Olika upplösning monitor och TV konstiga fel

Permalänk

Olika upplösning monitor och TV konstiga fel

Hej!

Ny här och mitt första inlägg.

Jag har nyligen köpt en 4K-TV. Min monitor till datorn är på 1920x1080, men till TV:n har jag 3840x2160.

INFO: TV: Samsung 7000-serie 55", OS: Windows 10, Monitor Asus 24", Kontakter: HDMI till TV:n, DVI till monitor Grafikkort: Geforce GTX 1050 Ti.

Hur jag använder mina prylar: Jag hoppar över till TV:n för att se filmer ofta via Kodi (XBMC) och ibland surfa runt.

Problem: Ibland blir texten på Chrome oerhört liten på TV:n. Alla ikoner på skrivbordet hoppar runt och lägger sig i den ordningen som den känner för på monitorn. Olika program får ibland jättestora menyrader (photoshop) på monitorn och ibland även på TV:n och ibland tvärtom. Ibland blir scrollisten tunt som ett hårstrå ibland 3 cm tjock.

Hoppas få svar på: 1. Hur jag kan lösa det så att storlekarna på menyer etc följer den skärm som de visas på. Dvs små menyer på monitorn, och större på TV:n. 2. Att inte ikonerna hoppar runt och lägger sig huller om buller.

Hoppas att jag varit tydlig. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ikonerna har jag inget direkt vettigt svar men vad gäller storlek på menyer och liknande måste man logga ut och in igen för att windows ska skala allting rätt när du byter mellan skärmarna.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

@PeNMaX: Men vad fan? .. Eller ja.. tack för svar, men känns som ett jobbigt moment. Då är nog ikontjafset förmodligen ett liknande problem. Att man ska logga ut och in. Argh! #killthemessenger