Inbyggda högtalare i skärm - bra eller skit?

Permalänk
Medlem

Inbyggda högtalare i skärm - bra eller skit?

Hej, jag är i vevorna att förnya min skärm som jag haft nu i snart 10(!) år. Jag siktar efter en gamingskärm mellan 24-27" som ändå är ok i färgåtergivning då jag sysslar en del med bildbehandling etc.

Det jag märkt nu när jag skannat utbudet av skärmar är att många gamingskärmar har inbyggda högtalare. Vad jag har hört(för ganska längesen dock) är att dessa inbyggda högtalare presterar långt under även lite billigare separata ljudsystem, och att man därför bör undvika dom. Då undrar jag, har detta förändrats?

Eller varför väljer tillverkarna att montera högtalare på skärmar i ett segment där målgruppen har höga krav på sin datorupplevelse vad gäller både bild och ljud? Kan jag ersätta mitt några år gamla separata 2.1-system med de inbyggda högtalarna och inte bli besviken?

Tacksam för era svar och funderingar i frågan...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Ni kan jag inte uttala mig om skärmar i det högra segmentet, men jag har en asus mg248q och det inbyggda ljudet i den kan jämföras med en piezo-högtalare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johnponn:

Kan jag ersätta mitt några år gamla separata 2.1-system med de inbyggda högtalarna och inte bli besviken?

Ifall ditt gamla 2.1-system består av kakburkar fyllda med arga humlor kommer du uppskatta ljudet i hälften av skärmarna därute. Kanske.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall ditt gamla 2.1-system består av kakburkar fyllda med arga humlor kommer du uppskatta ljudet i hälften av skärmarna därute. Kanske.

He, he, ett inlägg som verkligen säger som det är. Undvik inbyggda högtalare till varje pris.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO