Problem med att öppna portar, Technicolor TG799vn v2

Permalänk

Problem med att öppna portar, Technicolor TG799vn v2

Hejsan!

Har ett ganska omfattande problem med skräp routern man fick av telia för 2 år sedan. Routern heter Technicolor TG799vn v2, och jag kan inte öppna några portar i den, inte en enda! Ett ganska störigt problem då jag nu blivit intresserad av att hosta spel server igen.

Jag har prövat allt vad jag kan om fri trafik till mitt nätverk. Alltså portforwaderat, stänga av windows brandvägg, tillåta program och portar via Windows brandvägg även när den är stängd, stängt av brandväggen i routern och kört med det samtidigt som WB har varit avaktiverat, fixat statisk IP adress.
Hamachii funkar inte heller. Har felmeddelande "Direct Tunnel" och när jag pingar andra användare så blir det en timeout (Har kollat hamachi internet protokoll gemfört mot vanliga internet och där var inga störningar)

Har kollat om portarna verkligen är stängda med både canyouseeme och portforward.com's port checker och de är de. Där emot står det i routern att portarna ska vara öppna.

Behöver verkligen hjälp, har klurat och letat på google om lösning på detta problemet i 5 timmar.

Permalänk
Medlem

Ring telia o be dom brygga modemet.. Enda som funkar tror ja..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Om du har pillat massa på olika saker så skulle jag rekommendera att du först återställer den till 0. Sedan ska det inte vara svårare än att gå till portforwarding och mata in porten utifrån->porten in + ipt till servern. Du måste ha fast ip på servern då. Ett tips när du fått det att fungera sen är att du mappar serverns mac mot ett ip. så du i framtiden bara behöver ändra macadressen om du byter server. Eller byta ip i routern om du byter ip på servern osv. Mao bara en sak att ändra på ett ställe.

EDIT: Om du ber Telia brygga modemet så måste du ha en router till. Har du tillgång till en till så skulle jag också rekommendera dig att be dem brygga, ibland kan man göra det själv också i modemet. Kolla under WAN-settings och bridge-mode.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northstrm:

Hejsan!

Behöver verkligen hjälp, har klurat och letat på google om lösning på detta problemet i 5 timmar.

Svårt att hjälpa när man inte vet vad du gör för fel eller vilka portar du vill öppna...

Steg ett är skapa en regel.
Home > Toolbox > Game & Application Sharing > Create a new game
Döp din regel, välj "manual entry" och klicka next.

Välj UDP eller TCP och port range. Fyll inte i "translate", "trigger" eller "trigger port". Klicka add.
Har du fler portar så upprepa ovan.

När du har definierat ditt "spel" så är det dags att tilldela det till en enhet.
Välj " Assign a game or application to a local network device".
Där väljer du ditt nyss skapade spel och din enhet och klickar sedan på "apply".
Färdigt och det är inte svårare än så...

Några fallgropar:
Du kan inte ha samma port i olika aktiverade regler. Dvs du kan inte ha en aktiv regel som heter "http" och som gör en PF på p80 samtidigt som du har en annan aktiv regel som heter "webserver" som även den gör en PF på p80.
Se upp för att köra en manuell regel samtidigt som UPnP - i alla fall om de försöker öppna samma portar.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Svårt att hjälpa när man inte vet vad du gör för fel eller vilka portar du vill öppna...

Steg ett är skapa en regel.
Home > Toolbox > Game & Application Sharing > Create a new game
Döp din regel, välj "manual entry" och klicka next.

Välj UDP eller TCP och port range. Fyll inte i "translate", "trigger" eller "trigger port". Klicka add.

När du har definierat ditt "spel" så är det dags att tilldela det till en enhet.
Välj " Assign a game or application to a local network device".
Där väljer du ditt nyss skapade spel och din enhet och klickar sedan på "apply".
Färdigt och det är inte svårare än så...

