SSD till dator med W10 har dött helt och hållet. Vad gör jag nu?

Permalänk

SSD till dator med W10 har dött helt och hållet. Vad gör jag nu?

Så vitt jag förstått så kan inte tanka ned Windows 10 som jag gjorde med gratis uppdateringen. Jag har Windows 10 på en annan stationär dator och undrar om man på något sätt kan överföra licensen kanske?

Givetvis borde det lättaste vara att köpa en kopia jag kan använda hur mycket jag vill, men inget jag är sugen på just nu.

Hittade också denna sajt och lite längre ned låter det som att man ska kunna avinstallera nyckeln och använda den på en annan dator. Är det något som funkar tror ni?

https://www.groovypost.com/howto/transfer-windows-10-license-...

Permalänk
Medlem

Licensen du använt då du uppgraderade från win 7,8 eller 8.1 har blivit uppdaterad till en win 10 licens. Du kan därmed använda samma licens när du installerar win 10 på den andra datorn.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av vaoen:

Licensen du använt då du uppgraderade från win 7,8 eller 8.1 har blivit uppdaterad till en win 10 licens. Du kan därmed använda samma licens när du installerar win 10 på den andra datorn.

Men vänta lite nu...

Min SSD som var på min primära dator är helt död. Hur gör jag då för att få igång W10 på en ny hårddisk?

Som sagt så har jag W10 på en annan dator också.

Permalänk
Avstängd

Du kan ladda ner windows från microsofts hemsida och installera det på en ny SSD.

Permalänk
Skrivet av Rick69:

Du kan ladda ner windows från microsofts hemsida och installera det på en ny SSD.

Coolt! Hur går jag tillväga då? För jag antar jag måste visa på något sätt att jag har rätt att göra det?

Permalänk
Medlem

@uberpwnage: Så du vill alltså överföra nyckeln från den ena datorn till den andra? Enligt följande artikel finns det ingen möjlighet att använda din win 7 nyckel som en win 10 nyckel på annan hårdvara "However, that free Windows 10 license you get as part of the upgrade process is tied to an individual PC. Even if you upgraded from a retail copy of Windows 7, 8, or 8.1, you won’t be given a retail copy of Windows 10. You just can’t move that free Windows 10 license to another PC. Now that the free Windows 10 upgrade offer is over, you’ll have to buy a new copy of Windows 10 if you want to move it to an entirely different PC.".

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av vaoen:

@rizefall: Så du vill alltså överföra nyckeln från den ena datorn till den andra? Enligt följande artikel finns det ingen möjlighet att använda din win 7 nyckel som en win 10 nyckel på annan hårdvara "However, that free Windows 10 license you get as part of the upgrade process is tied to an individual PC. Even if you upgraded from a retail copy of Windows 7, 8, or 8.1, you won’t be given a retail copy of Windows 10. You just can’t move that free Windows 10 license to another PC. Now that the free Windows 10 upgrade offer is over, you’ll have to buy a new copy of Windows 10 if you want to move it to an entirely different PC.".

Det jag undrar är om jag på något sätt kan få Windows 10 på min nya SSD som kommer till veckan. Då jag hade W10 på den men inte gjort någon egen backup så vad jag förstått så kan jag inte använda W10 längre då gratistiden är slut. Såvida jag inte fortfarande har rätt att ladda den W10 av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Det jag undrar är om jag på något sätt kan få Windows 10 på min nya SSD som kommer till veckan. Då jag hade W10 på den men inte gjort någon egen backup så vad jag förstått så kan jag inte använda W10 längre då gratistiden är slut. Såvida jag inte fortfarande har rätt att ladda den W10 av någon anledning.

Vem som helst kan ladda ner W10 från MS. Gör en bootable usb-sticka, installera klart. Ditt W10 kommer känna av keyn och aktivera sig automatiskt, annars går det utmärkt att köra w10 oaktiverat.

Permalänk
Medlem

@uberpwnage: Din windows 10 nyckel är bunden till moderkortet på datorn du installerade windows 10 på. Det du behöver göra för att installera om windows 10 på samma dator med en ny hårddisk är att först ladda ner mediacreationtool. Sedan behöver du skaffa ett usbminne på minst 8gb som du använder för att skriva windows 10 filerna till. Du startar sedan om datorn och väljer att starta från usbminne, detta gör du ifrån bios inställningar. Efter det så följer du bara instruktionerna som visas på skärmen.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Vem som helst kan ladda ner W10 från MS. Gör en bootable usb-sticka, installera klart. Ditt W10 kommer känna av keyn och aktivera sig automatiskt, annars går det utmärkt att köra w10 oaktiverat.

Men hur känner den av? Just nu om jag försöker ladda ned Windows 10 så måste jag köpa en licens för att ens ta mig vidare.

För övrigt så använde jag ett program kallat "produkey" och kan nu se min W10 product nyckel på min andra dator. Visst borde jag bara kunna skriva ned den, nedgradera min äldre PC till W7 och använda den? Känns som det hade varit enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Men hur känner den av? Just nu om jag försöker ladda ned Windows 10 så måste jag köpa en licens för att ens ta mig vidare.

För övrigt så använde jag ett program kallat "produkey" och kan nu se min W10 product nyckel på min andra dator. Visst borde jag bara kunna skriva ned den, nedgradera min äldre PC till W7 och använda den? Känns som det hade varit enklast.

Om du uppgraderat till Windows 10 har datorns hårdvara registrerats på Microsofts servrar och nyinstallationer på samma hårdvara aktiveras så fort du går online. Här hittar du Windows 10-nedladdningen.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av vaoen:

@rizefall: Din windows 10 nyckel är bunden till moderkortet på datorn du installerade windows 10 på. Det du behöver göra för att installera om windows 10 på samma dator med en ny hårddisk är att först ladda ner mediacreationtool. Sedan behöver du skaffa ett usbminne på minst 8gb som du använder för att skriva windows 10 filerna till. Du startar sedan om datorn och väljer att starta från usbminne, detta gör du ifrån bios inställningar. Efter det så följer du bara instruktionerna som visas på skärmen.

Okej. Så när jag får min nya SSD, och den är inkopplad så stoppar jag bara in USB med de här filerna så känner den av att jag har W10 på datan och den installerar om? Låter ju inte så farligt.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du uppgraderat till Windows 10 har datorns hårdvara registrerats på Microsofts servrar och nyinstallationer på samma hårdvara aktiveras så fort du går online. Här hittar du Windows 10-nedladdningen.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Okej. Så det jag behöver göra är att ladda den den där filen, lägga på ett USB och sedan köra den från bios när SSD är inkopplad? Behöver jag ha 7an installerad sedan innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Okej. Så det jag behöver göra är att ladda den den där filen, lägga på ett USB och sedan köra den från bios när SSD är inkopplad?

MediaCreationTool.exe är bara ett program som hämtar installationsprogrammet. Du kör det på valfri dator och väljer antingen att det skapar ett installationsmedia åt dig eller att det gör en ISO-fil som du själv får skriva till ett USB-minne.

Citat:

Behöver jag ha 7an installerad sedan innan?

Nej

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Nej ingen 7a. Du installerar win10 direkt och aktiveringen skall ske automatiskt. Annars får du ringa Windows automatiska maskin och följa instruktionerna där för att aktivera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@uberpwnage: Filen ifråga måste du köra. Media creation tool hjälper dig att formatera och installera windows 10 på ditt usbminne.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

MediaCreationTool.exe är bara ett program som hämtar installationsprogrammet. Du kör det på valfri dator och väljer antingen att det skapar ett installationsmedia åt dig eller att det gör en ISO-fil som du själv får skriva till ett USB-minne.

Nej

Okej! En användare ovan sa att det krävs 8 GB på USB minnet. Stämmer det?

Permalänk
Skrivet av vaoen:

@rizefall: Yes, svårare än så är det faktiskt inte

Kanon! Ska ge det ett försök! 8GB krävdes det sa du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Kanon! Ska ge det ett försök! 8GB krävdes det sa du?

Yes, 8 gb minimum.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Skrivet av vaoen:

Yes, 8 gb minimum.

Säkerligen en dumfråga men varför? Själva filen i säg är ju bara 20 mb. Men jag antar det är något som laddas ned på USB och sedan installeras?

Hur skulle det funka om man redan har W7 på datorn? Kan man bara köra filen som med vilken installation som helst bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Säkerligen en dumfråga men varför? Själva filen i säg är ju bara 20 mb. Men jag antar det är något som laddas ned på USB och sedan installeras?

filen är bara installationsprogrammet sen laddas Windows ned direkt på usbn i princip. Jag har fått det att funka med 4GB minnen flera gånger, men vissa gånger inte. Tror installationen slutar på 3.75GB eller nåt sånt till slut.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

filen är bara installationsprogrammet sen laddas Windows ned direkt på usbn i princip. Jag har fått det att funka med 4GB minnen flera gånger, men vissa gånger inte. Tror installationen slutar på 3.75GB eller nåt sånt till slut.

Jag förstår. Men teoretisktsätt så skulle det funka att köra filen i windows om jag har W7 installerat och göra så också? Inte för jag säger jag ska, men jag har oftast en snubbe som gör sådant här åt mig och han fick inte W10 att funka på en testhårddisk han använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jag förstår. Men teoretisktsätt så skulle det funka att köra filen i windows om jag har W7 installerat och göra så också? Inte för jag säger jag ska, men jag har oftast en snubbe som gör sådant här åt mig och han fick inte W10 att funka på en testhårddisk han använde.

Ja, men om du ska ha Windows 7 innan så behöver du inte ens en USB utan då kan du bara ladda ned filen direkt och välja "uppgradera den här datorn" istället.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Ja, men om du ska ha Windows 7 innan så behöver du inte ens en USB utan då kan du bara ladda ned filen direkt och välja "uppgradera den här datorn" istället.

Som sagt så har jag en "datakille" som fixar det mesta åt mig. Problemet var att han sa han hade problem att få igång Windows 10 på en test hårddisk han använde (då min pajat).

Man vill inte vara sådan men han är 70 om 2-4 år så kan ju vara så han inte är up to date när det gäller allting. Ska testa mig fram iallafall! Tack för svar.