Bra ljudkort för under 500 kr - finns det?

Permalänk
Medlem

Bra ljudkort för under 500 kr - finns det?

Tjena!

Kan börja med att säga att jag är helt ny på allt som har med ljud att göra. Läste den klistrade tråden (hur man väljer rätt ljudkort) och där säger man att Creative Soundblaster-serien är OK för de som bara vill ha ett okej ljud. Stämmer detta?

Syfte: Titta på film, lyssna lite på musik, spela lite. D.v.s. allround.
Budget: Cirka 500 kronor, ju billigare desto bättre.
Hörlurar: ATH M50x

Det jag har nu är det integrerade ljudkortet som följer med moderkortet: Realtek ALC887 codec. Vet inte om det duger? Kommer jag att märka någon skillnad om jag köper ett ljudkort eller är det inbyggda lika bra?

Är tacksam för alla förslag på billigt och bra ljudkort

Permalänk
Entusiast

Jag har länge haft Asus Xonar DGX, billigt och relativt bra, speciellt för hörlurar. Det bräcker ALC887 utan problem, det är ett gammalt integrerat ljudkort som är ganska dåligt. För musiklyssnade med hörlurar som fokus skulle jag satsa på en riktig hörlursförstärkare, där det billigaste som fortfarande är bra är Audioquest Dragonfly. Men för spelande och möjlighet till 5.1 högtalare så funkar Asus Xonar utmärkt.

Permalänk

Sound Blaster Z är ju kanonbra ljud i
Bara att det är skitkvalité och pajjar. Har haft 2stycken
köpte mig en mini DAC från nuforce och det är inte alls samma kräm i den. Dock har denna rullat felfritt i 4 månader och Creative's ljudkort strulade minst en gång i veckan efter diverse windows updates

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ditt integrerade räcker långt. Tidigare var integrerade kretsar ofta väldigt brusiga med usel SNR, jag har dålig koll, men har fått för mig utifrån det jag snappat upp att det inte gäller längre. Om jag var du skulle jag antingen sitta still i båten eller ge det hela ett seriöst försök med en större budget, typ 1-2 kkr

Permalänk

Jag använder samma hörlurar som du tillsammans med ett Asus Xonar U7. Det fungerar finfint och är bättre än det integrerade ljudet ifrån moderkortet. Skönt med ett externt ljudkort som också innehåller hörlursförstärkare. Slipper alla störningar ifrån andra komponenter i datorn, t ex grafikkortet som sitter tätt på platsen där man vanligtvis installerar ett internt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Ditt integrerade räcker långt. Tidigare var integrerade kretsar ofta väldigt brusiga med usel SNR, jag har dålig koll, men har fått för mig utifrån det jag snappat upp att det inte gäller längre. Om jag var du skulle jag antingen sitta still i båten eller ge det hela ett seriöst försök med en större budget, typ 1-2 kkr

Integrerat räcker inte alls långt. Förutsatt att man inte är ok med platt tråkigt ljud utan något som helst djup eller separation.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Tom's hardware gjorde ett blindtest och förklarade hur saker ligger till ganska bra för några år sedan. Både bra och lärorikt tycker jag. Jag kan säga att lyssnarna har svårt att särskilja en extern dac/förstärkare för 20k och just ditt interna ljudkort. Jag tycker xonar dgx låter mycket bättre än 887 men som jag alltid säger vid diskussioner om ljud och ljudprodukter: ljud är subjektivt. Något som är kalas i den enas öron är skräp i den andres öron. Det dyra ljudkortet är i REGEL inte bättre än det billigare, det är bara annorlunda. Våra öron sätter enorma begränsningar för vad vi kan dra nytta av.

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Integrerat räcker inte alls långt. Förutsatt att man inte är ok med platt tråkigt ljud utan något som helst djup eller separation.

Jo. En "bra" signalkälla kostar inte många kronor. Låt oss börja med att stipulera, trots mitt ljudintresse och ej helt försumbara övande, att jag hör lite sämre än medelsvensson (bara för sakens skull liksom, jag vet inte om det är så). Jag hör t.ex inte någon som helst skillnad mellan DAC:en i en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370 eller en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=207066.

Jag försöker, det går inte. Cd-spelarjävln pyntade jag 7k för. Jag kan nog inte påstå att jag ångrar mig så värst, men det har gett mig perspektiv. Det enda som är hyffsat enkelt att höra skillnad på är högtalare/hörlurar.

Permalänk

Jag har ju inte testat den än men tittar på en M-track hub från M-audio för att få en hyfsad DAC och några USB-portar på skrivbordet. Separata volymkontroller för högtalare och hörlurar är ju också nice. Kostar däremot ett par hundra över femhundringen.

Permalänk
Medlem

Ett hyfsat modern integrerat ljudkort räcker långa vägar idag, du behöver nog inte oroa dig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Tom's hardware gjorde ett blindtest och förklarade hur saker ligger till ganska bra för några år sedan. Både bra och lärorikt tycker jag. Jag kan säga att lyssnarna har svårt att särskilja en extern dac/förstärkare för 20k och just ditt interna ljudkort. Jag tycker xonar dgx låter mycket bättre än 887 men som jag alltid säger vid diskussioner om ljud och ljudprodukter: ljud är subjektivt. Något som är kalas i den enas öron är skräp i den andres öron. Det dyra ljudkortet är i REGEL inte bättre än det billigare, det är bara annorlunda. Våra öron sätter enorma begränsningar för vad vi kan dra nytta av.

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Medhåll. Mycket intressant. Är rätt seg i pallet just nu men har läst valda delar. Den här länken bör/ska spridas.

Sedan är det förstås sant att olika personer har varierande förmåga när det gäller att snappa upp skillnader, men testresultatet i kontrast till vad folk påstår sig höra för skillnader mellan olika pryttlar, demonstrerar ju tydligt att inbillning/placebo/förväntanseffekter är de enskilt absolut största faktorerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jo. En "bra" signalkälla kostar inte många kronor. Låt oss börja med att stipulera, trots mitt ljudintresse och ej helt försumbara övande, att jag hör lite sämre än medelsvensson (bara för sakens skull liksom, jag vet inte om det är så). Jag hör t.ex inte någon som helst skillnad mellan DAC:en i en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370 eller en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=207066.

Jag försöker, det går inte. Cd-spelarjävln pyntade jag 7k för. Jag kan nog inte påstå att jag ångrar mig så värst, men det har gett mig perspektiv. Det enda som är hyffsat enkelt att höra skillnad på är högtalare/hörlurar.

Ju högre prislapp på "signalkällan" ju högre prislapp bör du väl lägga på lurar/högtalare?
Annars är det väl liksom ingen mening?

Mitt Xonar DX som jag hade innan mitt STX II lät även det bättre än integrerat (på två moderkort)
Ingen EQ eller dylikt igång.

Skrivet av Chromatic:

Ett hyfsat modern integrerat ljudkort räcker långa vägar idag, du behöver nog inte oroa dig så mycket.

Om du inte bryr dig om djup eller separation, så visst.
Realtek kommer aldrig låta bra, om man haft något annat.

Pluggar jag in mina Fidelio X2 i mitt ALC892 så försvinner all bas <80hz, instrumenten hamnar även "mitt i huvudet" istället för på vardera sida, separerade från varandra.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Realtek kommer aldrig låta bra, om man haft något annat.

Jag tycker det låter jättebra, så länge kortet är starkt nog för att driva högtalarna/lurarna så är det ju minimal skillnad på ljudkvalitén.

Permalänk
Rekordmedlem

Skilj på ljudkort och dac då de ger olika funktionalitet, ljudkort ger in och utgångar, en dac bara utgång, båda kan kompletteras med en hörlursförstärkare om man ska driva nått med lägre impedans än en linjeingång.

Skrivet av Alotiat:

Tjena!

Kan börja med att säga att jag är helt ny på allt som har med ljud att göra. Läste den klistrade tråden (hur man väljer rätt ljudkort) och där säger man att Creative Soundblaster-serien är OK för de som bara vill ha ett okej ljud. Stämmer detta?

Syfte: Titta på film, lyssna lite på musik, spela lite. D.v.s. allround.
Budget: Cirka 500 kronor, ju billigare desto bättre.
Hörlurar: ATH M50x

Det jag har nu är det integrerade ljudkortet som följer med moderkortet: Realtek ALC887 codec. Vet inte om det duger? Kommer jag att märka någon skillnad om jag köper ett ljudkort eller är det inbyggda lika bra?

Är tacksam för alla förslag på billigt och bra ljudkort

Ska du bara spela upp ljud via hörlurar är en dac med hörlursförstärkare mest prisvärt eftersom du inte behöver ett ljudkort alls i det fallet. Vill du däremot ha ett prisvärt billigt ljudkort så är Behringer UCA 222 ett bra budgetval för 350kr. http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=551304
Det är alltså ett väldigt bra budgetljudkort och en ofta acceptabel men sällan jättebra hörlursdrivare.

Skrivet av Calathea:

Jag har länge haft Asus Xonar DGX, billigt och relativt bra, speciellt för hörlurar. Det bräcker ALC887 utan problem, det är ett gammalt integrerat ljudkort som är ganska dåligt. För musiklyssnade med hörlurar som fokus skulle jag satsa på en riktig hörlursförstärkare, där det billigaste som fortfarande är bra är Audioquest Dragonfly. Men för spelande och möjlighet till 5.1 högtalare så funkar Asus Xonar utmärkt.

Men Audioquest Dragonfly är inget ljudkort men som sagt om man bara ska ansluta en hörlur är det en bra pryl.

Skrivet av Lothbrok:

Det skiljer ganska mycket på vad som sitter på olika moderkort så var försiktig med att ge så kategoriska svar och det är inte bara kretsen som används som spelar roll utan de analoga kretsarna som sitter kring den spelar oftast större roll för slutresultatet, tex om det är bra skärmat och om det finns nån buffert/hörlursförstärkare som driver utgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pcie eller usb? Ska du bara lyssna så spelar det nog inte så stor roll då det bara finns ett fåtal converters som sitter i de flesta ljudkort. Det man ffa får i dyrare ljudkort är bättre preamps och hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Som sagt så kan jag inte det här med ljud, kanske är en DAC jag behöver?

Skrivet av mrqaffe:

Skilj på ljudkort och dac då de ger olika funktionalitet, ljudkort ger in och utgångar, en dac bara utgång, båda kan kompletteras med en hörlursförstärkare om man ska driva nått med lägre impedans än en linjeingång.

Ska du bara spela upp ljud via hörlurar är en dac med hörlursförstärkare mest prisvärt eftersom du inte behöver ett ljudkort alls i det fallet. Vill du däremot ha ett prisvärt billigt ljudkort så är Behringer UCA 222 ett bra budgetval för 350kr. http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=551304
Det är alltså ett väldigt bra budgetljudkort och en ofta acceptabel men sällan jättebra hörlursdrivare.

Men Audioquest Dragonfly är inget ljudkort men som sagt om man bara ska ansluta en hörlur är det en bra pryl.

Det skiljer ganska mycket på vad som sitter på olika moderkort så var försiktig med att ge så kategoriska svar och det är inte bara kretsen som används som spelar roll utan de analoga kretsarna som sitter kring den spelar oftast större roll för slutresultatet, tex om det är bra skärmat och om det finns nån buffert/hörlursförstärkare som driver utgången.

Den ser intressant ut! Kostade inte många kronor. Ska kika mer på den

Permalänk
Medlem

ALC887 och nyare integrerade kretsar har ett SNR som är högre än 96db. Det räcker väldigt långt.

Om du vill prova på något finare rekommenderar jag dig att skippa ljudkortet och köra externt. FiiO E10k är ett populärt alternativ.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ok så nu har jag skummat lite på nätet och detta är vad jag fiskat upp, säg vad ni tycker:

1. Behringer-UCA222: 350 kr (bra förslag från @mrqaffe)

2. Fiio K1: 500 kr

3. Fiio E10K: 800 kr (bra förslag från @Xeno88)

4. Korg DS-DAC-100m: 700 kr

5. HiFime Sabre 9018 DAC: 800
    kr

Är dessa något att ha? Har som sagt ingen koll så rätta mig gärna

800 kr är lite för mycket för mig, hade bara med det utifall det skulle vara "mycket bättre" än övriga, för då kan man överväga att gå upp i pris.

Permalänk
Medlem

@Alotiat

Det är värt att lägga 1000kr på en DAC/AMP. Köp en bra nu och använd den flera år.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alotiat:

Ok så nu har jag skummat lite på nätet och detta är vad jag fiskat upp, säg vad ni tycker:

1. Behringer-UCA222: 350 kr (bra förslag från @mrqaffe)

2. Fiio K1: 500 kr

3. Fiio E10K: 800 kr (bra förslag från @Xeno88)

4. Korg DS-DAC-100m: 700 kr

5. HiFime Sabre 9018 DAC: 800
    kr

Är dessa något att ha? Har som sagt ingen koll så rätta mig gärna

800 kr är lite för mycket för mig, hade bara med det utifall det skulle vara "mycket bättre" än övriga, för då kan man överväga att gå upp i pris.

Har du bestämt dig för vilka funktioner du behöver ? Ska du bara spela upp ljud behöver du som sagt inte ett ljudkort utan en dac och hörlursförstärkare typ Fiio eller Dragonfly är mest prisvärt men det går ju inte att ansluta en mikrofon i dem men du har fortfarande en mikrofoningång på moderkortet och så finn det ju mikrofoner med inbyggda ad omvandlare så man kan ansluta via usb.
Det kan också vara så att moderkortet ger bra ljud direkt eller om det kompletteras med en hörlursförstärkare.
Du har så tight budget att allt som behövs egentligen inte ryms så det gäller att lyssna fram den bästa kompromissen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bestämt dig för vilka funktioner du behöver ? Ska du bara spela upp ljud behöver du som sagt inte ett ljudkort utan en dac och hörlursförstärkare typ Fiio eller Dragonfly är mest prisvärt men det går ju inte att ansluta en mikrofon i dem men du har fortfarande en mikrofoningång på moderkortet och så finn det ju mikrofoner med inbyggda ad omvandlare så man kan ansluta via usb.
Det kan också vara så att moderkortet ger bra ljud direkt eller om det kompletteras med en hörlursförstärkare.
Du har så tight budget att allt som behövs egentligen inte ryms så det gäller att lyssna fram den bästa kompromissen.

Ber om ursäkt för dum fråga men: Vad är det för skillnad på en Hörlursförstärkare och en DAC?

Målet är att få "bättre ljud" (subjektivt jag vet) än vad mitt moderkort kan ge mig. Är en hörlursförstärkare mer lämpligt för mig?

Jag kanske har formulerat mig dåligt i trådstarten. Om jag säger såhär då: Vad behöver jag för att få bättre ljud än moderkortets ljud ALC887, för en billig peng?

Mikrofon behövs inte, vill bara kunna lyssna.

Tack till alla som gett input, lärt mig en hel del

Permalänk
Inaktiv

Sound Blaster Z är ju ett par hundra dyrare men värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ber om ursäkt för dum fråga men: Vad är det för skillnad på en Hörlursförstärkare och en DAC?

Så vitt jag vet:
En dac är bara modulen som konverterar den digitala signalen till en analog signal som sedan går ut till högtalare... Vissa vill ha en extern dac för att förhindra att andra saker i datorn orsakar störningar.

Många hörlursförstärkare kommer dock med inbyggd dac, skadar inte att ha båda liksom

En hörlursförstärkare är bra om du kör med några dyra headphones med hög impedans, annars får du inte ut ett fullständigt register ur dom och dom lär låta kasst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alotiat:

Målet är att få "bättre ljud" (subjektivt jag vet) än vad mitt moderkort kan ge mig. Är en hörlursförstärkare mer lämpligt för mig?

Jag kanske har formulerat mig dåligt i trådstarten. Om jag säger såhär då: Vad behöver jag för att få bättre ljud än moderkortets ljud ALC887, för en billig peng?

Mikrofon behövs inte, vill bara kunna lyssna.

Tack till alla som gett input, lärt mig en hel del

DAC är en förkortning för Digital to Analogue Converter, en specifik kretslösning som har en väldefinierad funktion.
En dac ger dig en analog linjeutgång från datorn.
En dac har oftast dålig förmåga att driva laster med låga impedanser för de är designade för att driva lineingångar.
Vill man driva en hörlur (låg impedans) bör man se till att det finns en hörlursförstärkare efter dacen så att man inte kopplar hörluren direkt till dacen för det påverkar ljudkvaliten och ofta går det inte heller att spela starkt nog. Obs, ljudkvalitet och ljudnivå är olika saker även om många på detta forum inte separerar de parametrarna.
En dac ger inga analoga ingångar så du kan inte ansluta tex en mikrofon till en dac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så vitt jag vet:
En dac är bara modulen som konverterar den digitala signalen till en analog signal som sedan går ut till högtalare... Vissa vill ha en extern dac för att förhindra att andra saker i datorn orsakar störningar.

Många hörlursförstärkare kommer dock med inbyggd dac, skadar inte att ha båda liksom

En hörlursförstärkare är bra om du kör med några dyra headphones med hög impedans, annars får du inte ut ett fullständigt register ur dom och dom lär låta kasst.

Skrivet av mrqaffe:

DAC är en förkortning för Digital to Analogue Converter, en specifik kretslösning som har en väldefinierad funktion.
En dac ger dig en analog linjeutgång från datorn.
En dac har oftast dålig förmåga att driva laster med låga impedanser för de är designade för att driva lineingångar.
Vill man driva en hörlur (låg impedans) bör man se till att det finns en hörlursförstärkare efter dacen så att man inte kopplar hörluren direkt till dacen för det påverkar ljudkvaliten och ofta går det inte heller att spela starkt nog. Obs, ljudkvalitet och ljudnivå är olika saker även om många på detta forum inte separerar de parametrarna.
En dac ger inga analoga ingångar så du kan inte ansluta tex en mikrofon till en dac.

Jaha då förstår jag, tack för förklaringen! Då är följdfrågan: är mina hörlurar tillräckligt bra (tillräckligt låg impedans) för att få något ut av en hörlursförstärkare, eller kommer det låta i princip likadant?

Hade varit trevligt om man kunde testa det på något sätt. Låna hem en förstärkare och testa om det gör någon skillnad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alotiat:

Jaha då förstår jag, tack för förklaringen! Då är följdfrågan: är mina hörlurar tillräckligt bra (tillräckligt låg impedans) för att få något ut av en hörlursförstärkare, eller kommer det låta i princip likadant?

Hade varit trevligt om man kunde testa det på något sätt. Låna hem en förstärkare och testa om det gör någon skillnad

Du får väl besöka en lokal hifihandlare och börja med att prova i butiken, det finns nog däremot inte så mycket att välja på i den prisklass du verkar hålla dig till.
Att en hörlur har låg impedans säger inget om dess ljudkvalitet utan bara att det blir känsligare med vad som driver den om drivsteget inte ska påverka tonkurvan, om impedansen är hög blir det istället ofta för låg effekt och då blir ju även maximala ljudnivån låg och ibland blir den för låg även risken för att ljudkvaliten påverkas minskar.
En bra hörlursdrivare bör alltså ha både låg utgångsimpedans och kunna ge tillräckligt hög utspänning säg < 0,5 Ohm och klara att avge 15-20V innan det klipper, då kan man hänga på merparten av alla hörlurar som finns utan att man riskerar att förstärkarens drivförmåga garanterat påverkar negativt.
Den billigaste hörlursförstärkaren som klarar de kraven är O2 och i princip inga modeller som drivs bara via usb kan uppfylla kraven. €65 om man kan bygga ihop den själv från €108 om man väljer en färdigmonterad.
http://headnhifi.com/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bra idé! Ska kolla om jag hittar ett lokalt ställe att testa.

Hmm det verkar som att jag kommer att behöva spara lite och gå upp till drygt 1000 kronor och köpa något vettigt istället. Låter som den smidigaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Har provat väldigt många ljudkort under åren och ALLA ljudkort som finns på moderkorten har varit skit.
Jag köpte då Asus Xonar Essence STX och herre vilken skillnad, kör det än idag till både musik/film och spel, superb ljudkvalité, har aldrig varit besviken på det.

Kolla om du kan hitta det begagnat för det är verkligen det bästa jag haft och fortfarande har, dock har det stigit i pris sedan jag köpte det, ligger på runt 2k nytt nu men ack så bra det är.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har provat väldigt många ljudkort under åren och ALLA ljudkort som finns på moderkorten har varit skit.
Jag köpte då Asus Xonar Essence STX och herre vilken skillnad, kör det än idag till både musik/film och spel, superb ljudkvalité, har aldrig varit besviken på det.

Kolla om du kan hitta det begagnat för det är verkligen det bästa jag haft och fortfarande har, dock har det stigit i pris sedan jag köpte det, ligger på runt 2k nytt nu men ack så bra det är.

Jo håller med dig.

Vill ju definitivt inbilla mig att jag hade hört skillnad på DT 880 Pro 250 Ohm inkopplat till min STX jämte inkopplat till en integrerad.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jo håller med dig.

Vill ju definitivt inbilla mig att jag hade hört skillnad på DT 880 Pro 250 Ohm inkopplat till min STX jämte inkopplat till en integrerad.

Det är en sagolik skillnad.
Hur det är med de nya moderkorten från Asus t.ex. med SupremeFX korten låter jag vara osagt men tror knappast de håller samma kvalité.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow