Skickade in en gpu till Asus via åf 23e December, fortfarande inte tillbaka, urdåligt av Asus.

Permalänk
Medlem

Skickade in en gpu till Asus via åf 23e December, fortfarande inte tillbaka, urdåligt av Asus.

Hej.

Jag skickade in en gpu till @Inet som hade 1 fläktblad som gått av, Inet skickade vidare detta till Asus den 23 December.
Jag har ringt Inet flera gånger och frågat vad i helsike det är som försigår hos Asus.
Senaste svaret nu är 1-2 veckor till innan det är "färdigt"
Dom nämnde även en tidsram för reparationen som Asus har som dom måste börja och avsluta, men denna tidsramen har Asus struntat helt i om jag minns rätt (var i början dom nämnde detta)

Är det verkligen skäligt att det ska ta nästan 3! månader för detta ärendet av Asus?
Kommer absolut bli min sista Asus produkt om detta är hur eran tekniska service del sköts.

Sen att man betalar för detta bytet av fläkt när det tar sådan här tid är skrattretande.

PS. Under denna löjligt långa tiden har jag köpt nytt GPU och hade tänkt sälja GTX 1060 kortet, men på dessa 3 månaderna har det blivit en rätt stor värdeminskning på kortet, hade varit bättre i efterhand att behålla det med 1 trasigt fläktblad.

Permalänk
Medlem

Det kortet kan ju inte vara gammalt, varför körde du inte rma till inet istället ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det kortet kan ju inte vara gammalt, varför körde du inte rma till inet istället ?

Står klart och tydligt att det är så han har gjort.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Inaktiv

Skall inte en reparaton vara inom skälig tid? 3 månader kan knappast vara det så jag hade bett @Inet att häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Står klart och tydligt att det är så han har gjort.

Nä det står att han skickade in till asus via ÅF ***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sen när man skickar in ett sådant nytt kort så är det ÅF som ska ersätta dig, inte dem som gjort kortet.
Det är inet du ska skylla på inte asus.

Mitt 1080 kort bara dog, skickade det på en måndag till komplett, på torsdagen samma vecka hade jag ett nytt kort hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä det står att han skickade in till asus via ÅF.

ÅF = återförsäljare = Inet. Det var troligen inte så att TS själv bad specifikt om att de skulle skicka vidare RMA'n till Asus.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

ÅF = återförsäljare = Inet. Det var troligen inte så att TS själv bad specifikt om att de skulle skicka vidare RMA'n till Asus.

Nä och hur kan detta då vara Asus fel ?
Kan tillägga att jag inte har en enda Asus del i min dator. Innan nån får fnatt och tror jag e nån Asus fanboy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä det står att han skickade in till asus via ÅF. ***bort/mod***

Och i detta fall förstår jag att Inet skickat vidare ärendet till ASUS då ett blad på en fläkt inte brukar lossna utan fysisk påverkan är det så att TS får ersättning är det ren goodwill.

Däremot borde det verkligen inte ta så pass lång tid som ärendet faktisk gjort.

§1.1 i citat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä och hur kan detta då vara Asus fel ?

Ööh, det har jag väl inte påstått?
Frågan gällde väl snarare;

Skrivet av Defender:

Det var ju det han gjorde..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@inet borde skicka ett nytt kort direkt, sen att fläktbladet är sönder borde vara någonting mellan asus och inet, inget som kund bör drabbas av.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ööh, det har jag väl inte påstått?
Frågan gällde väl snarare;

Det var ju det han gjorde..

han skriver det är "urdåligt av asus" men det är inet som ska ersätta han, dem ska inte skicka rma vidare utan att ersätta kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

@inet borde skicka ett nytt kort direkt, sen att fläktbladet är sönder borde vara någonting mellan asus och inet, inget som kund bör drabbas av.

Har kunden åverkat skada på fläkten så ska kunden drabbas

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Har kunden åverkat skada på fläkten så ska kunden drabbas

Jaha, jag trodde skadan hade skett med leveransen eller att den var så i nyskick. Hur kan kunden tagit sönder den? Inte så att man har av ett fläktblad såvida man inte håller på å fipplar, såvida det inte var halvt defekt från början och gick av så fort fläkten gick igång.

Har svårt att se att det är kundens fel oavsett. Behöver mer background story för detta känner jag,

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

han skriver det är "urdåligt av asus" men det är inet som ska ersätta han, dem ska inte skicka rma vidare utan att ersätta kortet.

Men det var väl för baddans inte det jag citerade? Jag svarade på frågan huruvida han borde tagit RMA'n till Inet istället, inget annat.
Jag har aldrig skrivit om eller diskuterat ärendets sak, Asus, eller vem som ska lösa kunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo jag tog ju förgivet att det INTE var TS som hade knäckt ett fläktblad själv. Är det på det viset är det ju andra regler.
Men har han inte tagit i sönder fläktbladet själv är det inet som ska ersätta asap. Sen kan dem tjafsa vidare med asus hur mycket dem vill, kunden ska ha ny del direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fläktbad som går av är alltid handhavande fel enligt Inet, och måste tas via tillverkaren, Asus i detta fallet, samt att jag själv får bekosta bytet.

Antagligen är det mitt fel dock, hade rengjort datorn och antagligen har jag råkat bara trycka till lite lätt på något sätt där fläkten sitter, när jag var inne i burken, sen när jag startade gick det av.
Enda jag kunde googla fram som var orsaken då det hände efter detta.

Detta spelade dock ingen roll, utan som sagt om ett fläktblad går av är det inget som går av vanlig garanti hur skadan än uppstår, på samma sätt böjda pins på moderkort som vissa fått kämpa för fast dom öppnat dom helt nya osv.

Poängen är dock att det tar sådan fruktansvärd tid att byta detta av Asus.
Sen har jag inte riktigt koll på vem som har hand om vad, Asus ex debiterar Inet antar jag som sen debiterar mig för bytet osv.

Sen fick jag aldrig ett svar på kostnad heller, Inet sa "det hamnar nog kanske på 250-300" men jag har absolut noll aning om vad det faktiskt hamnar på, har inte fått någon information ang detta, också något som kunde skötas bättre, är som att lämna in bilen och sen fixar dom saker utan att man godkänt vad det kommer kosta.

Sen undrar jag som någon sa om det finns någon praxis om häva ett köp, jag har ju som sagt ingen nytta av kortet längre då jag var tvungen att köpa nytt pga tiden drog ut.
Lagen säger väll 3 reparationsförsök eller något sådant, och det har de ju inte varit, och tiden kommer väll hamna på strax under 3 månader antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jaha, jag trodde skadan hade skett med leveransen eller att den var så i nyskick. Hur kan kunden tagit sönder den? Inte så att man har av ett fläktblad såvida man inte håller på å fipplar, såvida det inte var halvt defekt från början och gick av så fort fläkten gick igång.

Har svårt att se att det är kundens fel oavsett. Behöver mer background story för detta känner jag,

det står inte vad som hänt med fläktbladet, bara att det är sönder
som du säger, mer info behövs!

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fläktbad som går av är alltid handhavande fel enligt Inet, och måste tas via tillverkaren, Asus i detta fallet, samt att jag själv får bekosta bytet.

Antagligen är det mitt fel dock, hade rengjort datorn och antagligen har jag råkat bara trycka till lite lätt på något sätt där fläkten sitter, när jag var inne i burken, sen när jag startade gick det av.
Enda jag kunde googla fram som var orsaken då det hände efter detta.

Detta spelade dock ingen roll, utan som sagt om ett fläktblad går av är det inget som går av vanlig garanti hur skadan än uppstår, på samma sätt böjda pins på moderkort som vissa fått kämpa för fast dom öppnat dom helt nya osv.

Poängen är dock att det tar sådan fruktansvärd tid att byta detta av Asus.
Sen har jag inte riktigt koll på vem som har hand om vad, Asus ex debiterar Inet antar jag som sen debiterar mig för bytet osv.

Sen fick jag aldrig ett svar på kostnad heller, Inet sa "det hamnar nog kanske på 250-300" men jag har absolut noll aning om vad det faktiskt hamnar på, har inte fått någon information ang detta, också något som kunde skötas bättre, är som att lämna in bilen och sen fixar dom saker utan att man godkänt vad det kommer kosta.

Sen undrar jag som någon sa om det finns någon praxis om häva ett köp, jag har ju som sagt ingen nytta av kortet längre då jag var tvungen att köpa nytt pga tiden drog ut.
Lagen säger väll 3 reparationsförsök eller något sådant, och det har de ju inte varit, och tiden kommer väll hamna på strax under 3 månader antar jag.

Hävning av köp och antal reparationsförsök gäller vid reklamation/garanti.
Är detta något du skall bekosta själv kan du inte ställa såna anspråk.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte kollade med Asus representant först, så kunde du nog fått bättre överblick på processen, eller kanske en ny fläkt utskickad, för de brukar gå bra att byta själv!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Synd att du inte kollade med Asus representant först, så kunde du nog fått bättre överblick på processen, eller kanske en ny fläkt utskickad, för de brukar gå bra att byta själv!

Jo jag kontaktade ju Inet och frågade även detta om man bara kunde få ny fläkt utskickad, men gick inte.
Litar ju på Inet då dom haft så många ärende med olika tillverkare.

Så antagligen hade det inte gått, men jo visst.

Vill inte slänga något obefogat på ex Inet heller då det inte är deras fel som jag ser det, enda dom gjort är ju skickat iväg det till Asus.

Enda jag vill ha svar på av en Asus rep här är om detta är normalt eller inte typ, om det verkligen ska ta såhär lång tid för en sådan simpel sak som detta.

Permalänk

Förstår inte varför du är förvånad, det är väl ganska välkänt att Asus har horribel service?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hej @JimmieSan,

PM:a gärna mig ditt serviceID så ska jag kika närmare på ditt ärende så ska vi lösa detta på bästa sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Troy:

Hej @JimmieSan,

PM:a gärna mig ditt serviceID så ska jag kika närmare på ditt ärende så ska vi lösa detta på bästa sätt

Hej Troy.
Tackar för svaret

Är dock osäker på vad du menar med ServiceID, då jag som jag skrev skickade det till Inet som sen skickade det till Asus.
Är det service ID som Inet har fått av Asus ? Tänkte om jag ska ringa dom och fråga efter det.

Mvh
Jimmie

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Troy:

Hej @JimmieSan,

Hej.

Varit i kontakt med Inet, skickat deras service nummer som dom har med Asus på ärendet, sa det ska gå att hitta via det.

Mvh
Jimmie