Ubuntu överger Unity – går tillbaka till Gnome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Gnome 2 finns ju fortfarande men heter numera MATE
https://mate-desktop.org/
https://ubuntu-mate.org/

Jo men jag tycker att vi lever i en tid där fönsterkanterna inte behöver vara pixliga Sedan hade jag något problem med MATE tidigare då jag försökte installera det, så numera kör jag gnome flashback. Det ser inte alls fint ut, men fungerar till 100%.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jo tack, därför jag skrev ett par kommentarer ner att det lila gärna kunde kallas för debian testing istället för ubuntu.
Det gjorde jag visst inte alls =), blandade ihop det med när jag chattade med en polare på telegram, men iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter vettigt att överge Unity då konkurrenterna använder KDE eller Gnome. Hoppas dock att de satsar lite mer på även KDE, vilket jag tycker är optimalt (original mot kopia).

Permalänk
Medlem

Ett unikt problem med unity har varit att det skeppas med amazon's skräp, allt du söker på i den 'universella' search bar skickas även till amazon, dom får något ut av det, för dom får information om vad du söker på. Att unity och den hur det skeppas läggs ner, är jag delad över. Det är alltid tråkigt när en av dom större aktörerna lägger projekt, men samtidigt spelar det ingen roll då vi redan har en uppsjö av skrivbordsmiljöer att välja bland.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det var fasiken på tiden! dock strax efter Ubuntu började med hemska Unity gick jag över till Mint och det ångrar jag inte, kommer köra på med det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är ett väldigt logiskt beslut men tycker ändå att det är tråkigt. De kunde kört vidare med Unity 7 istället men de anser kanske inte att det är värt att göra?

Förmodligen så finns det inte tillräckligt stort intresse ifrån användarna att köra Linux på desktop för att de skall motivera den typen av kostnader. Skrivbordsmiljöer/desktop är ju inte direkt lika prioriterat på serversidan eller IoT/embedded.

Det verkar tydligt som om de vill skära ner på utvecklingskostnader som rör desktop/persondatorer, surfplattor och telefoner. Istället så vill de fördela om resurserna och istället öka investeringar på server, cloud och IoT. Det är där användarna, och därmed intäkterna, finns.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Håller fullständigt med dig!
Varför ska man krångla till allt i windows stil.....

Hade gammal version installerat bra tid i min förra pc.
Nu köpte jag en ny dator med windows 10 skiten och var nästan tvungen installera nyaste ubuntu.

Mycket man fick konfa om för att få vettig och enkel skrivbord.
Tom filhanteraren nautilus sög, kan inte ens visa så enkel sak som hur mycket hd utrymme finns kvar.

Det är lätt att se HD-utrymme i både Windows 10 (tycker filhantering blivit riktigt bra och betydligt bättre än i 7:an tex.) och MacOS.

Sedan finns det flera andra Linuxdistar och fönsterhanterare/desktopmanagers/filhanterare som fixar det om du inte är nöjd med Ubuntu. Fördelen med Linux är att du nästan har ett närmast oändligt antal versioner att välja mellan om du inte är nöjd med den du kör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jo men jag tycker att vi lever i en tid där fönsterkanterna inte behöver vara pixliga Sedan hade jag något problem med MATE tidigare då jag försökte installera det, så numera kör jag gnome flashback. Det ser inte alls fint ut, men fungerar till 100%.

Cinnamon är ju trevligt. Hårdvaruaccelererat, Hidpi användet gtk3 osv. Kanske mate också gör nu för tiden förstås. Trevligt hur som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nu har jag iof aldrig varit ett stort fan av unity me det ska väl sägas att gnome (3) numera är betydligt mer moget än det var när ubuntu gick över till unity. Själv pendlar jag mellan gnome och cinnamon, gillar båda.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är lätt att se HD-utrymme i både Windows 10 (tycker filhantering blivit riktigt bra och betydligt bättre än i 7:an tex.) och MacOS.

Sedan finns det flera andra Linuxdistar och fönsterhanterare/desktopmanagers/filhanterare som fixar det om du inte är nöjd med Ubuntu. Fördelen med Linux är att du nästan har ett närmast oändligt antal versioner att välja mellan om du inte är nöjd med den du kör.

