Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har erfarenheter av att spela på VMs med GPU passthrough? Fler och fler irritationsmoment med Windows gör att jag överväger mer och mer att gå över till Linux, men då jag ändå spelar en del så vill jag inte gå miste om den möjligheten heller, eller tappa märkbar prestanda.

Kollat på videor och läst runt lite och det verkar som att prestandaförlusten endast är några få procent ifall man lyckas få allt att fungera, vilket gör det hela väldigt intressant och helt klart något som skulle vara acceptabelt för mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon som har erfarenheter av att spela på VMs med GPU passthrough? Fler och fler irritationsmoment med Windows gör att jag överväger mer och mer att gå över till Linux, men då jag ändå spelar en del så vill jag inte gå miste om den möjligheten heller, eller tappa märkbar prestanda.

Kollat på videor och läst runt lite och det verkar som att prestandaförlusten endast är några få procent ifall man lyckas få allt att fungera, vilket gör det hela väldigt intressant och helt klart något som skulle vara acceptabelt för mig.

Det är bättre du talar om vilka spel som du vill spela i ett Linux OS då de kanske finns bättre alternativ för just det spelet t.ex wine eller en öppen spelmotor.
Utöver det så kan det spela roll vilken hårdvara du har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Det är bättre du talar om vilka spel som du vill spela i ett Linux OS då de kanske finns bättre alternativ för just det spelet t.ex wine eller en öppen spelmotor.

Låter vettigt. Det är väl för tillfället huvudsakligen Doom, Diablo 3, Cities Skylines, World of Warships och nya Deus Ex, men är lite sugen på Battlefield 1, och det kommer alltid nya spel bakom hörnet som lockar så jag vill inte känna mig allt för begränsad genom att inte kunna spela nya spel när de släpps. Ingen deal breaker precis, men en stark nackdel.

Av vad jag har hittat när jag kollat runt lite lätt så verkar Wine vara den allra största aktören när det gäller att köra Windows-spel på Linux. Det verkar såklart enklare att få att fungera (utan att ha djupdykt i det hela) än GPU passthrough, men har svårt att hitta några bra jämförelser mellan de två alternativen. Behöver man mixtra mycket med diverse saker för varje spel i Wine eller är det mer eller mindre "plug-and-play"?

Är dock fortfarande intresserad av personliga erfarenheter kring GPU passthrough.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Deus Ex: Mankind Divided finns native i linux så det kan du spela direkt via steam.
Doom fungerar väldigt bra i wine har jag hört men inte provat själv.
Diablo 3 fungerade bra i wine 2012 och med lite tur så fungerar det fortfarande bra, (det fanns när spelet var färskt en del skriverier om att wine användare som bannades men det sades sen att de hade använt något fusk om jag minns rätt).
Cities: Skylines fungerar native i linux så det spelar du direkt via steam.
World of Warships känner jag inte till men en snabb googling visar att det verkar fungera med wine http://forum.worldofwarships.eu/index.php?/topic/7787-world-o...
Battlefield 1 har jag ingen aning om.

Angående wine så har de en appdb som ofta kan vara behjälplig men många väljer istället att använda playonlinux som ofta sköter det som behövs för en installation.
Wine är lite så man håller tummarna under en installation, ibland går allt hur bra som helst medans andra applikationer kan vara ett rent helvete.
Med wine kan det även vara så att vissa versioner fungera bättre än andra och med playonlinux är det väldigt simpelt att testa olika versioner om det behövs.
Playonlinux är väldigt enkelt att använda om du har tur och allt fungerar.
Det finns även betal lösningar av wine t.ex CrossOver Linux tidigare fanns även cedega men den finns inte längre, detta rör till det hela men du behöver aldrig en betallösning av wine.

När det kommer till VM så beror det på vilken lösning du använder och eventuellt även på vilken drivrutin.
Angående nya och kommande spel så är det svårt att svara men tack vara valves steam machine så portas det ganska mycket spel till linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Doom och Cities Skylines är det nog inga problem med då skillnaderna verkar vara väldigt små. Deus Ex verkar ligga 30-40% lägre än på Windows, och World of Warships kan man få att fungera men med många grafiska buggar och med låga inställningar. Diablo 3 verkar också lida av vissa prestandaproblem, men är av mindre oro då det är ett relativt lättdrivet spel på min PC.

Min utopi är att kunna starta vilket spel som helst utan att behöva sitta och mixtra med inställningar för varje separat spel, eller slippa starta om datorn med dualboot för att jag blev sugen att spela ett spel som inte är kompatibelt med Wine. Dessutom så stödjer Wine inte DX11/12, vilket i princip utesluter alla nyare spel. I och för sig så verkar de flesta (alla?) hypervisors inte stödja DX11/12.

Nu är väl kanske inte en VM med GPU passthrough den smidigaste lösningen heller, men det verkar däremot som att det är mindre pillande med varje enskild applikation än med Wine (några timmars pillande i början ser jag som acceptabelt). Dessutom så verkar prestandaförlusten vara relativt konstant oavsett vilken applikation man använder (~95% av grundprestandan), till skillnad från Wine som verkar fladdra överallt. Det jag känner mig oroligast över i dagsläget är risken att hela passthrough-delen blir obrukbar vid t.ex. en uppdatering av systemet då det är en hel del konfigurerande utanför bassystemet som behöver göras.

https://steamcommunity.com/app/221410/discussions/0/523897653...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Deus Ex presterar lite bättre nu än de gamla test som du hittar på nätet men det kräver trots det hyfsat kraftig hårdvara.
Angående wine så stödjer väldigt många windows spel DX9 vilket fungerar bra i wine.
Om du har amd gpu så kan du använda gallium nine och få spelen att prestera lika bra som i windows och vissa fungerar till och med bättre.
I wine så finns det flera metoder för DX9 dels default samt CSMT och i patchad version även gallium nine.
VM med GPU passthrough behöver inte prestera bättre än wine utan det kan prestera sämre i många fall.
Jag spelar en del i steam samt wine och det kräver inga konstigheter när de väl är installerat utan startas med ett knapptryck.
Dina konfigurationer ska egentligen inte påverkas av uppdateringar då programmets och dina personliga inställningar ska vara olika filer.
I Linux så spelar GPU hårdvara stor roll då drivrutiner stödjer olika lösningar, du kan inte jämföra ett resultat från olika GPU leverantörer och anta att prestandan skiljer med en viss % samt att Linux är under ständig utveckling och en resultat som är några veckor gammalt kan vara helt missvisande.
Det enda sättet att veta hur något presterar är att testa.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av Sway här? Skulle uppskatta en liten användarrecension från någon som gått över ifrån i3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Är det någon som har erfarenhet av Sway här? Skulle uppskatta en liten användarrecension från någon som gått över ifrån i3.

Är det så bråttom med att gå över till Wayland?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är det så bråttom med att gå över till Wayland?

Bråttom är det väl inte, men vill man så vill man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Bråttom är det väl inte, men vill man så vill man

Haha. Vad är det som lockar med Wayland då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Haha. Vad är det som lockar med Wayland då?

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara testat Wayland lite kort på Fedora Gnome, upplevde det mycket bättre out of box, men är väl intresset och det underliga behovet av att vilja ändra mitt system konstant.

Har ingen bra anledning egentligen förutom att Wayland ska ha en smidigare arkitektur, och det verkar som att fler distros håller på att implementera det så jag hoppar också på tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon som har erfarenheter av att spela på VMs med GPU passthrough? Fler och fler irritationsmoment med Windows gör att jag överväger mer och mer att gå över till Linux, men då jag ändå spelar en del så vill jag inte gå miste om den möjligheten heller, eller tappa märkbar prestanda.

Kollat på videor och läst runt lite och det verkar som att prestandaförlusten endast är några få procent ifall man lyckas få allt att fungera, vilket gör det hela väldigt intressant och helt klart något som skulle vara acceptabelt för mig.

