Linux på äldre laptop med Intel Atom

Permalänk

Linux på äldre laptop med Intel Atom

Hejsan! Jag är helt ny på Linux och hade velat börja lite smått. Jag har nu en HP Mini med en Intel Atom processor och Win 7. Planen för datorn är att ha den som en 3D-skrivarserver med OctoPrint. Då jag tror att Win 7 är lite för krävande för denna dator så tänkte jag mig att det kanske fanns ett mindre krävande Linux-system som jag kunde köra på datorn istället då jag bara ska ha datorn i ett syfte.

Jag är medveten om att det finns bättre sätt men jag tänkte börja med detta. Det jag undrar är vilket Linux som bör vara minst krävande och bäst anpassad för mitt ändamål. Då jag även är ny på området skulle det vara trevligt om någon kunde länka till en pedagogisk step-by-step tutorial på hur man installerar Linux och ev. avinstallera Win 7.

Tack så mycket!

Permalänk
Avstängd

3d skrivar delen är inte min bit men finns massor med versioner att välja på för linux

Men första tanken är att du vill ha så mek fri upplevelse som möjligt och där tycker jag ubuntu minimal är trevlig eller lubuntu med mycket info och är enkel att använda men är inte minst krävande och finns versioner som puppy eller slitaz som körs i ram och är väldigt snabba men känns mer avskalade och tycker inte dom är något jag vill köra som 24/7 os men är funktionella och kan ju köra nån test version på usb och se vad du gillar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Okej! Datorn har totalt 1GB RAM (WOOOOW) så är det någon ide att ha OS som kör endast på RAM? Skulle du kunna lista de olika Linux-versionerna med för- och nackdelar?

Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux är det minst krävande som finns som inte är nån specialversion utan ett mer allmänt system, brukar funka fint på betydligt slöare saker än en Atombaserad dator.
http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan J.Hilleskog,

Skrivet av J.Hilleskog:

@lord_vasagos: Okej! Datorn har totalt 1GB RAM (WOOOOW) så är det någon ide att ha OS som kör endast på RAM? Skulle du kunna lista de olika Linux-versionerna med för- och nackdelar?

Vad har denna HP mini för specs?
Går det att stoppa in mer RAM?
Du kommer över SO-DIM-stickor på Tradera till mycket rimliga priser. Särskilt äldre modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J.Hilleskog:

@lord_vasagos: Okej! Datorn har totalt 1GB RAM (WOOOOW) så är det någon ide att ha OS som kör endast på RAM? Skulle du kunna lista de olika Linux-versionerna med för- och nackdelar?

Puppy är väldigt bra så för allt ligger i ram och tar väldigt lite minne och är enkel snabb och tror man kan köra det på 256 i minne men 1gb duger gott och 1gb skulle funka bra med enklare ubuntu men ska man ha prestanda är puppy svårslagen och finns versioner som damn small linux eller slitaz men dom är mer mekiga och puppy funkar out och the box för dom flesta

Finns testversioner du kör från usb så du kan testa hur det känns utan att installera och puppy är bra men inget jag riktigt är förtjust i som 24/7 os men är ändå väldigt bra helst för en trött dator och den har det mesta man behöver

Där kan du se lite hur båda ser ut men puppy är mycket rappare än ubuntu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan J.Hilleskog,
Vad har denna HP mini för specs?
Går det att stoppa in mer RAM?
Du kommer över SO-DIM-stickor på Tradera till mycket rimliga priser. Särskilt äldre modeller.

Har inget direkt intresse i att lägga pengar på datorn, då hade jag hellre köpt en Raspberry Pi eller så. Har dock kanske några RAM-stickor hemma.

Skrivet av lord_vasagos:

Puppy är väldigt bra så för allt ligger i ram och tar väldigt lite minne och är enkel snabb och tror man kan köra det på 256 i minne men 1gb duger gott och 1gb skulle funka bra med enklare ubuntu men ska man ha prestanda är puppy svårslagen och finns versioner som damn small linux eller slitaz men dom är mer mekiga och puppy funkar out och the box för dom flesta

Finns testversioner du kör från usb så du kan testa hur det känns utan att installera och puppy är bra men inget jag riktigt är förtjust i som 24/7 os men är ändå väldigt bra helst för en trött dator och den har det mesta man behöver

https://www.youtube.com/watch?v=mUdEI2bDWFQ

Där kan du se lite hur båda ser ut men puppy är mycket rappare än ubuntu

Okej, det verkar som Puppy är en att föredra. Jag undrar också att ifall jag byter till Puppy, hur kommer det då påverka datorn och dess funktioner och drivrutiner? Då det är en HP så är den förinstallerad med en massa mög och om jag då byter OS, kommer t.ex. Wifi eller musplattan inte att fungera? Behöver jag då skaffa drivrutiner? Var hittar jag dessa isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Okej, det verkar som Puppy är en att föredra. Jag undrar också att ifall jag byter till Puppy, hur kommer det då påverka datorn och dess funktioner och drivrutiner? Då det är en HP så är den förinstallerad med en massa mög och om jag då byter OS, kommer t.ex. Wifi eller musplattan inte att fungera? Behöver jag då skaffa drivrutiner? Var hittar jag dessa isåfall?

älskart mög är det bästa som kommit ur skåne näst efter zlatan

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag hade kört Debian på den, men då har jag också mångårig vana av den disten, och skulle utan större ansträngning bygga upp det dit jag vill ha det från basesystemet. För dig som är nybörjare kan jag hålla med tidigare skribenter om att Puppy kunde vara ett väldigt gångbart alternativ.

Den enda egentliga nackdelen är att Puppy är sin egna grej liksom, och att det sammantaget finns mycket mindre applicerbar information om det på nätet. Får man något problem/vill göra något med Debian, så kan man nästan alltid hitta ett svar, och finns det inget om Debian, så finns det om Ubuntu, och de tillvägagångssätten kan man oftast applicera på Debian rakt av.

Jag skulle dock inte räkna ut W7 helt. Det var ganska populärt att köra nedstrippade varianter av W7 på en av de absolut första netbooks som kom, Acer Aspire One, som förmodligen har samma eller sämre specs än din dator. Visst, det förutsatte nästan att man gjort minnesuppgradering till 1.5 GB, men i och med att du inte ska ha den till något annat än just bara 3d-skrivarserver, kanske du kan komma undan med 1 GB också. Det fanns hela guider för att installera och strippa W7 på One, som du mer eller mindre skulle kunna följa rätt av. Kan ju vara värt lite research i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns 3D program till Puppy?
Datorn skulle utan problem kunna dra runt Xubuntu och därför få tillgång till alla program för Debian/Ubuntu.

Kom bara ihåg att skapa en rejäl Swap partition/växlingsfil på HDD:n
Om du väljer Something else/Någonting annat vid installationen av en Live Medium kan du själv välja eller låta Xubuntu installationen sköta det åt dig automatiskt.

Kolla även in WattOS som är speciellt framtagen för Netbooks och gamla datorer. WattOS är också baserad på Debian/Ubuntu.

Tänk på att din HP Netbook är rena muskelmaskinen jämfört med tidiga Androidmobiler och Raspberry PI

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

@lord_vasagos: Okej! Datorn har totalt 1GB RAM (WOOOOW) så är det någon ide att ha OS som kör endast på RAM? Skulle du kunna lista de olika Linux-versionerna med för- och nackdelar?

Har en liknande laptop som jag labbar lite med, nämligen en LG X110 med en Atom N270 och 1GB RAM. Kör Debian på den med Xfce som DE och det fungerar rätt bra, firefox kan vara lite av en flaskhals om man har några flikar igång samtidigt. Annars är nog Lubuntu ett bra alternativ som föreslagit ovan, körde det på en Asus notebook med rätt taskiga specs, bl.a. AMD E-350 processor och den var seg som fan med Windows 7. Drog in Lubuntu och det var som natt och dag, allt blev mycket rappare.

Permalänk
Medlem

Jeg ville anbefale om du ska linstallere Octoprint på den og installere en Debian da deres guider til og installere octoprint er lavet til den debian man køre med på raspberry pi so den er nem og bruge til x86 install af octoprint.

Jeg har selv gjort det der hjemme med en virtuel maskine jeg bruger til min octoprint.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk

Just nu hänger jag inte med i svängarna, fine att t.ex. Puppy har mindre stöd/användare men Linux är väl Linux? Det jag tänkte köra kallas OctoPrint och funkar för många OS bl.a. Linux. Borde inte det gå och installera det på allt som kör Linux då eller funkar det ens så? Dessutom undrar jag hur t.ex. Wifi och musplatta kommer reagera på OS byte, kommer de sluta fungera, behöver de nya drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Just nu hänger jag inte med i svängarna, fine att t.ex. Puppy har mindre stöd/användare men Linux är väl Linux? Det jag tänkte köra kallas OctoPrint och funkar för många OS bl.a. Linux. Borde inte det gå och installera det på allt som kör Linux då eller funkar det ens så? Dessutom undrar jag hur t.ex. Wifi och musplatta kommer reagera på OS byte, kommer de sluta fungera, behöver de nya drivrutiner?

Linux är inget operativsystem, Linux är kärnan som knyter ihop din hårdvara, det som gör ditt operativsystem är alla program ovanpå Linux, nästan alla distrubitioner har program från Gnu och Bsd, t:ex ssh kommer från Bsd. Det distrubutionen gör (som debian, arch, ubuntu) gör är att installera massa program, välja ett grafiskt gränssnitt och sen få allting att lira ihop och sen skeppa det till dig som användare.

Det skiljer ofta vilken pakethanterare som används, vilken skrivbordsmiljö som använts, och vad för program som skeppas från början.

Stöd för wifi, musplatta och liknande kan variera beroende på distrubition, Linux Mint till exempel fungerar många gånger rakt av, medans andra distrubitioner kanske du behöver bygga egna drivrutiner från source eller liknande.

En stor distrubition som Debian har ett stort förråd av färdiga program, en mindre obskyr distrubition har ibland knappt några paket alls redo att installera.

installera firefox i arch = sudo pacman -S firefox
installera firefox i ubuntu = sudo apt-get install firefox

I den jämförelsen har dom 2 olika pakethanterare, och programmen är färdigbyggda för arch/ubuntu, programmet från arch kan således inte användas i ubuntu..

Fördel med större distrubitioner är att problem du stöter på har garanterat något annan stött på, går nästan jämnt att googla fram en lösning. Använder du en distrubition med 20 användare och får något jobbigt problem, ja då kommer du inte hitta så många lösningar/andra med samma problem.

Fördelen med att köra någon Ubuntu variant är att du har en stor 'community' som alla hjälper varandra att lösa problem.

Android är Linux kärna med några patchar och ett eget ekosystem ovanpå det, så din telefon är minst lika mycket Linux som Ubuntu ;=)

Kort sagt: Du kan ha olika pakethanterare, olika skrivbordsmiljöer, olika sätt att hantera hur tjänster på datorn startas, osv, du kan ha 2 datorer som båda kör Linux men som har olika ''operativsystem ''så att säga..

Debian kör på ett sätt, Arch ett annat, Fedora ett tredje.. Det är väl detta som är mest förvirrande för nybörjare inom Linux, det är en hel djungel av olika lösningar som används, ingen kommer överens utan det finns 300olika sätt att göra saker på :=) Och där i ligger lite av skarmen, man kan baka ihop ett recept som passar just en själv, men det är även en nackdel då det ibland känns väldigt segmenterat.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Linux är inget operativsystem, Linux är kärnan som knyter ihop din hårdvara, det som gör ditt operativsystem är alla program ovanpå Linux, nästan alla distrubitioner har program från Gnu och Bsd, t:ex ssh kommer från Bsd. Det distrubutionen gör (som debian, arch, ubuntu) gör är att installera massa program, välja ett grafiskt gränssnitt och sen få allting att lira ihop och sen skeppa det till dig som användare.

Det skiljer ofta vilken pakethanterare som används, vilken skrivbordsmiljö som använts, och vad för program som skeppas från början.

Stöd för wifi, musplatta och liknande kan variera beroende på distrubition, Linux Mint till exempel fungerar många gånger rakt av, medans andra distrubitioner kanske du behöver bygga egna drivrutiner från source eller liknande.

En stor distrubition som Debian har ett stort förråd av färdiga program, en mindre obskyr distrubition har ibland knappt några paket alls redo att installera.

installera firefox i arch = sudo pacman -S firefox
installera firefox i ubuntu = sudo apt-get install firefox

I den jämförelsen har dom 2 olika pakethanterare, och programmen är färdigbyggda för arch/ubuntu, programmet från arch kan således inte användas i ubuntu..

Fördel med större distrubitioner är att problem du stöter på har garanterat något annan stött på, går nästan jämnt att googla fram en lösning. Använder du en distrubition med 20 användare och får något jobbigt problem, ja då kommer du inte hitta så många lösningar/andra med samma problem.

Fördelen med att köra någon Ubuntu variant är att du har en stor 'community' som alla hjälper varandra att lösa problem.

Android är Linux kärna med några patchar och ett eget ekosystem ovanpå det, så din telefon är minst lika mycket Linux som Ubuntu ;=)

Okej tack så mycket! Det uppskattas verkligen! Men om man t.ex. kollar på WattOS hemsida beskriver de sitt OS som "wattOS is a lightweight Linux operating system remastered from the core Ubuntu Linux build". Innebär detta att det i grund och botten är någon form av Ubuntu?

Om man sedan går in på OctoPrints (Det programmet som min styr min skrivare) hemsida står det för Linux downloaden "For installing OctoPrint from source, please take a look at the setup instructions for Raspbian on the wiki. They should be pretty much identical on other Linux distributions.". Innebär detta att programmet bör vara tillgängligt för de flesta/alla Linux operativsystemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Okej tack så mycket! Det uppskattas verkligen! Men om man t.ex. kollar på WattOS hemsida beskriver de sitt OS som "wattOS is a lightweight Linux operating system remastered from the core Ubuntu Linux build". Innebär detta att det i grund och botten är någon form av Ubuntu?

Om man sedan går in på OctoPrints (Det programmet som min styr min skrivare) hemsida står det för Linux downloaden "For installing OctoPrint from source, please take a look at the setup instructions for Raspbian on the wiki. They should be pretty much identical on other Linux distributions.". Innebär detta att programmet bör vara tillgängligt för de flesta/alla Linux operativsystemen?

Ja alltså är ett program skrivet för att fungera under Linux så går det givetvis att få det att fungera, men det är inte särskilt lätt för nybörjare att bygga egna program i terminal från github, och det är här fördelarna kommer in med stora distrubitioner, dom bygger alla paket och får dom att fungera, så att du bara kan skriva 'install firefox'. Hamnar du på en mindre distrubition kanske du behöver installera vissa paket ditt program behöver, sen clona någons github för att sen bygga programmet enligt instruktioner därifrån. Det är ingen vanlig dödlig användare som orkar med det för att installera en webbläsare. Därför väljer man ofta en distrubition som passar, där det man vill ha 'finns' lättillgängligt.

wattOS är byggt med delar/kärnan från Ubuntu som i sin tur kommer från Debian, det är inte ovanligt att någon gör en spinoff på en distrubition och gör sina egna tweaks. Många grejer som fungerar under Ubuntu fungerar nog bra under wattOS då wattOS grundar sig i Ubuntu. Grabbarna på wattOS kände väl att shit, Ubuntu gillar vi, men nu vill vi lägga till lite av vad vi gillar och ta bort det som inte passar, så det blir ett hopkok av deras ideer och det som är grunden för Ubuntu. Om Ubuntu är ett hus, så är wattOS ett annat hus men med Ubuntu's betongplatta och stålskelett.

ditt program octoprints verkar gå att installera ja, kika här https://github.com/foosel/OctoPrint så ser du hur man gör, det involverar kommandon i en terminal och du kommer att själv bygga programmet från en text-fil i princip. Lite kommandom som behöver göras i rätt ordning, går säkert att söka fram en steg-för-steg guide där du kan klistra in kommandon..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Såg att det finns ett program som skapar rörelse kommandon från en 3D-bild för 3D-printerns axlar.
(G-koder som används för CNC-svarvar, fler-op och med flera maskiner).

Slic3r heter programmet.
http://slic3r.org/

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J.Hilleskog:

Har inget direkt intresse i att lägga pengar på datorn, då hade jag hellre köpt en Raspberry Pi eller så. Har dock kanske några RAM-stickor hemma.

Okej, det verkar som Puppy är en att föredra. Jag undrar också att ifall jag byter till Puppy, hur kommer det då påverka datorn och dess funktioner och drivrutiner? Då det är en HP så är den förinstallerad med en massa mög och om jag då byter OS, kommer t.ex. Wifi eller musplattan inte att fungera? Behöver jag då skaffa drivrutiner? Var hittar jag dessa isåfall?

Jag tror puppy är bra alternativ att testa och du behöver inte ens installera det för att testa utan gör en bootbar usb så pluggar du i den och bootar från den så kan du testa puppy utan att installera och drivrutiner är lurigare ibland och kan vara bra att skriva ner exakt modell när du är i windows då kan du i värsta fall kolla tillverkarens sida och vet vilken modell du har men oftast brukar det gå att köra rakt av utan att krångla och puppy är väldigt bra att hitta allt

Men hur programmet du ska ha till 3dskrivaren funkar eller inte vet jag inte alls men brukar gå att fixa om det skulle vara något problem men skulle tro man kan få igång på det och någon annan kanske har bättre koll på den delen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

I och med att jag är fullkomligt ny på Linux förstår jag i princip ingenting av vad man ska göra för att t.ex. installera OctoPrint, det verkar inte ens finnas en guide på hur man installerar på Linux, bara en himla massa Raspberry PI. Någon som har några tips för att hjälpa mig förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Okej tack så mycket! Det uppskattas verkligen! Men om man t.ex. kollar på WattOS hemsida beskriver de sitt OS som "wattOS is a lightweight Linux operating system remastered from the core Ubuntu Linux build". Innebär detta att det i grund och botten är någon form av Ubuntu?

Om man sedan går in på OctoPrints (Det programmet som min styr min skrivare) hemsida står det för Linux downloaden "For installing OctoPrint from source, please take a look at the setup instructions for Raspbian on the wiki. They should be pretty much identical on other Linux distributions.". Innebär detta att programmet bör vara tillgängligt för de flesta/alla Linux operativsystemen?

Om du inte använder en obskyr Linux version från 2000 så kommer hårdvaran funka out of the box. Vad jag kan se är det lättast att installera Octoprint via Docker, så slipper du klydda med att bygga programmet och sedan faila för att det saknas dependencies, jaga Python versioner mm.

Ta en titt: https://github.com/QuantumObject/docker-octoprint

Docker är en container, tänk dig virtuell maskin fast utan att vara virtuell. Den innehåller allt den behöver för att köra valda uppgift och är isolerad från ditt system.

Finns officiellt från utvecklarna: https://hub.docker.com/r/octoprint/octoprint/
Testa med den oficiella först för den lär vara uppdaterad senast samt oftast.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP 210 mini, sitter med den just nu, testade en del olika distar och det som fungerat bäst hittills är Debian8 med skrivbordshanteraren LXDE. Allt fungera out of the box s.a.s.
Undvik tyngre skrivbordshanterare än den, cinamonn t.ex. blir oerhört seg.

Om du ska uppgradera minnet, vilket jag rekommenderar, tänk på att det bara finns en minnesplats. 2GB gav stor skillnad mot ursprungliga 1GB.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Hejsan J.Hilleskog,

Skrivet av J.Hilleskog:

I och med att jag är fullkomligt ny på Linux förstår jag i princip ingenting av vad man ska göra för att t.ex. installera OctoPrint, det verkar inte ens finnas en guide på hur man installerar på Linux, bara en himla massa Raspberry PI. Någon som har några tips för att hjälpa mig förstå?

Vänd på steken!
Istället för att fråga vilken Linux distribution som är lämplig att installera i en HP Mini, fråga OctoPrint.org vilken Linux distrubution man enklast installerar OctoPrint i.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan J.Hilleskog,
Vänd på steken!
Istället för att fråga vilken Linux distribution som är lämplig att installera i en HP Mini, fråga OctoPrint.org vilken Linux distrubution man enklast installerar OctoPrint i.

Ja men allt som berör Linux på deras installationsguide är i princip bara om installation på RaspBian, på en raspberry PI. De påpekar att installationen bör funka liknande på alla Linux baserade system.

Jag har nu lyckats installera Lubuntu (Vilket jag tycker funkar helt okej) och i det har jag nu lyckats installera OctoPrint med hjälp av instruktionerna här. Jag kan dock inte ansluta till min skrivare. Om jag har den ansluten till min andra dator funkar all. Försöker jag sedan koppla in 3D-skrivaren till Linux och ansluta där så går det ej. Byter jag sedan tillbaka till min andra dator och ansluter står det att printerns mjukvara är korrupt.

Permalänk
Medlem

Jeg ville gerne sige det igen.

Installere Debian på din laptop, for Raspbian er Debian 8 så det er nemmest med deres guide og installere Octoprint på Debian.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Jeg ville gerne sige det igen.

Installere Debian på din laptop, for Raspbian er Debian 8 så det er nemmest med deres guide og installere Octoprint på Debian.

Okej, jag ska prova det då! Tor du min lilla dator klarar Debian? Och sen den noobigaste frågan av de alla, hur i hela friden laddar jag ner det? Jag blir helt snurrig av detta:
http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/i386/bt-hybr...

Permalänk
Medlem

Jeg ville tage denne: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.7.1/i386/iso-cd/debian-... så kan du brænde den til usb med rufus, og når du starter dne så vælger du graphicial install den ville selv hente den nyeste udgave af pakkerne til de ting du installere.

Også ville jeg anbefale og installere LXDE som window manager når du kommer til pakke installationen samt SSH Server

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Jeg ville tage denne: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.7.1/i386/iso-cd/debian-... så kan du brænde den til usb med rufus, og når du starter dne så vælger du graphicial install den ville selv hente den nyeste udgave af pakkerne til de ting du installere.

Også ville jeg anbefale og installere LXDE som window manager når du kommer til pakke installationen samt SSH Server

OKej jag har nu gjort det, under installationen stod det att vissa "non-free" program saknades. Så jag gick till min andra dator och laddade ner dessa på en USB-sticka. Nu när jag ska ansluta till internet så failar den alltid

Edit: Nu funkade det av någon anledning...

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Jeg ville gerne sige det igen.

Installere Debian på din laptop, for Raspbian er Debian 8 så det er nemmest med deres guide og installere Octoprint på Debian.

Jag har nu lyckats installera och boota Debian! I och med att du har gjort det tidigare vilka instruktioner följde du? Var det dessa:
https://github.com/foosel/OctoPrint/wiki/Setup-on-a-Raspberry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Jag har nu lyckats installera och boota Debian! I och med att du har gjort det tidigare vilka instruktioner följde du? Var det dessa:
https://github.com/foosel/OctoPrint/wiki/Setup-on-a-Raspberry...

Ja jeg fulgte guiden til og installere det på Raspbian

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Ja jeg fulgte guiden til og installere det på Raspbian

Tack så mycket för hjälpen, tyvärr är in dator 32-bit och det verkas som att det krävs 64-bit för att kunna installera drivrutiner och dylikt till min skrivare (M3D Micro), så tyvärr verkar det inte som om jag kan få det att funka. Tack så mycket för hjälpen och en bra första Linux upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com