Permalänk
Medlem

superslö surf på ny dator

Hej

Jag åkte på att skaffa föräldrarna en ny laptop när den gamla blivit för seg.

Jag rådde dem till att köpa en Acer Aspire E-575G-52z9

Det sitter en i5 7200U 2,5ghz i med 6gb ram och en 256gb SSD. Win 10.
De är uppkopplade via ADSL för det är vad som finns ute på landet.

Själva datorn är rapp i uppstart och att använda men surf är oerhört långsamt.
Värre än 56k modem och i så gott som omöjligt att använda.

Surf på den stationära datorn och surfplattor är om inte blixtrande snabbt åtminstone genomförbart så nätverket håller för det.

Jag har för egen del stannat kvar på win 7 och är oerhört dålig på win 10.

Har försökt surfa mig till någon lösning men inte hittat nåt vettigt.

Har någon här ett förslag på vad jag kan försöka med?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Vad för typ av router handlar det om? Trådlös eller Ethernet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om det är en helt ny dator kanske bandbredden går åt till att köra Windows update? Testa trådbundet nätverk om du inte redan gjort det.

Kolla i energialternativen att den är satt på balanserad och inte energisparläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för typ av router handlar det om? Trådlös eller Ethernet?

trådlös router, från bredbandsleverantören.

Skrivet av dunis90:

Om det är en helt ny dator kanske bandbredden går åt till att köra Windows update? Testa trådbundet nätverk om du inte redan gjort det.

Kolla i energialternativen att den är satt på balanserad och inte energisparläge.

Den är inte helt ny, den var snabb i början. Ska testa om den går snabbare på trådbundet. Jag skulle inte bli förvånad om det vore nån update typ windows defender som låg och tuggade.

Kan bli lite irriterad att det är så mycket som inte går att säga nej till, onhub etc som ska ta plats på disk och bandbredd.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att mäta hastigheten mot Bredbandskollen via alla olika apparaterna som används för att surfa i erat lan så så går det ju se hur internetanslutningen och wifi uppträder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atropos:

Hej

Jag åkte på att skaffa föräldrarna en ny laptop när den gamla blivit för seg.

Jag rådde dem till att köpa en Acer Aspire E-575G-52z9

Det sitter en i5 7200U 2,5ghz i med 6gb ram och en 256gb SSD. Win 10.
De är uppkopplade via ADSL för det är vad som finns ute på landet.

Själva datorn är rapp i uppstart och att använda men surf är oerhört långsamt.
Värre än 56k modem och i så gott som omöjligt att använda.

Surf på den stationära datorn och surfplattor är om inte blixtrande snabbt åtminstone genomförbart så nätverket håller för det.

Jag har för egen del stannat kvar på win 7 och är oerhört dålig på win 10.

Har försökt surfa mig till någon lösning men inte hittat nåt vettigt.

Har någon här ett förslag på vad jag kan försöka med?

Vilken webläsare används? Har du provat flera?
Är det så att det finns aktiverade tillägg i webläsaren? Tex något antivirusprogram, men även andra program kan sega ner.
Vad är det för spec på någon dator som är snabb?
Provat både med och utan extern ström?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att mäta hastigheten mot Bredbandskollen via alla olika apparaterna som används för att surfa i erat lan så så går det ju se hur internetanslutningen och wifi uppträder.

Skrivet av giplet:

Vilken webläsare används? Har du provat flera?
Är det så att det finns aktiverade tillägg i webläsaren? Tex något antivirusprogram, men även andra program kan sega ner.
Vad är det för spec på någon dator som är snabb?
Provat både med och utan extern ström?

En långsam dator för mig är: starta datorn/programmet, gå sedan och sätt på kaffebryggaren, det är klart när du druckit sådär halva koppen.
Den här datorn startar på sådär 30 sec och laggar inte när man växlar program, startar utforskaren etc. Helt ok enligt mig.

Bredbandskollen laddas så långsamt på laptopen att jag inte orkar vänta dvs >15 min.
Via paddan visa bredbandskollen att hastigheten är ungefär vad den ska vara 5-7mbit tror jag det var.
Använt Edge och firefox.
Full styrka på extendern och på den vanliga trådlösa när jag gick närmare routern.
provat med och utan extern ström. Ingen skillnad

När jag lyssnar på er funderar jag om jag inte som första åtgärd ska koppla upp den på kabel och sedan låta den stå ett par timmar i händelse av att det är en lång kö av uppdateringar som ska ner.

edit
Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk

Hur många pluppar har du på wifi då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atropos:

En långsam dator för mig är: starta datorn/programmet, gå sedan och sätt på kaffebryggaren, det är klart när du druckit sådär halva koppen.
Den här datorn startar på sådär 30 sec och laggar inte när man växlar program, startar utforskaren etc. Helt ok enligt mig.

Bredbandskollen laddas så långsamt på laptopen att jag inte orkar vänta dvs >15 min.
Via paddan visa bredbandskollen att hastigheten är ungefär vad den ska vara 5-7mbit tror jag det var.
Använt Edge och firefox.
Full styrka på extendern och på den vanliga trådlösa när jag gick närmare routern.
provat med och utan extern ström. Ingen skillnad

När jag lyssnar på er funderar jag om jag inte som första åtgärd ska koppla upp den på kabel och sedan låta den stå ett par timmar i händelse av att det är en lång kö av uppdateringar som ska ner.

Att prova med sladd skulle även ge dig möjlighet att se om det är nätverket som är problemet eller något annat. Kan du inte prova kabel så ska du i alla fall se till att plocka bort extendern, för den kan också ställa till det. Helst skulle du plocka bort extendern helt och hållet, koppla ur den. Beroende på hur extendern kommunicerar med routern kan du få påverkan på andra enheter.

Ytterligare något man kan kolla på är vilket band man är uppkopplad på, om det finns flera (2,4GHz resp 5GHz). Vilka andra nät finns runt dig? osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Extendern får dessvärre vara kvar då avståndet mellan routern vi första jacket och Chromecasten i TVn är för stort.

Hur som helst så kontaktas bredbandsleverantören när den uppmätta hastigheten ligger långt under det utlovade. De mäter på sin sida och skickaren "gratis" mobil bredbandsticka.
Så nu funkar det en månad tills den fria tiden går ut.
Tack till alla som försökte hjälpa till.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //