Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Är det bättre ljudkvalité (musik) på Linux (Ubuntu, i mitt fall) - eller inbillar jag mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

Är det bättre ljudkvalité (musik) på Linux (Ubuntu, i mitt fall) - eller inbillar jag mig?

Det beror säkert på många olika variabler. Jämför man äpplen mot äpplen så är det exakt likadant.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror säkert på många olika variabler. Jämför man äpplen mot äpplen så är det exakt likadant.

Glömde skriva "i jämförelse med Windows". Man tänker ju att allt ska ha börjat fungera felfritt, efter de senaste 10 åren, men...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

Glömde skriva "i jämförelse med Windows". Man tänker ju att allt ska ha börjat fungera felfritt, efter de senaste 10 åren, men...

Ja, det var det jag tänkte att du menade

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

jag kör med trådbunden kabel till internet. Jag har Wi-fi på min dator.

Finns det nåt sätt att dela internet genom Wi-fi till mobil eller bärbar på Linux Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag kör med trådbunden kabel till internet. Jag har Wi-fi på min dator.

Finns det nåt sätt att dela internet genom Wi-fi till mobil eller bärbar på Linux Ubuntu?

Japp, här kan du finna en guide http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/04/create-wifi-hotsp...

Notera att vissa wifi kretsar kan sakna AP stöd och då blir det knöligt men det är bara att prova hur det funkar.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Japp, här kan du finna en guide http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/04/create-wifi-hotsp...

Notera att vissa wifi kretsar kan sakna AP stöd och då blir det knöligt men det är bara att prova hur det funkar.

Så bara Android-enheter kan ta del av denna hotspot/surfzon? Inte en bärbar med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Så bara Android-enheter kan ta del av denna hotspot/surfzon? Inte en bärbar med Windows?

Jag gissar att han säger att det kan vara så att kretsen i datorn inte har AP-stöd. Du kommer alltså inte kunna skapa någon hotspot alls i så fall.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tvärs om, även Android enheter kan använda den.
Funkar det att få upp den bör det inte vara några problem att ansluta en Windows maskin eller liknande via den.
Det bör inte ta mer än ett par minuter att starta upp och går det bra borde du finna access pointen från dina övriga maskiner och då är det bara att prova att ansluta.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

amazing. fick det att funka.
men uppkopplingen bryts efter ett tag. sen får jag det inte att funka... återkommer...

Permalänk
Skrivet av cheben:

Ubuntu har inga problem alls att leva bredvid Windows om du skulle känna att du behöver det ibland. Har kört dual-boot på min rigg i 2 år nu, och det går utmärkt. Lite jobbigt att uppdatera windows ibland bara, det startas ganska sällan. Se till att installera windows först bara, det har en tendens att installera över grub. Ubuntu lägger till sig snällt och låter dig välja vid uppstart

Jo fast tanken är att jag inte ska använda windows. Och ja det går att köra dual boot men funkar stabilare för mig att bara skifta hårddisk eftersom jag dessutom har 3st hårddiskar i raid för c: på windows. Dock har effekten just nu blivit att jag sitter mer med surface i soffan än sitter vid stationära datorn så den är mer av än på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Buggen att när man går ifrån datorn en längre tid eller låter den stå på över natten, så har den "hängt sig" är borta nu, iaf för mig, i senaste uppgradering av Ubuntu 16.04.2 LTS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Buggen att när man går ifrån datorn en längre tid eller låter den stå på över natten, så har den "hängt sig" är borta nu, iaf för mig, i senaste uppgradering av Ubuntu 16.04.2 LTS

Var det systemet eller skrivbordsmiljön som hängde sig? Illa om hela systemet går ner helt random.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Beror väl på ljudkort, modul och eventuell ljudserver.

Men min erfarenhet med EMU10K alltså Soundblaster Live 5.1 och senare Audigy serien så var Linux drivrutinen MYCKET bättre.
Vet dom som körde Linux enbart för att spela upp musik men bättre ljudkvalite på EMU10K baserade Creative kort.

Creatives windows drivrutiner var under all kretik för i alla fall, ofta sprakande och popande mm och allahanda buggar.

i dag så är nog dom flesta ljud och druvrutiner bättre till alla OS men ja ett bra ljudkort är inte bättre än drivrutinen som styr den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Var det systemet eller skrivbordsmiljön som hängde sig? Illa om hela systemet går ner helt random.

Skrivbordsmiljön. Det gick att trycka ctrl+alt+delete för att logga ut och sen in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Skrivbordsmiljön. Det gick att trycka ctrl+alt+delete för att logga ut och sen in igen.

Ah, det är irriterande, men bättre.

När jag körde Mint fick jag regelbundet hoppa över till en virtuell terminal och starta om Cinnamon. Tror Unity är lite svajigt också, om det är det du kör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte nog tacka @hund för tips om i3. Har ditchat desktop environment helt. Överlägset mest effektiva sättet för mig (och många fler) att jobba i och manövrera linux (Arch och Gentoo)
Snyggt är det också. Kör rätt standard, ingen lemonbar eller så, bara lagt till compton som compisitor. Nog med lull tills för nu åtminstone.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

För skrivbordsmiljön brukar man använda ctrl+alt+backspace istället i linux.

Skrivet av Dockland:

Jag kan inte nog tacka @hund för tips om i3. Har ditchat desktop environment helt. Överlägset mest effektiva sättet för mig (och många fler) att jobba i och manövrera linux (Arch och Gentoo)
Snyggt är det också. Kör rätt standard, ingen lemonbar eller så, bara lagt till compton som compisitor. Nog med lull tills för nu åtminstone.

Om du gillar tiling desktop så är i3 helt okej.

Permalänk
Medlem

@Dockland: om du lag till Wayland Compositor till i3 har dui princip byggt Sway som är i3 med wayland.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Dockland: om du lag till Wayland Compositor till i3 har dui princip byggt Sway som är i3 med wayland.

Aha, tack för info. Har inte wayland compisitor dock.

Avinstallerade lightdm och nu är mitt system rätt optimerat. Så kul

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om man är intresserad av Tiling Window Managers kan denna video vara av intresse.

fler videor från samma grupp

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nick-li:

Hur fungerar sway? Är det mycket barnsjukdomar eller fungerar det felfritt?
Jag kör i3 på jobbet just nu och är lite sugen på att byta, men känns inte som man vill krångla allt för mycket på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör i3 på jobbet just nu och är lite sugen på att byta, men känns inte som man vill krångla allt för mycket på jobbet.

Jag blev lite nyfiken jag också. Kör du befintlig i3 skall det vara enkelt att switcha.

"If you already use i3, then copy your i3 configuration to ~/.config/sway/config and it should work out of the box. Otherwise, copy the sample configuration file to ~/.config/sway/config. It is located at /etc/sway/config, unless the DFALLBACK_CONFIG_DIR flag has been set. See sway(5) for information on the configuration."

https://wiki.archlinux.org/index.php/Sway

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag använder det inte själv (ännu) men det har inte ens nått en 1.0 release,
enligt Arch wiki är det ännu WiP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Tänkte bara tipsa tråden snabbt om Hak5 - En YouTube-show med fokus på säkerhet, hacking och Linux.
Riktigt mycket kvalitet över denna show, duktiga programledare som verkligen gillar sitt jobb och massor av relevanta tutorials för såväl nybörjare som mer erfarna användare:

https://www.youtube.com/user/Hak5Darren/featured

Exempelvideo: -Good to know for switchers.
https://www.youtube.com/watch?v=J36S7aVxLBc

Gillar man Mr.Robot-stuket kan man kolla in denna:
https://www.youtube.com/watch?v=4kX90HzA0FM

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Får ingen tearing på Ubuntu, annars hade jag kört Mint.

Permalänk
Medlem

Tagit steget nu. Igår installerades Linux Mint 18.2 Cinnamon. Än så länge är det bara Steam (windows versionen) jag inte lyckats få till. Men en hel del till skall installeras så det lär blir mer strul. Dock är det jäkligt kul att stöta på ett problem och lösa det själv.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

@Torach: Du ska inte ens försöka installera Windows versinen av Steam. https://www.pcsteps.com/2628-install-steam-linux-mint-ubuntu-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Torach: Du ska inte ens försöka installera Windows versinen av Steam. https://www.pcsteps.com/2628-install-steam-linux-mint-ubuntu-...

Klart att jag skall om jag skall kunna spela de spelen som inte är linux nativ.
Har fått igång det på några av spelen men vissa jäklas.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

@Torach: Kör du Steam i Wine eller Playonlinux?