Permalänk
Medlem

Inte alls säker på att det är riktigt vad du är ute efter men Dear Esther kanske kan vara något?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Inget rollspel direkt men definitivt ett jäkla äventyr: Half Life 2 inklusive Episode One & Two. Helt enkelt bäst (enligt mig)!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@StickanN
Skaffa en begagnad Playstation 3 för några hundralappar och spela Ico & Shadow of the colossus, otroliga mästerverk som var banbrytande och är väldigt speciella och tämligen gripande upplevelser. Ett (egentligen två) stycke(n) spelhistoria. Därefter ligger vägen öppen för Heavy rain, Beyond: Two souls och The last of us om du inte vill köra dem med bättre grafik på PS4. Slutligen har du The last guardian som är Team Icos länge försenade final.

Ska du tvunget hålla dig på PC så... har jag dessvärre inga vettiga förslag. Mass effect kanske? Bra spel med hyfsat tung story men minns inte att det var särskilt känslomässigt gripande. Nu ligger Max Payne ännu på min "bucket list" så den kan jag inte uttala mig om.

Skrivet av reverend benny:

Köp en gammal PS3 på blocket och kör igenom Heavy Rain, Last of US och Beyond two souls.
Tre riktigt bra lir.

Såg precis att någon skrivit precis likadant ovan.

På PC finns ju lite gamla klassiker som Alan Wake osv.

Har funderat lite på att skaffa ett äldre PS3, men känns ovärt för att bara spela ett 2-4 spel typ :/

Skrivet av NordhNet:

@StickanN: To the moon rekommenderas varmt om du vill blir berörd, likaså that dragon cancer.
En gammal goding med en bra story (och många Qte) är fahrenheit/indigo prophesys som finns i en enhanced edition.

Blev lite glatt överraskad över Oxenfree också.
Sen får man inte glömma Wolf among us heller

Edit: oooh, glömde nästan ett wildcard: spec ops: the line där storyn är tuuung men spelet sådär

To The Moon ska jag titta vidare lite på, verkar intressant.

Kollade precis på That Dragon, Cancer, ser ut som ett riktigt spel som man kommer lipa lite över

Fahrenheit: Indigo Prophecy Ser faktiskt inte ut som ett spel jag skulle kunna tänka mig efter jag sett trailern... Men ska kolla vidare på det!

Skrivet av Baalex:

Bioshock? Storyn är ganska bra i dem. Bioshock Infinite gillade jag skarpt.
Och ifall du vill ha bra story är ju Warcraft-sagan något att bita i.

Har spelat lite WoW och läst någon bok, fastnade tyvärr inte för det... Värt ett försök igen?

Skrivet av Mizccc:

Att ingen har sagt Firewatch än får man nästan skämmas lite över. Sjukt spännande och lagom lång story, dessutom är prislappen väldigt överkomlig.

Det ser ut som ett riktigt roligt spel, ska läsa vidare om det

Skrivet av Antte:

@StickanN:

Själv gillade jag Dragon Age: Origins. Börjar ju dock vara lite gammalt..

Sen så har ju Telltale också gjort ett Game of Thrones spel och The Walking dead: Michonne (har inte testat dom, men The Walking Dead 1 och 2 var ju riktigt bra)

Har inte ens tittat på Game of Thrones...

Varför har jag inte sett The Walking Dead: Michonne??? Ingen har sagt nåt

Skrivet av reaperishere:

Mass Effect 1-3

Inte spelat ett enda av spelen i den spelserien... Kanske värt ett försök

Skrivet av Seziuo:

The Witcher 1. Tycker ärligt talat att det är bättre än The Witcher 3 pågrund av den där härliga atmosfären i spelet, det är verkligen en dedikation till bokserien. Om du inte har läst böckerna råder jag dig även att göra det. (Helst på engelska eller polska)

Inte spelat de andra Witcher-spelen... Dock halvvägs genom den första boken

Skrivet av Friis:

Planescape: Torment, finns inget fel som spelar i samma liga när det gäller berättelse och berättande. Dock är det ju ett gammalt spel och rätt långt från de spel du nämnt när det gäller spelupplevelse...

Ser faktiskt kul ut, ska titta mer på det

Permalänk
Medlem

Håller med, köp Firewatch!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Varken kört eller sett gameplay på det knappt... Men verkar bara vara för Playstation :/

Hmm, jag gör ett nytt försök... Starcraft 2! Är själv inte mycket för mmos men spelade igenom SC2 samt expansionerna för att jag tyckte storyn var riktigt bra.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Alan Wake (ett mästerverk)
Baldur's Gate serien (om du gillar RPG)
Fallout 1 & 2 (om du gillar RPG)
Max Payne (hört att det ska vara riktigt bra)
Planescape: Torment (hört ska vara väldigt bra RPG. Finns ny Enhanced Edition)
To the Moon (inget annat spel har rört mig så mycket)
Vampire the masquerade redemption (gammal RPG klassiker jag gillar än idag)
Vampire the masquerade bloodline (hört att det ska vara bättre än Redemption)
Witcher serien (Witcher 3 är helt klart bästa i serien. Tycker själv storyn är bra i de andra också. Witcher 3 fick dock till striderna riktigt bra jämfört mot de andra)

Nämner man Alan Wake oavsett sammanhang är det oändligt mycket pluspoäng!
Ett av de bästa spelen jag spelat, har följt med mig från när jag spelade det första gången på x360 på grabbrummet 2010.
Finns på steam och det är lätt värt pengarna!

Kan även rekommendera Firewatch starkt, sagolikt sceneri och röstskådespel

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Har funderat lite på att skaffa ett äldre PS3, men känns ovärt för att bara spela ett 2-4 spel typ :/

...

Fahrenheit: Indigo Prophecy Ser faktiskt inte ut som ett spel jag skulle kunna tänka mig efter jag sett trailern... Men ska kolla vidare på det!

...

Det är fett värt att skaffa en PS3 för de spelen.

Fahrenheit är gjord av Quantic dream, samma studio som gjort Heavy rain och Beyond: two souls, och det funkar på samma sätt. Det är bra, men slutar konstigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart säga Alan Wake. Visst är det ett litet kusligare spel, men knappast skräck. Jag gillar inte skräckspel men lirade genom Alan Wake utan problem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Spel som jag tycker har bra story (kan vara nostalgi skäl också?):
Final fantasy 7
Final fantasy 9
Zelda Ocarina of time
Zelda Majoras Mask
Zelda Twilight Princess
Dying light (Många sidequests men inget man måste göra)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

The Wolf Among Us tyckte jag skarpt om. Även "Tales from the Borderlands" från Telltale tyckte jag om!

I övrigt kan jag rekommendera The Last of Us (endast till PS4). Älskar verkligen det spelet .. Och dem lyckas väldigt bra med storyn.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Firewatch helt klart!

Permalänk
Medlem

Half life 2. Kan inte säga att tårarna rann vid slutet av spelet, snarare när man fick höra att det inte skulle bli en uppföljare

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk

Grym tråd ,precis det jag sökte efter!!

Permalänk
Medlem

The Walking Dead: Michonne körde igenom den igår.
Nu blir det The Walking Dead - A New Frontier
Sen Lateshift fast det mer som en film , med tydligen 7 olika slut. ska vara 4 timmar film.
Efter det har jag hört att Game of thrones tellstory ska vara bra.
Likadant Borderlands tellstory.
Jag har totalt fastnat på dessa spel just nu.
Ev Firewatch sedan
Kommer defenitivt bevaka denna tråd.!

Edit: blir nog lite mer ifrån Telltales iaf. https://telltale.com/series/

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

Du kan inte låna ett Playstation utav någon ? För Last of us är helt gudomligt.

Permalänk
Medlem

Och när du skaffat PS3 - glöm bara inte Red Dead Redemption. Ett av historiens bästa spel...!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Bara ett spel kom upp i mitt huvud när jag läste titeln.
SOMA.
http://store.steampowered.com/app/282140/SOMA/
Brutalt bra story.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Helt klart SOMA!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

"Uppdaterar" Tråden lite, har bara kört The Walking Dead spelen på xbox 360 innan jag sålde det för ett par år sedan... Så har nu skaffat de på PC och precis kört igenom det första spelet, kan väl säga att jag inte kommer ihåg att det skulle vara så känslomässigt om man redan kört det...

Men men, ska köra klart de andra och sedan så köper jag andra spel

Permalänk
Medlem

Dark souls spelen, men mystisk och kryptisk story som inte är så lättillgänglig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast

Nästan så att det är värt att investera i ett PS4 om du gillar storytunga spel, Sony har mycket att erbjuda där. Kostar 1990 kr för ett Slim idag så jag slog själv till för någon månad sen, bara Uncharted, Until Dawn och The Last of Us Är värt det, och det finns ännu mer att spela!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Mafia: The City of Lost Heaven och Half-life serien.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk

Dreamfall serien tycker jag personligen är riktigt bra. Men grafiken på det första dreamfall spelet är inte den bästa så det kanske är turn off för vissa.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Medal of Honor och Medal Of Honor Warfighter, (de som Danger Close utvecklat)
Finns till ganska bra pris på Origin och Steam.

Tror det flesta uppdrag baseras på verkliga händelser som knyts ihop av en helt OK story.

\\Rhames

Permalänk

Soth park? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Dew87: Va falls har du inte spelat Max Payne 1-3 ????

Då har du 3st ruskigt roliga spel framför dig även om 1an och 2an börjar känns lite gamla så är storyn såpass bra att dom är ett absolut måste.

Max Payne 3 kombinerar en bra (om än inte speciellt trovärdig) story med spelvärldens kanske allra sämsta styrning någonsin

Permalänk
Medlem

Crysis 2 och 3 (en del älskar, andra inte lika mkt. Crysis 1 har väl inte riktigt samma story om jag minns rätt)

TimeShift

Singularity

De nya Wolfenstein-spelen

(Notera att ovanstående kanske ska ses som tung story för att vara FPS, vi snackar inte direkt Sagan om Ringen manus )

Permalänk
Medlem

Shadow of Mordor. Om du är ett fan av LotR storyn så knyter den ihop säcken rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Dark souls spelen, men mystisk och kryptisk story som inte är så lättillgänglig.

Hade tänkt börja spela de... Måste man börja från ettan?

Skrivet av MrAdde:

Nästan så att det är värt att investera i ett PS4 om du gillar storytunga spel, Sony har mycket att erbjuda där. Kostar 1990 kr för ett Slim idag så jag slog själv till för någon månad sen, bara Uncharted, Until Dawn och The Last of Us Är värt det, och det finns ännu mer att spela!

Har funderat lite på det men vill helst inte köpa en hel konsol om jag bara ska använda den till ett par enstaka spel :/

Skrivet av yooz111:

Mafia: The City of Lost Heaven och Half-life serien.

Har såklart kört Half-Life!
Mafia ser helt klart intressant ut! Ska kolla nogrannare

Skrivet av warmerspy:

Dreamfall serien tycker jag personligen är riktigt bra. Men grafiken på det första dreamfall spelet är inte den bästa så det kanske är turn off för vissa.

Aldrig hört talas om det... Ser faktiskt bra ut, även om det är så gammalt

Skrivet av Rhames:

Medal of Honor och Medal Of Honor Warfighter, (de som Danger Close utvecklat)
Finns till ganska bra pris på Origin och Steam.

Tror det flesta uppdrag baseras på verkliga händelser som knyts ihop av en helt OK story.

\\Rhames

Har kört Medal Of Honor hos en kompis för länge sen, sjukt kul

Skrivet av Legendemm:

Soth park? =D

Haha det har jag redan spelat, om vi snackar om The Stick Of Truth

Skrivet av improwise:

Crysis 2 och 3 (en del älskar, andra inte lika mkt. Crysis 1 har väl inte riktigt samma story om jag minns rätt)

TimeShift

Singularity

De nya Wolfenstein-spelen

(Notera att ovanstående kanske ska ses som tung story för att vara FPS, vi snackar inte direkt Sagan om Ringen manus )

Har knappt kört Crysis, vet bara att det är ett FPS spel som krossar den senaste hårdvaran, trots att det är x antal år gammalt haha

Skrivet av beejac:

Shadow of Mordor. Om du är ett fan av LotR storyn så knyter den ihop säcken rätt bra

Snälla hata mig inte men jag har aldrig läst eller sett sagan om ringen... Alla säger att jag har missat nåt i livet men kan inte kolla film, iaf inte filmer som är 3 timmar +, jag blir rastlös ganska lätt

Tack alla för svaren, ska kika vidare ännu mera

Permalänk
Medlem

Portal - Blev helt knäckt när jag var tvungen att lämna min companioncube