är på god väg dit och SD har uttryckt liknande önskemål.

Citat:

Huvudtesen tycks vara: strunta i att säkra trovärdiga och kvalitativa nyheter så länge det finns sådana som är sämre!

Nej, snarare att det är en väldig skillnad på att publicera nyheter, oavsett kvalitet och trovärdighet, och att publicera propaganda framhållen som nyheter.

Citat:

Sekundär tanke: dålig etablerad media är sista utposten mot alternativhögern.

Inom medierna så stämmer förstås det, eller snarare att all media som inte är "alternativ" är sista utposten mot alternativ media som inte skriver nyheter utan propaganda.

Citat:

*** Länge leve haldanna och halvsanna nyheter! ***

Men det är ju Aftonbladets melodi liksom, de har producerat populistiska nyheter i många år. Men det är nyheter och de ljuger inte medvetet. Stor skillnad.

Citat:

Jag försöker egentligen inte vara rolig, för jag finner inte vari det läsvärda ligger. Det är osammanhängande, ologiskt, termer ryckta ur sammanhang, kanske skrivet på en servett i baren. Slutsatsen att nöja sig med sämre ter sig synnerligen svag om syftet är att bekämpa något dåligt.

Tja, men den säger i alla fall en del om hans känslor kring detta och mer kan man väl inte begära av en artikel märkt Åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Skillnaden är väl att de inte medvetet publicerar felaktiga nyheter för att driva sin egen agenda.

Jag skulle faktiskt argumentera för motsatsen: det är lättare att förhålla sig till aktörer som har en agenda än att hantera oförutsägbara, där du aldrig kan vara riktig säker på hur sant eller osant en nyhet förmedlas.

Citat:

Du tolkar hans text väldigt brett här. Amerikaner tror på den amerikanska konstitutionen nästan lika mycket som de tror på bibeln och en president som inte verkar förstå eller bry sig om denna är ett hot mot hela den amerikanska demokratin då han underminerar tron på dess grunder.

Det har liten relevans för en global analys. Det bevisar dock hur djupt massmedia både däröver och här sovit, då Trump knappast kommer i närheten av att få den inverkan på konstitutionella institutioner som de anmärkningsvärda åtgärder som vidtagits de senaste 30 åren. "Citizens United v. FEC" skapade inte rubriker och protester jämförbara med hysterin kring Trump.

Citat:

Ryssarna är också mer vana vid ett totalitärt ledarskap. Sammantaget så kan man väl säga att Putin inte underminerar ryssarnas tro på demokratin lika mycket när han ändrar spelreglerna för de har inte haft samma tro på den från början. Turkiets system har jag mindre insikt i. Men jag kan ju se att Virtanen har rätt i vad han säger, Ryssland och Turkiet har tappat demokratin då de bland annat fängslar (eller mördar) journalister som ses som ett hot mot makten. Trump är på god väg dit och SD har uttryckt liknande önskemål.

Det handlar inte så mycket om vana, utan att ryssar till majoriteten inte ser samma behov av den typ av demokrati som utövas i bl a Sverige. Demokrati har i sig inga fixerade värderingar, utan det är en konstruktion samhällen skapar. Ett vanligt återkommande tema i debatter mellan ryska statsvetare och journalister är att den ryska befolkningen är relativt likgiltig inför frågan om maktskifte och dessutom till klar majoritet stödjer den nuvarande.

Brist på insikt skapar felaktiga föreställningar om maktbalansen mellan medborgare och presidenten. Det tycks som att väst intalar sig att Putin ensamt tagit och behållit Krim i sitt grepp. Fråga om så den mest aktiva oppositionspolitikern, Alexej Navalnij, och du får klart för dig att det är en felaktig uppfattning. Ingen som öppnar för att förhandla om Krim har möjlighet att bli president då 95% av befolkningen anser Krim vara en naturlig och självskriven del av Ryssland. Det handlar alltså inte om att situationen med Krim beror på att den demokratiska majoriteten vant sig vid ett totalitärt ledarskap, utan för att den stödjer annekteringen.

Ska vi hedra Rosling med lite kall statistik för att visa verkligheten angående mördandet av journalister i Ryssland:
- 49 mellan åren 1992-2001 (av DN:s Wolodarski beskrivet som en tid av "demokrati och frihet")
- 31 mellan åren 2002-2017 (Putins ämbetstid)
- 4 sedan år 2010 (USA 3 under samma period)

Om du sedan undersöker konstaterade eller misstänka orsaker finner du att en stor del av fallen har med de problematiska Kaukasiska republikerna att göra. Eftersom sådana republiker enligt gammal tradition har visst självstyre är det inte helt okomplicerat.

Notera också att sedan 70-talet har dessa regioner, tidvis med aktivt stöd av USA och under senare tid Saudiarabiskt, infiltrerats av islamska radikala grupper. Till en början ingick det i den cyniska planen om att underminera Sovjet och under senare tid har det handlat om Saudiarabiens till synes aldrig upphörande försök att sprida Wahhabismen.

Ja, det är inte okomplicerat av vara journalist i Ryssland. De är dock mycket frispråkiga och tuffa i det de säger och skriver. Att stöta sig med Putin är i sig inte farligt, utan den stora faran ligger i de kriminella nätverk som funnits och frodats i dammet av Sovjets fall, vilka lokalt underminerat rättsväsendet. Filmen "Leviathan" är förutom dess svarta humor (ifall man förstår ryska riktigt bra) en bra gestaltning av problematiken.

Sammantaget är det knappast rättvist att hävda att Ryssland är förlorat. Mer rättvist hade varit att förundras av hur Sovjet kunde falla utan att mer blod spillts, hur Ryssland trots alla sina brister håller ihop trots att det troligen är i dess rätta betydelse världens mest multikulturella land.

Citat:

Tja, men den säger i alla fall en del om hans känslor kring detta och mer kan man väl inte begära av en artikel märkt Åsikt.

Och det gör jag inte heller. Min kommentar var utifrån att en medlem länkat till den som en bra artikel och då förväntar jag att denne menade mer än att "jag gillar åsikten". Om man vill läsa artiklar man gillar, utan krav på kvalitet, ja då är det bara att surfa loss och le tills käken ramlar av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag skulle faktiskt argumentera för motsatsen: det är lättare att förhålla sig till aktörer som har en agenda än att hantera oförutsägbara, där du aldrig kan vara riktig säker på hur sant eller osant en nyhet förmedlas.

Jo, det är kanske lättare att förhålla sig till medier där man vet att man inte kan ta något de säger på allvar, men till vilken nytta? Man kunde läsa En Ding Ding Värld också liksom och den var väldigt lätt att förhålla sig till...

Traditionella medier är i regel inte osanna i sin nyhetsrapportering. Deras eventuella agenda eller politiska lutning framkommer på annan plats än i nyheterna.

Citat:

Det har liten relevans för en global analys. Det bevisar dock hur djupt massmedia både däröver och här sovit, då Trump knappast kommer i närheten av att få den inverkan på konstitutionella institutioner som de anmärkningsvärda åtgärder som vidtagits de senaste 30 åren. "Citizens United v. FEC" skapade inte rubriker och protester jämförbara med hysterin kring Trump.

Nej, och det borde förstås ha protesterats mer än det gjorde för en sådan sak. Men samtidigt är det inte konstigt att det är mer protester kring Trumps beslut, val av ministrar och chefer, hans vägran att släppa sin affärsrörelse samt hans blinda hat mot en massa grupper på Twitter liksom. Citizen United var katastrofalt för demokratin och helt fel i mina ögon men det var ett domstolsbeslut, Trump verkar fatta flera lika dåliga beslut varje dag.

Citat:

Det handlar inte så mycket om vana, utan att ryssar till majoriteten inte ser samma behov av den typ av demokrati som utövas i bl a Sverige. Demokrati har i sig inga fixerade värderingar, utan det är en konstruktion samhällen skapar. Ett vanligt återkommande tema i debatter mellan ryska statsvetare och journalister är att den ryska befolkningen är relativt likgiltig inför frågan om maktskifte och dessutom till klar majoritet stödjer den nuvarande.

Brist på insikt skapar felaktiga föreställningar om maktbalansen mellan medborgare och presidenten. Det tycks som att väst intalar sig att Putin ensamt tagit och behållit Krim i sitt grepp. Fråga om så den mest aktiva oppositionspolitikern, Alexej Navalnij, och du får klart för dig att det är en felaktig uppfattning. Ingen som öppnar för att förhandla om Krim har möjlighet att bli president då 95% av befolkningen anser Krim vara en naturlig och självskriven del av Ryssland. Det handlar alltså inte om att situationen med Krim beror på att den demokratiska majoriteten vant sig vid ett totalitärt ledarskap, utan för att den stödjer annekteringen.

