Permalänk
Medlem

När yakuza rånade mig på runt 3000yen. Jävla looser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

En f.d. polare gjorde detta, lånade ut småpengar under hans arbetslöshet, vänskapen var tydligen inte värd mer än så. Något år senare och Jag hittade han på facebook och det visade sig han har skaffat ett jobb, födde upp valpar och enligt Ratsit så har han 5 bilar.

Personligen hade jag dissat "vännerna" om man blir ivägskickad sådär, hade stannat vid en pizzeria istället och tagit bild och skickat, sen stänga av mobilen out of spite.

Vad är ni för vänner egentligen?
Om man blir bortbjuden är kutymen att man tar med sig något. Jag köper gladeligen med mig massa saker när jag ska bort om värdparet frågar efter det.
Tänk på att de tar tid att planera tillställningar. Disk kostar. Tid är pengar, de måste städa undan en massa saker efter att ni gått.
Jag tycker bara det är skönt att slippa ha tillställningar hos mig. Brukar ha med en flaska vin, rom eller inköp av mat när jag ska bort.
Sluta vara så dumsnåla själv tycker jag
har man köpt med sig för lite ost är det väl bara att köpa mer!?
Sedan om resultatet av matlagningen inte blev så bra är en helt annan sak - sånt händer.
Här håller jag inte alls med. Sluta umgås för en sådan struntsak tycker jag är märkligt.
Som sagt, håller inte med er här.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Du säger "er" men citerar bara mig?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

I mina yngre dagar när jag pluggade på högskola så var vi ganska mycket på standup med folk från klassen.
Vi var en rätt liten klass på 10-12 personer och vi åt alltid mat för att få bra platser och passade ju även på att öla lite på en onsdagar.
Men en kille som hette Jacob var alltid noga med att folk skulle betala i förväg så han kunde gå och lämna in notan i baren samt betala.
Jag och mina vänner funderade inte så mycket på det eftersom vi alla hade slängt in det vi käkat och druckit för + några tjugor i dricks. Det visar sig sedan att han använder våran dricks för att betala sin nota och det som blev över stoppade han i egen ficka.
Efter att jag upptäckt detta av en slump när jag blev sen ifrån toaletten så bjöd vi givetvis in han nästa onsdag men körde en sjukt blöt kväll och fick han att hänga på. När notan väl kom in slängde alla in sina kort istället för cash och han blir helt röd i ansiktet, han insåg att han inte har råd att betala sin egna del av notan och börjar med löjliga ursäkter och vill låna pengar av oss andra.
Jag berättade då att vi vet att du tagit personalens dricks de senaste 5 gångerna vi käkat på syster o bror när servetören står med oss och tar betalt av oss andra.
Han blir då ännu rödare i ansiktet och ringer sin syster som får ta taxi och betala hans nota samt ge en skön dricks till personalen.
Efter denna incident så ville han aldrig mer dricka öl med oss andra på onsdagarna. Kanske i taskigaste laget men snubben var genomrutten och tog allt han fick tag på utan att tänka på andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är snålt att personal och andra förväntar sig dricks och att matställen utgår från det, i ett land där serveringspersonalens lön enligt lag skall betalas enligt gällande svenska föreskrifter för minimilöner, mm av restaurangen och inte av kunderna som i andra länder.

Det är inte jag som är snål då jag då betalat deras lön två gånger om jag betalar dricks också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

I mina yngre dagar när jag pluggade på högskola så var vi ganska mycket på standup med folk från klassen.
Vi var en rätt liten klass på 10-12 personer och vi åt alltid mat för att få bra platser och passade ju även på att öla lite på en onsdagar.
Men en kille som hette Jacob var alltid noga med att folk skulle betala i förväg så han kunde gå och lämna in notan i baren samt betala.
Jag och mina vänner funderade inte så mycket på det eftersom vi alla hade slängt in det vi käkat och druckit för + några tjugor i dricks. Det visar sig sedan att han använder våran dricks för att betala sin nota och det som blev över stoppade han i egen ficka.
Efter att jag upptäckt detta av en slump när jag blev sen ifrån toaletten så bjöd vi givetvis in han nästa onsdag men körde en sjukt blöt kväll och fick han att hänga på. När notan väl kom in slängde alla in sina kort istället för cash och han blir helt röd i ansiktet, han insåg att han inte har råd att betala sin egna del av notan och börjar med löjliga ursäkter och vill låna pengar av oss andra.
Jag berättade då att vi vet att du tagit personalens dricks de senaste 5 gångerna vi käkat på syster o bror när servetören står med oss och tar betalt av oss andra.
Han blir då ännu rödare i ansiktet och ringer sin syster som får ta taxi och betala hans nota samt ge en skön dricks till personalen.
Efter denna incident så ville han aldrig mer dricka öl med oss andra på onsdagarna. Kanske i taskigaste laget men snubben var genomrutten och tog allt han fick tag på utan att tänka på andra.

He he, en klassiker mot sådana personer i studentboenden och liknande var ju texx att måla osten och annat med lapislösning och sådant, som inte syntes men sedan blev den skyldige svart runt munnen som var nästan omöjligt att få bort på flera dagar efter att han ätit av någon annans ost...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Ver en gång i ett sällskap där en person började tjafsa kring att en nota blivit splittad till hans nackdel, med 50 öre....

Permalänk
Skrivet av svintooo:

En gammal klasskamrat från låg-högstadiet som, när man var där efter skolan, endast hällde upp ett halvt glas coca-cola till sina vänner på besök, men själv körde fullt glas. Konsekvent, alltså inte bara vid enstaka tillfälle, utan varenda gång. Minns dock inte idag om eller på vilket sätt vi ifrågasatte detta.

Vi hade en i "lumpen" som fick panik om han hade mindre är 2 st oöppnade jättecola flaskor på typ 1.5 eller 2 liter vid sängen när det var dags att lägga sig. Då tyckte vi det var lite komiskt men cola innehåller ju både koffein och socker och jag gissar att vissa kan bli extremt beroende.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Rolig tråd, har inte hunnit läsa allt dock.

Jag är nog den snålaste jag känner när det gäller vissa saker, men jag försvarar mig med att det är roligt att vara snål ibland! Exempelvis soppaförbrukning på bilen, det är ju roligt att se hur lite man kan få den att dra! Jag har full förståelse för han som rev ut all inredning, hade jag inte haft familj som ibland ska med hade det varit kul att testa!
Lite motsägelsefullt kan vara att jag har inte direkt den soppasnålaste bilen, en v70, utan nöjet ligger i att se hur snålt man kan köra just den bilen jag har. Köra 110 på motorvägen går ju exempelvis fetbort.

Annat jag tycker det är kul att snåla på är kläder, har inget behov eller känner nån glädje av att köpa massa kläder så jag har satt en egen budget på 500:- per år för det.
Än så länge i år: 0:-
Hittade ett kryphål att jag tog en 4 nr premunation på Illustrerad vetenskap för 69:- och fick en sådan tunn dunjacka som premie! Ofantligt roligt.

Samma när man ska köpa nått, nu senast en råsaftcentifug, då är det ju roligt att grotta ner sig och leta efter den billigaste/bästa. Eller när jag behövde en enkel dammsugare och bestämde att jag inte ville betala mer än 200:-, då fick man leta tills man hittade en!

Som brasklapp kan tilläggas att jag inte snålar i övrigt, tjänar bra och tycker om att leva gott!

Permalänk

Köpte en hylsnyckelsats till morsan på julafton för hennes egna pengar eftersom jag behövde hylsorna. Jag minns att hon hade lite svårt att hålla masken när hon öppnat paketet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

En gammal ovän till mig fick för sig att jag och en kille var skyldig honom 125:-, vilket vi inte var men skitsamma. Efter typ 2 veckors surande osv så sa min polare att "skitsamma, du kan få pengarna, det är ändå ingen summa att bråka om". Så sagt och gjort så gick min polare till banken och tog ut 125 enkronor. Tar bort en av dem och ger sen mynten till killen.

Efter någon timme kommer han farandes och kräver den sista kronan som fattas..

förövrigt var han en sådan som tog ut ränta för utlånade pengar till kompisar och lånade pengar trots att han hade, för de pengarna han hade skulle han köpa annat för... (WoW) Killen betalade i princip alltid tillbaks pengarna efter flera veckor.

allt hände under gymnasietiden.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

snålaste vet jag inte, men när tjejer inte betalar för sin del utav notan eller för en gångs skull betalar för min nota också.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

I gymnasiet åkte vi ut några stycken till en sommarstuga och grillade och åkte båt.
Eftersom ingen av oss hade det så gott ställt var vi överens om att dela på utgifterna för mat och bensin.
När vi skulle räkna ut vad var och en skulle betala lusläser en av tjejerna matkvittot och vill ha avdrag för sin del av tomaterna eftersom hon inte ätit av dom.
Ingen orkade tjafsa om saken men det blev lite konstig stämning.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis.
Finns vissa bilar som är kanonbra balanserade och överraskar. Tolka mig rätt dock, min hybrid är ett statsdjur. Utanför stan är den chanslös, och det vet jag. Lite därför jag älskar sleeper konceptet.

Hade pengar trillat in i överflöd hade första bygget blivit en halvgammal prius, med tesla-liknande drivlina. Hur många tror du man hade överraskat när de tänker... pff.. vf ska den löjliga Priusen göra. Och sen ser de bara bakljusen, utan att ens höra vf som hände

det mest märkliga i hela den här historien är varför man ens bemödar sig att "rejsa" vid rödlus?!?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

De mest dumsnåla jag varit med om var för en massa år sedan i Göteborg. Jag köpte väldigt mycket datorteknik på den tiden av IT-power i Göteborg. Jag var alltid där och köpte hårddiskar, grafikkort, moderkort osv.. Jag la lätt 3-4000kr (ibland mer) per månad på saker som jag tyckte va roligt där. Jag var som många av er här helt enkelt. Jag lärde känna personalen rätt bra och deras ägare, finnen var alltid väldigt vänlig och allt gick fint. Jag betalade alltid allt över disk med kort eller kontakter.

Men så en dag så ringer mobilen. Det är ägaren. Han säger då att han hade suttit där och gått igenom alla fakturor för kunderna. Han kom då fram till att jag var skyldig butiken 50kr. Han krävde att jag skulle komma in och betala dessa 50kr så snart som möjligt.

Jag blev chockad och förstod inte om han skämtade eller ej. Men han var fullt allvarlig.
Efter de gick jag aldrig dit mera.

Jag har än idag svårt att förstå varför man beter sig så. Jag fick aldrig några rabatter eller liknande heller. Eller jo, jag kunde få någon liten kabel till en hårddisk eller så om jag hade köpt både moderkort och hårddisk vid ett å samma tillfälle.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Köpte en hylsnyckelsats till morsan på julafton för hennes egna pengar eftersom jag behövde hylsorna. Jag minns att hon hade lite svårt att hålla masken när hon öppnat paketet.

Vadfan!?

Men nu är du frisk?

Permalänk
Avstängd

Tror jag gjort liknande saker också när jag var yngre...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

snålaste vet jag inte, men när tjejer inte betalar för sin del utav notan eller för en gångs skull betalar för min nota också.

Hoppas att du själv hör hur dumt det där låter.
Någon gentlemannamässighet fpr väl ändå finnas.
Men kan alltid hoppas att du var ironisk.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag har gjort en del som skulle låta som väldigt snålt i denna tråden. Men det jag tycker är konstigt är att vissa här inte gör skillnad på att snylta på andra och att bara betala för det man själv använder, eller få vad man gjort sig förtjänt av. Att dela på ett belopp men inte dela på sista kronan tycker jag bara låter som lathet. Ge bort sista kronan ist för att behålla den själv isf! Har kanske att göra också med att jag gillar siffror och att se en division feluträknad skapar en viss gnagande irritation. Är man alltid noga med att betala skulder till 100% eller avrunda till den andres fördel får man aldrig problem. Om man själv påtvingar andra att bjuda på småbelopp till ens egen fördel kan man själv framstå som en osoft person.

Att äta ute är relativt dyrt och en person med låg/ingen inkomst vill helst då bara betala för det han själv använder. Men det är ju inget att störa sig på, de andra får ju bara betala för vad de själva äter helt enkelt? Att hålla reda på vems tur det är att bjuda hit o dit är bara jobbigt tycker jag. Swish är guld värt!

Detta är kommentarer från när tiden då jag ej hade fast jobb. Hade pengar på banken men väldigt begränsad inkomst. Jag var noga med att alltid betala för mitt och inte snylta. Hade väldigt mkt ledighet och ett så jävla gött liv. Ville vara ekonomisk för att slippa sätta mig i en situation att bli tvungen att låna av exempelvis föräldrar när pengarna skulle ta slut. Nu har jag jobb och pengar så jag kan leva gott o det är najs också. Men fan, hade det ju sjukt mkt bättre då... Men allt har sin tid.

Vill bara öka förståelsen för folk som är mer ekonomiska än snåla, haha. Tack för mig!

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag dricker en vecka gammal, avslagen läsk ibland, inget fel på den... (jo, enligt kompisar... på tal om snålhet, men inte enligt mig... )

Haha. Ge mig 100kr skulle jag kunna göra det. Jag brukar hälla ut colan när den är mer än en dag gammal, även om den är halvfull (brukar köpa 1,5l). En läsk måste ha rikligt med kolsyra!

(Ja det är jätteslöseri, men ja...:()

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Haha. Ge mig 100kr skulle jag kunna göra det. Jag brukar hälla ut colan när den är mer än en dag gammal, även om den är halvfull (brukar köpa 1,5l). En läsk måste ha rikligt med kolsyra!

(Ja det är jätteslöseri, men ja...:()

Läsk är alltid slöseri men varför inte skaffa en beg Sodastream så kan du återkolsyra din avslagna Cola, det är mindre slöseri....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 314159265:

Vill bara öka förståelsen för folk som är mer ekonomiska än snåla, haha. Tack för mig!

Tror nog den stora massan av människor stör sig på detta när man låter det gå ut över andra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läsk är alltid slöseri men varför inte skaffa en beg Sodastream så kan du återkolsyra din avslagna Cola, det är mindre slöseri....

Så.. du ska förstöra kolsyramaskinen menar du?

Den är inte designad att kolsyra sockerbelagda drycker... utan endast vatten. Sen efter du kolsyrat tillsätter du "smaken"...

Kör du sockrad dricka i den så kommer sockret att lämna avlagringar, samt läsken riskerar "explodera" genom maskinen... tro mig, lärde mig detta när jag var typ 12 och försökte återkolsyra lite hallonsoda... maskinen blev aldrig bra igen och halva köket hade klippig dricka över sig då ventilen på den hade sprutat ut allt.

Istället säger jag.. köp mindre flaskor, eller... köp burkar med samma läsk och blanda. Burkarna har ofta för mycket kolsyra. Men tar du en Cola tex som är lite låg på kolsyra och blandar i en med nyöppnad burk, så blir det bra nivå igen och du slipper slänga så mycket.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Indeed, testade att kolsyra cola som inte hade någon kolsyra kvar. Sprutade cola i precis hela jävla köket, tog 1 timme att städa..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Paddanx:

Indeed, testade att kolsyra cola som inte hade någon kolsyra kvar. Sprutade cola i precis hela jävla köket, tog 1 timme att städa..

Tänk på att du måste försöka blåsa rent maskinen igen, men med rengöringsmedel/vatten... annars kommer saker klibba sönder. Ventilen på våran låste sig efter några månader, så bara att köpa ny maskin. (Litet tips från en som varit med om det)

Permalänk
Medlem

De som är lite av en "Ove Sundberg" som alltid ska vara med på alla rundor. Men när de sedan är hens tur att ta nästa runda så ska hen inte dricka mer ... de är lite frustrerande.

PS. händer alldeles för ofta för att nämna en specifik händelse..

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Tror nog den stora massan av människor stör sig på detta när man låter det gå ut över andra.

Japp. Usch och fy för sånt!

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk

Jag har aldrig gillar smålynt, och en när jag vart i kiosken och handlade, så fick jag en 50öring i växel. (typ 2003)

Jag slängde den på marken utanför kiosken,
Vänder mig om och ser att en tant på 70+ plockar upp den,
hon säger: Nämen oj titta, synd att jag inte har med mig min portmonnä.
Hennes Gubbe säger då. - Men du kan lägga den i min plånbok.
hon bryter ut och skäller ut gubben, att han skall då inte försöka ta hennes pengar.
Helt hysterisk.

Permalänk
Medlem

var utomlands med några polare. vi åt på flera restauranger & varje gång väntade en av polarna att sist lägga pengar på bordet.

dvs kyparen kommer med kvittot, vi alla lägger vad vi ätit för & avrundar uppåt. sista polaren tar då högen & räknar. sen lägger han till de som fattas så allt som avrundades uppåt & evnt dricks tog han....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindTaste:

Jag har aldrig gillar smålynt, och en när jag vart i kiosken och handlade, så fick jag en 50öring i växel. (typ 2003)

Jag slängde den på marken utanför kiosken,
Vänder mig om och ser att en tant på 70+ plockar upp den,
hon säger: Nämen oj titta, synd att jag inte har med mig min portmonnä.
Hennes Gubbe säger då. - Men du kan lägga den i min plånbok.
hon bryter ut och skäller ut gubben, att han skall då inte försöka ta hennes pengar.
Helt hysterisk.

Kan tyckas skrattretande. Tyvärr är det många pensionärer som lever i fattigdom i Sverige

Kan mycket väl ha varit en sådan situation. Vet många äldre som lagt av mat från rullbandet i Coop-butiken framför mig för att de inte haft pengar i portmonnän. De tillhör den stolta generationen som inte vill ta pengar från andra även om man erbjuder sig.
90-talisterna idag får väl jobba tills de är +80 år?

http://www.expressen.se/dinapengar/pension/allt-fler-pensiona...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"