Permalänk
Medlem

Free Ram-programvara är värt det?

hej! Jag tycker min dator går ovanligt segt nu. Det är iofs ovanligt varmt i landet där jag bor men ändå. Kollade statsen och den använder 9 av 12 gb ram. Dock har jag inget program som drar något vilket ju är väldigtt märkligt.
Tänkte därför fråga om det finns något bra sätt förutom att starta om datorn? Jag minns att det tidigare fanns någon release mem men när jag googlar så är jag osäker på om de gör så mycket nytta, eller jag vet inte.

T ex så var det ett program som laddade lite som tar en del ram, det låste sig så jag stängde ner det och trots att jag stängde ner det så förändrades inte procentsatsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såna där program är kvarlevor från Windows 98. Kör du ett modern operativsystem sköter det om minnet själv. Om ett program krashar och inte lämnar tillbaka minnet det använt så bör du starta om datorn i vilket fall som helst så den långa omvägen är bästa sättet att få det löst. Se sedan om du kan ersätta det dåligt skrivna programmet med ett bättre som inte kraschar ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Ingen poäng, idag cachar operativsystemet så mycket det går för att öka prestandan i saker (slipper läsa in det i RAM om det redan ligger där).
Behöver något program minne så kommer operativet att släppa cachad data som inte är nödvändig för funktionalitet.

Du har ju dessutom 3GB minne oanvänt, så förstår inte riktigt hur det skulle gå snabbare om det var 6GB oanvänt, poängen är ju just att det är oanvänt.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Inaktiv

Självklart kan ramminnesprogram göra en hel del. Men generella program som ska fungera emot alla olika system, applikationer och det för användaren ser bra ut att att så lite används.

Som bilden nedanför. Den gör många användare glada, men för mig så är det extremt dåligt utnyttjande av ramminnet och något behövs göra åt det.

I bilden ovanför är typ enbart excel öppen, vilket förklarar det mesta.

Sist så är det mycket skräp bland alla dessa minnesprogram, men skräp menar jag att de ibland skickar med dritt som kan ses som trojaner. Hittar man programmet på en skum sida, så lita på att det är något skumt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om ett program krashar och inte lämnar tillbaka minnet det använt så bör du starta om datorn i vilket fall som helst så den långa omvägen är bästa sättet att få det löst.

När ett program avslutas så kommer OS:et frigöra allt minne som allokerats, oavsett om programmet lämnat tillbaks det själv eller inte. Att ett program kraschar är alltså inget problem på just den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När ett program avslutas så kommer OS:et frigöra allt minne som allokerats, oavsett om programmet lämnat tillbaks det själv eller inte. Att ett program kraschar är alltså inget problem på just den punkten.

Om den funktionen hade fungerat i 100% av alla tillfällen på varenda dator hade det ju varit strålande men så är det ju inte alltid, även om det är sällan det strular nu för tiden. I vilket fall som helst så har TS ingenting att förlora (förutom lite tid) på att starta om sin maskin när ett program havererar, IMHO.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Ju mer ram du har i datorn, desto mer använder windows har jag märkt.

Har man mycket ram använder windows det till cache av olika slag.

Permalänk
Avstängd

Oanvänt ram är bortslösat ram!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shabik:

hej! Jag tycker min dator går ovanligt segt nu. Det är iofs ovanligt varmt i landet där jag bor men ändå. Kollade statsen och den använder 9 av 12 gb ram. Dock har jag inget program som drar något vilket ju är väldigtt märkligt.
Tänkte därför fråga om det finns något bra sätt förutom att starta om datorn? Jag minns att det tidigare fanns någon release mem men när jag googlar så är jag osäker på om de gör så mycket nytta, eller jag vet inte.

T ex så var det ett program som laddade lite som tar en del ram, det låste sig så jag stängde ner det och trots att jag stängde ner det så förändrades inte procentsatsen.

Vad har du för dator? Det hjälper oss om du visar detta rätt mycket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)