Vinn nätagg från Seasonic

Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan ha läst det lite väl kantigt också. Ber om ursäkt för detta. Min poäng var mest att man får maximalt jobbskatteavdrag redan vid en inkomst på runt 30 tusen kr och jag tycker inte att detta är höginskomsttagare.

Att generella skattesänkningar (t ex sänkning av kommunalskatten från 32% till 31%) gynnar de som tjänar mer är självklart.

Lugna puckar

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Det stora problemet med skatterna i Sverige är vad de går till, vi lever i vad som kallas en guilt culture. Dvs det räcker med att någon tittar på en på bussen eller tunnelbanan om man pratar för högt för att man skall sänka rösten eller bete sig(alkohol och bokstäver undantaget för det mesta) där kulturen byggs upp utav samhällsbärande medborgare. Helt enkelt att man jobbar för den stora gruppens skull och reglerar sig själva genom sociala regler och en ovilja att vara en last för samhället.

De länder som är ytterst på denna skala är Sverige, Japan, Finland och tidigare Kanada

När länder som dessa som ligger på guilt culture möter shame culture går det nästan alltid åt helvete rent ut sagt, shame culture handlar om ta allt du kan och enbart lyda den egna familjen/klanen. Tittar du argt på någon från en shame culture som pratar högt kommer den inte förstå vad du vill, för du är ingen auktoritet och det är det enda som betyder något i shame culture, styrka och egna lokala traditioner. Detta skapar en situation där mentaliteten "Give them nothing, take from them EVERYTHING" är vanlig.

Länder som är ytterst på denna skala är mellanöstern och västafrika kombinerat med vissa delar av Kina/Indien

Det som sker är att Sverige trots sina höga skatter inte har samma sorts medborgare länge, den höga kvalité som fanns tidigare är nästan helt bortblåst pga den oerhörda ansträning shame culture har på vårt sociala nät. Något som också ändrar dagens ungdomar som istället för att ta ett skitjobb hellre tar soc och chillar.

Sverige har Europas längsta vårdköer
Sverige kommer har Europas sämsta pensioner om 15 år
4 av 12 barn under 10 är osäkra i skolan
8 av 10 poliser vill sluta
PISA-undersökningarna visar att skolresultaten är körda
50% av kvinnorna i Sverige är rädda för att gå ensamma när det är mörkt
osv osv

Sverige må ha en hel del pengar, men vi är långt ifrån ett "bra" land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag håller med.

Det finns dessutom två mycket starka skäl att detta är nyttigt både för höginkomsttagarna själva och för samhället i stort.

1. Många undersökningar visar att mer pengar än vad som är tillräckligt för en ekonomisk trygghet ej gör dig lyckligare. De lycklageste är de som har runt 35-50 tusen i månaden inkomst och de med mer pengar är mindre lyckliga.

2. Höginkomsttagers lyxkonsumtion innebär i mycket större utsträckning importer från utlandet. Lyxbilar, resor och bostäder utomlands. Pengar som spenderas av låg och medelinkomsttagare stannar i Sverige och cirkulerar vilket gör alla Svenskar och Svenska företag rikare

Och det finns också studier som visar att ju mer pengar man har, desto mer lägger man på hög, och pengar som bara ligger spenderas ju inte och det är dåligt för ekonomin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi kan absolut använda oss av dina länkar:

En person som tjänar 20 000kr i månaden har sedan 2006 fått 59 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 30 000kr i månaden har sedan 2006 fått 99 800kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

En person som tjänar 50 000kr i månaden har sedan 2006 fått 125 000kr mer över i plånboken pga jobbskatteavdraget.

Vilka tror du drar ifrån? Eftersom man får ut kronor i lön och inte procent gynnar fortfarande jobbskatteavdraget de med hög inkomst mer än de med låg.

Jobbskatteavdraget har naturligtvis förändrats, senast 2016 för att plana ut betydligt tidigare än förut. Vilket naturligtvis är bra.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inget fel på Lafferkurvan.

Men om du menar att enbart den är relevant i diskussionen, så betyder det alltså att om man återställer skatten något för höginkomsttagare så kommer de att börja använda svart arbetskraft igen trots att de fortfarande har råd med vit. Är det fel på systemet här eller på människors inställning?

I min mening bör inte övertid vara just supermotiverande, då den arbetstiden hade kunnat gå till någon annan som står utanför arbetsmarknaden, vilket hade varit bäst för Sverige i stort. Detta sätter dock krav på att det blir lite enklare att anställa.

Färdigdiskuterat när du tydligen ljuger så du tror dig själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Färdigdiskuterat när du tydligen ljuger så du tror dig själv.

Ja, speciellt nu när du presenterar ett så pass innehållsrikt motargument så får vi nog lämna det där.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja, speciellt nu när du presenterar ett så pass innehållsrikt motargument så får vi nog lämna det där.

Det behövs inte argumenteras mer med de siffrorna du skrev.
Ditt skrivande om övertid saknar ju verklighetsförankring med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I kronor och ören har höginkomsttagare blivit absolut mest gynnade ja. Det är ingen hemlighet.

Är du konsekvent nog att tycka att de höga skatter vi har drabbar höginkomsttagare mest också? Mest intresserad därför att allt för många (från båda hållen) är inkonsekventa i hur de tänker.

Permalänk
Medlem

Högt skattetryck? Jag betalar 37%(vanlig inkomstskatt) + 8% (AM-bidrag) i skatt av min inkomst i Danmark..
Och det gnälls på samma saker i detta land (sjukvård, polis, skola etc) även om de har hårdare migrationspolitik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lemasive:

Det stora problemet med skatterna i Sverige är vad de går till, vi lever i vad som kallas en guilt culture. Dvs det räcker med att någon tittar på en på bussen eller tunnelbanan om man pratar för högt för att man skall sänka rösten eller bete sig(alkohol och bokstäver undantaget för det mesta) där kulturen byggs upp utav samhällsbärande medborgare. Helt enkelt att man jobbar för den stora gruppens skull och reglerar sig själva genom sociala regler och en ovilja att vara en last för samhället.

De länder som är ytterst på denna skala är Sverige, Japan, Finland och tidigare Kanada

När länder som dessa som ligger på guilt culture möter shame culture går det nästan alltid åt helvete rent ut sagt, shame culture handlar om ta allt du kan och enbart lyda den egna familjen/klanen. Tittar du argt på någon från en shame culture som pratar högt kommer den inte förstå vad du vill, för du är ingen auktoritet och det är det enda som betyder något i shame culture, styrka och egna lokala traditioner. Detta skapar en situation där mentaliteten "Give them nothing, take from them EVERYTHING" är vanlig.

Länder som är ytterst på denna skala är mellanöstern och västafrika kombinerat med vissa delar av Kina/Indien

Det som sker är att Sverige trots sina höga skatter inte har samma sorts medborgare länge, den höga kvalité som fanns tidigare är nästan helt bortblåst pga den oerhörda ansträning shame culture har på vårt sociala nät. Något som också ändrar dagens ungdomar som istället för att ta ett skitjobb hellre tar soc och chillar.

Sverige har Europas längsta vårdköer
Sverige kommer har Europas sämsta pensioner om 15 år
4 av 12 barn under 10 är osäkra i skolan
8 av 10 poliser vill sluta
PISA-undersökningarna visar att skolresultaten är körda
50% av kvinnorna i Sverige är rädda för att gå ensamma när det är mörkt
osv osv

Sverige må ha en hel del pengar, men vi är långt ifrån ett "bra" land.

Ett bra skrivet inlägg. Du sätter hammaren på spiken i mycket av det du skriver. Många av dessa problem vi har idag hade gått att förhindra genom att inte leka hjältar i världen.
Varför har vi så långa vårdköer? Vi har folk i landet som söker hjälp för varenda liten skråma för att det är gratis och de är enkelt. Tyvärr tar många av dessa otroligt mycket tid då de inte alltid kan språket, de kommer hela släkten och alla ska få säga sitt.

Sämsta pensioner om 15år? Tack politikerna för detta som gjorde om hela pensionsystemet och att vi nu fått in många i landet som inte själv tjänat in eller kommer tjäna in en krona till sin pension.

Barn är osäkra i skolan? Detta är pga att många klasser är fördelade så att det går fem svenskar i klassen. Eller ännu värre ibland.

Poliser som vill sluta? Men den typen av jobb och de få rättigheterna du har som polis hade jag gjort samma sak. Snacka om att jobba i motvind. Peter Springare ville informera om problemen men har blivit tystad då sanningen inte får komma ut. S vill nu ha 10 000 fler poliser till 2024 men de kommer under den tiden förmodligen bli färre.

PISA undersökningar i botten? Invandrare som knappt kan språket kommer inte göra bra ifrån sig i dessa tester. Se vidare på "barn är osäkra".

50% av kvinnorna är rädda att gå ensamma? Förr läste man alltid att de flesta våldtäkter skedde i hemmet av kända personer. Idag blir de påhoppade av okända invandrare som jagar sitt byte i mörkret.

Alla dina frågor slutar med samma slutsats, det är för många invandrare som inte förstår sig på ett svenskt liv eller dess lagar. Tyvärr får vi dessutom in fler när anhöriginvandringen sätter igång på allvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

@Trackmaster: Vad skall de annars gnälla på, är det din mening att när man når en viss nivå av polisiära insatser så gnälls det inte längre. Jag hoppas du väljer att utveckla ditt resonemang.

Permalänk
Avstängd

@Stefflo: Vill lägga till att i sista PISA-undersökningen hade Sverige också höjt sig markant, men det beror på var de berörda skolorna finns som var med i testet. Problemet med PISA är att det inte är nationellt säkert, men ändå en indikation på att det är fel på vissa ställen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det behövs inte argumenteras mer med de siffrorna du skrev.
Ditt skrivande om övertid saknar ju verklighetsförankring med.

Om jag ska argumentera på samma sätt som du:

Det är inga fel på siffrorna. Mitt skrivande om övertid är visst förankrat i verkligheten.

Föredrar du den här nivån?

Skrivet av Aktsu:

Är du konsekvent nog att tycka att de höga skatter vi har drabbar höginkomsttagare mest också? Mest intresserad därför att allt för många (från båda hållen) är inkonsekventa i hur de tänker.

En höginkomsttagare betalar mer i skatt än en normal- eller låginkomsttagare. Inget konstigt med det. Vet inte om jag använt ordvalet "drabbat" dock, känner mig själv inte speciellt drabbad även om jag betalar mer i skatt än många andra.

Men visst, med ditt ordval drabbas höginkomsttagare mest. De drar ett tyngre strå till stacken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om jag ska argumentera på samma sätt som du:

Det är inga fel på siffrorna. Mitt skrivande om övertid är visst förankrat i verkligheten.

Föredrar du den här nivån?

En höginkomsttagare betalar mer i skatt än en normal- eller låginkomsttagare. Inget konstigt med det. Vet inte om jag använt ordvalet "drabbat" dock, känner mig själv inte speciellt drabbad även om jag betalar mer i skatt än många andra.

Men visst, med ditt ordval drabbas höginkomsttagare mest. De drar ett tyngre strå till stacken.

Siffrorna är så uppenbart fel så det är skrämmande. Ingen fick 15-20% skattesänkning.
Ja, det han skriver är korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Att folk blir aldrig nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Siffrorna är så uppenbart fel så det är skrämmande. Ingen fick 15-20% skattesänkning.
Ja, det han skriver är korrekt.

Nu tror jag att du har missförstått det hela. Ingen har pratat om 15-20% skattesänkning. Siffrorna är tagna direkt från http://jobbskatteavdrag.se/ och gäller från 2006 fram till idag, precis som jag tydligt angivit på varje post. Alltså handlar det om en summa efter ca 10 år, inte per år.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

@Lemasive: Att folk blir aldrig nöjda.

Så man bör ge upp helt, och tycka att allt är ok? Din logik är helt enkelt för hög för att jag skall förstå syftet bakom ditt inlägg, du får dumma ner det lite för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Du missuppfattar mig.
Jag är mycket medveten att jag inte betalar 50% på hela beloppet.
Handlar snarare om att jag tycker det är sjukt att man inte kan tjäna över som du säger då, 452 100 för att få 50% skatt på ALLT över detta.

Man blir ju inte supermotiverad att jobba övertid eller ens skaffa ett bättre betalt jobb för den delen.
Slita att jobba övertid och sedan får man inte ens behålla 50%, sen ska min arbetsgivare betala högre arbetsgivaravgift (skatt) och sedan ska jag betala skatt på allt jag köper.

Detta hade vart rimligt kanske om man tjänade riktigt mycket pengar > 100 00 kronor kanske.

Tja jag vet inte. Du får ju fortfarande mer pengar om du jobbar över eller skaffar ett bättre jobb liksom. Jag vet inte hur mycket av motivationen som ligger i de där sista procenten som man inte får på grund av skatten. För mig så har de i alla fall ingen som helst betydelse för det är ju vad skatten är liksom, och jag får ju mer pengar för alla löneökningar eller övertidstimmar som jag kan få.

Permalänk
Medlem

@Lemasive:

Ska dumma ner det lite till dig. Vi har det faktiskt otroligt bra i vårt land. Saker kan göras bättre, men skatterna gör nytta. Det har jag fått erfara i min familj där farsan får nytt knä och två fall av cancer från hans sida av familjen.
Oftast känns det som största klagomålen är redan från personer som har det bra och är friska.
Vi borde kanske inte klaga på skattetrycket utan hur pengarna används och fördela det bättre. Men det gör vi via demokratiskt val. Så man röstar helt enkelt på partiet som man tycker har bäst budgetförslag.

Och nej, jag har inte läst vad du har skrivit tidigare. Jag läste början av tråden och gav den min mening eftersom jag jobbar i Danmark och märker av ett av världens högsta skattetryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Högt skattetryck? Jag betalar 37%(vanlig inkomstskatt) + 8% (AM-bidrag) i skatt av min inkomst i Danmark..
Och det gnälls på samma saker i detta land (sjukvård, polis, skola etc) även om de har hårdare migrationspolitik.

Fast AM-bidraget motsvarar i princip den svenska arbetsgivaravgiften som är på 31,42%. Det är några små summor som tillkommer för arbetsgivaren, men inte mycket. Så för varje hundralapp arbetsgivaren lägger ut på dig får du:

Sverige 100kr - 31,42kr i arbetsgivaravgift - 21,26kr landstingsskatt/kommunalskatt(räknat 31%, varierar) = 47,31kr
Danmark 100 - 8kr i AM-bidrag - 34kr i skatt (37%) = 58kr

Nu har jag inte räknat in jobbskatteavdraget, men även med dem får du ut mer av varje hundralapp i Danmark än i Sverige. Plus eventuella marginalskatter som även de är högre i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

@Lemasive:

Ska dumma ner det lite till dig. Vi har det faktiskt otroligt bra i vårt land. Saker kan göras bättre, men skatterna gör nytta. Det har jag fått erfara i min familj där farsan får nytt knä och två fall av cancer från hans sida av familjen.
Oftast känns det som största klagomålen är redan från personer som har det bra och är friska.
Vi borde kanske inte klaga på skattetrycket utan hur pengarna används och fördela det bättre. Men det gör vi via demokratiskt val. Så man röstar helt enkelt på partiet som man tycker har bäst budgetförslag.

Och nej, jag har inte läst vad du har skrivit tidigare. Jag läste början av tråden och gav den min mening eftersom jag jobbar i Danmark och märker av ett av världens högsta skattetryck.

Din personliga erfarenhet trumfar alla andra alltså?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23924464.ab

75.000 äldre så undernärda att de lider tekniskt av svält och 41 relaterade dödsfall per dag.

"– Vi sammanställer just nu nya siffror i Umeå och ingenting tyder på att det blivit bättre. Omkring 75 000 äldre i Sverige är allvarligt undernärda och 15 000 av dem riskerar att dö inom en nära framtid."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-in...

231.000 pensionärer under fattigdomsgränsen

https://www.svd.se/stadsmissionen-varnar-kraftig-okning-av-fa...

12.000 bara i Stockholm som tvingas till motsvarande soppkök.

http://www.metro.se/artikel/unders%C3%B6kning-8-av-10-poliser...

Nästan hela poliskåren vill byta jobb

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexua...

Antal kvinnor per år som blir utsatta för sexuella brott har ökat med över 100% på några år.

http://torbjornbergman.se/?p=1264

Anmälningsprocenten har minskat från 23% till 8% så med största sannolikhet är det extremt stort mörkertal idag.

https://www.globalutmaning.se/svenska-varden-har-langst-vante...

http://www.allehanda.se/vasternorrland/bb-fragan-avgjord-land...

Jag kan fortsätta hela dagen, men vi vet båda två att du inte bryr dig för DU har haft en ok upplevelse av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Okej :), mest intressant att höra. Håller själv med om att jag inte känner mig speciellt drabbad av skattetrycket, mitt problem är mest hur pengarna används som jag pratade om tidigare i tråden. Nu utgår jag dock från att jag är höginkomsttagare enligt den normen många verkar ha, dvs de som betalar statlig skatt, hamnat i diskussion angående var denna gräns går tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tror jag att du har missförstått det hela. Ingen har pratat om 15-20% skattesänkning. Siffrorna är tagna direkt från http://jobbskatteavdrag.se/ och gäller från 2006 fram till idag, precis som jag tydligt angivit på varje post. Alltså handlar det om en summa efter ca 10 år, inte per år.

Ok, japp där förstod jag fel.
Faktum kvartstår dock, bra att folk med normal inkomst får behålla lite av sina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Okej :), mest intressant att höra. Håller själv med om att jag inte känner mig speciellt drabbad av skattetrycket, mitt problem är mest hur pengarna används som jag pratade om tidigare i tråden. Nu utgår jag dock från att jag är höginkomsttagare enligt den normen många verkar ha, dvs de som betalar statlig skatt, hamnat i diskussion angående var denna gräns går tidigare.

En diskussion om hur pengarna används kan alltid vara intressant. Personligen efterlyser jag en lite annorlunda tankesätt hos dem som vill effektivisera, förändra samt sänka skatterna (inte riktat mot dig, utan bara generellt).
Det borde ju vara betydligt mer intressant att hitta bra lösningar innan man börjar fundera på att sänka skatten. På så vis riskerar man inte att folk "hamnar mellan stolarna" och far illa. Hittar man bra lösningar som sparar pengar, så kan man börja kika på att sänka skatten.

Ett exempel är t ex hur man har försvårat för läkare att bedöma huruvida någon skall sjukskrivas eller inte. Genom att göra det svårt och krångligt har man lyckats få ner andelen sjukskrivningar. Frågan man måste ställa sig här är dock huruvida folk har blivit friskare för att det är svårare för läkarna samt personerna i fråga att se till att det blir fråga om en sjukskrivning eller om man helt enkelt bara döljer samt skapar fler problem i längden på det viset.

Nu svävade jag ut lite, men kontentan är alltså att det vore väldigt intressant att diskutera hur man hade kunnat använda skattepengar bättre, istället för att den första lösningen är att sänka skatten så att vissa får mer i plånboken. Någonstans borde vi ju faktiskt tänka på hur vi skapar ett bra samhälle att leva i, både för oss och för våra medmänniskor.

Skrivet av Json_81:

Ok, japp där förstod jag fel.
Faktum kvartstår dock, bra att folk med normal inkomst får behålla lite av sina pengar.

Absolut, frågan är dock varför det är bra för Sverige att min skatt sänks när det finns en stor andel människor som tjänar mindre än mig som använder en större del av sin disponibla inkomst för vardagskonsumtion.

Hittar man bra lösningar där vi kan spara in pengar för staten och bibehålla vår välfärd och kvalitet kan man absolut börja fundera på att sänka skatten, men i min mening bör den sänkas mest på lägre inkomster och trappas ut uppåt i inkomstskalan. Det vore gynnsamt för svensk ekonomi samt för svenska arbeten, och min levnadsstandard förändras inte i grunden av 2000kr mer i månaden. Men för den ensamstående mamman som bor i förorten med tre barn och har tre olika jobb för att försörja sin familj kommer det att göra underverk samtidigt som det gynnar landets ekonomi i form av ökad konsumtion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En diskussion om hur pengarna används kan alltid vara intressant. Personligen efterlyser jag en lite annorlunda tankesätt hos dem som vill effektivisera, förändra samt sänka skatterna (inte riktat mot dig, utan bara generellt).
Det borde ju vara betydligt mer intressant att hitta bra lösningar innan man börjar fundera på att sänka skatten. På så vis riskerar man inte att folk "hamnar mellan stolarna" och far illa. Hittar man bra lösningar som sparar pengar, så kan man börja kika på att sänka skatten.

Ett exempel är t ex hur man har försvårat för läkare att bedöma huruvida någon skall sjukskrivas eller inte. Genom att göra det svårt och krångligt har man lyckats få ner andelen sjukskrivningar. Frågan man måste ställa sig här är dock huruvida folk har blivit friskare för att det är svårare för läkarna samt personerna i fråga att se till att det blir fråga om en sjukskrivning eller om man helt enkelt bara döljer samt skapar fler problem i längden på det viset.

Nu svävade jag ut lite, men kontentan är alltså att det vore väldigt intressant att diskutera hur man hade kunnat använda skattepengar bättre, istället för att den första lösningen är att sänka skatten så att vissa får mer i plånboken. Någonstans borde vi ju faktiskt tänka på hur vi skapar ett bra samhälle att leva i, både för oss och för våra medmänniskor.

Håller med dig i det mesta där faktiskt. Vill dock inflika att jag inte är för effektivisering för att sänka skatten, jag vill att varje skattekrona skall användas på bästa sätt för att vi skall få så hög kvalité i vår välfärd givet de pengarna vi lägger in. Sen kan man diskutera vad för nivå man vill ha, skall den vara som nu, högre eller lägre? Jag skulle inte säga nej till högre skatt om jag kände att pengarna faktiskt gick till förbättringar och inte bara slängdes ner i hinken som läcker på alla håll och kanter på grund av ineffektivitet och konstiga regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller med dig i det mesta där faktiskt. Vill dock inflika att jag inte är för effektivisering för att sänka skatten, jag vill att varje skattekrona skall användas på bästa sätt för att vi skall få så hög kvalité i vår välfärd givet de pengarna vi lägger in. Sen kan man diskutera vad för nivå man vill ha, skall den vara som nu, högre eller lägre? Jag skulle inte säga nej till högre skatt om jag kände att pengarna faktiskt gick till förbättringar och inte bara slängdes ner i hinken som läcker på alla håll och kanter på grund av ineffektivitet och konstiga regler.

Tror vi är på ungefär samma våglängd gällande skatten. Personligen har jag inget behov av sänkt skatt och vi kan alltid bli bättre på att använda pengarna. Lite hitåt jag skulle vilja ha diskussionen, men det är ju min högst personliga åsikt såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut, frågan är dock varför det är bra för Sverige att min skatt sänks när det finns en stor andel människor som tjänar mindre än mig som använder en större del av sin disponibla inkomst för vardagskonsumtion.

Hittar man bra lösningar där vi kan spara in pengar för staten och bibehålla vår välfärd och kvalitet kan man absolut börja fundera på att sänka skatten, men i min mening bör den sänkas mest på lägre inkomster och trappas ut uppåt i inkomstskalan. Det vore gynnsamt för svensk ekonomi samt för svenska arbeten, och min levnadsstandard förändras inte i grunden av 2000kr mer i månaden. Men för den ensamstående mamman som bor i förorten med tre barn och har tre olika jobb för att försörja sin familj kommer det att göra underverk samtidigt som det gynnar landets ekonomi i form av ökad konsumtion.

Nu hamnar vi närmare varandra. Problemet är att mycket av det staten gör slösar bort sanslösa mängder pengar.
För att ta ett lätt ett exempel, det här med vinster i välfärden, hur kan de göra vinster med samma budget samtidigt som folk faktiskt är nöjda med tjänsten som utförs?

För att göra mig själv som exempel, jag är ju bortskämd medelinkomsttagare med bara ett jobb och har faktiskt råd att behålla huset när förhållandet sket sig och har min dotter varannan vecka. Om än knappt. Det går ihop men är knappast något lyxliv.
Skattehöjarregeringen håller på att tvinga mig att flytta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu hamnar vi närmare varandra. Problemet är att mycket av det staten gör slösar bort sanslösa mängder pengar.
För att ta ett lätt ett exempel, det här med vinster i välfärden, hur kan de göra vinster med samma budget samtidigt som folk faktiskt är nöjda med tjänsten som utförs?

För att göra mig själv som exempel, jag är ju bortskämd medelinkomsttagare med bara ett jobb och har faktiskt råd att behålla huset när förhållandet sket sig och har min dotter varannan vecka. Om än knappt. Det går ihop men är knappast något lyxliv.
Skattehöjarregeringen håller på att tvinga mig att flytta.

Tråkigt att höra. Var i samma situation för några år sedan, men det har ordnat upp sig. Hoppas det gör detsamma för dig.

Problemet i sig är väl att i ditt fall är det svårt att få ekonomin att gå ihop sig med både hus och barn när du är ensamstående. Det var svårt för mig också. Dock är det mer av ett strukturellt fel i samhället att allt går ut på att man måste ha två löner för att ha råd att köpa eller leva i en någorlunda fin villa osv. Bostäder är dyrt :/

För att återgå till diskussionen nu när det har blivit lite mer intressant. Har du några förslag gällande hur man kunde få staten att undvika att "slösa"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett steg att minska slösandes är att synen på skatt måste ändras. Ibland känns det som att en del politiker anser att 100% av ens inkomst tillhör staten och att de sedan ger tillbaka en del till löntagarna. Det bör vara tvärtom, grundinställningen måste vara att 100% av lönen tillhör löntagaren. Skatteuttaget skall baseras på väl grundade utgifter. I dag är det lättare att höja skatten när budgeten inte går ihop än att faktiskt se över vart pengarna går. Repekten för de som betalar skatten är dessvärre för låg hos många av de som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ett steg att minska slösandes är att synen på skatt måste ändras. Ibland känns det som att en del politiker anser att 100% av ens inkomst tillhör staten och att de sedan ger tillbaka en del till löntagarna. Det bör vara tvärtom, grundinställningen måste vara att 100% av lönen tillhör löntagaren. Skatteuttaget skall baseras på väl grundade utgifter. I dag är det lättare att höja skatten när budgeten inte går ihop än att faktiskt se över vart pengarna går. Repekten för de som betalar skatten är dessvärre för låg hos många av de som bestämmer.

Inget fel i det du skriver, dock kan ju något som verkar meningslöst för en person vara viktigt för en annan. Därför är det nog bra för diskussionen att man ger lite exempel som vi kan prata kring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Friskolor i sig behöver inte vara ett problem, nej, men sättet många drivs på idag är ett problem. Betygsinflation, konkurser, skatteflykt och/eller ägare som prioriterar vinst över lärartäthet är några av problemen när incitamentet enbart är ekonomiskt vinst.

Det krävs betydligt hårdare krav ja. Majoriteten av friskolorna är inget problem men det finns en antal mindre seriösa aktörer som ger resten ett dåligt rykte. Därav behöver det ställas hårdare krav och kommunerna har bevisat gång på gång att de är icke kapabla att ställa dessa krav.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds