SweClockers Datorbyggarguide

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Datorbyggarguide

Sugen på att bygga din egen dator men osäker kring hur det går till? I SweClockers Datorbyggarguide går vi igenom detta i en lättsam och pedagogisk videoserie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice! Kommer nog hjälpa många som kommer hit och har frågor om hur man sätter ihop sin första dator

(kommer ni lägga in timestamps i videon också?)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Sjukt bra initiativ!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Kul! Hade en tråd om att jag tyckta att Swec skulle ha en sån här guide Känns bättre att tipsa nån som kommer hit och frågar när det finns en "intern" guide. Än att säga till personen, hej välkommen hit, gå till youtube och kolla på en guide.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Brightsin:

Nice! Kommer nog hjälpa många som kommer hit och har frågor om hur man sätter ihop sin första dator

(kommer ni lägga in timestamps i videon också?)

Har nu lagt in timestamps på Youtube för huvudklippet! Observera att det även finns separata videoklipp och artiklar för varje monteringsmoment.

Permalänk
Medlem

Fyfan va goa ni är <3

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
99:e percentilen

Utan att ha sett hela guiden (eftersom jag kan bygga en dator) måste jag säga att jag gärna hade sett ett annat chassi – förslagsvis det mindre och billigare Define C – istället för den obsoleta mastodonten Define R5, som nu får ytterligare luft under vingarna genom denna guide. Det behövs nog att inflytelserika medier som SweClockers förmedlar att en vanlig dator inte behöver vara så stor för att gemene man ska inse det.

I övrigt svinbra grej. 50 fps är life!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag personligen föredrar att montera processorn därefter montera moderkortet i datorn. Ram, kylare m.m brukar jag ta som sista moment. Mycket enklare att sätta i alla strömkablar, kontakter, frontpanel et cetera utan att han massa saker i vägen. Sedan gillar jag inte heller att sätta press på moderkortet när det ligger på ett bord då man brukar behöva pressa (något) för att ramstickor ska klicka i första gången. Däremot så är det inte helt dumt att montera backplaten för kylaren innan man petar in moderkortet i chassit, men den kommer man ju även enkelt åt från andra hållet då det är utskuret.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Bra guider!

Permalänk
Medlem

Har inte sett videon själv men riktigt bra initiativ. Då kan man tipsa rookies om Sweclockers och förmodligen kommer personen återkomma och fördjupa sina kunskaper genom åren.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Med fler guider som denna kommer jag nog bli varslad från mitt oavlönade jobb som alltiallo-tekniker åt familj / vänner.

Nej men klippen är ju hur bra som helst, önskar att de hade funnits då man själv var nybörjare.

Jonas är fin på video också. Smälter lite inombords nästan faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har sett mängder av datorbyggarguider på Youtube, vet hur man bygger datorer, byggde min första i mitten av nittiotalet men det är lite Zen över att kolla på dem. Med detta i bagaget så måste jag säga att ni är bäst!

Väldigt proffsigt och ett jättebra ställe att peka på till nybörjare som behöver hjälp.

Fem stjärnor av fem möjliga!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Bascule666:

Har sett mängder av datorbyggarguider på Youtube, vet hur man bygger datorer, byggde min första i mitten av nittiotalet men det är lite Zen över att kolla på dem. Med detta i bagaget så måste jag säga att ni är bäst!

Väldigt proffsigt och ett jättebra ställe att peka på till nybörjare som behöver hjälp.

Fem stjärnor av fem möjliga!

Väl sagt! Det ska märkas när man lägger hjärta och själ i något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Bra!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Denna kommer säkerligen bli länkad ofta, både på brädan och privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Trevlig och lugn guide, skulle dock gärna sett ett annat chassi, men det kan blir i en framtida guide kanske.

Kör en guide för mITX så att folk ser att man bygga kraftfullt och litet samt en med tex S340 Elite där fokus ligger på det estetiska planet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag använt båda PCIe strömkablarna och en kontakt från vardera till grafikkortet då vissa PSU'er har flera 12v rails.

Moderkortsdistanserna ska inte bara spännas med fingrarna som i guiden, då är chansen stor att den lossnar när du lossar moderkortsskruvarna.

Men i övrigt en trevlig guide.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Tittade igenom videon, jätte bra guide. En ytterligare grej ang distanser är att det finns chassin som har förpressade fästen där man skruvar fast moderkortet direkt i lådan. Nämner detta då jag läst om flera som gjort fel(*edit) och tryckt i distansskruvar i sådana utåtbuktande fästen.

ex:

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tack!

Oj, jag skäms, jag har ju det chassit, men att man kunde dra kablarna på baksidan visste jag inte. Mina ligger ligger lite hej hopp överallt...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guider! Om man får önska något så är det en guide för optimering av hårdvara och Windows för att spelen ska flyta optimal och hur man felsöker när det inte gör det.

Permalänk
Medlem

Kanon guide men Jonas hur står det till med benämningen på skruvarna. Fin och grovgängad skruv är inte vad som ingår då dessa är vanligast som montageskruv för plåt eller trä. M eller UNC gängad skruv då tillverkarna inte har lyckats enas om vilket dom skall använda som standard. Det finns t.o.m. hårddiskar som använder UNC på långsidan och M på undersidan.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ta upp detta med mejseln som Jonas använder.
Han ser ut att använda en mejsel med spetsen Pozidriv, jag skulle rekommendera en mejsel med spetsen Phillips. Jag har inte sett några skruvar till datorkomponenter som använder sig av Pozidriv.

Detta kan ju tyckas fånigt, men slinter man och skadar något på ex: moderkortet med mejseln för att man använde fel sort så får man ångra sig.
Så se till att spetsen passar bra mot skruvarna.

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra guide som noggrant går igenom alla moment och är samtidigt bra filmat så det är glasklart hur allt ska sitta vilket kan vara ett gissel för en del om man slänger åt dom en Youtube video t.e.x

Skulle kunna vara bra att köra en video där rätt boot enhet väljs för installation av windows som är något rätt många brukar fastna på första gången sen köra vidare med installation av windows och kanske något snabbt om partitioner kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jättekul! Bra initiativ. Hoppas det kommer ännu mer.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd

En fråga...
Hur hade han tänkt installera ett operativ system när han inte la ditt någon DVD spelare eller vad den nu kallas som man sätter skivan i ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

En fråga...
Hur hade han tänkt installera ett operativ system när han inte la ditt någon DVD spelare eller vad den nu kallas som man sätter skivan i ...?

USB-sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

En fråga...
Hur hade han tänkt installera ett operativ system när han inte la ditt någon DVD spelare eller vad den nu kallas som man sätter skivan i ...?

Man kan installera från ett usb minne.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Känns som "hur man installerar ett operativsystem" borde ingå i denna guiden också, eller? Vad är en dator värd utan OS för den generella användaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

Man kan installera från ett usb minne.

Jaha, men är det mer standard i dagens läge eller? Förresten har jag bara sett Windows säljas på skiva ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@onezerotwo: Windows 10 levereras på flashminne om en köper fysisk produkt.