Ska vi hedra Rosling med lite kall statistik för att visa verkligheten angående mördandet av journalister i Ryssland:
- 49 mellan åren 1992-2001 (av DN:s Wolodarski beskrivet som en tid av "demokrati och frihet")
- 31 mellan åren 2002-2017 (Putins ämbetstid)
- 4 sedan år 2010 (USA 3 under samma period)

Om du sedan undersöker konstaterade eller misstänka orsaker finner du att en stor del av fallen har med de problematiska Kaukasiska republikerna att göra. Eftersom sådana republiker enligt gammal tradition har visst självstyre är det inte helt okomplicerat.

Fortfarande har journalister försvunnit för att de har blivit för obekväma för regimen. Det har inte skett i något EU-land eller i USA (även om det kanske närmar sig där).

Citat:

Notera också att sedan 70-talet har dessa regioner, tidvis med aktivt stöd av USA och under senare tid Saudiarabiskt, infiltrerats av islamska radikala grupper. Till en början ingick det i den cyniska planen om att underminera Sovjet och under senare tid har det handlat om Saudiarabiens till synes aldrig upphörande försök att sprida Wahhabismen.

Ja, det är inte okomplicerat av vara journalist i Ryssland. De är dock mycket frispråkiga och tuffa i det de säger och skriver. Att stöta sig med Putin är i sig inte farligt, utan den stora faran ligger i de kriminella nätverk som funnits och frodats i dammet av Sovjets fall, vilka lokalt underminerat rättsväsendet. Filmen "Leviathan" är förutom dess svarta humor (ifall man förstår ryska riktigt bra) en bra gestaltning av problematiken.

Sammantaget är det knappast rättvist att hävda att Ryssland är förlorat. Mer rättvist hade varit att förundras av hur Sovjet kunde falla utan att mer blod spillts, hur Ryssland trots alla sina brister håller ihop trots att det troligen är i dess rätta betydelse världens mest multikulturella land.

Han säger att Ryssland är förlorat när det gäller demokrati, och det är ju ganska sant. Det kan förstås vända om det händer något drastiskt, men det lär inte ske inom överskådlig framtid i alla fall.

Citat:

Och det gör jag inte heller. Min kommentar var utifrån att en medlem länkat till den som en bra artikel och då förväntar jag att denne menade mer än att "jag gillar åsikten". Om man vill läsa artiklar man gillar, utan krav på kvalitet, ja då är det bara att surfa loss och le tills käken ramlar av.

Det är en journalist som jobbar på "traditionell media" som ger sin syn på påhittade nyheter och de hot som de utsätts för (traditionella medier alltså, inte hot mot Aftonbladet), jag tycker att artikeln är intressant om än spretig och ofokuserad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är kanske lättare att förhålla sig till medier där man vet att man inte kan ta något de säger på allvar, men till vilken nytta? Man kunde läsa En Ding Ding Värld också liksom och den var väldigt lätt att förhålla sig till...

Traditionella medier är i regel inte osanna i sin nyhetsrapportering. Deras eventuella agenda eller politiska lutning framkommer på annan plats än i nyheterna.

Snälla Snajk, varför ta ett absurt exempel när du torde förstå att jag syftar på seriös journalistik om än styrd av en agenda (notera också att en agenda i sig inte betyder att den är osann).

Som kommentar till andra stycket: tja, i så fall borde nyhetsförmedlingen om Syrien inte fallerat så totalt till att ha matat allmänheten med lögner i några års tid. Har du någon bättre förklaring till varför våra traditionella medier inte ens får basfakta om Syrien rätt?

Intressant i sammanhanget att du använder ordet "traditionell" för det är i mycket ledordet för varför ryssar väljer sin nuvarande linje. Det ger mer intrycket av basala instinkter om att "svenskmärkt" eller motsvarande är mer sant och att det på något förunderligt sätt ger en instinktiv känsla för hur världen egentligen borde fungera.

Permalänk
Medlem

Gammelmedia står för lögnerna medans ny alternativ media tenderar att levera sanning i högre gran inom sina områden.

Gammelmedias funktion är idag att upprätt hålla de lögner på vilket vårt samhälle idag vilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Gammelmedia står för lögnerna medans ny alternativ media tenderar att levera sanning i högre gran inom sina områden.

Gammelmedias funktion är idag att upprätt hålla de lögner på vilket vårt samhälle idag vilar.

Vi säger så. Det faktum att Avpixlat och Fria tider t.ex. blivit tagna med handen i kakburken ett antal gånger när de försökt ljuga (bokstavligen) verkar du helt ha missat. Samma lögner som skulle fått en journalist på "gammelmedia" avskedad.

Att vara källkritisk är en sak men att förkasta en del av media och blint följa en annan är bara ironiskt. Faktum är att "gammelmedia" tenderar att rapportera nyheter mer faktaenligt än "alternativ media" däremot så vinklas det ganska kraftigt självfallet och därför ska man varva vänsterinfluerad med högerinfluerad media. Ett exempel är att läsa Aftonbladet och DN och jämföra. Eller alt. försöka hitta en så närliggande källa till ursprungskällan som möjligt.

Sedan "Inom sina områden" är exakt där vissa alternativa medier tenderar att ljuga eller överdriva som mest för att deras ideologiska agenda kräver det. Vilket visade sig när en rad skribenter för Avpixlat hoppade av och där de gick ut kritiserade Dagerlind för att medvetet vilja skriva rena lögner. Bland dessa fanns två huvudadministratörer för hemsidan samt ett par skribenter som skrivit ett bra tag för Avpixlat.

Ett annat exempel på "Alternativ media" är ju Motgift. Du kan ju inte seriöst mena att de skriver något som helst av värde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför säger du att jag följer alternativmedia blindt? Du har ingen aning om vilken nivå av källkritik jag utövar. Jag förkastar dock gammelmedia, eftersom deras syfte just är att bära upp en världsbild som är totalt felaktig, och skadlig.
Det är alternativmedia som levererar grävande journalistik idag.
Exempelvis,Har du läst ett nummer av Nya Tider? De erbjuder grävande journalistik som synar makten. De har reportrar på plats i Syrien som intervjuar intressanta människor på plats.
Jämför det med Aftonbladets Ryssland, Assad och Trump-hets. Alla falska nyheter kommer från gammelmedia. Bara de senaste veckorna har de lurats om Ahmeds-bakomatuttag och "Piss-gate". Gammelmedia och alla som som jobbar för dem är infantilt inkompetenta! Vad säger detta om deras läsare? Vad säger det om dig som tar dem i försvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Varför säger du att jag följer alternativmedia blindt? Du har ingen aning om vilken nivå av källkritik jag utövar. Jag förkastar dock gammelmedia, eftersom deras syfte just är att bära upp en världsbild som är totalt felaktig, och skadlig.
Det är alternativmedia som levererar grävande journalistik idag.
Exempelvis,Har du läst ett nummer av Nya Tider? De erbjuder grävande journalistik som synar makten. De har reportrar på plats i Syrien som intervjuar intressanta människor på plats.
Jämför det med Aftonbladets Ryssland, Assad och Trump-hets. Alla falska nyheter kommer från gammelmedia. Bara de senaste veckorna har de lurats om Ahmeds-bakomatuttag och "Piss-gate". Gammelmedia och alla som som jobbar för dem är infantilt inkompetenta! Vad säger detta om deras läsare? Vad säger det om dig som tar dem i försvar?

Eftersom ett rent förkastande utav "Gammelmedia" är raka motsatsen till sund källkritik. Och nej. Alternativ media levererar inte "grävande journalistik" och framförallt inte Nya Tider. Allt som oftast är det samma nyheter fast de fixerar sig vid etniciteten av förövaren.. För att sekunden senare blunda när det inte går att applicera guilt by association på en etnicitet. Den enda "Alternativa media" sidan som inte gör detta (som jag har sett) är Nyheter idag men de vinklar kraftigt sina artiklar till den grad som skulle göra Aftonbladet avundsjuka. Nya Tider rapporterar inte från plats.. De tar sina artiklar från t.ex. TT och andra nyhetsbyråer.

Jag förnekar inte att alternativ media kan ha sina ljuspunkter men tyvärr så finns det allt för många oseriösa aktörer för att man ska kunna ta dem seriöst.

Trump-hets? Om en presidentkandidat och senare en president yttrar sig som Trump gör så ska han självfallet ha kritik. Samma gäller Ryssland. Att kalla alla som jobbar för "Gammelmedia" för "infantilt inkompetenta" är ett sådant tendensiöst yttrande att man storknar. Och nej jag tar inte dessa i försvar.. utan jag tycker det bara är komiskt att folk som verkar sakna källkritik tror sig ha grund för yttranden som dina. Generaliserande och i sig ganska trångsynta kommentarer.

Rekommenderar att du läser..

http://www.bokus.com/bok/9789147106189/kallkritik/

För just nu visar du ganska grova brister i källkritik.

Visa signatur