Ett metalliskt burkigt vinande ljud

Permalänk
Medlem

Ett metalliskt burkigt vinande ljud

Hallå alla fordonskunniga där ute. Det är så här att på bilen så har jag ett ljud jag försöker lokalisera vad det kommer från och om det är skadligt.

Vid kall motor uppstår inte ljudet. Ljudet uppstår vid varm motor. Ac på/av ÖVER max kyleffekt. Enda gången det vinande ljudet försvinner är om jag slår på ACn på max kyleffekt.

Vet att det finns förångare och torkfilter etc. Men lyckas inte lokalisera detta ljud.

Någon med en Golf, Audi eller som i mitt fall en Octavia 06a med samma bekymmer?

Permalänk
Medlem

Det finns hundratals rörliga delar i en bil, att gissa felet efter en sådan beskrivning är lika lätt som att felsöka en datorn där man bara vet "den hänger sig ibland".

Spela in ljudet är en bra början. Eller be någon kunnig lyssna IRL. ( även då kan det vara svårt )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

inte så att det är kompressorn då? då detta händer vid full kyla och kompressorn jobbar för fullt.

EDIT: missade att det hjälpte när du körde full kyla.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det finns hundratals rörliga delar i en bil, att gissa felet efter en sådan beskrivning är lika lätt som att felsöka en datorn där man bara vet "den hänger sig ibland".

Spela in ljudet är en bra början. Eller be någon kunnig lyssna IRL. ( även då kan det vara svårt )

Tack för ditt svar. Ja, jag ska ta och spela in ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

inte så att det är kompressorn då? då detta händer vid full kyla och kompressorn jobbar för fullt.

EDIT: missade att det hjälpte när du körde full kyla.

Ja! Det är det som är så konstigt, när ACn är på och på MAX kylning, då spinner bilen som en slumrande katt, men när man exempelvis sätter tempen på 22 grader och ACn är igång/av, då börjar det här hemska ljudet göra sig påminnt, nästan som om något har fastnat i halsen på katten. Känns som bilen blir HES.

Permalänk
Avstängd

sätt en lång mejsel eller något emot kompressorn och örat emot i andra änden, hör du samma ljud i den så är det troligen kompressorn som är dålig.

eftersom att axeln i kompressorn flyttar sig när du sätter igång den så kan det mkt väl vara så att kompressorn är kass

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz