Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bärbar dator till bokförings- och redovisningsarbete

Permalänk

Bärbar dator till bokförings- och redovisningsarbete

Hejsan!

Jag försöker hjälpa min mor att finna en ny arbetsdator som kan ersätta hennes ~ 6 år gamla.

Den jag har hittat som är mest intressant är en Hp Pavilion som rullar med hjälp av en i7 6700HQ tillsammans med 16 gigabytes ram. Tack vare en rabattkod går det att få ner priset till 9500 kronor, något jag tycker verkar väldigt bra: Hp's hemsida pavilion
Det som gör mig osäker är att det är en skylake processor medan denna, för 12.500 kronor, har den senaste kaby lake: Komplett Pavilion med kaby lake

Det jag har lyckats luska fram är att skillnaden mellan processorerna är 10-12% i diverse testprogram. Vilket för mig spontant inte rättfärdigar den högre prislappen, men har jag fel? Har försökt att leta runt bland konkurrenter och andra modeller med i7 processorer och det känns oftast som att de med motsvarande datorkraft kostar 12.000 eller mer.

Hon arbetar hemifrån och reser enbart med datorn när familjen vill åka till landstället, så vikten är inte jätteviktigt (lägre är ju såklart att föredra). Batteritid är heller inget större bekymmer då hon arbetar stationärt eller i kontorsmiljöer där det finns tillgång till ström. Det viktigaste är att kvaliteten är lite högre så risken för att usb-portar och liknande inte brakar ihop och blir obrukbara (något som har hänt hennes nuvarande dator från Asus), samt att prestandan är tillräcklig så att hon inte blir frustrerad över kraschande program och sega väntetider.

Mina frågor är då som följande:

Är den äldre HP'n värt sitt pris, eller är den senaste att föredra om hon ska köpa en sådan "maffig" dator?
Är datorn i fråga för "mäktig" inom hennes arbetsområde så att priset blir onödigt högt?

Om den senare är fallet är vi intresserade över vilka substitut som är att föredra, där gärna priset ska vara så lågt som möjligt En budget skulle väl ligga runt 10.000 kronor.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Vila i frid

Köp en i3/i5/i7 med minst 8GB minne och minst 128 GB SSD. Köp ingen bärbar med HDD. Mediamarkt har bl.a. en Lenovo för 3500 spänn och uppåt.

Köpa en bärbar för 10000, för bokföring? Nog för att jag har monterat dragkrok på min Pontiac Firebird, men det där... för bokföring...

Permalänk

@hasenfrasen:

Haha ja jag hade magkänsla på att de var ett dunderpaket för min mor. Men med det sagt så vill hon gärna ha en dator som håller ett tag och som förhoppningsvis har högre kvalitet än hennes nuvarande Asus..! Jag tror nog att mekanisk hårddisk är ett måste då hon fyller sin nuvarande hårddisk ganska väl och jag tror inte hon uppskattar molntjänster tyvärr. Däremot så använder hon sig av flera program/tjänster/webbläsare samtidigt. Räcker en i3'a för det, eller är det viktigare att ha bra marginaler på internminnet än processorkraft? Har tyvärr ingen större insyn i hur krävande hennes program är mer än att både processor och internminne får kämpa enligt aktivitetshanteraren (kanske är ett ålderstecken?).

Tackar för din input oavsett, ska försöka kolla in det lägre budgetsegmentet också!

Visa signatur

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jag tror nog att mekanisk hårddisk är ett måste då hon fyller sin nuvarande hårddisk ganska väl och jag tror inte hon uppskattar molntjänster tyvärr.

Vill bara påpeka att backups är rätt viktigt om hon ska använda datorn för viktig data som bokföring m.m.
Är då molntjänster inte aktuellt bör hon använda åtminstone en extern hårddisk eller liknande lösning för att göra backups på sitt arbete. Det kan bli en ganska jobbig huvudvärk annars, better safe than sorry.
SSD är dessutom väldigt värt för prestandan, särskilt i de prisnivåerna du pratar om, men jag ska inte insistera.

Permalänk
Skrivet av ToxicMonkey:

Vill bara påpeka att backups är rätt viktigt om hon ska använda datorn för viktig data som bokföring m.m.
Är då molntjänster inte aktuellt bör hon använda åtminstone en extern hårddisk eller liknande lösning för att göra backups på sitt arbete. Det kan bli en ganska jobbig huvudvärk annars, better safe than sorry.
SSD är dessutom väldigt värt för prestandan, särskilt i de prisnivåerna du pratar om, men jag ska inte insistera.

Jo hon har en eller flera externa hårddisk/diskar för just backups. Har försökt propagera om SSD tidigare men, som man brukar säga, "det är svårt att få en gammal hund att sitta". Förhoppningsvis ska vi nog kunna klura ut ett effektivt val!

Visa signatur

- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Om det ändå är några slantar extra som ska läggas på en viktig maskin tycker jag att ni ska spana in Dells Latitude-serie. Riktigt trevliga tangentbord. Nackdelen är att skärmarna brukar vara lite trista. Jag har en både privat och på jobbet. Älskar min E5270.
Här är en:
https://www.dustinhome.se/product/5010995736/latitude-e5470

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Om det ändå är några slantar extra som ska läggas på en viktig maskin tycker jag att ni ska spana in Dells Latitude-serie. Riktigt trevliga tangentbord. Nackdelen är att skärmarna brukar vara lite trista. Jag har en både privat och på jobbet. Älskar min E5270.
Här är en:

Datorn du länkar till har inget numeriskt tangentbord, vilket jag är helt övertygad om skulle driva en ekonomimänniska till vansinne (om hon nu inte kör med externt tangentbord och mus så klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Tack vare en rabattkod går det att få ner priset till 9500 kronor,

Vad är det för rabattkod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jo hon har en eller flera externa hårddisk/diskar för just backups. Har försökt propagera om SSD tidigare men, som man brukar säga, "det är svårt att få en gammal hund att sitta". Förhoppningsvis ska vi nog kunna klura ut ett effektivt val!

Datorn som du länkade i första inlägget innehåller ju som bekant en SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Här är en:

Tackar för tipset, ska genast kolla in den!

Skrivet av improwise:

Datorn du länkar till har inget numeriskt tangentbord, vilket jag är helt övertygad om skulle driva en ekonomimänniska till vansinne (om hon nu inte kör med externt tangentbord och mus så klart).

Hon kör med externt tangentbord och skärm. Men tack för att du såg det då jag helt missat det! Kan säkert bli problematiskt vid resa till landställe eller liknande.

Skrivet av linusj:

Vad är det för rabattkod?

Det var en rabattkod som HP gav just denna modell fram till 25/4! Ursäkta för sent svar

Skrivet av Cenorida:

Datorn som du länkade i första inlägget innehåller ju som bekant en SSD.

Haha jo tack för det! Må va dålig på datorer men jag kan läsa specifikationerna Den innehåller som bekant en mekanisk hårddisk också.

Visa signatur

- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

@hasenfrasen:

Haha ja jag hade magkänsla på att de var ett dunderpaket för min mor. Men med det sagt så vill hon gärna ha en dator som håller ett tag och som förhoppningsvis har högre kvalitet än hennes nuvarande Asus..! Jag tror nog att mekanisk hårddisk är ett måste då hon fyller sin nuvarande hårddisk ganska väl och jag tror inte hon uppskattar molntjänster tyvärr. Däremot så använder hon sig av flera program/tjänster/webbläsare samtidigt. Räcker en i3'a för det, eller är det viktigare att ha bra marginaler på internminnet än processorkraft? Har tyvärr ingen större insyn i hur krävande hennes program är mer än att både processor och internminne får kämpa enligt aktivitetshanteraren (kanske är ett ålderstecken?).

Tackar för din input oavsett, ska försöka kolla in det lägre budgetsegmentet också!