Några fallgropar:
Du kan inte ha samma port i olika aktiverade regler. Dvs du kan inte ha en aktiv regel som heter "http" och som gör en PF på p80 samtidigt som du har en annan aktiv regel som heter "webserver" som även den gör en PF på p80.
Se upp för att köra en manuell regel samtidigt som UPnP - i alla fall om de försöker öppna samma portar.

Precis så har jag gjort som du beskriver att jag ska göra. Men, den översätter på automatik till "översätt tilL" som du sa att jag inte ska göra. Upnp är av.

EDIT: Problemet är fixat nu. Portarna är öppna efter att jag manuelt ändrade reglerna. Den där routern är verkligen vilseledande i PF

Permalänk
Medlem

En standardregel är: Sätt ISPsen modem i bryggat läge å stoppa in en egen router så slipper man alltid alla problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Att öppna portar är jag med på hur det går till.

Men adressöversättning då ?
Om jag tex vill se min övervakningskamera utifrån, måste det väl till en sådan från externa IPn till kamerans interna IP ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcPro:

Att öppna portar är jag med på hur det går till.

Men adressöversättning då ?
Om jag tex vill se min övervakningskamera utifrån, måste det väl till en sådan från externa IPn till kamerans interna IP ?

Det råder en total begreppsförvirring runt begreppet "öppna portar".

Min tolkning av begreppet är just det du efterfrågar - det handlar om att göra en "port forward" i en NAT. Dvs att mappa extern ip och port till en intern ip och port. Så följer du en vanlig lathund för portöppning (t.ex min ovan) så innebär det att du ställer in routern för adressöversättning.

Det svenska språket är fattigt, vi använder slentrianmässigt samma ord (portöppning) för de väsensskilda begreppen "port forward in a NAT" och "port opening in a firewall". Det första handlar om adressöversättning i en NAT och det andra handlar om att öppna en specifik port i en firewall utan adressöversättning.

Och när det gäller vanliga konsumentroutrar (tex TG799) så handlar det uteslutande om att få till en fungerande adressöversättning (engelskans port forward). Följ en guide för "port forward" så är du hemma.

Permalänk
Medlem

Jag följde denna instruktion, det funkade
-----------------------------------------------------

Börja med att skapa en regel.
Hem > Verktygslåda > Spel & Programdelning > Skapa ett nytt spel eller program
Döp din regel (till tex Webcam1), välj "Manuell inmatning av portmappningar" och klicka Nästa.

Välj UDP eller TCP och portområde. Fyll INTE i "Översätt...", "Utlös Protokoll eller Port".
Klicka "Lägg till".

Nu när du har definierat ditt "spel/program" så är det dags att tilldela det till en enhet.
Välj "Tilldela ett spel eller ett program till en lokal nätverksenhet".
Där väljer du ditt nyss skapade regel och din enhet (klicka på pilarna så visas en lista) och klickar sedan på "Använd"

Hittar du inte enheten så kan det bero på att routern har identifierat den med ett mysko namn (det går att döpa om den).
-------------------------

Portforwards website
http://screenshots.portforward.com/routers/Technicolor/TG799v...

Källa: http://facebook.com/groups/7279622964

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden, jag har sedan Telia uppdaterade sin Firmware haft liknande problem som TS och kan inte efter en hel del googlade förstå vad som är fel. Hoppas på er hjälp!

Så här ser det ut idag:

Så här har jag gjort, utan resultat:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Uppdaterar tråden, jag har sedan Telia uppdaterade sin Firmware haft liknande problem som TS och kan inte efter en hel del googlade förstå vad som är fel. Hoppas på er hjälp!

Så här ser det ut idag:
http://i.imgur.com/fAWJ9er.png

Så här har jag gjort, utan resultat:
http://i.imgur.com/x906vKc.png

Ser korrekt ut under förutsättning att port och ip är rätt.

Hur vet du att det är din PF som inte funkar? Dina problem kan ju bero på t.ex en firewall i servern eller att du testar fel.

Permalänk

@Cenorida: Hur fick du in portar i UPnP? hittar nämligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmarn92:

@Cenorida: Hur fick du in portar i UPnP? hittar nämligen inte

UPnP innebär att portarna öppnas automatisk. Med andra ord, inget du själv kan konfigurera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida:
okok, så det är bara att lägga in separat med "Add new port mapping"?
Men sen hur gör man om ska ha (UDP: 30840-30859, 30870-3087) ska jag sitta och lägga in allt emellan med för som jag förstår så stöder inte den nya interfacen port range eller är det jag som är dum xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmarn92:

@Cenorida:
okok, så det är bara att lägga in separat med "Add new port mapping"?
Men sen hur gör man om ska ha (UDP: 30840-30859, 30870-3087) ska jag sitta och lägga in allt emellan med för som jag förstår så stöder inte den nya interfacen port range eller är det jag som är dum xD

Kan inte garantera att det kommer funka, men gissningsvis kan du bara skriva "30840-30859" så kommer alla portar däremellan att öppnas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Kan inte garantera att det kommer funka, men gissningsvis kan du bara skriva "30840-30859" så kommer alla portar däremellan att öppnas.

Får testa, Tack för snabba svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northstrm:

Precis så har jag gjort som du beskriver att jag ska göra. Men, den översätter på automatik till "översätt tilL" som du sa att jag inte ska göra. Upnp är av.

EDIT: Problemet är fixat nu. Portarna är öppna efter att jag manuelt ändrade reglerna. Den där routern är verkligen vilseledande i PF

Hur gjorde du så det fungerade igen? Kan inte ens stänga av/ta bort en port pgv detta

Permalänk
Medlem

Ska återuppliva denna tråd då jag har samma problem. Väldigt dålig på nätverk men efter alla trådar jag läst så tycker jag att det borde fungera. Valde en port slumpmässigt som blev port 9875 öppnade den i rutern som ni ser här

Min destination hittade jag genom cmd och tog min ipv4. Några idéer?

Edit: Har testat porten på denna hemsida: http://canyouseeme.org/
Den säger att porten är stängd med Reason: Connection refused

Edit2: Detta problem kvarstår när jag stängt av brandväggen i windows.

Permalänk
Medlem

Perfekt, pratade med telia och dom berättade ingenting som jag inte visste och hänvisade bara till deras premiumsupport man betalar för... Hoppas att få hjälp härifrån istället.

Permalänk
Medlem

Testade med att stänga av windows brandvägg och ställde in routern i DMZ, fortfarande stängd port...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Edit: Har testat porten på denna hemsida: http://canyouseeme.org/
Den säger att porten är stängd med Reason: Connection refused

Om du får "connection refused" så är det någon som skickar en "icmp destination unreachable" vilket i sin tur betyder att det inte är fel på din port-forward.

En router låter normalt bli att svara på en port som inte är "port forward", dvs du skulle ha fått en timeout (isf refused) om det var något fel på din port-forward.

Vad har du som lyssnar på porten och har du konfat den applikationen rätt?

Edit: testade med http://canyouseeme.org/ mot min hemma ip och en port som inte har en port-forward:

Error: I could not see your service on x.y..z.1 on port (80)
Reason: Connection timed out

Permalänk
Hedersmedlem

Alla ni som har problem med PF i Technicolor routrarna. Prova att starta om routern.
Canyouseeme är värdelös på att kolla öppna portar. Använd korrekt programvara istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men men. Testar låna ist för ny. Hur tar man bort enheter med denna "nya" firmware jade? Alltså ta bort enheter på wifi nätverk som det gick innan, 2014 jag var inne där sist.. utan att blockera MAC. Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Napster91:

Gammal tråd, men men. Testar låna ist för ny. Hur tar man bort enheter med denna "nya" firmware jade? Alltså ta bort enheter på wifi nätverk som det gick innan, 2014 jag var inne där sist.. utan att blockera MAC. Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Du får byta wpa nyckel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.