(Aktie)Trading-dator - Ca 6000-7000kr

Permalänk
Medlem

(Aktie)Trading-dator - Ca 6000-7000kr

Hej.

Söker hjälp att fixa delar till en dator som kommer användas för aktier och daytrading.
Med andra ord är processor och RAM viktigt. Snabb lagring vore också bra.

Stationär dator, ska kopplas till 2 skärmar.
Vore även bra om den klarar lite i grafikväg, t.ex. streama film till TV.

Tänkt pris ca 6000-7000kr. (Riktig prislapp 10 000 men då ska skärmar, tangentbord och mus med)
Föredrar inet och netonnet (helst som finns på lager i butikerna i Uddevalla om möjligt).

Har byggt ihop lite små paket åt min mor som ska ha datorn men misstänker att ni kan
fixa mer prestanda för samma pengar då jag är halvkass på hårdvara

Om vi får fram något tills imorgon är det planerat att inhandlas imorgon eftermiddag.

Tack på förhand
Tux

Permalänk
Inaktiv

Vad är daytrading?
Vilken handelsterminal? Infront? ProRealTime? MetaTrader? AutoTrader?

Permalänk
Inaktiv

Om daytrading inte är i någon terminal utan bara sitta o klicka runt på Avanza eller nordnet så funkar typ vilken dator som helst till de kraven du har. Finns säkert massa trådar senaste veckan där folk frågar om råd med dator i samma prisklass så det går bra att ta en valfri av dem.

Om ni daytrading är "riktig" daytrading med en handelsterminal så rekomenderar jag minst 16gb ram till Infront och ProRealTime då de kan äta ganska mycket ram beroende på vad man gör. Infront äter ganska mycket CPU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Vad är daytrading?
Vilken handelsterminal? Infront? ProRealTime? MetaTrader? AutoTrader?

Glömde jag såklart skriva, sorry. För det mesta ProRealTime och Infront.
Ofta körs hyfsat tunga och snabba beräkningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuxxie:

Glömde jag såklart skriva, sorry. För det mesta ProRealTime och Infront.
Ofta körs hyfsat tunga och snabba beräkningar.

Okej eftersom ProRealTime kör de flesta beräkningarna över nätet på deras servrar så kräver det som sagt inte så mycket av CPU, kräver dock en del ram ibland.

Har inte tid att plocka ihop en dator just nu men kanske kan kika på det lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Okej eftersom ProRealTime kör de flesta beräkningarna över nätet på deras servrar så kräver det som sagt inte så mycket av CPU, kräver dock en del ram ibland.

Har inte tid att plocka ihop en dator just nu men kanske kan kika på det lite senare.

Tack så mycket! Det är ingen proffstrader som ska sitta dygnet runt med 6 skärmar utan snarare något mellan amatör och proffs som ska testa på daytrading på riktigt. Dock när det handlar om så stora pengar som det faktiskt kommer handla om så måste det flyta på och inte krascha på grund av datorn

Permalänk
Medlem

Desto mer jag kollar desto mer inser jag att jag har noll koll på moderkort och processor. Har någon tid att slänga ihop max bang for the buck runt 6k är jag väldigt tacksam. Grafik ej viktigt förutom att kunna streama film. I övrigt kraftig processor och helst 16gb ram. 120-240gb ssd är väl bra. Har en 1TB-disk hemma som jag slänger i.

Jag kan nog lösa det mesta, men just moderkort och processor är jag kass på vad man behöver, vad som är prisvärt och vad som presterar bättre än annat

Permalänk
Inaktiv

@Tuxxie: Skickade PM till dig igår om du vill ha hjälp. Men du har inte svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

@Tuxxie: Skickade PM till dig igår om du vill ha hjälp. Men du har inte svarat.

Oj ber om ursäkt. Hittar inte pm i mobilen. Ska ta mig till dator direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte så att du kommer sitta dygnet runt och tradear. Du kommer troligen handla på Stockholm och First North börsen så är dessa börser endast öppna mellan 09 - 17 vardagar. Stängt helger.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kika på begagnat om man har en budget på 6-7000kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Särimner:

Hur vet du det? Han kanske handlar på Amerikanska och Asiatiska marknader med, for some 24/7 action?

Permalänk
Medlem

@fesoj: Alla prioriterar sin tid efter vad de anser vara bäst, men om denne person tillhör majoriteten svenssons så vill man gärna ha en trevlig morgonstund med kaffe, nyheter, skjutsa iväg ungarna till skolan, ägna sig åt träning på kvällen och lite dans med frugan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

@Särimner:

Hur vet du det? Han kanske handlar på Amerikanska och Asiatiska marknader med, for some 24/7 action?

Skrivet av Särimner:

@fesoj: Alla prioriterar sin tid efter vad de anser vara bäst, men om denne person tillhör majoriteten svenssons så vill man gärna ha en trevlig morgonstund med kaffe, nyheter, skjutsa iväg ungarna till skolan, ägna sig åt träning på kvällen och lite dans med frugan!

Han har rätt. Det är framför allt svenska börsen som kommer användas, samt några andra runt Europa men de flesta har samma öppettider +- 30-60 min.
Dock är det inte jag som kör trading. (I såna fall hade en telefon varit duglig nog, då pengarna jag har råd att använda till trading är minimala.
Det gäller dator åt en närstående

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Som sagt kan jag inte så mycket om datorer men är det något att ha med pentium 2 kärnor på 3,5ghz?
Nivån jag är på är att kolla kärnor, trådar och GHz. förutom det är jag dåligt på hur dom presterar.
AMD FX-processorerna, är det något att ha? Quad 4,0 GHz för rätt billiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Tack för tipset. Som sagt kan jag inte så mycket om datorer men är det något att ha med pentium 2 kärnor på 3,5ghz?
Nivån jag är på är att kolla kärnor, trådar och GHz. förutom det är jag dåligt på hur dom presterar.
AMD FX-processorerna, är det något att ha? Quad 4,0 GHz för rätt billiga pengar.

Om du ska köpa en AMD processor idag så är det Ryzen 5 eller Ryzen 7 som gäller https://www.komplett.se/kampanj/29846/datorutrustning/pc-komp...
Deras fx processorer är föråldrade idag och inget man bör köpa nytt.

Nu vet jag inte hur väl dessa program nyttjar trådar men skulle säga undvik allt som inte har 4 trådar eller mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du ska köpa en AMD processor idag så är det Ryzen 5 eller Ryzen 7 som gäller https://www.komplett.se/kampanj/29846/datorutrustning/pc-komp...
Deras fx processorer är föråldrade idag och inget man bör köpa nytt.

Nu vet jag inte hur väl dessa program nyttjar trådar men skulle säga undvik allt som inte har 4 trådar eller mer.

I kundvagnen jag fick tips om ovan fanns denna processor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4094810
När jag kollar 2 kärnor, 3,5 GHz och namnet "Pentium" känns gammalt och dåligt för mig.
Dock när jag googlar verkar det som folk älskar det. Riktigt snabbt för riktigt snål plånbok.
Bör funka kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

I kundvagnen jag fick tips om ovan fanns denna processor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4094810
När jag kollar 2 kärnor, 3,5 GHz och namnet "Pentium" känns gammalt och dåligt för mig.
Dock när jag googlar verkar det som folk älskar det. Riktigt snabbt för riktigt snål plånbok.
Bör funka kanske?

För sitt pris är den bra ja. Men den är inte supersnabb ( det är en nerskalad core i3). Jag har som sagt ingen aning om hur krävande programmen är så vänta till någon med koll skriver.
Pentium idag har inget gemensamt med ex gamla Pentium 3 o 4, Intel använder bara namnet Pentium idag för sina billigaste desktop processorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Något i denna stil? Nu tror jag verkligen att du kan komma undan med en G4560. Men du kan alltid ligga på den säkra sidan med fler cores istället, du kan säkert få ner priset ett par hundringar om du köper allt från olika återförsäljare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10373067/

Permalänk
Medlem

@Tuxxie: vill du ha bättre processor kör på en i5 7600 och kör på dess intergrade grafik eller köp ryzen 1600 och ett gtx770 eller liknande begagnat för 600 om du ska ligga i budgeten

Permalänk

Vad blev det för datorpaket till slut?

Skrivet av Tuxxie:

I kundvagnen jag fick tips om ovan fanns denna processor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4094810
När jag kollar 2 kärnor, 3,5 GHz och namnet "Pentium" känns gammalt och dåligt för mig.
Dock när jag googlar verkar det som folk älskar det. Riktigt snabbt för riktigt snål plånbok.
Bör funka kanske?

Vad blev det för datorpaket till slut?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Om daytrading inte är i någon terminal utan bara sitta o klicka runt på Avanza eller nordnet så funkar typ vilken dator som helst till de kraven du har. Finns säkert massa trådar senaste veckan där folk frågar om råd med dator i samma prisklass så det går bra att ta en valfri av dem.

Om ni daytrading är "riktig" daytrading med en handelsterminal så rekomenderar jag minst 16gb ram till Infront och ProRealTime då de kan äta ganska mycket ram beroende på vad man gör. Infront äter ganska mycket CPU också.

Jag uppar denna tråd.
Du verkar ha lite koll på Infront. Jag ska nämligen också börja "trada" och använda mig av infront.
Så jag ska beställa en dator i veckan. Men vad är det som är viktigt? Ram, processor, grafik?
Det jag har tittat på är ryzen 1700x med 16gb ram och ett rx 560 grafikkort!
Är det värt att köpa 8 kärnor eller är det bara onödigt?
Ett grafikkort är kanske nödvändigt då jag ska använda en 43" 4k skärm?

Permalänk
Inaktiv

@Goliat8: Det duger fint men det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

@Goliat8: Det duger fint men det du skrev.

Tack för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en 43" 4k 60hz skärm på min Thinkpad, något inbyggt Inteltjofräs, så vad som helst funkar nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Kör en 43" 4k 60hz skärm på min Thinkpad, något inbyggt Inteltjofräs, så vad som helst funkar nog

Låter bra, Fungerar även film på 4k?

Skickades från m.sweclockers.com