Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av prockz:

@Worexon: Ja på tok för dyrt.

Var ju inte riktigt min fråga!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worexon: KS9005 är samma som KS7005 och KS8005 i fråga om latenstider och HDR-kapacitet. Fast dyrare med böjd panel och därför också sämre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: KS9005 är samma som KS7005 och KS8005 i fråga om latenstider och HDR-kapacitet. Fast dyrare med böjd panel och därför också sämre bildkvalitet.

Ok! Tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppar in i denna tråd lite, har precis köpt mig en ps4 pro, och är också ute efter en tv, hdr (riktig hdr10 inge fake hdr), 4k och gärna 65" med låg input lag är väl det jag är ute efter då den primärt ska användas för spelande.......dock har jag läst att flera 65" modeller har problem med vertical banding vilket jag absolut inte vill ha

Budget, hade hoppats lägga mig omkring 10-12k men kan nog gå upp till 17k om jag behöver för att få det jag vill ha. (har väl iof råd att gå upp till 20k också men vill försöka hålla ner kostnaden om det går)

Några bra tips från alla duktiga sweclockare?

tack

edit: kikat lite på denna
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE65KS7005XXE/...

Dock har jag läst att 7005 modellerna har problem med hålla ljusstyrkan efter ett tag samt något med "local dimming" (inte riktigt förstått det men låter typ som backlight bleeding ungefär) mer erfarna får gärna förklara bättre

Permalänk
Medlem

Nu har jag slagit till på en tv! Vart en Samsung ks7005!! Testat lite med ps4 pro och wow vilket lyft!!! Lite skillnad från min 10 år gamla philips!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om ni r ute efter HDR så är väl OLED det bästa du kan köpa.
Har själv OLED 65B6 och efter den omtalade HDR Gaming uppdateringen så är TV:n helt fantastisk.
Har provat med andra dyrare LCD men de kommer tyvärr inte i närheten av OLED och de är inte så speciellt dyra längre heller så det är ju ett alternativ för er som vill ha det bästa.

Med HDR uppdateringen så sänktes inputlag till 27.5 från mellan 60-80ms

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Hur aktiverar jag hdr i spelläget på ks7005!? När jag har spelläget på och ska aktivera hdr står det "ej tillgängligt"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worexon: Det stämmer bra. Du aktiverar inte HDR, utan det aktiveras från källan genom signalen. HDR-läget som finns där bredvid spelläget är inte HDR, utan fejk-HDR som är en slags dynamisk bild och ser ut som sk:t.

Så för att äkta HDR ska aktiveras måste du alltså ha en källa med HDR-metadata i signalen. TV-tillverkarna är experter på det här med att göra saker extra virriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: Det stämmer bra. Du aktiverar inte HDR, utan det aktiveras från källan genom signalen. HDR-läget som finns där bredvid spelläget är inte HDR, utan fejk-HDR som är en slags dynamisk bild och ser ut som sk:t.

Så för att äkta HDR ska aktiveras måste du alltså ha en källa med HDR-metadata i signalen. TV-tillverkarna är experter på det här med att göra saker extra virriga.

Ok...hdr+ tror jag det står, och det stämmer var bra mycket bättre bild med spelläget vs hdr+ läget!!! Men om jag fattar det rätt så är "riktiga" hdr aktiverat när man har spelläget på, om du har hdr aktiverat i ps4 pro:n!? En fråga till: finns det speciell hdmi kabel när man har 4k/tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: Det stämmer bra. Du aktiverar inte HDR, utan det aktiveras från källan genom signalen. HDR-läget som finns där bredvid spelläget är inte HDR, utan fejk-HDR som är en slags dynamisk bild och ser ut som sk:t.

Så för att äkta HDR ska aktiveras måste du alltså ha en källa med HDR-metadata i signalen. TV-tillverkarna är experter på det här med att göra saker extra virriga.

Ok...hdr+ tror jag det står, och det stämmer var bra mycket bättre bild med spelläget vs hdr+ läget!!! Men om jag fattar det rätt så är "riktiga" hdr aktiverat när man har spelläget på, om du har hdr aktiverat i ps4 pro:n!? En fråga till: finns det speciell hdmi kabel när man har 4k/tv? @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worexon: Äkta HDR, oavsett spelläge på eller inte, förutsätter att källan skickar en HDR-signal. Diskussionen om spelläge och HDR är att en del apparater inte kan aktivera spelläget när de matas med HDR eller att spelläget ändå ger hög latenstid.

För 4K-signal är det starkt rekommenderat att du använder en high-speed-certifierad kabel. Mer läsning om HDMI och kablar i min signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: Äkta HDR, oavsett spelläge på eller inte, förutsätter att källan skickar en HDR-signal. Diskussionen om spelläge och HDR är att en del apparater inte kan aktivera spelläget när de matas med HDR eller att spelläget ändå ger hög latenstid.

För 4K-signal är det starkt rekommenderat att du använder en high-speed-certifierad kabel. Mer läsning om HDMI och kablar i min signatur.

Kan man se på nåt sätt att hdr är "igång" på tv:n?!

Får ta och kolla över hdmi kablarna!!

Måste oxå tacka för all hjälp jag fått här!! @laxpudding m.fl Forum är bra grejer 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HDR PRO som LG kallar det är HDR10. Såg att folk undrade. Tack och hej

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worexon: Jag ser med en gång ifall HDR igång. Men annars ska det stå "HDR" någonstans där statusinformation om aktiv signal och aktiv ingång dyker, vanligtvis infoknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: Jag ser med en gång ifall HDR igång. Men annars ska det stå "HDR" någonstans där statusinformation om aktiv signal och aktiv ingång dyker, vanligtvis infoknappen.

Ringde Samsung support och dom sa att det skulle dyka upp en ruta på vänster sida när hdr material visas!! Enda spelet jag provat på ps4 pro:n är bf1, har inte det hdr!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worexon: Har ingen aning om BF1 kör HDR. Men du behöver en PS4 Pro och PS4 Pro måste också "fatta" att TV:n klarar HDR vilket kan kräva att du kör igenom dess bildinställningar så att den kan bekräfta att HDR fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Ringde Samsung support och dom sa att det skulle dyka upp en ruta på vänster sida när hdr material visas!! Enda spelet jag provat på ps4 pro:n är bf1, har inte det hdr!?

Skickades från m.sweclockers.com

BF1 har inte HDR support.
Jag har en KS7005 och den informerar när den får en HDR signal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

BF1 har inte HDR support.
Jag har en KS7005 och den informerar när den får en HDR signal.

Tror att det beror på vad för källa som HDR-materialet spelas upp på. När jag spelar upp filer med HDR i Plex-appen i TV:n så kommer det inte upp en notis. Samma sak tror jag gäller Netflix-appen, men jag kan inte testa det längre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

BF1 har inte HDR support.
Jag har en KS7005 och den informerar när den får en HDR signal.

Ok tack!! Är ju bra snyggt iaf!! Dom på samsung supporten sa att om jag kolla på ett hdr youtubeklipp så skulle en " notis" komma upp men det gör det inte för mig iaf!! Ska tanka ner Unchartred 4 för det ska stödja hdr vad jag förstår!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Ok tack!! Är ju bra snyggt iaf!! Dom på samsung supporten sa att om jag kolla på ett hdr youtubeklipp så skulle en " notis" komma upp men det gör det inte för mig iaf!! Ska tanka ner Unchartred 4 för det ska stödja hdr vad jag förstår!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får inte heller upp någon HDR notis på Youtubes så kallade HDR klipp.
Kom ihåg att du måste aktivera UHD Color på den hdmi ingången du använder och sätta bakgrundsljus till max.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag får inte heller upp någon HDR notis på Youtubes så kallade HDR klipp.
Kom ihåg att du måste aktivera UHD Color på den hdmi ingången du använder och sätta bakgrundsljus till max.

Testade Ghost Recon Wildlands demot, där fick jag upp notis, och på Uncharted 4!! Japp det har jag ställt in 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

HDR-läget som finns där bredvid spelläget är inte HDR, utan fejk-HDR som är en slags dynamisk bild och ser ut som sk:t.

Inte alls. Beror på innehållet.

Nattscener med fyrverkerier, neon och dylikt ser helt fantastiska ut.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Undra varför det inte finns någon officiell You Tube app till Windows 10 (finns till WP 10)? Vore trevligt att kunna se HDR från datorn tex detta:

Tror inga webbläsare stödjer HDR?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har en ks7005! Funkar automatiska uppdateringar eller måste man göra det manuellt!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Worexon:

Har en ks7005! Funkar automatiska uppdateringar eller måste man göra det manuellt!?

Skickades från m.sweclockers.com

Min KS7005 uppdaterar automatiskt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Min KS7005 uppdaterar automatiskt.

Hur ofta släpps det uppdateringar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Worexon:

Hur ofta släpps det uppdateringar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så ofta. Har nog uppdaterats ~3 gånger sedan Dec.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Freddiew: Köp kontant. Uppge inte namn eller postnr. Klart...

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

@Worexon: Har ingen aning om BF1 kör HDR. Men du behöver en PS4 Pro och PS4 Pro måste också "fatta" att TV:n klarar HDR vilket kan kräva att du kör igenom dess bildinställningar så att den kan bekräfta att HDR fungerar.

Även PS4 och PS4 Slim ska ha stöd för HDR. Kan vara lite av ett fulhack men det ska iaf stödja HDR 10 såvitt jag vet. Se: https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/syste...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Freddiew:

@Helevete: det är bara att kolla och se om ljudet håller, annars retur. Netonnet säljer LG 43UH664V som är en 43 tums smart-TV med "Pro HDR" för 6000 spänn. Försök hitta en PC-skärm med HDR & den storleken för det priset. Uppdateringsfrekvens är 100 Hz. Ett problem är förstås att man blir trakasserad av Radiotjänst, har ingen propaganda-TV och ett köp skulle innebära automatisk påhälsning.

Vad jag vet finns inga riktiga "100hz" utan det är max 60hz men tv'n lägger till dubletter upp till 100hz om man inte stängt av det och kör 60hz som ingångarna kör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows