Köpa ny speldator efter 6 år! (~8k)

Permalänk

Köpa ny speldator efter 6 år! (~8k)

Tjena!

Efter bra många år med samma dator är det dags att köpa nytt! Spelar mest dota 2 och cs, men vill ha lite utrymme för att pröva på nysläppta spel framöver på medel/hög grafik.

Jag har ett gtx 970 sen tidigare, men behöver uppdatera resterande delar av datorn. Plockade ihop datorn nedan tillsammans med brorsan men tänkte höra här om eventuella tips innan köp. Det jag är mest tveksam kring är mängden ram och ifall det finns något mer prisvärt chassi?

Budgeten ligger som sagt kring 8k, men gärna billigare om prestandan fortfarande går att hålla.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10310424/datan

Permalänk

Ett GTX 970 bör ha nätaggregat på 500 W och det är det ju, med på papperet inte så mycket till godo, och det räcker säkert såvida du inte ska utnyttja alla USB-portar och uttag och grejer till max. Men jag hade nog ändå i bakhuvudet suktat efter lite mer W. Å andra sidan är väl nyare grafikkort energisnålare i förhållande till sin prestanda, ifall det blir uppgradering av GPU:n senare.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Shuffled92: hej du behöver en cpu kylare ochså https://www.inet.se/kundvagn/visa/10317219/

chassit har ingen cdrom plats så du vet men i övrigt ett bra chassi och ramminndet tror jag inte ska vara några problem till det du spelar går att köpa mer senare

Permalänk
Medlem

Detta nätagg kostar lika mycket och ger lite mer kräm, även om jag tror att 550W borde vara hellugnt https://www.inet.se/produkt/6902149/bitfenix-whisper-m-750w (RM750x är annars väldigt populär och bara 90 kr extra)

Sedan ser det ut som att du har glömt processorkylning (följer inte med någon kyllösning till K-processorer längre). Om du kör på detta chassi får du in t.ex. en Pure Rock för ungefär samma peng. Finns andra trevliga chassin som t.ex. Corsairs 270R eller Fractals Define C (något dyrare) också, liksom lite dyrare kyllösningar om du känner för det

Permalänk

Tack för svar!

CPU-kylare följde tidigare med som en deal som Inet hade, verkar oturligt nog som att den tagit slut :/ Men pure rock verkar vettig!

Ska titta lite mer på RM750x och de chassin som ni länkat, sen så blir det nog att köpa imorgon

Permalänk

Liknande önskemål

Hej lånar tråden då jag har liknande önskemål samt budget som du, bör man satsa på en i7 processor eller funkar i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bajramiii:

Hej lånar tråden då jag har liknande önskemål samt budget som du, bör man satsa på en i7 processor eller funkar i5?

Hej vad har du för gpu idag ska man ha en liten budget så blir det nog i5 för att få en balans i datorn men och så beroende på vad du ska göra så som spel/program? Vissa spel kräver mer cpu och andra mer gpu oftast är det gpu som flaskar först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@GzXboom: Hej jag har inget idag, tänkte satsa på Geforce 1050. Det jag tänkt lira är cs:go och elder skrolls online.

Permalänk
Medlem

Köp ett billigare PSU, overkill med det som länkats.

Kolla in bitfenix, Evga supernova

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bajramiii:

@GzXboom: Hej jag har inget idag, tänkte satsa på Geforce 1050. Det jag tänkt lira är cs:go och elder skrolls online.

Utan att veta hur krävande eso är så hade jag nog köpt en beg gpu för den budgeten du har så får du nog mycket mer för pengarna då och en i5 hade jag nog valt ändå jag klarar mig med min 4690k (4.2ghz) än idag då jag kör på 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Köp ett billigare PSU, overkill med det som länkats.

Kolla in bitfenix, Evga supernova

Kanske kan vara men hur är kvalitén på dom psu? Är det värt att spara 3-400kr på det tycker du?
Jag brukar tänka på att ta ett som kan vara till nästa bygge så då håller den till 2 och den levererar bra ström till mina delar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

Kanske kan vara men hur är kvalitén på dom psu? Är det värt att spara 3-400kr på det tycker du?
Jag brukar tänka på att ta ett som kan vara till nästa bygge så då håller den till 2 och den levererar bra ström till mina delar

Skickades från m.sweclockers.com

Minst like bra kvalité på det jag snacka om, svårt och se man skulle återanvända en PSU. Antingen köper man väl nytt allt eller endast GPU typ. Allt annat är ju inte så smart enligt mig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Köp ett billigare PSU, overkill med det som länkats.

Kolla in bitfenix, Evga supernova

Både Bitfenix Whisper M och EVGA Supernova ligger på samma prisnivåer som Corsair RMx.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Minst like bra kvalité på det jag snacka om, svårt och se man skulle återanvända en PSU. Antingen köper man väl nytt allt eller endast GPU typ. Allt annat är ju inte så smart enligt mig.

Vilket är det du pratar om då så han som skapade tråden får fler alternativa? Är inget proffs på psu om dom blir sämre med tiden men om dom inte blir det så finner jag ingen anledning att bytta det om man har en psu med kvalitet och garanti kvar på? Det tycker jag är smart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

Vilket är det du pratar om då så han som skapade tråden får fler alternativa? Är inget proffs på psu om dom blir sämre med tiden men om dom inte blir det så finner jag ingen anledning att bytta det om man har en psu med kvalitet och garanti kvar på? Det tycker jag är smart

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4050436

200kr billigare, lika bra om inte bättre kvalité.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk