Windows 10 installation fryser

Permalänk
Medlem

Windows 10 installation fryser

Hej!
Jag försöker installera Windows 10 på min Asus G74S via ett USB-minne. Jag har en Kingston HyperX SSD 128 gb i datorn.

Dock fryser installationen alla gånger (utom en gång) på "Kopierar över Windows-filer (0%)". En gång kom jag till nästa steg innan det frös (på 2%). Jag har provat runt 10 ggr. Vanligtvis brukar dessa tillsammans behöva mindre än en minut..

Jag har provat två usb-minnen och fixat dem via två olika datorer.
Varje gång har jag använt Microsofts egna program för att skapa bootbara Windows 10 installationsmedier.
Jag har provat formaterat hårddisken med Gparted live till NTFS ifall det kunnat krånglat då jag tidigare hade Debian på datorn.

Det är inga bekymmer att boota från USB-minnet utan det verkar vara attskriva till hårddisken (dock lyckades till viss mån en gång...). Kan tilläggas att programmet fryser varje gång den ska formatera hårddisken (dock fungerar det att göras via Gparted).

Förkortat:

• Windowsinstallationen fryser i första steget.

• Har lyckats kopiera över filerna från USB-minnet en gång.

• Fryser även vid formatering av hårddiskarna (dock ej i Gparted).

Några tips?

Permalänk
Medlem

Kör du USB 3 sticka i USB 3 kontakt?

Testa kör en diskpart clean? sen starta om installationsprogramet, UEFI eller Legacy boot?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör du USB 3 sticka i USB 3 kontakt?

Testa kör en diskpart clean? sen starta om installationsprogramet, UEFI eller Legacy boot?

• Ingen av stickorna har USB 3 och jag kör i USB 2 kontakter. Provade först USB 3 kontakt men behöver drivrutiner för den, hehe.

• Jag ska kolla upp Diskpart clean.

• Jag har provat både UEFI och Legacy boot.

Permalänk
Medlem

Drivrutinera för USB3 skall finnas i Windows 10 out of box... Skumt.

Hur länge har du väntat då? kanske är så att den kopierar men det tar en stund? det har jag varit med om.

diskpart
list vol
sel vol X som du vill rensa
clean

exit

sen starta om o testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Drivrutinera för USB3 skall finnas i Windows 10 out of box... Skumt.

Hur länge har du väntat då? kanske är så att den kopierar men det tar en stund? det har jag varit med om.

diskpart
list vol
sel vol X som du vill rensa
clean

exit

sen starta om o testa.

Gjort diskpart nu.
Avvaktar på att få USB-minnet fixat.

Angående USB 3:
Installationen vägrar gå vidare om jag inte ger drivrutiner för porten (om jag väljer att använda den porten för minnet). Jag vet inte.. Den har alltid varit lite knäpp i Windows. Låga transfers osv. inkompatibilitet med vissa saker. Går däremot bra i Linux.

Permalänk
Medlem
  • Gjorde diskpart på båda USB-minnena med olika datorer.

• Därefter använde jag Microsofts installationsmedia för att fixa Windows 10 på dem (fortfarande olika datorer).

• Provade båda i datorn som Windows 10 skulle installeras på.

• Ingen av dem fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:
  • Gjorde diskpart på båda USB-minnena med olika datorer.

• Därefter använde jag Microsofts installationsmedia för att fixa Windows 10 på dem (fortfarande olika datorer).

• Provade båda i datorn som Windows 10 skulle installeras på.

• Ingen av dem fungerade.

Kör diskpart på din hårdisk i datorn, inte usb minnena, testat det?

testa skapa en bootbar sticka med RUFUS.

https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du tagit hem en ny ISO?
Hade samma problem med en korrupt ISO för länge sedan, det gick bra att skapa USB etc, men installationen hängde sig.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör diskpart på din hårdisk i datorn, inte usb minnena, testat det?

testa skapa en bootbar sticka med RUFUS.

https://rufus.akeo.ie/

Haha!
Okej ska göra det.
Går det att göra diskpart via installationsmediet eller tänker du att jag ska göra det via Rufus och tredjeparts mjukvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Haha!
Okej ska göra det.
Går det att göra diskpart via installationsmediet eller tänker du att jag ska göra det via Rufus och tredjeparts mjukvara?

Gör det via Windows egen installationsmedia och ladda ner den igen (då du kan ha fått en korrupt version).

Har många gånger sett bråk o klydd med Linux baserade mjukara och partitionshanterare som krockar med Windows. Om det är ena eller andras fel vet jag inte, men de är inte alltid samarbetsvilliga. Om du dock har problem med HDDn så kanske du bör kolla den först. Ta något lämpligt program och köra en verifierande test på den. Men som sagt, Linux + Windows kan orsaka detta också (har själv varit med om det mer än en gång). Töm då disken helt istället och låt Windows börja från början.

Testa också annan USB sticka, då vissa bara inte vill samarbeta korrekt. (Såg att du testat det, men tänk på att du kan ha fler än 1 fel, och kanske ena stickan bråkar + något annat)

Annars finns där den gamla goda sättet att manuellt göra USB stickan som jag brukar göra. Den misslyckas sällan (så länge ISOn är intakt iaf). Kör du på en äldre maskin så kör FAT32 istället (då vissa äldre BIOS annars inte får rätta på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Haha!
Okej ska göra det.

När du kör installationrprogrammet, innan du klickar dig vidare så kör du SHIFT+F10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Jag har nu utfört diskpart clean på båda diskarna i datorn.
SSDn (som jag försöker installera Windows 10 på) fick error medan den mekaniska disken klarade det.

Error: "DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet. See the System Event Log for more information."

Edit: Efter att ha lagt in Windows 10 igen på usb-minnet och provat igen så gick det. Återkommer huruvida installationen gick genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Tack för tipsen!
Jag har nu utfört diskpart clean på båda diskarna i datorn.
SSDn (som jag försöker installera Windows 10 på) fick error medan den mekaniska disken klarade det.

Error: "DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet. See the System Event Log for more information."

Edit: Efter att ha lagt in Windows 10 igen på usb-minnet och provat igen så gick det. Återkommer huruvida installationen gick genom.

hmmm säker på att den där SSD disken är hel?

Testa att koppla ur din vanliga disk , boota SETUP , resna alla partitions du ser med TA BORT eller DELERE när du välje vilken disk du skall installera på.

Klicka sedan på disken och klicka NEXT klicka inte formatera, sen vänta... Hjälper det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hmmm säker på att den där SSD disken är hel?

Testa att koppla ur din vanliga disk , boota SETUP , resna alla partitions du ser med TA BORT eller DELERE när du välje vilken disk du skall installera på.

Klicka sedan på disken och klicka NEXT klicka inte formatera, sen vänta... Hjälper det?

• Den bör vara hel. Fungerade bra i Debian och i Windows före dess.

• Bytt plats på SSDn och tagit ut den mekaniska hårddisken.

• Utöver detta bytte jag USB-minne till ett tredje och använde Rufus.

Nu fungerar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:
  • Den bör vara hel. Fungerade bra i Debian och i Windows före dess.

• Bytt plats på SSDn och tagit ut den mekaniska hårddisken.

• Utöver detta bytte jag USB-minne till ett tredje och använde Rufus.

Nu fungerar det!

Fy fan va gött! skönt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sammanfattning

Kan moderator lägga in den här texten i den första texten som sammanfattning?

Sammanfattning:

• Dator: Asus G74S.

• Problem: Windows 10 installation fryser i första steget vid installation.

• Provade Rufus och Microsofts egna installationsprogram på två olika USB-minnen med hjälp av två datorer.

• Provade även att göra Diskpart clean på systemdisken.

• Lösning: Tog ett tredje USB-minne i kombination av att prova Rufus igen.

• Tog ut den sekundära hårddisken.

• Bytte plats på SSD:n.

Sökord (så andra hittar detta):
Windows 10 installation freezing.
Windows 10 installation hangs
Windows 10 installation 0%
Kopierar över Windows-filer (0%)

Supertack för hjälpen!
Helt miserabelt att sitta med sånt här i dagar!
Blir inte klok på det här med USB-minnen...
Om någon vet varför vissa minnen fungerar och andra inte - vänligen berätta

Edit: Lade till två steg.

Permalänk
Medlem

Du kopplade väll ur andra disken och bytte SATA port också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis slitit hela dagen med att installera windows 10 på ett asus prome z270-p (7700k). Sandisk verkar urusla på det här och jag sitter nu på windows 7 (från skiva) efter 9 timmar vid datorn och alla möjliga tester. Har en kod till win 10 education, men verkar fan inte gå att installera via usb. Går igenom första sekvensen men fastnar sen vid boot från disk. Exakt samma på både denna dator och den i signaturen.

Får pröva köpa ett annat minne eller bränna ison på dvd-r istället..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W