Köpråd: Grafikkort eller nytt system

Permalänk
Medlem

Köpråd: Grafikkort eller nytt system

Hej! Som rubriken lyder behöver jag köpråd kring min nuvarande dator.

Jag sitter idag på en något äldre maskin än vad ni datorentusiaster gör och jag börjar gå i tankarna om det är värt att uppgradera grafikkortet som jag tror är boven i dramat vad gäller fpsdrop i spel.

Mina tankar kring detta är att mitt moderkort endast stödjer PCi-e 2.0. Bara det får mig att fundera på hur mycket förlust det skulle bli i prestanda med ett grafikkort som är avsett för 3.0. Vidare är jag fullt medveten om att processorn är väldigt gammal, min fråga där är ifall den har kraft nog för ett nyare grafikkort?

Tror ni det är någon idé att investera i ett nytt grafikkort eller är min processor alldeles för gammal?

Jag sitter på följande komponenter:
Crosshair IV Formula (Endast PCI-e 2.0)
Phenom II X6 1090T (Kan köras i 3,9GHz)
SSD hårddisk
8GB DDR3 1600MHz
Radeon HD 5870 1 GB (Är det mängden minne som är ett problem?)

Jag har sett grafikkort för ungefär 2000:- som ser lovande ut och jag känner att det är ungefär så mycket jag vill lägga ut på ett nytt grafikkort.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

I din sits så hade jag köpt en ny gpu, visst din 1090T är kanske inte det hetaste när det kommer till spel men till ett grafikkort på ca 2000 så kommer den nog inte hålla dig tillbaka för mycket

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Plosky:

Jag kör en 1090T och det blev hyfsat stor skillnad när jag gick från ett HD6850 1GB till ett HD7870XT med 2GB. Jag har inte känt något direkt behov av att uppgradera CPUn än, men då kör jag mest WoW.
Det har väl blivit lite Mass Effect 3, Bioshock och Skyrim, men allt har snurrat på rätt bra.

Jag skulle med andra ord rekommendera att prova nytt grafikkort först. Det är väl inga jätteskillnader med PCI-E 2.0 mot 3.0.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX