Ubuntu överger Unity – går tillbaka till Gnome

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu överger Unity – går tillbaka till Gnome

Canonical avslutar nu utvecklingen av sin egen skrivbordsmiljö Unity för Ubuntu och går tillbaka till Gnome. Samtidigt överger de även sin satsning på Ubuntu Touch för mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt tråkigt att Unity för desktop överges helt!

Att dom inte skulle lyckas med det mobila kommer inte direkt som en överraskning när andra företag som Microsoft, Blackberry och Mozilla också fått dra sig ur marknaden.

Hur är GNOME 3 idag? Kommer ihåg när det släpptes och då upplevde jag det som ett väldigt spretigt operativsystem. Blir ändå intressant att se vad Canonical kan tänkas göra med GNOME för Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Canonical avslutar nu utvecklingen av sin egen skrivbordsmiljö Unity för Ubuntu och går tillbaka till Gnome. Samtidigt överger de även sin satsning på Ubuntu Touch för mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Blir lite intressant hur det kommer samspela med gänget som släpper ubuntu gnome, eller om dom kommer att erbjudas att gå ihop. Är det någon som är riktigt inne i Linux här? Jag har undvikit linux ett bra tag på grund av drivrutinsproblem, men det lär bli en intressant övergång.

Permalänk
Medlem

Gillar Unity och dess features/upplägg.
Gillar också att de lägger mer krut på servers och LXD.
Man är en gnutta kluven inför valet, men Gnome 3 är ju inte så tokigt det heller!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt tråkigt att Unity för desktop överges helt!

Att dom inte skulle lyckas med det mobila kommer inte direkt som en överraskning när andra företag som Microsoft, Blackberry och Mozilla också fått dra sig ur marknaden.

Hur är GNOME 3 idag? Kommer ihåg när det släpptes och då upplevde jag det som ett väldigt spretigt operativsystem. Blir ändå intressant att se vad Canonical kan tänkas göra med GNOME för Ubuntu.

Tror att folket i Linux världen tycker väldigt olika om GNOME. Är ju väldigt mycket folk som inte vill köra något som man behöver använda musen i och sen finns den andra delen som vill ha en med starndard desktop environment.

Jag själv kör GNOME på allt som jag har och tycker det är väldigt snyggt och väldigt funktionellt. MEN bara efter att man laddad ner och tweakat det lite. Jag skulle nog säga att det är ett av de bästa just nu men det är nog mest eftersom att alla olika desktop environmentsen är lite sisådär på Linux.

Tycker det är lite tråkigt att unity försvinner helt men hoppas på att detta är bra för hela linux världen då det kanske pushas lite mer tryck på saker som är gjorde för alla olika distributioner.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Aldrig gillat Unity.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Det var på tiden! Aldrig gillat Unity.

Samma här. Aldrig gillat ubuntu heller för den delen, debian 4tw 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zather:

Tycker det är lite tråkigt att unity försvinner helt men hoppas på att detta är bra för hela linux världen då det kanske pushas lite mer tryck på saker som är gjorde för alla olika distributioner.

Det verkar väl som att världen nu även kan sluta tänka på Mir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar väl som att världen nu även kan sluta tänka på Mir.

Historien upprepar sig. Samma med upstart/systemd. Nu kommer förhoppningsvis alla samla sig runt wayland. Behövs inte mer segregering, snarare mindre i Linuxland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller Ubuntu fortfarande på med Amazon-reklam? Annars kanske det är dags att prova Ubuntu igen...

Ubuntu 10.04 är nog forfarande den bästa distro jag använt, men det var ju gnome2 på den tiden.

Permalänk
Medlem

Just som man satt och kollade igenom olika distros för att installera Linux igen.
Men det var Unity som fick mig att testa Mint. Så är ju välkommet för min del.

Permalänk
Medlem

Inte för att det var något större fel på Unity, men det lyckades aldrig bli mer intuitivt än snyggt.

Gnome 3 är enormt överskådligt för den som inte är datorvan. Men precis som Unity kan det upplevas som bökigt för den som som fördrog hur system såg ut 1990.

Skulle nog påstå att det inte finns något annat system som är ens i närheten av lika enkelt kan få en total datorfobiker att börja använda virtuella skrivbord. Även typiska supportsaker som "var tog mitt program vägen" är alltså totalt överskådligt på ett sätt inget annat är.

Bilden illustrerar enkelheten rätt bra, allt är närmast självförklarande medan du interagerar med det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hoppas det här innebär att de lägger ner MIR också! behöver fler kodare på wayland.
bra steg för att standardisera linuxmiljön

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på att testa Gnome igen. När Gnome 3 släpptes var det ju en del kritik men det är ju några år sedan nu så det bör väl ha mognat. Dessutom är det positivt för utvecklingen av Gnome om användarskaran ökar i och med att ubuntu inför det som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Håller Ubuntu fortfarande på med Amazon-reklam? Annars kanske det är dags att prova Ubuntu igen...

Ubuntu 10.04 är nog forfarande den bästa distro jag använt, men det var ju gnome2 på den tiden.

Den övergick till att behöva aktiveras istället för avaktiveras redan med utgåvan därpå tror jag.

G2 ingår som alternativ look för att fungera bättre med äldre hårdvara fortsatt. Det är dock G3 under ytan, men om det bara är det visuella och funktionella du ogillar så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Den övergick till att behöva aktiveras istället för avaktiveras redan med utgåvan därpå tror jag.

G2 ingår som alternativ look för att fungera bättre med äldre hårdvara fortsatt. Det är dock G3 under ytan, men om det bara är det visuella och funktionella du ogillar så.

Ok. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Med ett par egenutvecklade extensions så kan de nog få GNOME att se ut som Unity.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Håller Ubuntu fortfarande på med Amazon-reklam? Annars kanske det är dags att prova Ubuntu igen...

Ubuntu 10.04 är nog forfarande den bästa distro jag använt, men det var ju gnome2 på den tiden.

10.04 var sista jag använde. Körde på min netbook jag hade då. Gnome fungerade bra. Men inte provat trean. Tänkte köra ubunto på min laptop när win7 inte längre får support men fortfarande nått år till dess. Vet inte om jag kommer känna igen Ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Inte för att det var något större fel på Unity, men det lyckades aldrig bli mer intuitivt än snyggt.

Gnome 3 är enormt överskådligt för den som inte är datorvan. Men precis som Unity kan det upplevas som bökigt för den som som fördrog hur system såg ut 1990.

Skulle nog påstå att det inte finns något annat system som är ens i närheten av lika enkelt kan få en total datorfobiker att börja använda virtuella skrivbord. Även typiska supportsaker som "var tog mitt program vägen" är alltså totalt överskådligt på ett sätt inget annat är.

https://www.gnome.org/wp-content/themes/gnome-grass/images/home/featured_image.png

Bilden illustrerar enkelheten rätt bra, allt är närmast självförklarande medan du interagerar med det.

Jag tycker Unity har en gömd skatt i HUD - vet inte om Gnome har något liknande inbyggt men det har jag iaf uppskattat när man använder stora program som GIMP t.ex. I övrigt har Unity halkat efter medans Gnome verkligen har ökat tempot de senaste åren. Tror beslutet i slutändan är riktigt då Ubuntu i första hand är en stor framgång inom server, cloud och IoT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Skulle nog påstå att det inte finns något annat system som är ens i närheten av lika enkelt kan få en total datorfobiker att börja använda virtuella skrivbord. Även typiska supportsaker som "var tog mitt program vägen" är alltså totalt överskådligt på ett sätt inget annat är.

https://www.gnome.org/wp-content/themes/gnome-grass/images/home/featured_image.png

Bilden illustrerar enkelheten rätt bra, allt är närmast självförklarande medan du interagerar med det.

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
LaunchPad kom med OS X Lion (2011). Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

Permalänk
Medlem

Jag tillhör med skaran som flydde Ubuntu för Mint pga Unity. Har fortsatt använda Ubuntu server dock och om ett år blir det kanske Ubuntu desktop på jobbdatorn igen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skiljer det sig mot Apples OS X/macOS?

http://www.laptopmag.com/images/wp/purch-api/incontent/2015/07/ElCapitanInterfaceLauncher.png

För mig som van OS X-användare, känns det som Gnome 3 kopierat det mer eller mindre rakt av?
Har själv inte testat Gnome 3, så jag vet inte hur likt det är. Däremot har Windows 10 hämtat inspiration från OS X kring virtuella skrivbord (och gjort det hela betydligt sämre).

Vyn med ikonerna är nog det enda som liknar macOS.

Tänker definitivt inte på macOS när jag använder GNOME 3. Två helt olika tänk måste jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassekongo83:

Med ett par egenutvecklade extensions så kan de nog få GNOME att se ut som Unity.

Finns ett MATE-tema som heter Munity:
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/ubuntu-mate-16-04-unity-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tillhör med skaran som flydde Ubuntu för Mint pga Unity. Har fortsatt använda Ubuntu server dock och om ett år blir det kanske Ubuntu desktop på jobbdatorn igen.

/Knight

Räkna in mej i skaran...
Bytte först till kUbuntu och nu på senare tid Linux Mint

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Det var på tiden! Aldrig gillat Unity.

Det var en av anledningarna att jag gick över till Linux Mint

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

THANK YOU!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:
Tack för svaret! Har inte kört Linux som desktopmiljö på många år nu, utan främst för enskilda uppgifter. Unity kommer jag dock inte sakna, då jag varit mer van vid KDE samt Gnome tidigare.

Permalänk
Medlem

Ja men vad trodde de? Unity är sämst. Nu när Ubuntu har Gnome igen som det ska ha så kanske man kan överväga det igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://extensions.gnome.org/extension/1160/dash-to-panel/ om man är en före detta Windows-användare.

Visa signatur