SweClockers Datorbyggarguide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av FRULZ:

@onezerotwo: Windows 10 levereras på flashminne om en köper fysisk produkt.

Det skulle kunna vara två OS-guider, en för Windows 10 och en för Debian, då båda kan installeras med flashminne.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kanske kan vara en god idé att skriva ihop en ordlista, inget väldigt avancerat språk egentligen, men viss jargong kan vara svårt att förstå antar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Vilket bra initiativ! Hjälper säkert många i sitt datorbyggande. Tydliga instruktioner och filmsnuttar som funkar mycket bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Var på tiden! Bra för de som inte kan ännu!

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | MSI GTX 770 2GB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av RX10:

Jag skulle vilja ta upp detta med mejseln som Jonas använder.
Han ser ut att använda en mejsel med spetsen Pozidriv, jag skulle rekommendera en mejsel med spetsen Phillips. Jag har inte sett några skruvar till datorkomponenter som använder sig av Pozidriv.

Detta kan ju tyckas fånigt, men slinter man och skadar något på ex: moderkortet med mejseln för att man använde fel sort så får man ångra sig.
Så se till att spetsen passar bra mot skruvarna.

Mejslar med pozidriv är väll inte så vanliga oftast som bits det förekommer.
"Har inte kollat på filmen"
Men du har rätt, det ska vara philips till standardskruvarna i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Alling:

Utan att ha sett hela guiden (eftersom jag kan bygga en dator) måste jag säga att jag gärna hade sett ett annat chassi – förslagsvis det mindre och billigare Define C – istället för den obsoleta mastodonten Define R5

Men Define C får ju knappt plats med hårddiskar, R5 är perfekt

eller ja nån mera iaf

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Ragge_Karlsson:

Men Define C får ju knappt plats med hårddiskar, R5 är perfekt

eller ja nån mera iaf

Nyckelfrasen är även denna gång vanlig dator. Define C har plats för tre 2,5″-enheter och två 3,5″-enheter. Om det inte räcker för ens behov är man med största sannolikhet kapabel att välja chassi själv; mitt köpråd är helt och hållet riktat till vanliga gamers som inte är så insatta i datorer. Dessa har i regel (med rätta) en eller max två SSD:er och en eller max två hårddiskar.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Denna guide borde synlig någonstans på sidan. Så den inte försvinner bland nyheterna.

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Okt 2014

TOPPKLASS på detta! Bästa som ni har pubbat på länge!

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Geeks Gaming.

Ord är mer än tre bokstäver...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Selfish:

Denna guide borde synlig någonstans på sidan. Så den inte försvinner bland nyheterna.

Om du tittar längst upp på sidan och klickar på "Guider" så hittar du det du söker

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K OC | Corsair H100i | Corsair Dominator 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 860 500GB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 | Fractal Design Define R6 BL.O | Logitech G502 Proteus Spectrum | CODE 88-key MX Clear, w/ custom keycaps | Acer Predator XB271HU IPS | Asus RT-AC88U | Philips Fidelio X2 | Windows 7 Ultimate | NVIDIA SHIELD TV Pro w/PLEX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Bra initiativ, bra hjälp att börja bygga själv!
Saknar dock två saker:
1 - HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?
2 - ESD. Mitt hjärteämne. HUR undviker jag att skada/förstöra mina dyra datorprylar pga statisk elektricitet? Har läst några av artiklarna och statisk elektricitet har inte nämnts en enda gång. Förbiseende eller tror ni att problemet inte finns längre?
Bra guide ändå - tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På flykt från eländet..
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Bill50x:

HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?

M.2 är vääääldigt dyrt, fortfarande - i förhållande till vad man får för slags kapacitet för pengarna. Allmänheten klarar sig avsevärt bra på SATA 6 Gbit/s ett tag till va..

i22 980K @ 12THz | 28TB DDR8 | MTX 8080Ti 18TB | 500ZB LSD (Liquid State Drive)
Ickebinär | Liberal | Feminist | Vegan | Globalist
Hjärtat åt vänster | Hjärnan till höger

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Bill50x:

Bra initiativ, bra hjälp att börja bygga själv!
Saknar dock två saker:
1 - HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?
2 - ESD. Mitt hjärteämne. HUR undviker jag att skada/förstöra mina dyra datorprylar pga statisk elektricitet? Har läst några av artiklarna och statisk elektricitet har inte nämnts en enda gång. Förbiseende eller tror ni att problemet inte finns längre?
Bra guide ändå - tack!

Hello!

1. Syftet med datorbyggarguiden är att bjuda på en enkel och lättförståelig genomgång om hur det går till att rent fysiskt montera en vanlig dator. Hur man kan resonera när man väljer komponenter efter ens egna behov är ett såpass stort och komplext område att det passar bättre att ta upp i en separat artikelserie.

2. Städje har skrivit en köttig artikel om ESD-fenomenet. Den finns att läsa här: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

Väldigt bra gjort för nybörjare!

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Alling:

... måste jag säga att jag gärna hade sett ett annat chassi – förslagsvis det mindre och billigare Define C – istället för den obsoleta mastodonten Define R5, ...

Jag håller med. Nybörjaren lär (bör) inte lägga ner för mycket pengar på chassit.
Även i övrigt kan man ställa sig lite frågande till vissa komponentval, som att en Intel-processor känns såå 2016 i förhållande till Ryzen R5...

Skrivet av Dumsnuten:

... Ram, kylare m.m brukar jag ta som sista moment. Mycket enklare att sätta i alla strömkablar, kontakter, frontpanel et cetera utan att han massa saker i vägen. Sedan gillar jag inte heller att sätta press på moderkortet när det ligger på ett bord då man brukar behöva pressa (något) för att ramstickor ska klicka i första gången.

Här tänker jag precis tvärtom. Om/när moderkortet sitter i lådan och man ansluter kontakter och RAM så kommer det att böjas och i värsta fall knäckas. Om det i stället ligger på en antistatisk hård yta kan man ta i hur mycket som helst utan att skada moderkortet.

Med det mesta av monteringen utanför lådan får man dessutom möjlighet att enkelt köra ett snabbtest för att kontrollera att moderkort, CPU (med kylare), RAM, grafikkort och nätaggregat fungerar som de ska. Mycket enklare att felsöka och vid behov reklamera trasiga komponenter innan de monterats!

Skrivet av Bill50x:

Saknar dock två saker:

1. Ämne för en egen artikelserie. Minst lika viktig och intressant som denna!
2. Han använder antistatarmband, och jag misstänker att det vita underlaget är (avsett att vara) halvledande. Jag håller med om att ESD-problematiken ska påtalas och diskuteras i den del av artikeln som helt saknas: Vilken utrustning som behövs!

• Antistatarmband med resistiv anslutning till datorchassit.

• Skruvmejsel med Phillips 2 huvud och minst 10 cm klinga.

• Avbitartång.

• Några buntband eller motsvarande.

Skrivet av Dimestam:

2. Städje har skrivit en köttig artikel om ESD-fenomenet. Den finns att läsa här: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Att en äldre artikel existerar betyder inte att nybörjaren, som mycket väl kan vara ganska ny besökare på SweClockers, känner till och har läst den.
Bör alltså tas upp i guiden.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Två petitesser som jag märkte mig, fläkten på kylet går att vända "fel", kanske bra att nämna?
Distanserna kan med fördel dras fast med verktyg då det är retsamt att vid ev. demontering få med distansen upp med moderkortet.
Inget är allvarligt ute mera av störande karaktär när det måste åtgärdas vid ett senare tillfälle.
Inalles en bra guide.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Matrix
Registrerad
Nov 2004

ska man typ plugga in sladden in i datoren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Dec 2008

Grym guide, bra jobbat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com