Kört virtualiserade desktopar, både Windows och Linux i ett antal år och det har mestadels funkat bra, men det beror mycket på vilken hårdvara man har. Många konsument moderkort/CPUer har problem med IOMMU separering som exempel.
När det gäller grafikkort fungerar mina Radeon 280X utan någon handpåläggning i både KVM & Xen, men nya RX480 krävs lite mer jobb, troligen ladda extern firmware image. Nvidia konsument kort kräver att man döljer dom för hypervisorn för att man inte skall trigga en "bugg" i drivern som gör att den vägrar ladda. Men som sagt, när man får till det så funkar det bra.

Gjorde några 3D Mark körningar med och utan hypervisor (KVM) och fick 18100 på järn och 17600 virtuellt (graphics score, dubbla 280X crossfire), så knappt 3% prestandatapp där.

Kör för tillfället Proxmox som hypervisor som jag tycker är trevligt, går att administrera via web. Dom har även en rätt bra wiki med bl.a info om PCI passthrough https://pve.proxmox.com/wiki/Pci_passthrough

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

@aluser: Ardour är ok om verkligen möter det mer än halvvägs, det gäller även Audacity. Problematiken med ALSA, PulseAudio och JACK kvarstår dock, samt att ytterst få distar kommer med RT-kerneln vilket gör att man som användare behöver byta till en egen linuxkernel, med allt vad det innebär.

Det är helt enkelt för svårt att vara kreatör i linux som musiker utan att känna sig som en Sysadmin.

Jag fattar att du känner det, men samtidigt fattar jag nada av hur program som reason fungerar och kan användas. Verkar ju vara som Emacs ungefär, du ska skriva ett dokument eller koda men du kommer ändå inte använda 90% av funktionerna. Om du behärskar program som reason väl så är jag lika impad som om du varit en redig sysadmin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Jag har bara en sak som berättigar en dator med Windows hemma fortfarande: Propellerhead Reason, eller någon annan form av DAW-mjukbara (Digital Audio Workstation).

En kombination av Linuxkärnan, den sörja som är pulseaudio/ALSA och bristen på ambitiösa DAW-mjukvaror som är linuxanpassade gör det i praktiken omöjligt att göra en all-in.

Det har såklart inte hindrat mig från att köra Linux till allt annat sedan 2005. Jag har istället för att prova olika distributioner istället valt att testa olika DEs. Just nu föredrar jag Cinnamon, tidigare körde jag GNOME.

Kika på om BitWig kan vara något. Kör det i Windows och på MacOS, men finns även i nativeport till Linux.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns något som är bättre än Wine som klara av mycket mer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Finns en proffessionell version som man betalar för.
Men vad har du försökt göra i Wine finns en hel del inställningar.
Och vad försöker du få igång?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som vet om det finns något som är bättre än Wine som klara av mycket mer?

GPU passthrough.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som vet om det finns något som är bättre än Wine som klara av mycket mer?

Windows?

Största problemet jag har haft med Wine är att det i inte är kompatibelt med sig själv. Spel som fungerade felfritt kan helt plöstligt få problem i en senare version. Efter att haft flera instanser av Wine installerade, gav jag till slut upp och valde att köra Windows virtuellt istället. Slutligen blev det dualboot och det är så jag kör idag.

Tänk även på att Valve Anti-Cheat kan triggas om du kör via VM:
https://steamcommunity.com/discussions/forum/9/13551039319836...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

@superegg:
Finns en proffessionell version som man betalar för.
Men vad har du försökt göra i Wine finns en hel del inställningar.
Och vad försöker du få igång?

Har prova för många år sen och då försökte jag få ingång GTA2 och lite andra spel men nu är jag sugen på att gå över till Linux och vill då att alla spel och program ska funka på Linux.

Skrivet av Dockland:

GPU passthrough.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då förlora mig lite prestanda och jag vill inte helst ha dubbla os.

Skrivet av walkir:

Windows?

Största problemet jag har haft med Wine är att det i inte är kompatibelt med sig själv. Spel som fungerade felfritt kan helt plöstligt få problem i en senare version. Efter att haft flera instanser av Wine installerade, gav jag till slut upp och valde att köra Windows virtuellt istället. Slutligen blev det dualboot och det är så jag kör idag.

Tänk även på att Valve Anti-Cheat kan triggas om du kör via VM:
https://steamcommunity.com/discussions/forum/9/13551039319836...

Jo förstår att det finns en del problem som kanske inte går att lösa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Att alla spel och program som du använder på Windows ska fungera under Linux är nog orealistiskt,
om du inte kör allting som är multi-platform eller Open-Source.
Du får söka på ersättare till de program du behöver.
Men de beror ju lite på vilka program vi talar om

Lutris har en del färdigställda script för installation av spel i Wine
Annars kan du kolla Wines databas vilka spel/program som fungerar.

För övrigt de tester jag har läst om PCI Passthrough så tappar du max 10% prestanda
och vilka spel/program är det du vill få igång?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

@superegg:
Att alla spel och program som du använder på Windows ska fungera under Linux är nog orealistiskt,
om du inte kör allting som är multi-platform eller Open-Source.
Du får söka på ersättare till de program du behöver.
Men de beror ju lite på vilka program vi talar om

Lutris har en del färdigställda script för installation av spel i Wine
Annars kan du kolla Wines databas vilka spel/program som fungerar.

För övrigt de tester jag har läst om PCI Passthrough så tappar du max 10% prestanda
och vilka spel/program är det du vill få igång?

För jag har läst att man ökar prestanda på Linux när det gäller visa spel.

Helst så skulle jag vilja att alla program och spel skulle funka men det är ju svårt.

Tänkte mer på när Microsoft slutar supporta Windows 7 så tänkte jag gå över till Linux.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För jag har läst att man ökar prestanda på Linux när det gäller visa spel.

Helst så skulle jag vilja att alla program och spel skulle funka men det är ju svårt.

Tänkte mer på när Microsoft slutar supporta Windows 7 så tänkte jag gå över till Linux.

Det har redan inträffat (2015-01-13).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kan ta o. kolla igenom https://alternativeto.net/ för alternativ till de program du använder.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det har redan inträffat (2015-01-13).

Det gäller iofs endast mainstream-supporten. Extended sträcker sig fram till den 14 januari 2020.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...
http://winsupersite.com/microsoft/understanding-basics-micros...

Extended support bör räcka gott och väl för vanliga användare. Det som hände med WannaCry var inte pga Microsofts oförmåga att få ut uppdateringar, utan snarare pga att slappa IT-avdelningar inte tog hoten på allvar.

Permalänk
Medlem

jag körde Linux ett tag och blev såld men efter några månader kändes det så b-igt så jag gick över till windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag körde Linux ett tag och blev såld men efter några månader kändes det så b-igt så jag gick över till windows.

För mig var det tvärtom. Linux kändes b-igt i början men sedan blev det bättre och bättre ju mer man lärde sig. Tog mer än några månader för att komma till stadiet då jag tyckte windows kändes mera b-igt än Linux.

Använder mestadels Linux hemma och Windows ibland. Tycker man inte måste sluta använda Windows för att man använder Linux utan använd det som passar bäst för tillfället.

Permalänk
Medlem

Boota live CD

Är det någon som har tips på hur man får Elementary att boota live från USB?
USB fungerar i en bärbar men inte i min stationära. Har testat med nomodeset som parameter vid start.
Dator i sign.
Är det fortfarande Nvidia kortet som spökar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Är det någon som har tips på hur man får Elementary att boota live från USB?
USB fungerar i en bärbar men inte i min stationära. Har testat med nomodeset som parameter vid start.
Dator i sign.
Är det fortfarande Nvidia kortet som spökar tro?

Det k a n vara din överklock. Har inte upplevt problem själv, men läst linux inte är helt 100% vid install på OC.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag körde Linux ett tag och blev såld men efter några månader kändes det så b-igt så jag gick över till windows.

Jag körde Win95 en tag och blev såld, efter en timme så kändes det så b-igt att jag gick över till OS/2.

Alla har väl olika krav och spel verkar ju vara något många tycker är viktigt. Spelmarknaden har än så länge inte tittat så mycket utanför fönstret så därför lär vi inte se något större bättre där på ett bra tag.

Själv har jag inte haft Windows installerat på 10 år och känner absolut inget behov att Windows, det känns skönt att slippa starta om datorn efter minsta lilla uppdatering, ominstallera stup i kvarten mm konstiga grejer. Windows 8 förstod jag inte alls, jag ser mig som en anvancerad/väldigt avancerad användare och kunde knappt starta program eller stänga av datorn första gången jag testade det.
Jag kör openSUSE som är enkelt, stabilt och superenkelt att uppdatera till nästa release. På min gamla Netbook uppdaterade jag release 4 gånger utan problem (numera pensionerad).

Men i ärlighetens namn så om man inte spelar eller gör något produktivt (musik, programmering, foto/videoeditering, osv) så har de flesta inte behöv av mer än en surfplatta med tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

Jag körde Win95 en tag och blev såld, efter en timme så kändes det så b-igt att jag gick över till OS/2.

Körde faktiskt Unix (FreeBSD), Windows NT (sedan beta av 3.1), och OS/" (sedan 2.11, men sedan även Warp3) långt innan Windows 95 ens var släppt.

Gillade inte 95 och körde kvar på de andra tre systemen (började komma en del spel faktiskt till Win32/WinG och sedemera även både Open GL och Direct X som gick hyfsat fint på NT, och många DOS-spel gick fint i OS/2).

Skrivet av Mike3r:

Alla har väl olika krav och spel verkar ju vara något många tycker är viktigt. Spelmarknaden har än så länge inte tittat så mycket utanför fönstret så därför lär vi inte se något större bättre där på ett bra tag.

Själv har jag inte haft Windows installerat på 10 år och känner absolut inget behov att Windows, det känns skönt att slippa starta om datorn efter minsta lilla uppdatering, ominstallera stup i kvarten mm konstiga grejer. Windows 8 förstod jag inte alls, jag ser mig som en anvancerad/väldigt avancerad användare och kunde knappt starta program eller stänga av datorn första gången jag testade det.
Jag kör openSUSE som är enkelt, stabilt och superenkelt att uppdatera till nästa release. På min gamla Netbook uppdaterade jag release 4 gånger utan problem (numera pensionerad).

Men i ärlighetens namn så om man inte spelar eller gör något produktivt (musik, programmering, foto/videoeditering, osv) så har de flesta inte behöv av mer än en surfplatta med tangentbord.

Japp! Alla har olika krav. Det är ju lite det som är grunden till vilka system vi klarar oss med, och föredrar.

Behöver man mycket spel, eller produktivitetsappar (som du nämner som musik och foto) så är ju det i stort sätt bara Windows och MacOS som täcker det mesta på dator, och sedan iOS (och till en mindre del Android) på platta och telefon.

Behöver man inte köra en massa applikationer/appar så spelar det nästan ingen roll vilket underliggande system man har så länge som det har en vettig webbläsare. I sådana fall så funkar tex. Linux/*BSD fint på desktop, och Windows fint i telefonen.

Så behoven varierar stort. Dock så antar jag att de flesta (=stora massan och majoriteten av användare/befolkning) vill ha den frihet som ett bra stort ekosystem kan ge, och att det även är en fördel att välja det som "alla andra väljer". Därmed så har nog MacOS och Windows cementerat desktopmarknaden, och iOS och Android cementerat telefonmarknaden.

Blir nog extremt svårt att ändra på det under en överkomlig framtid.

Gällande stationära spelkonsoler så verkar marknaden ha stabiliserat sig även där på Xbox och PlayStation, medans för bärbart så är det Nintendo som äger helt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/