10 gbit nätverkskort, ethernet eller SFP+?

Permalänk
Medlem

10 gbit nätverkskort, ethernet eller SFP+?

Hej!

Sökte lite på möjligheterna att köra 10 gbit/s nätverk mellan två datorer och många verkar rekommendera SFP+, typ mellanox-kort och direct attach kopparkabel. Men om avståndet mellan datorerna är sisådär 10 meter är det väl nästan vettigare med vanlig Ethernet?

Kollade ebay och där verkar ju två-portars intel x540-T2 kosta runt 1000 kr.
Mellanox SFP+ kort kostar sisådär 300 kr.
Men jag kan köra på befintliga nätverkskablar.
En tysk säljare på ebay säljer 10 meter fiber för mellanox-korten för ca 600-700 kr.
SFP+ blir något billigare men man får dra nya kablar eller fiber.

Ska man ansluta till switchar verkar ju SFP+ vara smartare men annar, varför inte välja Ethernet?
Hur ska man tänka?

Permalänk
Medlem

Du vill inte hellre köra TP koppling och en switch emellan istället? Mer praktiskt väl?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Sökte lite på möjligheterna att köra 10 gbit/s nätverk mellan två datorer och många verkar rekommendera SFP+, typ mellanox-kort och direct attach kopparkabel. Men om avståndet mellan datorerna är sisådär 10 meter är det väl nästan vettigare med vanlig Ethernet?

Kollade ebay och där verkar ju två-portars intel x540-T2 kosta runt 1000 kr.
Mellanox SFP+ kort kostar sisådär 300 kr.
Men jag kan köra på befintliga nätverkskablar.
En tysk säljare på ebay säljer 10 meter fiber för mellanox-korten för ca 600-700 kr.
SFP+ blir något billigare men man får dra nya kablar eller fiber.

Ska man ansluta till switchar verkar ju SFP+ vara smartare men annar, varför inte välja Ethernet?
Hur ska man tänka?

Både använder ethernet som protokoll.

sfp+ har lägre latens och drar mindre ström, det finns aktiva DAC upp till 15m tror jag, men de är dyra.
här skulle jag rekommendera MM fiber och transceivers från t.ex fiberstore.

https://www.fs.com/c/10g-sfp-plus-63

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Sökte lite på möjligheterna att köra 10 gbit/s nätverk mellan två datorer och många verkar rekommendera SFP+, typ mellanox-kort och direct attach kopparkabel. Men om avståndet mellan datorerna är sisådär 10 meter är det väl nästan vettigare med vanlig Ethernet?

Kollade ebay och där verkar ju två-portars intel x540-T2 kosta runt 1000 kr.
Mellanox SFP+ kort kostar sisådär 300 kr.
Men jag kan köra på befintliga nätverkskablar.
En tysk säljare på ebay säljer 10 meter fiber för mellanox-korten för ca 600-700 kr.
SFP+ blir något billigare men man får dra nya kablar eller fiber.

Ska man ansluta till switchar verkar ju SFP+ vara smartare men annar, varför inte välja Ethernet?
Hur ska man tänka?

De där intel x540-T2 som du hittat för 1000kr är nog fake de fungerar ett tag sen så går de sönder.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Du vill inte hellre köra TP koppling och en switch emellan istället? Mer praktiskt väl?

Switcharna med 10 Gbit verkar något dyra.
Men har du någon prisvärd switch att tipsa om så är jag tacksam.

Kollat in denna setup:
https://blog.brianmoses.net/2016/06/building-a-cost-conscious...
Men han har bara 3 meter mellan datorerna så han kan köra billiga kablar.

http://www.ebay.com/itm/NEW-Intel-chipset-X540-T2-10G-Dual-RJ...

Räknar med att det tillkommer 25% moms också så då blir det sisådär 1200 kr för dual 10gbit med RJ45. Finns det någon hake? Korten påstås vara nya men kollar man prisjakt så ligger dessa på 4000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

De där intel x540-T2 som du hittat för 1000kr är nog fake de fungerar ett tag sen så går de sönder.

Tack för varningen!
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/intel-x540-...

Jo det är nog risk att de är fake. Annonsen säger OEM och intel chipset så de är nog inte original från intel.

Är detta ett bättre alternativ?
http://www.ebay.com/itm/10GbE-SFP-Mellanox-ConnectX-2-MNPA19-...

och

http://www.ebay.com/itm/10m-Glasfaserkit-10GbE-2x-transceiver...

Går nog att hitta billigare men dessa har hyfsat snabb frakt jämfört med USA/Kina.
Men den där fiberkabeln kanske är skör och ömtålig?

Permalänk
Medlem

Går det inte att överföra via USB 3.1 (10Gb) ifall du redan har det på båda och är intresserad av att överföra enbart mellan 2 datorer?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Tack för varningen!
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/intel-x540-...

Jo det är nog risk att de är fake. Annonsen säger OEM och intel chipset så de är nog inte original från intel.

Är detta ett bättre alternativ?
http://www.ebay.com/itm/10GbE-SFP-Mellanox-ConnectX-2-MNPA19-...

och

http://www.ebay.com/itm/10m-Glasfaserkit-10GbE-2x-transceiver...

Går nog att hitta billigare men dessa har hyfsat snabb frakt jämfört med USA/Kina.
Men den där fiberkabeln kanske är skör och ömtålig?

Kör på Mellanox och DAC (Direct Attach Cable)
Skulle rekommendera att du köper Mellanox med två portar istället om du vill koppla in mer i framtiden.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

Jag har mixtrat en heldel med detta på senste tiden,
Köpt lite random billiga komponenter på E-bay och testat med.

Första testet var att köpa vanliga FiberChannel HBA:er (4gbit) for att testa att köra iscsi till min nas.
Summa summarum....fick det aldrig att fungera tillfredsställande.

Infiniband,
Hahaha, jag dör..Jag älskar och hatar IPoIB..det känns som om detta borde fungera för mig,
men mellan min FreeNas och min windows klient så strular det bara,
men när det funkar (mellan två windows 10 maskiner) så är IPoIB tveklöst utan någon konkurrens snabbast, funderar på att porta min freenas till en windows 10 maskin.........fast jag gillar ZFS.....och skulle jag gå vidare med detta så kommer jag känna mig mer eller mindre tvingad att börja raida m.2 diskar.
Mitt problem är att jag har tre klienter som jag skulle vilja köra IP over Inifiniband på...och tja...då behöver man en Infiniband fabric switch...och dom är varken billiga eller tysta alternativt koppla alla maskiner i en ring vilket genererar en j-vla massa tjocka kablar överallt, viktigt att tänka på med IPoIB är att du inte kan routa trafik från ditt IPoIB nätverk till ditt vanliga Ethernet nätverk, vilket tvingar dig till att köra dubbla nätverk för att tex. få internetuppkoppling etc.

Billigaste lösningen och mer eller mindre lika enkelt att sätta upp som vanlig ethernet är två sfp+ mellanox kort (windows) och en DaC kabel. samma sak här egentligen, vill man ha fler klienter ihopkopplade via 10gbit så blir det snabbt kostsamt.

Har du pengarna så skulle jag rekommendera vanlig 10gbit ethernet då det bör vara nog snabbt för det mesta och vara "ganska" framtidssäkert att bygga på, förhoppningsvis så blir 10gbit switchar billigare med tiden.

Permalänk
Medlem

Köpte 2 st HP Mellanox kort och 3 m cisco från en säljare via Ebay förra året. Kostade runt 900 inkl frakt från Tyskland.
Kör enbart detta mellan min workstation och filserver och det funkar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

OK jag kör på SFP+ och Mellanoxkort (blir nog dubbla portar på kortet i servern och enkla i två workstations). Kör Linux mest och lite Windows 10. Men är DAC koppar alltså bättre än fiber även om sträckan blir uppåt 15 meter? Känns som priset inte skiljer så mycket mot fiber på dessa längder.

Exempel 10 meter fiber: http://www.ebay.com/itm/10m-Glasfaserkit-10GbE-2x-transceiver...
Ca 735 kr med frakt
(Han har ungefär samma pris på alla fiberlängder från 5 meter till 30 meter)

15 meter Active DAC Cu: http://www.ebay.com/itm/10G-SFP-Twinax-DAC-15m-Active-DIRECT-...
Ca 540 kr med frakt och så tillkommer det troligtvis moms på det priset.

Är osäker på exakta avståndet men tror det bör bli något längre än 5 meter till närmsta datorn och 10-15 meter till den andra.

Permalänk
Medlem

Asus XG-U2008 10Gbit switch 2500sek

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Asus XG-U2008 10Gbit switch 2500sek

2 portar bara och kostar en bit över 3000:-

Då jag jag hellre tagit Netgear eller Ubiquiti. Kostar därefter, men fler portar att växa med.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch-16-xg/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Hur bra är Mikrotiks switchar? Tex mikrotik crs210. Duger de för hemmalabbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Hur bra är Mikrotiks switchar? Tex mikrotik crs210. Duger de för hemmalabbet?

Dom är stabila, men lägg inte på routing för då går dom bet. De ska bara switcha

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag har två st Mikrotik CRS226 som jag inte använder. Layer3 switch med 24 rj45 portar (1gigabit) och två st SFP+ portar (10gigabit). Jag har använt dom med fiber från fs.com och Mellanox kort köpta på ebay. Finns det intresse kan jag skapa en annons på marknaden.

Permalänk
Medlem

@erifri: Räcker det att köpa en DAC kabel på 1.5m och koppla ihop switcharna? Min plan är att köra en switch på varsin sida av en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

@erifri: Räcker det att köpa en DAC kabel på 1.5m och koppla ihop switcharna? Min plan är att köra en switch på varsin sida av en vägg.

Jag har kört ett liknande upplägg. Jag kopplade ihop två switchar med 30m fiber och två transceiver och sedan anslöt jag min filserver till andra porten i switch2. Jag hade en ledig port på switch1 och hade jag haft något annat än en bärbar dator hade jag kunnat få 10gb hela vägen till filservern.

Transceivers köpte jag från fs.com för $16 och fiberkabeln var löjligt billig, tror det var $4 för 3 meter och $12 för 30 meter.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att filservern var ansluten med en DAC på två meter. Var nästan lika dyr som två transceivers tillsammans.

Permalänk
Medlem

Lite mer nybörjarfrågor..

Hur vet jag vilken sfp+ transceiver jag ska köpa?
Hur kopplar jag ihop fiberkabeln med transceiver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Lite mer nybörjarfrågor..

Hur vet jag vilken sfp+ transceiver jag ska köpa?
Hur kopplar jag ihop fiberkabeln med transceiver?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan försöka svara lite kort och enkelt vad jag har lärt mig.

Du kan välja mellan single mode eller multimode. SM är dyrare och klarar långa avstånd. MM är billigare men klarar inte av lika långa avstånd, du kommer ändå upp till 300-400 meter.

Själva fiberkabeln finns i olika varianter, du vill använda dig av OM3 eller OM4 för 10gbe, jämför med Cat5e, Cat6, etc (https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber).

När det kommer till kontakter finns det ju en hel del (https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber_connector).
Jag brukar gå in på fs.com och välja SFP+ och sedan bestämma mig för vilken transceiver jag vill ha, sedan väljer jag matchande kontakt efter det. Har bra erfarenheter av LC duplex, Multimode (http://www.fs.com/products/11552.html).

Värt att nämna är att vissa tillverkare av nätverkskort och switchar kräver att man använder deras produkter av transceiver och DAC och kan vägra att ge länk om man inte använder deras utrustning. Mellanox korten som är vanliga på ebay tar emot det mesta. Även Mikrotik switcharna är inte så känsliga. Köper du vissa Intel eller Brocade kort så krävs transceiver som är kodade för dom korten.

Hoppas det jag skrivit är till användning. Någon som är mer insatt får gärna hoppa in och förtydliga.

Permalänk
Medlem

MikroTik CSS326-24G-2S+RM verkar prisvärd switch. 24 stycken 1Gbit/s Ethernet-portar är ju trevligt också förutom de två SFP+ portarna. Hur är ljudnivån på en sådan switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

MikroTik CSS326-24G-2S+RM verkar prisvärd switch. 24 stycken 1Gbit/s Ethernet-portar är ju trevligt också förutom de två SFP+ portarna. Hur är ljudnivån på en sådan switch?

0dB, Den är fläktlös

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

0dB, Den är fläktlös

Så pass!

Jag som köpte en HP 1820 24-portars switch med SFP (ej SFP+) för ett par månader sedan eftersom jag ville ha något fläktlöst.
Den är jättebra men SFP+ har den ju inte. Men det underlättar ju nätverksplaneringen om man kan koppla ihop 10 gbit och 1 gbit i switchen så det kanske får bli en sådan också då. Kanske får sätta en fläkt i mitt lilla rackskåo för min nuvarande switch bli ganska varm så fläktlöst är inte enbart positivt.

Permalänk
Medlem

Köper man fiber med kontakten redan fastsatt? Känns svårt att få dit den själv tänker jag.

Min plan nu är att byta kopparsladden ut till garaget mot fiber och på så sätt få 10gbe till filservern.

Går det att dra fiber genom befintliga rör på ett smidigt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Jag har mixtrat en heldel med detta på senste tiden,
Köpt lite random billiga komponenter på E-bay och testat med.

Första testet var att köpa vanliga FiberChannel HBA:er (4gbit) for att testa att köra iscsi till min nas.
Summa summarum....fick det aldrig att fungera

Köper fiberchannel för att köra iSCSI?
Själv kör jag iSCSI mot mitt SAN och hade gärna gjort det snabbare än det gigabit jag gör nu (dedikerat nät mellan mina två servrar och naset bara för lagring), men över fiberchannel? Hur fungerar det?