Jodå filhanteringen är ju bättre i win10.
Men var ubuntu 16.10 jag syftade på när det gäller filhanteringen.

Absolut och det är ju det som är roligt i Linux.
Föredrar själv den som gamla ubuntu hade och även som mac har.
Sen struntar jag i designen bara allt är lättilllängligt och funkar så är jag glad!

Vill helst slippa scrolla och gå igenom flera submenyer för att hitta det jag söker.
Sen är dom flesta linux så bra när de flesta funkar på en gång, utan att man behöver leta och installera en massa drivrutiner och externa program.

Permalänk
Medlem

Ingen större sorg. Unity är ju ett enda ihophack utav det gamla härket Compiz och sen massa Gnome-program anpassade för att passa in. Inte kört det på länge. HUD var väldigt användbart dock.

Själv kör jag KDE då det är överlägset bäst för mig. Kräver mindre resurser än Gnome och är inte ivägen, dessutom enkelt att anpassa. Gnome ser ju snyggt ut men är ju tyvärr helt oanvändbart om man inte drar in plugins ifrån höger och vänster. Det bryter mitt arbetsflöde precis hela tiden. Sedan förespråkar jag Qt framför GTK och server side decoratoins (SSD) som KDE använder framför client side decorations (CSD) som Gnome har.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Gnome 2 finns ju fortfarande men heter numera MATE
https://mate-desktop.org/
https://ubuntu-mate.org/

Wow, kärlek vid första ögonkastet! Laddat ner och ska prova snart. Tack för tipset

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Ubuntu med gnome finns redan som officiell version, plus många andra...

Ubuntu flavours
https://www.ubuntu.com/download/ubuntu-flavours

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vilket jag tycker är tråkigt, för då blir det bara ännu en i mängden av alla Linux-distros. Ubuntu var ju skapat som ett "Linux for common people" med skrivbordet som målgrupp. Till server och annat fanns och finns det så mycket annat. Lite konstigt att även ett dedikerat skrivbords-Linux försvann åt serverhållet.

Tycker inte det är märkligt. Avspeglar bara hur marknaden och antalet användare ser ut.

Gällande Linux så finns kunderna/användarna på server/cloudsidan och embedded/IoT-sidan, och inte på desktopsidan.

Ubuntus tanke ifrån början var väl just desktopanvändare av Linux, men då det inte tagit fart som de hoppats (ungefär som Windows inte tagit fart på telefoner) så har de helt enkelt fått rätta sig efter hur verkligheten är. Därmed den omsvängning till bättre lönsamhet genom att gå efter där användarna och kunderna finns. Var nästan väntat att hända förr eller senare. Jag är knappast överraskad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när unity va nytt, jag skulle slänga in nån linux dist igen efter en periods spelande och tänkte prova ububtu. Får ju iaf en pakethanterare som e bra. Loggar in första gången och reaktionen: Va Fan e de här för skit?! Va hände med gnome.. Tror att de på den tiden fanns två ISO filer att välja på en som kom me gnome å en me unity å självklart tänkte inte ja på det när jag ladda hem. Iallafall vart ja så less å mycke annan skit ja som endå skulle behöva tas bort efter så jag slängde in Debian efter 5 min istället.

har aldrig gillat unity, blivit tvungen att använda de på vissa skol datorer och dylikt så för min del gör de ingenting.
Kör endå arch o msnjaro med xfce på burkarna här hemma nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Förmodligen så finns det inte tillräckligt stort intresse ifrån användarna att köra Linux på desktop för att de skall motivera den typen av kostnader. Skrivbordsmiljöer/desktop är ju inte direkt lika prioriterat på serversidan eller IoT/embedded.

Det verkar tydligt som om de vill skära ner på utvecklingskostnader som rör desktop/persondatorer, surfplattor och telefoner. Istället så vill de fördela om resurserna och istället öka investeringar på server, cloud och IoT. Det är där användarna, och därmed intäkterna, finns.

Läste för en tid sedan att Canonical skulle vara ett vinstdrivande företag om man släppte desktop och mobilsatsningarna. All heder till Shuttleworth uthållighet att med egna finansiella medel ändå gjort ett rejält försökt att få in Linux på skrivbordet.

Men precis som du skriver, är nog "molnet" som är Ubuntus starkaste kort just nu. Canonical verkar ha en hel del tjänster som syftar till att hjälpa till med att köra Ubuntu i de populära molntjänsterna, Ubuntu är populärt på Microsoft Azure-plattform. Kör själv Ubuntu i Azure, är väldigt lätt att sätta upp och få igång.

Angående desktop för Ubuntu: kör en virtualiserad Ubuntu server på min Windows-laptop. Använder man den med Hyper-V blir det väldigt transparent, Windows göra en snapshot av Ubuntu när man stänger ner och återställer vid boot. Detta görs som en systemservices så Ubuntu är uppe och kör redan innan man loggat in i Windows.

Som GUI kör jag en "root-less" X11 i Cygwin, Linux-fönstren ser då ut som vanliga Windows-fönster. Cygwins X11 grafikbackend är DirectX baserad så bra snurr på den!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Håller med helt och hållet.

Dessutom så kan man spetsa till det ytterligare genom att byta ut "Ubuntu" ovan till "Linux".

Fast Linus har aldrig varit särskild intresserad av servermarknaden och därför är i grunden Linux tänkt att driva system för skrivbordet. Så länge Linus lever kommer det att förbli ett OS även för skrivbordet; ingen skulle våga annat!

Red Hat behöver Linux för skrivbordet då det levererar ett enhetlig lösning bortom deras kärnverksamhet. Därför står just Red Hat för mycket av utvecklingen som är skrivbordsspecifik. Det ger en bättre integration.

Visserligen kan man som t ex administratör pilla med OSX men det är bara att erkänna att vissa saker fungerar smidigare och bättre i Linux miljö. Om man ska jobba snabbt och effektivt behövs egentligen inga fler "innovationer" för skrivbordet.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu Gnome - The Future is Now
https://youtu.be/BVimwUdrkyc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast Linus har aldrig varit särskild intresserad av servermarknaden och därför är i grunden Linux tänkt att driva system för skrivbordet. Så länge Linus lever kommer det att förbli ett OS även för skrivbordet; ingen skulle våga annat!

En sak är vad Linus vill (och jag tror inte han själv bryr sig så mycket som vissa här). En sak är vad marknaden och användarna vill. Där finns ingen stor efterfrågan på Linux på desktop. Det är detta som företagen, inklusive tom. Canonical som med Ubuntu som var/är den största företrädaren för Linux på desktop, nu rättat sig efter.

Detta är alltså ingen slump eller något beslut som tagits oövertänkt av Canonical och deras Ubuntuteam.

Precis som RedHat så kommer de att fokusera om på serversidan (och embeddedsidan). Desktop kommer utvecklas, men då mest för adminfunktion för att managera server/cloudtjänster. Därav att det blir för dyrt att hålla på för Canonical att hålla på att utveckla en helt egen desktopmiljö som fokuserar på "vanliga" användare som inte är utvecklare eller admins av servertjänster (eller embedded). Det har helt enkelt inte gett det resultat de hoppats på i marknadsandelar och inkomster, och då är kostnaden inte längre motiverad för att satsa lika fokuserat på desktopsidan av Linux.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läste för en tid sedan att Canonical skulle vara ett vinstdrivande företag om man släppte desktop och mobilsatsningarna. All heder till Shuttleworth uthållighet att med egna finansiella medel ändå gjort ett rejält försökt att få in Linux på skrivbordet.

Men precis som du skriver, är nog "molnet" som är Ubuntus starkaste kort just nu. Canonical verkar ha en hel del tjänster som syftar till att hjälpa till med att köra Ubuntu i de populära molntjänsterna, Ubuntu är populärt på Microsoft Azure-plattform. Kör själv Ubuntu i Azure, är väldigt lätt att sätta upp och få igång.

Håller med helt.

Även Microsoft har rättat sig efter marknaden och användarna, och har numera ett allt bättre stöd för Linux på server och cloudsidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Behöver inte flera DE, finns redan många, bättre att lägga resurser på dem som finns. Nu blir det mera resurser till Gnome istället.

"We will invest in Ubuntu GNOME with the intent of delivering a fantastic all-GNOME desktop. We're helping the Ubuntu GNOME team, not creating something different or competitive with that effort. While I am passionate about the design ideas in Unity, and hope GNOME may be more open to them now, I think we should respect the GNOME design leadership by delivering GNOME the way GNOME wants it delivered."
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Shuttlewor...

Permalänk
Medlem

Egentligen så hade det väl räckt med en, som tex. KDE?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Egentligen så hade det väl räckt med en, som tex. KDE?

Känns ju som att det är smartare att gå på GNOME än KDE, Fedora använder GNOME, om Ubuntu också börjar använda GNOME igen blir det effektivt 3 stora Linux grupper som mer eller minde sammarbetar för att skapa samma GUI (GNOME teamet som är den centrala gruppen). Rent från en marknadssynpunkt är detta ett smartare val, speciellt när Unity inte fungerade lika bra som tänkt.

Sedan kan man köra GNOME 3 på en potatis i jämförelse till Unity och KDE i min erfarenhet, så det är också någonting...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

En sak är vad Linus vill (och jag tror inte han själv bryr sig så mycket som vissa här). En sak är vad marknaden och användarna vill. Där finns ingen stor efterfrågan på Linux på desktop.

Ja, det är helt ifrån varandra oberoende perspektiv, så varför försöker du då blanda ihop dem? Marknaden lever sitt liv och dess intressenter gör sitt för att skär ut en så stor bit som möjligt av kakan. Vissa tillämpningar har varit framgångsrika på marknaden, andra inte.

Linux, GNU och tillhörande uppkom inte som en del av en särskild marknad och har aldrig varit beroende av en särskild marknad, däremot har några kunnat göra framgångsrika tillämpningar och utvecklad "påbyggnader" vilka passar in i en affärsstrategisk plan. P.g.a. licensmodeller sipprar fördelar vidare ner i skrivbordssegmentet.

Därför är det också helt meningslöst att försöka tvinga in skrivbordssegmentet för Linux i en smalare standardisering än vad som är tekniskt motiverat. Det kommer fortsatt att finnas en grupp Linux-användare som, utifrån resurser och kunnande satt i relation till sin storlek, är starkare än dess marknadsanpassade ekvivalenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ja, det är helt ifrån varandra oberoende perspektiv, så varför försöker du då blanda ihop dem? Marknaden lever sitt liv och dess intressenter gör sitt för att skär ut en så stor bit som möjligt av kakan. Vissa tillämpningar har varit framgångsrika på marknaden, andra inte.

Linux, GNU och tillhörande uppkom inte som en del av en särskild marknad och har aldrig varit beroende av en särskild marknad, däremot har några kunnat göra framgångsrika tillämpningar och utvecklad "påbyggnader" vilka passar in i en affärsstrategisk plan. P.g.a. licensmodeller sipprar fördelar vidare ner i skrivbordssegmentet.

Därför är det också helt meningslöst att försöka tvinga in skrivbordssegmentet för Linux i en smalare standardisering än vad som är tekniskt motiverat. Det kommer fortsatt att finnas en grupp Linux-användare som, utifrån resurser och kunnande satt i relation till sin storlek, är starkare än dess marknadsanpassade ekvivalenter.

Måste erkänna att jag inte riktigt förstod det inlägget (något för flummigt och luddigt för mig, uppenbarligen).

Vad jag ville ha sagt (kanske att även jag själv uppfattats oklart/otydligt):

1. Linus skapade Linux för att han tyckte det var kul, och för att få ett system som han själv ville ha det. Att andra hängde på var mer en kul bisak, och inte något primärt mål för Linus.

2. Linux har varit enormt framgångsrikt på embedded och serversidan, men har trots stora satsningar ifrån många som tex. Canonical med Ubuntu, aldrig lyckats slå igenom ibland användarna på desktopsidan. På gott och ont (beroende på perspektiv) så är och förblir det på desktop ett väldigt nischat smalt system med ett svagt ekosystem av support och appar.

Som en följd av nr 2. så ändrar därmed nu Canonical strategi och inriktning på deras Linuxsatsning att fokusera mer på server och embedded, och mindre på desktop.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/