Vad kör hon för tunga bokföringprogram som skulle kräva en i7a är väl en mer rättfärdigad fråga, för 10k får hon ju den där lenovon, en 1TB SSD samt en extern NAS för backup som är betydligt viktigare för bokföring (backup osv)

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven hur alla resonerar, visst - Du kanske inte behöver i7, men varför inte köra det om hon nu använder det som sitt arbetsredskap? Jag skulle absolut köra på en i7, speciellt HQ.

Visst hon får ett grafikkort som hon inte kommer använda, men finns inte mycket fler maskiner med HQ processorerna. Sen får hon en SSD och en separat HDD. Se det mer som att kylningen blir bättre när hon inte kommer utnyttja grafikdelen

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Vad kör hon för tunga bokföringprogram som skulle kräva en i7a är väl en mer rättfärdigad fråga, för 10k får hon ju den där lenovon, en 1TB SSD samt en extern NAS för backup som är betydligt viktigare för bokföring (backup osv)

Kan tyvärr inte svara på det! Vissa är traditionella medan andra är skräddarsydda för uppdragsgivaren. Vet faktiskt inte om det rättfärdigar användandet av en större processor, eller dementerar det. Hon var inte sugen på just den där levonon tyvärr. Med det sagt så försöker jag nu istället kika på en laptop som har en större SSD istället för mekanisk och lättare komponenter, men där kvalitetsintrycket känns lite roligare än billigt plast.

Visa signatur

- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av Schten:

Jag är lite kluven hur alla resonerar, visst - Du kanske inte behöver i7, men varför inte köra det om hon nu använder det som sitt arbetsredskap? Jag skulle absolut köra på en i7, speciellt HQ.

Visst hon får ett grafikkort som hon inte kommer använda, men finns inte mycket fler maskiner med HQ processorerna. Sen får hon en SSD och en separat HDD. Se det mer som att kylningen blir bättre när hon inte kommer utnyttja grafikdelen

Jo det var ju det där spåret vi är inne på

Visa signatur

- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Zenbook pro med snarlik prestanda som TS fast snyggare design (enligt mig) https://www.dustinhome.se/product/5010897254/zenbook-pro-ux50... (11990 i skrivandes stund)

Annars finns det ju zenbook i 13tums om hon bär runt på datorn mycket.

Annars är det väl bara köpa en billigare dator med en i3:a eller i5:a för typ 5000kr, det lär ju duga till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Tackar för tipset, ska genast kolla in den!

Hon kör med externt tangentbord och skärm. Men tack för att du såg det då jag helt missat det! Kan säkert bli problematiskt vid resa till landställe eller liknande.

Det var en rabattkod som HP gav just denna modell fram till 25/4! Ursäkta för sent svar

Haha jo tack för det! Må va dålig på datorer men jag kan läsa specifikationerna Den innehåller som bekant en mekanisk hårddisk också.

Det "finns" numeriskt om man håller in "Fn"-tangenten. Funkar fint för mig, men det är nog ganska individuellt hur man gillar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

HP Probook/Elitebook eller Thinkpad med SSD,8GB RAM, 15" och full HD. Detta är standard.
Köp för guds skull inte pavillion eller annat skräp från konsumentserierna. Gå till dustin och väl kategorin "professionella".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

HP Probook/Elitebook eller Thinkpad med SSD,8GB RAM, 15" och full HD. Detta är standard.
Köp för guds skull inte pavillion eller annat skräp från konsumentserierna. Gå till dustin och väl kategorin "professionella".

Motivera gärna den rekommendationen och varför konsumentserierna skulle vara "skräp"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Motivera gärna den rekommendationen och varför konsumentserierna skulle vara "skräp"?

Behövs det verkligen?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Behövs det verkligen?...

Är väl upp till dig men jag anser det vara felaktigt att påstå att det skulle vara skräp bara för att något annat skulle vara bättre (och för det mesta dyrare).

Permalänk

Nyfiken

@Teh_Auwlboy: Hej, Längesen tråden skrevs men eftersom jag själva står i samma dilemma är jag nyfiken på vilken dator ni till slut valde?😄

Felstav