Permalänk
Proffsmoddare

TORQUE | by timpelay

Jag fick förfrågan om att leverera ett av de tio showcase-projekt som GIGABYTE ska använda för event i Europa 2017.
De ska få TORQUE.

Med ett brinnande intresse för för både datormodding och bilbyggande har jag alltid varit fast besluten om att någon gång plocka inspiration från garaget och applicera i ett custom datorbygge. Äntligen har det blivit dags för detta. Med material, delar och färgtema planerar jag att göra en casemod med estetik baserad på en racemotor. Tanken är att använda mig av vissa delar, faktiskt ämnade för tuning och helt enkelt samma saker jag har i min egen bil.

Hårdvara:

  • In Win H-Frame 2.0

  • Gigabyte Z170X Ultra Gaming

  • Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming Waterforce

  • Intel Core i7 6700k

  • Crucial Ballistix Elite 32GB DDR4

  • 2x Crucial MX300 525GB

  • In Win Signature Serie 1065W

Vattenkylning:

  • EK Coolstream PE 360

  • EK Z170X Monoblock Nickel

  • EK Monarch X4 Nickel

  • EK Monarch Modules Nickel

  • EK XTOP Revo D5 Plexi

  • EK Ekoolant EVO

  • x4 Corsair SP120 RGB

Fittings, slang, reservoar & sleeve:

  • AN6 Rak

  • AN6 30°

  • AN6 90°

  • AN6 120°

  • AN6 stålomspunnen slang, 9/14 mm

  • D1 Spec 0,5l

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Det fanns bara ett chassi som skulle passa detta projekt helt perfekt, och det är In Win H-Frame 2.0 Chassit är byggt helt i aluminium och har en öppen luftig design med glas på båda sidor. Eftersom jag planerar att använda slangkopplingar som är väldigt stora samt stålomspunnen slang med en ganska stor böjradie, är det bara en fördel att chassit har lite storlek.

Vissa modifikationer är planerade för chassit, men fokus kommer främst ligga på design av vattenkylning. Det gäller även att tänka till en gång extra innan jag kapar i detta fina chassi. Det är trots allt limited nr. 113/500 och kostar mer än vad som är rimligt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Följes med stort intresse. Break a leg!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Kommer bli grymt!

Det är planen, ambitionen är hög och lika så lusten att bygga igen!

Skrivet av Baalex:

Följes med stort intresse. Break a leg!

Skoj! Tack kan behövas då några grejer kan bli lite knepiga

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

GIGABYTE Z170X Ultra Gaming

Först ut är moderkortet, ett Gigabyte Z170X Ultra Gaming. Ett stilrent svart moderkort som håller ganska låg profil med även besitter en röd effektfull belysning. Ljudkretsen är påkostad, PCI-e slotsen har metalram för extra stöd och SATA-portarna är vinklade, bra där! Vad som även är trevligt med detta kort är att EKWB har ett monoblock specialdesignat just för Z170X. Perfekt för mig som tänkt köra med maffiga fittings och ganska grov slang. Ett vanligt CPU-block hade blivit ganska anonymt och nästan försvunnit bakom allt. Monoblocket däremot har lite mer attityd och storlek bakom sig. Jag valde Nickel - Acrylic för att jag vill ha min vätska synlig på några ställen, och det blir inte i slangarna.

Intel i7 6700k är på plats så jag monterar!

Kopplingarna som är monterade på blocket på bilderna är för test till mina kommande fittings.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Slang och slangkopplingar

Vad som kommer vara mest unikt med detta projekt är mitt val av delar till vattenkylningen, dvs. slang och slangkopplingar. Jag kunde ha valt fittings och slang ämnat för vattenkylning och simulerat färgtemat egentligen ganska enkelt. Men nu är det på riktigt och då får det vara aningen bökigare, hoppas det är värt besväret!

I alla fall, det är AN6 slangkopplingar och stålomspunnen slang cirka 9/14 mm. För att kunna använda dessa kopplingar så behövs konverters från AN6 till G1/4 är att inte behöva gänga om vattenblock, radiator, pump etc. Dessa konverters var monterade på monoblocket på tidigare bilder.

Slangkopplingarna kommer som rak variant och som vinklade från 30° till 180°. Så på något vis ska det väl gå att få till en fin loop med snygg slangdragning trots att det är knepiga delar och extremt styv slang. För att få en perfekt match mellan chassi, slangkopplingar, slang och kablar har jag valt att utgå från Corsairs färdigsleevade kablar i varianten Metallic Graphite. Jag har tidigare använt deras kablar i byggen då deras sleeve passat mina teman och jag inte tycker sleeving är det roligaste med modding, mest bara tidskrävande. I bästa fall kan jag använda ena sidan av kablarna och sedan korta de till perfekt längd. Alla behöver dock möbleras om då In Wins nätaggregat inte alls matchar Corsairs i layout.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Pump och pumpfäste

Pumpen som jag tänker använda mig av är en EK XTOP Revo D5 Plexi. Fästet som följer med denna pump är ett svart i plast och inte speciellt intressant. Säkerligen bra med vibrationsdämpning och så, men jag vill ha nåt annat. Eftersom bygget går i bil/motor-tema så tänkte jag direkt på fästen till externa bränslepumpar. Jag mätte D5:an och blev glatt överraskad över att diametern är 60 mm, ungefär som de flesta bränslepumpar!

Efter lite letande hittade jag ett ganska smidigt fäste i samma blåa anodiserade färg som mina slangkopplingar, perfekt. Samtidigt så passade jag på att korta strömkabeln och sleeva både den och PWM för att matcha resterande kablar.

Denna pump är nu tänkt att monteras i botten på chassit, vilket kommer bli lite knepigt. Chassit består ju av aluminium-ribbor som är ungefär 2 mm tjocka. Jag vill inte ha någon monteringsplatta som syns tydligt och tar upp onödig plats. Istället tänker jag modellera ett fäste som passar exakt och sedan 3D-printa det i svart plast. På så vis blir det inte större än nödvändigt och nästan osynligt när det är monterat!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Reservoar

Jag har länge funderat på vad jag ska använda för typ av reservoar. Klart för mig var att här ville jag har en tydlig koppling till mitt motor-tema, precis som med slangarna. Det finns catchtankar till bränsle och olja i en mängd olika utföranden och storlekar. De flesta bränsletankar är dock aningen stora, från en liter och uppåt. Eftersom det inte finns någon anledning för mig att ha en lite extra vatten i datorn så fick det bli jakt på en catchtank för olja. De är en lite mindre variant av tank som är uppbyggda så att de har två kopplingar i toppen, en in och en ut. Hit är det då tänkt att man kopplar sin vevhusventilation och fångar upp den olja som kan följa med. De flesta tankar har sedan en dräneringsplugg i botten och en nivåindikator för att kunna se när tanken kan behöva tömmas.

Tanken jag har valt rymmer en volym om cirka 0,5 liter vilket jag tyckte var lagom. Nackdelen var att den hade anslutningar som inte alls rimmade ihop med varken AN6 eller G1/4". Jag har vänt tanken upp och ner för att få dubbla utgångar och en ingång. Den övre ingången borrade jag upp och gängade om till G1/4" för att kunna använda skarvanslutningar från EK. Toppen ska nämligen anslutas direkt till radiatorn så här behövs ingen övergång till AN6. De två anslutningarna i botten på tanken får adaptrar från 5/8-18 till AN6. Den ena ska leverera till pumpen och den andra utgången blir en separat dragen slang till en tömningsport.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Fantastiskt projekt! Ska verkligen bli kul att se vad du ger med detta bygge, förväntningarna är höga

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovande ut!

Permalänk
Medlem

Så jäkla häftigt bygge! Precis som August skriver har jag också höga förväntningar men det råder ingen tvivel om att det kommer att bli fantastiskt bra.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av August L:

Fantastiskt projekt! Ska verkligen bli kul att se vad du ger med detta bygge, förväntningarna är höga

Skrivet av bmawn:

Så jäkla häftigt bygge! Precis som August skriver har jag också höga förväntningar men det råder ingen tvivel om att det kommer att bli fantastiskt bra.

Kul att ni hänger med och gillar vad som komma skall. Jag hoppas och tror att jag ska få ihop detta som jag vill ha det!

Skrivet av MrIzoard:

Ser mycket lovande ut!

Tack! Häng med så får vi se om det håller hela vägen

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

YES! GRYMT tema, följer med spänning!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmoddare

Gigabyte 1080 Xtreme Gaming Waterforce - Backplate

Jag lurade ett tag fram och tillbaka på om jag skulle tillverka en egen backplate till grafikkortet som skulle passa temat bättre. Designen på original backplate är enligt mig riktigt läcker och stilren, men i ett svart chassi med ett svart moderkort tror jag den faller bort. Beslutet blev att försöka modifiera den befintliga backplaten och då fick det bli enligt samma procedur som för ISOs aluminiumskivor.

Platen fick åka ner i badet tillsammans med avloppslösning och vips rann färgen av. Eller anodiseringen är kanske mer rätt benämning. Jag fuskade dock lite med ventilationen och drog på mig rätt fet huvudvärk. Dumt där.

Resultatet blev dock bättre än jag trott. Xtreme Gaming-loggan är fortfarande diskret synlig vilket jag inte hade räknat med. Lite tur ska man allt ha tydligen. Nu övervägde jag högglanspolering men som jag nämnde tidigare blev det polering ala ISO. Dvs. jag handpolerade med ett polermedel utan slipmedel i. På så sätt behålls den undre strukturen i metallen och endast glansen poleras upp. Jag har valt att kalla det rå polering men finns säkert någon mer rätt benämning. I alla fall tycker jag det passar utmärkt med stilen och kopplingen till racing.

De orangea linjerna tog jag sist bort med nagellacksborttagningsmedel. Nu är där två svarta stripes!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

@Marticus: Weeei!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Stålomspunna slangar, fläktar och radiator

Medan EK levererar vattenblock, pump och denna fina radiator så hjälper Corsair till med fläktar. Jag själv har för att matcha dessa fina prylar lagt ner tid och entusiasm i att planera en loop och sedan tillverka slangar till denna. Då dessa stålomspunna slangar är extremt styva har längden varit något av det viktigaste. Precis som med hard tubes fungerar det inte med varken för kort eller för långt, om det så bara handlar om millimeter.

Vilka slangar som är till vad får ni se senare. Jag tycker de gör sig ganska bra i sin ensamhet också. Själva "tillverkningsprocessen" fungerar så att slangarna kapats i rätt längd och sedan fått masserad ändar då stålet annars gärna vill sätta sig på tvären och kärva när slangkopplingen ska monteras. Jag har sedan använt en liten skvätt olja till "pipen" som går in i slangen och en liten skvätt till gängan. Oturligt nog har jag inte helt rätt verktyg för att montera dessa kopplingar på ett smidigt sätt utan att förstöra dess yta. Vad jag dock har är en speciell tillsats i hårdplast till skruvstädet som håller ena delen av slangkopplingen på plats vid montering. Sedan är det lämpligt att ha en fast nyckel i rätt storlek och material, lämpligtvis hårdplast den med. Denna typ av nyckel saknar jag och har låtit bli att beställa av ren snålhet. Istället har jag jobbat med skiftnyckel och maskeringstejp för att skydda alla kopplingar. Monteringen går även så tungt i slutet att jag fick byta all tejp två gånger för varje koppling. Ett jäkla tejpande helt enkelt.

Men bra blev det, eller hur?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Japp mycket najs!
Fortsätt på den inslagna vägen så blir det kanon.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bmawn:

Satan vad detta blir bra

Tack! Jag är klar nu så galleriet kommer upp när som helst
Kommer dock fortsätta uppdatera loggen i efterhand.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Tack! Jag är klar nu så galleriet kommer upp när som helst
Kommer dock fortsätta uppdatera loggen i efterhand.

Spännande, ser fram emot att dräggla

Permalänk
Medlem

Wow! Det är första gången jag ser AN kopplingar och catch-tank för vevhusventilation användas i en dator. Du ska inte få en fläktkontroller att likna en ECU också, bara för att? Haha
Följer med spänning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Silcan:

Spännande, ser fram emot att dräggla

Varsågod att börja!
TORQUE - Galleri

Skrivet av maniac:

Wow! Det är första gången jag ser AN kopplingar och catch-tank för vevhusventilation användas i en dator. Du ska inte få en fläktkontroller att likna en ECU också, bara för att? Haha
Följer med spänning

Haha det hade faktiskt varit något! Fick nöja mig med lite NOS.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

TORQUE - Galleri
Haha det hade faktiskt varit något! Fick nöja mig med lite NOS.

Blev ju fantastiskt bra det där!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850