Tidigsre hade jag ett riktigt san med 25 350GB 10k sas-diskar. Då körde jag 4gbps fiberchannel, men det lät som en jetmotor i haraher och kändes lite väl dyrt ur strömsynpunkt så jag bytte med mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan intressant switch är TP-Link JetStream T1700G-28TQ
http://www.tp-link.com/us/products/details/cat-40_T1700G-28TQ...

Den har 4 stycken 10 Gbit SFP+ och 24 stycken 1 Gbit RJ45
Kostar ca 4000 kr, är strömsnål och fläktlös.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt lite prylar. Det blev två stycken Mellanox ConnectX-2 10 Gbit SFP+ nätverkskort som jag köpte av en kille här på sweclockers.

Sedan bestämde jag mig för att använda fiber eftersom avståndet mellan datorerna blir 10-15 meter och då är fiber mer prisvärt än aktiv DAC kände jag. Tänker också att fiber bör gå lättare att dra fram genom husets trånga passager. Men nackdelen är väl att den är skör och man verkligen får se till att inte böja för mycket.

Beställde mina "fiberkablar" på fs.com och tog frakt med DHL så de bör komma om en vecka ungefär. Valde kategorin "OM3 10Gb 50/25 Multimode LC-LC Duplex". Denna typ av fiber funkar upp till 300 meter med 10 Gbit/s. Som exempel kostar 15 meter 7,50 USD vilket blir sisådär 70 kr. Det är väl billigare än CAT6 nätverkskabel till och med? Å andra sidan får man ju ha en transciever i vardera änden och dessa kostade 16 USD vardera. Så totalkostnaden för 15 meter fiber med tillhörande transcievers blir 39,5 USD + frakt. Har man mer tid att vänta kan man ju ta "Air mail" som fraktalternativ och då tilkommer 13 USD i frakt. Då är vi uppe i 52,5 USD, alltså knappt 500 kr.

Två nätverkskort kan man nog hitta för ca 500 kr så totalkostnad för en 10 Gbit förbindelse mellan trå datorer via fiber blir då ungefär en tusenlapp. Nu är det begagnade serverprylar förutom själva fibern men man kan väl ändå konstatera att 10 Gbit inte behöver bli så dyrt. Har man bara två datorer kan man sedan koppla ihop dem med sitt vanliga nätverk med en MikroTik CSS326-24G-2S+RM switch fast då får man väl köpa ytterligare två SFP+ transcievers till switchen. Men då kanske man kommer upp i ca 3000 kr totalt.

Men själv har jag ju 3 datorer som ska kopplas ihop så jag har inte köpt någon switch med minst 3 stycken SFP+ då jag tyckte att jag inte ville lägga pengar på detta just nu. Utan det blev också ett dual port Mellanox ConnextX-2 också och detta gick ju på ca tusenlappen (går väl att hitta billigare om man letar men jag beställde från tyskland för att få hyfsad snabb frakt). Detta ska jag sätta i filservern så jag kan direktansluta mina två datorer. Tänker att jag ger 10gbit-korten en egen IP-adress så kan jag köra 10gbit-nätverket separat på sidan om det vanliga nätverket. Visst det hade blivit billigare med två singelkort men jag har inte många lediga PCIe-slottar i servern så jag tog ett dual kort istället.

Allt som allt med allt jag köpt blir det ca 3000 kr (jag köpte en del extra fiberkablar utifall jag skulle råka knäcka någon, lite adaptrar och annat smått och gott också).

Tar väl några veckor innan jag får installerat alltihopa misstänker jag. Återkommer och berättar hur det funkat.

Permalänk
Medlem

Beställde också mellanox kort och grejer från fs.com nu. Ska bli kul att koppla ihop första fibernätverket.

Tänker du dra din fiber genom befintliga rör? Håller kontakten för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har dragit fibern med kontakt genom flexslang ca 2 meter. Jag tog dragfjäder i nylon och tejpade ihop med fibern strax bakom kontakten så att kontakten liksom skjöts framåt av fibern av dragfjädern utan att jag drog i själva kontakten. Kändes säkrare än att dra i kontakten. Resten av den 10 meter långa fibern går bakom golvlister och dörrlister så den syns knappt. Jag har ännu inte kopplat in fibern i nätverkskorten men hoppas den inte skadats av fiberdragningen.

Det kom en räkning från DHL på moms och hanteringsavgift för köpet på fs.com. Inget konstigt med detta men kan ju vara bra att ha med i beräkningen när man beställer därifrån. Paketet skickades från Kina.