Programmera på en Macbook, C++ m.m vilket program?

Permalänk
Medlem

Programmera på en Macbook, C++ m.m vilket program?

Hej,
Det är som så att jag kommer att använda mig av C++, java, CSS och HTML och jag kör idag en Macbook pro.
Så, vilka program är att föredra?

Jag kollade lite på Coda 2 men det verkar inte stödja C++ så vitt jag kunde se eller?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: tror xcode funkar? så länge sen jag höll på med mac

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Jag är ingen expert på det här men de mer avancerade utvecklingsmiljöerna har fler avancerade funktioner men om du är ganska ny på det här kanske inte alla behövs. Kan tänka mig att det beror lite på vad man ska göra. Själv när jag gjorde lite i html, css och javascript använde jag Brackets. Även sublime text ska vara bra. Nu gillar jag visual studio code, ganska clean och man kan ladda ner tillägg för mer funktionalitet. Det är alla ganska lättdrivna program vilket jag gillar. Finns kunnigare här på forumet men kolla upp programmen jag nämnde!

Permalänk
Medlem

Ska du göra program för Mac också eller är det tänkt att vara program för alla plattformar? Apple's XCode är bra för just macprogram, men även om man kan programmera java i det så är det inte riktigt vad den är till för. Titta på Eclipse och Netbeans. Starka verktyg för java och ska hantera C++, men hur väl de gör det vet jag inte.

Permalänk

Clion från jetbrains är ju väldigt trevligt för C++. Annars har du ju Eclipse och visual studio code som är gratis men tycker personligare jetbrains är bättre men det kostar pengar, finns studentversioner som är gratis.

https://www.jetbrains.com/clion/

Annars finns det ju Emacs, sublime eller någon annan valfri texteditor och kompilera i terminalen. Skriver jag mindre program kör jag oftast Emacs annars Clion, Eclipse eller Visual studio beroende på OS och vad som finns tillgängligt.

För java finns IDEA från jetbrains vilket är gratis. Sen har du väl eclipse och netbeans som är de största eller så kan du även här köra en texteditor och sedan kompilera i terminalen.
https://www.jetbrains.com/idea/

Har inte så bra koll på "web-språk" så där kan jag inte svara riktigt.

Personligen gillar jag Jetbrains produkter väldigt mycket men vissa av dem de kostar ju pengar vilket är bra att tänka på om man ska skriva kommersiell kod och inte bara hobbyprojekt.

Eclipse och Visual Studio code klarar väl i princip alla språk som du vill köra i.

Det är väldigt individuellt vad man föredrar och sen kan det bli så att på en arbetsplats kan man ibland behöva anpassa sig efter andra så då får man köra med vad som finns.

Men jag kan tycka det är en bra ide att börja med en texteditor utan massa autocorrect/intellisense och sådant. Får dig nog att tänka mer på vad du skriver och kanske är bättre ur en pedagogisk synvinkel även om "smarta" IDEer kan snabba upp arbetsflödet ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Calby: tror xcode funkar? så länge sen jag höll på med mac

Xcode kör jag fast för iOS och macOS applikationer i Swift, jag vill ha något mer renodlat mot Java och C++.

Skrivet av bore69:

Ska du göra program för Mac också eller är det tänkt att vara program för alla plattformar? Apple's XCode är bra för just macprogram, men även om man kan programmera java i det så är det inte riktigt vad den är till för. Titta på Eclipse och Netbeans. Starka verktyg för java och ska hantera C++, men hur väl de gör det vet jag inte.

Programmen skall vara tänkt för olika plattformar, och xcode kör jag som sagt för applikationer i Swift men nu vill jag ha ett program som kan hantera Java och C++ på ett bättre sätt.

Edit:
Spelar ingen roll om programmen kostar pengar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har du provat Visual Studio for Mac? Kan vara värt å testa

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du bekantar dig med terminalen, det är användbar kunskap. Jag brukar använda sublime + terminalen. Men testa något IDE, kolla vad du känner dig mest kreativ i och välj det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera xCode för C++. Gick en kurs i C++ och gick snabbt över från Visual Studio till xCode då jag märkte att kompilatorn/editorn var betydligt mer hjälpsam när man skrivit något fel

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-